Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat wil jij ontvangen van de voedselbank?

Dweedledee schreef op 12-09-2026 om 02:39:

[..]

Dat is niet bij iedere Voedselbank mogelijk. Bij veel locaties worden standaard kratten uitgedeeld.

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan omgaan wordt met coeliakie (glutenallergie). Kunnen die mensen dat dan wel aangeven? Of krijgen ze dan ze standaard box met brood, pasta, koekjes en crackers? Want dat mogen die mensen allemaal niet eten.

Neweve

Neweve

12-09-2026 om 09:27 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 11-09-2026 om 22:26:

Ik heb zelf zo'n 20 jaar geleden een jaar lang voedselbankpakketten ontvangen en vond dat er altijd heel weinig verse groente en fruit in zat. Ik heb alleen geen beeld van hoe dat anno 2026 is geregeld. Ik kreeg indertijd relatief veel ongezond eten.

Ik zou pindakaas doneren, of appelstroop, of granola. Houdbare dingen die voedzaam zijn (en die ik toentertijd zelf mistte).

Hier adviseren ze juist houdbare dingen maar appelstroop en granola zijn inderdaad ook goede extraatjes die je misschien minder snel zelf koopt. 

Olie, koffie, tonijn in blik, knakworstjes en soep (in zak of pot).

Dutchgirly schreef op 12-09-2026 om 09:19:

[..]

Ik ben wel benieuwd hoe dat dan omgaan wordt met coeliakie (glutenallergie). Kunnen die mensen dat dan wel aangeven? Of krijgen ze dan ze standaard box met brood, pasta, koekjes en crackers? Want dat mogen die mensen allemaal niet eten.

Bij de lokale voedselbank in mijn woonplaats wel, anders ben je mooi de Sjaak. Bij de gemeente kun je bijzondere bijstand aanvragen voor een dieet op medische indicatie. Heb je een inkomen waarover je belasting betaalt, dan kun je met een artsverklaring €900 dieetkosten aftrekken bij de belastingaangifte voor een glutenvrij dieet. Meer informatie vind je hier https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/gezondheid/aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/dieetkosten/dieetlijsten/dieetlijst-2026

Ik ben een tijdje vrijwilliger geweest bij de stadsmoestuin die voor de voedselbank produceert. We hebben ook een paar kooklessen gegeven, want niet iedereen weet wat hij moet doen met die producten. En je krijgt dan wekenlang dezelfde oogst zoals tomaten of sperziebonen bijvoorbeeld, het helpt om daar steeds iets anders van te maken én om te leren blancheren en invriezen indien in bezit van een vriezer thuis. 

Houdbare dingen, gezonde verse producten die bijna over datum gaan. Bij voorkeur verse producten die nog een halve week houdbaar zijn maar dat zal er wellicht niet in zitten. 

Koekjes en snoep eet ik bijna niet dus dat zou ik wegleggen voor een volgende, of weggeven aan een gezin in de buurt. 

Dutchgirly schreef op 12-09-2026 om 09:19:

[..]

Daar probeert “mijn” Voedselbank rekening mee te houden. Maar producten die niet gedoneerd zijn, kunnen we ook niet weggeven. Vaak wordt zo’n pakket daarom gevuld met andere dingen.

Euphoria schreef op 12-09-2026 om 06:36:

[..]

Oké.

Ik ben op een locatie gaan kijken (rondleiding, klinkt fout, maar heeft extra sponsoren opgeleverd) en daar was een soort supermarkt nagebootst met rekken, koelingen en per productgroep uitgestald. Daar werkte men met een puntensysteem en klanten mogen voor een x-aantal punten uitzoeken per bezoek.

Daar was ook vers en diepvries, maar ik weet idd dat vers en diepvries op veel locaties niet haalbaar is.

ik ben blij dat het bestaat, ook kratten zijn welkom met houdbare producten. Dat scheelt al een enorme uitgave voor de mensen.

Wat goed!

En ja, dat laatste is ook de reden dat de pakketten met standaard boodschappen (houdbare melk, koffie, pindakaas, nasimix, spaghetti, rijst, soep etc.) gevuld. Dan hoeven de klanten dat niet meer zelf te kopen en blijft er iets meer budget over voor andere zaken.

