Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat wil jij ontvangen van de voedselbank?

Ik ben inmiddels al vijftien jaar vrijwilliger bij de Voedselbank. Er worden altijd flyers uitgedeeld. De producten op de lijst; daar is het meeste behoefte aan. En aan maandverband en tampons. Douchegel en shampoo wordt ook erg gewaardeerd!

Verder is het altijd leuk als mensen zelf producten uitkiezen Alles is goed. 

Maar verse producten liever niet. Voedselbanken richten zich op langhoudbaar, omdat dit logistiek het beste werkt. Voedselbanken hebben beperkte koeling en verse producten vanuit supermarktacties leveren onnodig veel werk op (houdbaarheidsdatum en bederven in de gaten houden, zorgen dat het in de koeling komt na de actie (na de actie, meestal in het weekend, worden de ingezamelde kratten niet uitgepakt, dat gebeurt pas weer op maandag) voor de THT uitdelen).

Het is iedere week weer keihard beuken met z’n allen om alle kratten te kunnen vullen. 
Het is daarom bewust als uniforme “massaproductie” ingericht.

Verse producten die worden gedoneerd door supermarkten en bakkers e.d. (helaas steeds minder vaak) volgen een ander proces en worden meteen dezelfde dag aan onze klanten uitgedeeld, zodat deze zo min mogelijk hoeven te worden opgeslagen en gekoeld en in de gaten gehouden te worden op THT en bederven. 

Euphoria schreef op 11-09-2026 om 20:28:

[..]

Volgens mij zoeken ze zelf uit wat ze nodig hebben. Dus ze zullen in dat geval geen 5 broden en 3 pakken pasta meenemen.

Dat is niet bij iedere Voedselbank mogelijk. Bij veel locaties worden standaard kratten uitgedeeld. 

Ikzelf heb helaas weinig geld en een gelimiteerd dieet.
Dus ik ontvang het liefst verse groentes en fruit.
Aardappels, broccoli, sinaasappels bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.