Jouw lijf
PhilDunphy
01-01-2023 om 08:40
-10kg starten aan 2024
De jaarwisseling 2022-2023 is nog geen 9 uur oud en toch maakte ik deze titel. Want mijn streven is om over exact 1 jaar, 10kg lichter te zijn. Geen snelle afval wedstrijd dus, maar rustig en gestaag wat kilo's eraf. En vooral ook het eraf houden.
Ik weet het, na een poos is de motivatie wat minder. En er komen moeilijke momenten aan: vakanties, verjaardagen, nieuwe kerstdagen. Ik hoop die mee in te calculeren, dus dat het prima is die dagen je wat meer te laten gaan. Maar daarna de draad weer op te pakken, omdat zowel streng als aardig zijn voor jezelf, past in de route naar -10kg in een jaar.
Wie doet er mee?
Dorestad
15-01-2023 om 19:17
Lollypopje schreef op 15-01-2023 om 10:22:
[..]
Maar het gaat veel verder dan dat. Zo blijkt er ook een verband te zijn tussem Parkinson en het brein. Dus het kan invloed hebben op de algehele hersengezondheid (zegt zij terwijl ze net nog een spekjes heeft gegeten 😂 )
https://www.hersenstichting.nl/onderzoeken-en-projecten/de-rol-van-de-darmen-bij-hersenaandoeningen/
Maargoed het is verder offtopic, behalve dat het misschien een extra stimulans kan zijn om gezond te eten.
Het gaat veel en veel verder. Invloed op je stemming. En of het een extra stimulans is: ik vrees van niet
Lollypopje
15-01-2023 om 19:25
Dorestad schreef op 15-01-2023 om 19:17:
[..]
Het gaat veel en veel verder. Invloed op je stemming. En of het een extra stimulans is: ik vrees van niet
Dat schreef ik al eerder dat het zelfs depressies kan veroorzaken.
En die opmerking over stimulans, was ook vooral om de discussie weer ontopic te trekken
Overigens is het in verband met mijn long covid voor mij weldegelijk een reden geweest om aanpassingen te maken in mijn eetpatroon. Uiteraard lukt dat niet altijd even goed, maar het is voor mij dus wel een stimulans (geweest)..
Dorestad
15-01-2023 om 19:27
Lollypopje schreef op 15-01-2023 om 19:25:
[..]
Dat schreef ik al eerder dat het zelfs depressies kan veroorzaken.
En die opmerking over stimulans, was ook vooral om de discussie weer ontopic te trekken
Overigens is het in verband met mijn long covid voor mij weldegelijk een reden geweest om aanpassingen te maken in mijn eetpatroon. Uiteraard lukt dat niet altijd even goed, maar het is voor mij dus wel een stimulans (geweest)..
Echt op maar ik wil het toch schrijven. Ik lees vaker je berichten en ik bewonder je doorzettingsvermogen in meerdere opzichten
alhambra
15-01-2023 om 19:28
Ja, voeding heeft duidelijk invloed op je lijf en je gezondheid.
De reden dat bij mij de knop omging en ik echt aan de slag ging met mijn ongezonde eetpatroon was na een artikel in het NRC van een internist die beschreef wat de invloed was van een ongezonde levensstijl. En dat een gezond gewicht niet hoeft te betekenen dat je een gezonde levensstijl en eetpatroon hebt.
alhambra
15-01-2023 om 19:30
Dorestad schreef op 15-01-2023 om 19:27:
[..]
Echt op maar ik wil het toch schrijven. Ik lees vaker je berichten en ik bewonder je doorzettingsvermogen in meerdere opzichten
Eens, je weert je heel kranig!
Lollypopje
15-01-2023 om 19:30
Dorestad schreef op 15-01-2023 om 19:27:
[..]
Dankjewel 😊 Ik verbaas mijzelf er ook mee 😂
En nu dat doorzettingsvermogen gebruiken om mijzelf morgen niet weer een sugar high te eten
Als de knop om is gaat het wel, maar bij eten zijn er toch altijd wel valkuilen. Al is het grote voordeel van mijn long covid dat ik niet in de supermarkt kom en niet langs allemaal winkels en bakkertjes opweg naar mijn werk. Dat was echt mijn valkuil 😂
alhambra
15-01-2023 om 20:34
Zojuist Liga Evergreen gegeten. Ik had nog zo'n trek en zin in wat zoets. Licht in mijn hoofd ook.
Ranjemeteenrietje
16-01-2023 om 16:34
Help!
Hou me heel goed aan het geen suiker eten, maar nou kwam er vandaag een leerling met speciaal voor mij een stukje taart. Het ruikt zo goed!
Denk dat ik het vanavond als toetje neem en dan morgen weer terug naar 0 suiker.
Lollypopje
16-01-2023 om 16:36
Ranjemeteenrietje schreef op 16-01-2023 om 16:34:
Help!
Hou me heel goed aan het geen suiker eten, maar nou kwam er vandaag een leerling met speciaal voor mij een stukje taart. Het ruikt zo goed!
Denk dat ik het vanavond als toetje neem en dan morgen weer terug naar 0 suiker.
Af en toe moet het kunnen hoor en er dan vooral heel erg van genieten en je niet schuldig voelen.
alhambra
16-01-2023 om 16:37
Lollypopje schreef op 16-01-2023 om 16:36:
[..]
Af en toe moet het kunnen hoor en er dan vooral heel erg van genieten en je niet schuldig voelen.
Precies! Dit is een positieve ervaring die jezelf mag gunnen.
Dolfje
16-01-2023 om 16:49
Ik was eigenlijk soort van van plan om vandaag ook weer te gaan sporten maar heb nog /weer koppijn en ben behoorlijk moe van het werken dus ik hang ff op de bank. Straks na het eten hopelijk droog en dan wil ik gaan wandelen met man.
FaithfulDuck87
16-01-2023 om 16:57
ik zou ook sporten, maar degene die het begeleid was ziek, dus werd afgezegd. Nu ga ik morgen, en dan donderdag weer.
alhambra
16-01-2023 om 17:10
Rond lunchtijd was het even droog dus even gelopen!
Net voor de bijl gegaan met wat koekjes. Verder tot nu toe prima gegeten dus ik kan ze hebben.
Lollypopje
16-01-2023 om 17:38
Vandaag krachttraining, in de vorm van mijn week boodschappen naar boven sjouwen
En nog een kwartier heerlijk ontspannen yoga gedaan, mijn lichaam was er blij mee.
Vandaag weer een flinke voorraad gekookt vis curry (wel een pasta uit een potje) met veel groenten en, geïnspireerd door een eerdere post van Dorestad, met boekweit in plaats van zilvervliesrijst. Ik heb ook nog gierst in huis om een keer te proberen. Ik eet normaal vooral rijst of quinoa, dus beetje variatie erbij is wel lekker 
FaithfulDuck87
16-01-2023 om 22:52
ik ben blij met mijn dieet/nieuwe leefstijl. Ik eet gevarieerder, geen gekke dingen. En het werkt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.