Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat wil jij ontvangen van de voedselbank?

de Albert Heijn om de hoek heeft weer een actie dat je producten aan de voedselbank kan doneren. Dat zette mij aan het denken: als jij naar de voedselbank gaat wat zou je dan willen ontvangen?

Ik zelf heb nu gedoneerd:
- mijn favoriete shampoo
- couscous
- rijst

Ik doneer altijd A-merken. Ook mensen die het minder breed hebben, willen wel eens iets lekkers. Verder speelgoed, als ik dat kan vinden in de supermarkt.

Rijst en billendoekjes (niet wat ik wil ontvangen, wel wat ik heb gedoneerd)

Ik heb wel eens geld gedoneerd. Want de voedselbank weet zelf veel beter wat hun klanten nodig hebben.

En zulke giften geef ik op bij mijn belastingaangifte. Zo kan ik meer geven dan als ik het in de supermarkt koop.

maar goed:
praktisch is natuurlijk:
- lang houdbaar
- houdbaar buiten de koelkast
En dan kom ik op blikgroente, rijst, babymelk en luiers bijvoorbeeld.

Ik vraag aan vrijwilliger altijd even wat ze het liefst willen hebben en dat koop ik. Het gaat niet om waarvan ik houd maar om wat ze het meest nodig hebben.

Van iemand die een tijdje pakketten kreeg van de voedselbank hoorde ik dat er altijd weinig verse groenten en fruit in zat, altijd alles in blik.
Als ik spullen doneer bij zo'n actie is dat vaak een bloemkool of winterpeen, dingen die wat langer te bewaren zijn en waar echt behoefte aan bestaat.
Als ik het zelf zou moeten ontvangen zou verse groenten toch ook wel op mijn lijstje staan. 

Groenten in blik / bokaal.
Een bon om elke week een kilo verse appels of 5 bananen op te halen. Zodat de kinderen mee kunnen doen als iedereen fruit meesleept naar school.
Glutenvrij of lactosevrij spul. Ik hoor heel veel mensen die door hun allergieën nauwelijks iets kunnen aannemen. (Daar zit je dan met je 5 gekregen broden of 3 pakken pasta die je zelf niet kan opeten.)

Marty1984 schreef op 11-09-2026 om 20:19:

Groenten in blik / bokaal.
Een bon om elke week een kilo verse appels of 5 bananen op te halen. Zodat de kinderen mee kunnen doen als iedereen fruit meesleept naar school.
Glutenvrij of lactosevrij spul. Ik hoor heel veel mensen die door hun allergieën nauwelijks iets kunnen aannemen. (Daar zit je dan met je 5 gekregen broden of 3 pakken pasta die je zelf niet kan opeten.)

Volgens mij zoeken ze zelf uit wat ze nodig hebben. Dus ze zullen in dat geval geen 5 broden en 3 pakken pasta meenemen. 

houdbaar idd. Vers is een leuk voornemen, maar vwb houdbaarheid niet zo gevraagd.

tampons en maandverband.
Tandpasta
Deo
Etc

dus voedsel houdbaar en ook non food

Ik vind dit altijd ook zo ingewikkeld. Ik kies dan in de supermarkt het product dat niet ineens uitverkocht lijkt. Als er bv. ineens heel veel rijst is verkocht (nog niet aangevuld) is dat meestal net aangeschaft door mensen die met de actie mee doen. Ik koop meestal een paar wat goedkopere dingen en verder bv twee pakken koffie en wat tandpasta of shampoo ofzo.

bij onze appie staan ze ook wel eens en dan hangt er een lijstje met producten die ze dan graag zouden ontvangen. Meestal pak ik een paar producten van het lijstje. 

Ik heb zelf zo'n 20 jaar geleden een jaar lang voedselbankpakketten ontvangen en vond dat er altijd heel weinig verse groente en fruit in zat. Ik heb alleen geen beeld van hoe dat anno 2026 is geregeld. Ik kreeg indertijd relatief veel ongezond eten. 

Ik zou pindakaas doneren, of appelstroop, of granola. Houdbare dingen die voedzaam zijn (en die ik toentertijd zelf mistte). 

in principe gewoon hetzelfde wat ik nu koop van mijn eigen geld denk ik. Aardappelen, vlees, groente, bakboter, margarine, fijn volkoren brood, vleeswaar, kaas, smeerkaas, jam, appelstroop, pindakaas. Uiteraard pasta voor op brood, anders eet mijn kind niks meer.
Tomaat, ui, komkommer, rijst, wokgroente, pot augurken. Zout, kruiden en specerijen. Bloem, melk, brinta. Dan vergeet ik vast nog een paar dingen. Ketjap, sambal, gebakken uitjes en piccalilly vind mijn man onmisbaar.

ik koop vaak dingen die in de aanbieding zijn en op hun lijst staan. Meer spullen voor t zelfde geld, zeker bij 1+1 aanbiedingen.  Wel houdbaar eten. Of andere zaken, zoals maandverband,  deodorant, tandpasta. 

Ik hoor ook vaak dat mensen met weinig geld problemen hebben om maandverband ed te betalen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.