Tuinfluiter schreef op 12-09-2026 om 08:02:

Ik kan wel zelf iets bedenken maar één stegeman worst, blikje sardientje of reep chocolade verdeelt zo lastig over al die kratten, kunnen ze beter veel potten pindakaas krijgen.

Maar jij bent niet de enige die geeft. Als 20 mensen een houdbare eiwitcomponent doneren (een worst of blik tonijn) kan dat over 20 kratten worden verdeeld. Mogelijk in t ene krat huismerk en in t andere A-merk... maar dat lijkt me minder belangrijk? 

Mijn AH had dit ook vanochtend, inclusief een banner waarop producten stonden die ze graag ontvangen, zoals pindakaas, tomatenblokjes in blik en havermout. Ik heb havermout, appelstroop en 1 melkchocolade met hazelnoten gedoneerd. Blij nu dat ik maar 1 chocoladereep heb gekocht, want ik dacht inderdaad ook 'als je weinig geld hebt om je gezin eten te geven, ben je vast blij als je je kinderen eens iets lekkers toe kunt stoppen' maar blijkbaar zit dat er al vaak tussen lees ik hier. 
De voedselbank in mijn stad neemt ook donaties van particulieren aan, ik fiets dus af en toe langs met een tasje met idd shampoo, douchegel, tandpasta en maandverband. De voedselbankmedewerker reageert er altijd positief op, het lijkt mij ook fijn als je dat soort basisartikelen krijgt en je geld kunt uitgeven aan de verse producten die je nodig hebt.

Rekenenisleuktaalook schreef op 12-09-2026 om 08:07:

[..]

Tja, en dat krijg je dus de kinderen die op school voor lunch of voor de pauze om tien uur per stuk (of per twee) verpakte koeken mee hebben van een A-merk en geen brood of fruit.

Luxe koek en snoep wordt ook vaak door winkeliers gedoneerd vlak voordat het over de datum gaat.

Brood en fruit wordt niet door particulieren gedoneerd bij een inzameling, want dat moet enigszins vers zijn. Slaat dus nergens op wat je zegt. 

Ik vraag me bij dit soort acties altijd af of het nou wel zo effectief is om gekochte producten uit de supermarkt te geven. Dan gaat de marge naar de supermarkt,  kunnen voedselbanken (gezamenlijk) niet goedkoper inkopen direct bij de leverancier of groothandel? Ik zou dus liever geld geven.
Al begrijp ik ook het laagdrempelige en gevoel van bijdragen van deze acties. Ik koop meestal een paar van de duurdere producten van het lijstje, olijfolie of oploskoffie. 

Tandenborstels, tandpasta en maandverband geef ik altijd. Soms katten- of hondenbrokken echter zijn er vaak andere dagen speciaal voor huisdierartikelen.

Bij onze supermarkt staan ze vaak van de voedselbank lijstjes uit te delen wat ze op dat moment nodig hebben. Daar kan je dan iets van uitkiezen en doneren.

DeOnbekende schreef op 12-09-2026 om 11:43:

[..]

Brood en fruit wordt niet door particulieren gedoneerd bij een inzameling, want dat moet enigszins vers zijn. Slaat dus nergens op wat je zegt.

Leuke manier van discussiëren zeg! 

Die koeken worden meestal ook door bedrijven gedoneerd, in grote aantallen. De gezinnen hebben vaak meer dan genoeg, dus als particulier kun je beter iets anders doneren. Dat is wat ik zeg. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 12-09-2026 om 16:09:

[..]

Leuke manier van discussiëren zeg!

Die koeken worden meestal ook door bedrijven gedoneerd, in grote aantallen. De gezinnen hebben vaak meer dan genoeg, dus als particulier kun je beter iets anders doneren. Dat is wat ik zeg.

Nee hoor, dat zei je niet. Je zei dat je dan kinderen kreeg die wel koeken, maar geen brood of fruit hadden. Ik kan helemaal geen brood of fruit doneren. 

Verder geef ik waarvan ik denk dat mensen en kids en blij van worden, daar hoef ik verder niet over te discussiëren. Gelukkig kun jij zelf een andere keuze maken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.