Jouw lijf
PhilDunphy
01-01-2023 om 08:40
-10kg starten aan 2024
De jaarwisseling 2022-2023 is nog geen 9 uur oud en toch maakte ik deze titel. Want mijn streven is om over exact 1 jaar, 10kg lichter te zijn. Geen snelle afval wedstrijd dus, maar rustig en gestaag wat kilo's eraf. En vooral ook het eraf houden.
Ik weet het, na een poos is de motivatie wat minder. En er komen moeilijke momenten aan: vakanties, verjaardagen, nieuwe kerstdagen. Ik hoop die mee in te calculeren, dus dat het prima is die dagen je wat meer te laten gaan. Maar daarna de draad weer op te pakken, omdat zowel streng als aardig zijn voor jezelf, past in de route naar -10kg in een jaar.
Wie doet er mee?
alhambra
04-07-2023 om 15:40
Fijn Ysenda! Ik heb een grote eetlust dus ik krijg altijd een onrustig gevoel als ik zie dat iemand rond de 1500 calorieën mag/eet per dag. Dat zou ik niet volhouden. Daarom probeer ik het te zoeken in geen alcohol en minder snoep/koek/chips zodat ik qua maaltijden niet hoef te minderen.Ik eet 6 boterhammen op een dag en een ruime portie avondeten.
Ysenda
04-07-2023 om 16:11
alhambra schreef op 04-07-2023 om 15:40:
Fijn Ysenda! Ik heb een grote eetlust dus ik krijg altijd een onrustig gevoel als ik zie dat iemand rond de 1500 calorieën mag/eet per dag. Dat zou ik niet volhouden. Daarom probeer ik het te zoeken in geen alcohol en minder snoep/koek/chips zodat ik qua maaltijden niet hoef te minderen.Ik eet 6 boterhammen op een dag en een ruime portie avondeten.
Maar ik verbrand meer ook niet echt, ik moet echt mijn best doen om 2000 kCal per dag te verbranden. Kantoorbaan, 5 minuten fietsen.
Maar als jij een zeer actieve baan hebt en veel meer verbruikt dan is meer eten ook niet meer dan logisch. Maar hoeveelheden zeggen weinig over voedingswaarde. Nu ik bewust meer proteïnen probeer te eten is mijn hongergevoel echt stukken minder.
Kon ik voorheen echt een grote portie avondeten op, dat red ik nu echt niet. Enige dat veranderd is dat de kwaliteit van mijn voeding een stuk beter is. Volkorenbrood, pasta, couscous, rijst etc. Meer eiwitten, minder vet, eigenlijk het standaard riedeltje. Waar anderen zweren bij koolhydraatarm moet ik dat niet proberen.
alhambra
04-07-2023 om 18:32
Ysenda schreef op 04-07-2023 om 16:11:
[..]
Kon ik voorheen echt een grote portie avondeten op, dat red ik nu echt niet. Enige dat veranderd is dat de kwaliteit van mijn voeding een stuk beter is. Volkorenbrood, pasta, couscous, rijst etc. Meer eiwitten, minder vet, eigenlijk het standaard riedeltje. Waar anderen zweren bij koolhydraatarm moet ik dat niet proberen.
Ik zou het ook kunnen proberen om meer eiwitten te eten.
Netherfield
05-07-2023 om 17:42
Buikgriep sinds maandagavond, vanmorgen was ik drie kilo lichter want ik leef nu op thee en beschuit. Ik begrijp de aantrekkingskracht van een crashdieet nu wel zeg maar.
Iemand hier goede ideeën over hoe ik die kilo’s eraf kan houden als ik weer normaal (nou ja, beter is minder dan normaal) ga eten?
alhambra
05-07-2023 om 22:02
Gaat het inmiddels wat beter?
Probeer als het eten weer lukt rustig op te bouwen en licht te eten.
PhilDunphy
05-07-2023 om 22:24
Netherfield schreef op 05-07-2023 om 17:42:
Buikgriep sinds maandagavond, vanmorgen was ik drie kilo lichter want ik leef nu op thee en beschuit. Ik begrijp de aantrekkingskracht van een crashdieet nu wel zeg maar.
Iemand hier goede ideeën over hoe ik die kilo’s eraf kan houden als ik weer normaal (nou ja, beter is minder dan normaal) ga eten?
Niet, ben ik bang. Je bent immers geen echte kilo's kwijt, maar vooral veel vocht.
Een kilo is 7000kcal. Je hebt waarschijnlijk weinig gedaan, dus zeg zo'n 1300 verbrand per dag (zo'n 4000kcal in totaal). En waarschijnlijk niks binnen gehouden. Dus ik zou zeggen dat een halve kilo als blijvend resultaat het maximale is, maar dat er ook prima kans is dat je snel weer op je oude gewicht bent. Niet zo leuk misschien, maar aan de andere kant: ga eerst maar even terug naar voor het ziek zijn. Weer fit zijn, inclusief de kilo's. En dan rustig aan alles weer opbouwen en langzaam weer kilo's kwijt raken. Beterschap!
PhilDunphy
05-07-2023 om 22:31
Hier vandaag een slechte dag, maar dieettechnisch goed gehandeld. Het begon vanmorgen bij mijn sportkleding: vriend bleek het niet uitgehangen te hebben na het wassen. Dus alles was nog zeiknat en ik kon niet sporten. De rest van de dag wel actief geweest, maar eind van de dag helemaal uitgeblust na een conflict tussen zoon en zijn beste vriend. Ik was zo gefrustreerd, dat ik alleen maar fastfood wilde. Vriend heeft mij gelukkig tegen gehouden en we hebben alsnog gezond gegeten.
