Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

bio identieke hormonen

sinds een paar dagen ben ik hieraan begonnen ivm overgangsklachten.
Ik heb echter het idee dat de opvliegers juist wat meer zijn..
wie neemt deze ook en hoe beleef jij het?

Misschien wist je dit al, maar er is een speciale Facebook groep van. Met heel veel informatie en ervaringen. 

https://www.facebook.com/groups/566228524087592/?ref=share

Ik slik ashwagandha en rode klaver.

De overgang zuigt. 

Mijn man leek het een goed idee dat ik met de anticonceptiepil (Trigynon, ouderwetse pil van de tweede generatie). Ik weet nu waar het woord hysterisch vandaan komt. Ik slik dus mooi door. 

Krijg ik de laatste keer een briefje bij de apotheek dat ik hiervoor te oud ben en dat als ik nog zo nodig wil neuken dat ik ook wel kan overstappen op condooms. 
OMG, die hysterie van een aantal maanden geleden zat blijkbaar nog in mijn vezels. 
Als ze me dit de volgende keer weer flikken dan laat ik me inschrijven bij een andere apotheek. 

Waar bemoeien ze zich mee? Het was al een hoop gesodemieter om dit merk te houden en niet de even dure 'jamaardezeisechtprecieshetzelfde' versie waar ik beroerd van word.

Poezenmeisje 

Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 08:37:

De overgang zuigt.

Mijn man leek het een goed idee dat ik met de anticonceptiepil (Trigynon, ouderwetse pil van de tweede generatie). Ik weet nu waar het woord hysterisch vandaan komt. Ik slik dus mooi door.

Krijg ik de laatste keer een briefje bij de apotheek dat ik hiervoor te oud ben en dat als ik nog zo nodig wil neuken dat ik ook wel kan overstappen op condooms.
OMG, die hysterie van een aantal maanden geleden zat blinkbaar nog in mijn vezels.
Als ze me dit de volgende keer weer flikken dan laat ik me inschrijven bij een andere apotheek.

Waar bemoeien ze zich mee? Het was al een hoop gesodemieter om dit merk te houden en niet de even dure 'jamaardezeisechtprecieshetzelfde' versie waar ik beroerd van word.

Weet niet hoe jong je bent? Ik mocht vd HA nog door tot 52 jaar met de ACpil, maar daarna schreef ze ze niet langer voor ivm afspraken die daarover gelden. Vond ik ook heel jammer. 

Boos worden op de apotheek had hier geen effect gehad denk ik..

EnigeEchte, het klopt dat klachten eerst erger kunnen worden, heeft de huisarts je dat niet verteld? Bij mij duurde dat niet lang trouwens, na een maand begon ik echt al verbetering te merken. Opvliegers waren vrij snel over, mijn mentale klachten klaarden langzamer op, maar zelfs nu na een half jaar gebruiken wordt dat nog steeds beter, en het is allemaal echt al zo oneindig veel beter dan het een jaar geleden was. 

Je moet het echt even de tijd geven, gewoon drie maanden gebruiken en dan pas na gaan denken. En als je dan nog niet helemaal tevreden bent kun je ook nog met doseringen gaan spelen. 

@Poezenmeisje, heb je het nooit met je huisarts over hormoontherapie gehad? Het is sowieso veel gezonder dan de pil (beter voor je hart en vaten vooral) en over het algemeen veel effectiever. Ik voel me weer zoals ik me 5 jaar geleden voelde, fit, gefocussed, relaxed,  slaap heerlijk, geen last van gewrichtspijnen, terwijl ik een jaar geleden nauwelijks meer functioneerde en serieus heb overwogen mijn (fantastische) baan op te zeggen omdat ik dacht dat ik het niet meer aan kon. Was allemaal de overgang. 

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 09:06 Topicstarter

Moosey schreef op 21-07-2025 om 08:48:

EnigeEchte, het klopt dat klachten eerst erger kunnen worden, heeft de huisarts je dat niet verteld? Bij mij duurde dat niet lang trouwens, na een maand begon ik echt al verbetering te merken. Opvliegers waren vrij snel over, mijn mentale klachten klaarden langzamer op, maar zelfs nu na een half jaar gebruiken wordt dat nog steeds beter, en het is allemaal echt al zo oneindig veel beter dan het een jaar geleden was.

Je moet het echt even de tijd geven, gewoon drie maanden gebruiken en dan pas na gaan denken. En als je dan nog niet helemaal tevreden bent kun je ook nog met doseringen gaan spelen.

@Poezenmeisje, heb je het nooit met je huisarts over hormoontherapie gehad? Het is sowieso veel gezonder dan de pil (beter voor je hart en vaten vooral) en over het algemeen veel effectiever. Ik voel me weer zoals ik me 5 jaar geleden voelde, fit, gefocussed, relaxed, slaap heerlijk, geen last van gewrichtspijnen, terwijl ik een jaar geleden nauwelijks meer functioneerde en serieus heb overwogen mijn (fantastische) baan op te zeggen omdat ik dacht dat ik het niet meer aan kon. Was allemaal de overgang.

dank voor de reactie. Nee huisarts heeft dat niet gemeld. Ik ga het zeker ook wel een proefperiode geven. Huisarts wilde wel evaluatie na 2-3 maanden.. Ik hoop dat het idd snel verbeterd zucht..