Gister qua gezond eten ook een goede dag. Ik had een afscheidsreceptie van een collega waarbij ik omringd was door allemaal lekkers, maar ik heb er niks van gegeten.
Helaas nu een maand verder zonder missers en nog altijd geen kg eraf. Maar goed, het fit voelen, prettiger in mijn lijf zitten en trots zijn op mijzelf voelt ook als eerste resultaat.
Ysenda
06-07-2023 om 00:06
nounik had ook een slechte dag. Vandaag ons jaarlijks winkeldagje met zoon. Altijd gezellig maar enorm veel prikkels. Dus tot en met de lunch ging het op het drinken na heel goed maar daarna ging het mis, cupcake en afgesloten met sushi, wel minder dan anders maar toch.
Morgen weer meten en wegen bij de PT hopelijk zijn er in deze maand toch hier en daar een cm er af. Ten opzichte van vorige week wel weer een kilo er af. Het gaat nog steeds erg snel.
Dolfje
06-07-2023 om 07:54
Ik was gisteren hardlopen maar had s’avonds een werkding en ben toch behoorlijk de fout ingegaan met taart, hapjes en een paar biertjes.
Vandaag hup 7 ons zwaarder weer. Vandaag vanmorgen en vanavond werken en hoop tussendoor even zin te hebben om te wandelen en ga dan morgen weer hardlopen en zaterdag naar de sportschool.
Zondag een festival en dan maandag weer een lamme dag ben ik bang maar dan weer verder goed mijn best doen.
Dolfje
07-07-2023 om 07:49
En dat goed mijn best doen lukt niet echt. Gisteren de hele dag door gevreten. Vooral crackers met kaas. Vandaag dus hup weer boven de 82 kilo. Ik ben echt ff de draad weer kwijt.
pausi
08-07-2023 om 09:08
Ik vind het ook een ingewikkeld iets. Zie ik mezelf op foto's dan schrik ik. Kijk ik naar beneden dan denk ik 'ach, valt best mee.'
Maar ik voel me stijf en log.
Ondanks de etentjes probeer ik gezonde keuzes te maken en dat lukt aardig maar streng ben ik natuurlijk niet.
Ysenda
09-07-2023 om 10:36
"Klaagmodus aan"
Nou wat een prut week al met al.
De 'ellende' begon op dinsdag met het feestje voor mijn collega. Tegen beter weten in toch een stukje taart genomen. Bij de lunch ging het wel redelijk. Diner ook.
Woensdag toch een grote cupcake met botercrème toef en ook sushi.
Donderdag ging wel redelijk.
Vrijdag een bagel met zalm maar 's avonds ook een zakje (45g = 2 porties) chips.
Alle dagen wel 12.500 stappen gezet en ook actieve minuten geregistreerd.
Gister ging het echt helemaal mis. Ik ging een dagje met mijn moeder op stap. Ik had mijn vaste ontbijt, kwark met fruit en cruesli, bij de lunch een kopje soep en 2 stukjes stokbrood, allemaal prima. Daarna ging het mis: een gebakje bij de thee. Vervolgens een coupe ijs met drie kleine bolletjes maar wel chocola en chocolade saus. Ik at een stukje kipfilet bij mijn moeder en ze gaf me 3 zakjes zoutjes die zij niet eet. Die waren op voor ik 15 minuten later bij mijn vader was. Thuis waren er koekjes, dat wist ik. Ik nam me voor eerst mijn worteltjes op te eten en water te drinken en als ik dan nog koekjes wilde mocht het pak open. Wie probeerde ik nu te foppen, natuurlijk ging dat pak open en half op. Ze waren niet eens lekker! Zo stom dat ik dan niet kan stoppen, waarom door eten als het niet eens echt lekker is en al helemaal niet gezond. Stappendoel bij lange na niet gehaald, geen actieve minuten geregistreerd en ten opzichte van een week geleden niets afgevallen. Dat geheel werd afgesloten met een belabberde nacht: warm, muggenbulten en niet lekker kunnen liggen door mijn schouder. Ik kon niet op de bank in de koele woonkamer gaan liggen want daar kan ik door mijn frozen shoulder geen fijne houding vinden.
Kortom ik ben echt niet blij.
"klaagmodus uit"
Conclusie: als de structuur weg valt en de controle en ik ben ook overprikkeld dan lukt het nog niet om de juiste keuzes te maken. Vraag nu is even hoe krijg ik mezelf vandaag weer uit die apathie, het is te warm om te wandelen (flut excuus) ik heb de pas van de sportschool niet, en eigenlijk wil ik ook gewoon niets, de prikkels van gister moeten nog verwerkt worden.
Nou ik ga me nu maar eens mijn bed uit hijsen, een was in de machine doen en ontbijten. De rest van de koekjes gooi ik gewoon weg.
Zet 'm op allemaal, we kunnen het elke keuze voor iets gezonds is er 1 en vele kleintjes maken een grote.
FaithfulDuck87
09-07-2023 om 10:40
Ja, balen is dat he Ysenda.
Ik had gisteren het kwa eten wel goed gedaan, maar op een fair een lekkere likeur gekocht en gisteren eentje van genomen. Toen kwam een vriendin langs en toen nog 3 genomen, zij ook 2 en dus halve fles al leeg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.