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 09:07 Topicstarter

Marie111 schreef op 21-07-2025 om 08:31:

Misschien wist je dit al, maar er is een speciale Facebook groep van. Met heel veel informatie en ervaringen.

neem heb ik me niet in verdiept (nog). dank je!

Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 08:37:

De overgang zuigt.

OMG, die hysterie van een aantal maanden geleden zat blijkbaar nog in mijn vezels.

Kun je best boos worden op de apotheek, maar zij hebben zich ook aan regels te houden. Weet niet wat jouw leeftijd is maar vanaf je 52e mag de anticonceptiepil alleen nog maar op recept van de huisarts. Dit mag de appotheek niet zonder toestemming van een arts herhalen

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 09:15 Topicstarter

Moosey schreef op 21-07-2025 om 08:48:

welke gebruik jij? Ik heb de gel en de capsules. 

Ik mocht, op eigen verzoek, vorig jaar nog een Mirena. Ben nu bijna 56. Het helpt in elk geval omdat ik de pijn en rommel van menstrueren niet heb. Scheelt een hoop. 
Maar aangezien ik ook hersenletsel heb, is het me niet helemaal duidelijk of overgangsklachten als oververmoeidheid, stemmingswisselingen en concentratieproblemen hierdoor ook onderdrukt worden - daar had ik sowieso al last van. 

Ik herhaal altijd via de huisarts. 

Waar sláát het op dat de apotheek zich bemoeit met mijn niet-bestaande seksleven en me zegt dat ik maar moet overstappen op condooms?  

Toen mijn al jaren gesteriliseerde moeder overgangsklachten kreeg, schreef de huisarts haar juist die Trigynon voor.

In het verleden heb ik genoeg goedbedoelde experimenten van huisartsen meegemaakt met 'betere, perfectere, nog weer betere' anticonceptie gehad. 

Vergeet het maar, ik kan alleen tegen Trigynon. Door de prikpil zou ik bijvoorbeeld niet meer ongesteld worden. Nee, inderdaad. Ik wérd het niet weer, ik blééf het. Acht maanden lang.

Microgynon was slecht voor mijn humeur én mijn lichaam. Trinordiol gaf me zere borsten, puisten en koortsuitslag.

Ik ga dus niet meer experimenteren met mijn lichaam en al helemaal niet onder het mom van 'u moet het een paar maanden aankijken'.

Ik ga straks op vakantie, kan mijn onttrekkingsbloeding mooi regelen en vind dit helemaal prima.

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 10:36 Topicstarter

Marie111 schreef op 21-07-2025 om 08:31:

de link werkt niet meer, kun je mij mss zeggen hoe de groep heet?

Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 09:37:

Ik herhaal altijd via de huisarts.

Waar sláát het op dat de apotheek zich bemoeit met mijn niet-bestaande seksleven en me zegt dat ik maar moet overstappen op condooms?

Toen mijn al jaren gesteriliseerde moeder overgangsklachten kreeg, schreef de huisarts haar juist die Trigynon voor.

In het verleden heb ik genoeg goedbedoelde experimenten van huisartsen meegemaakt met 'betere, perfectere, nog weer betere' anticonceptie gehad.

Vergeet het maar, ik kan alleen tegen Trigynon. Door de prikpil zou ik bijvoorbeeld niet meer ongesteld worden. Nee, inderdaad. Ik wérd het niet weer, ik blééf het. Acht maanden lang.

Microgynon was slecht voor mijn humeur én mijn lichaam. Trinordiol gaf me zere borsten, puisten en koortsuitslag.

Poezenmeisje, waarom reageer je niet op de vraag of je 52 bent nu? 

Het zal wel een standaard briefje zijn van de apotheek. Wilt u nog anticonceptie gebruiken? Dan moet u overstappen op condooms. 

Heb je na het bericht van de apotheek al overlegd met de huisarts?

On topic: ik gebruik sinds 4 maanden bio identieke hormonen. Ik heb verder niks gemerkt van bijwerkingen. Ik voel me fitter en heb veel minder last van angst en depressieve klachten.

@ Poezenmeisje, is die ashwagandha iets? 
Ik hoorde er vorige week voor het eerst van toen ik de 'We Do Not Care Club' op insta ontdekte. 

Dat is trouwens een exploderende club voor dames in de (peri)menopauze. De 'voorzitster' is een fijne & erg grappige vrouw die worstelt met de overgang en ook de reacties op haar berichten, zowel in de comments als via eigen filmpjes, zijn de moeite waard. Het is bijna een forum op zich. Humor, zelfreflectie, herkenning, serieuze tips. Ik vind het iig leuk en ook wel troostend om te bekijken: 

https://www.instagram.com/reel/DKpGT8xsmWq/?igsh=eWV6cnFycm9xemU=
(ik link naar een willekeurige post) 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.