Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat wil jij ontvangen van de voedselbank?

Ik ben inmiddels al vijftien jaar vrijwilliger bij de Voedselbank. Er worden altijd flyers uitgedeeld. De producten op de lijst; daar is het meeste behoefte aan. En aan maandverband en tampons. Douchegel en shampoo wordt ook erg gewaardeerd!

Verder is het altijd leuk als mensen zelf producten uitkiezen Alles is goed. 

Maar verse producten liever niet. Voedselbanken richten zich op langhoudbaar, omdat dit logistiek het beste werkt. Voedselbanken hebben beperkte koeling en verse producten vanuit supermarktacties leveren onnodig veel werk op (houdbaarheidsdatum en bederven in de gaten houden, zorgen dat het in de koeling komt na de actie (na de actie, meestal in het weekend, worden de ingezamelde kratten niet uitgepakt, dat gebeurt pas weer op maandag) voor de THT uitdelen).

Het is iedere week weer keihard beuken met z’n allen om alle kratten te kunnen vullen. 
Het is daarom bewust als uniforme “massaproductie” ingericht.

Verse producten die worden gedoneerd door supermarkten en bakkers e.d. (helaas steeds minder vaak) volgen een ander proces en worden meteen dezelfde dag aan onze klanten uitgedeeld, zodat deze zo min mogelijk hoeven te worden opgeslagen en gekoeld en in de gaten gehouden te worden op THT en bederven. 

Euphoria schreef op 11-09-2026 om 20:28:

[..]

Volgens mij zoeken ze zelf uit wat ze nodig hebben. Dus ze zullen in dat geval geen 5 broden en 3 pakken pasta meenemen.

Dat is niet bij iedere Voedselbank mogelijk. Bij veel locaties worden standaard kratten uitgedeeld. 

Ikzelf heb helaas weinig geld en een gelimiteerd dieet.
Dus ik ontvang het liefst verse groentes en fruit.
Aardappels, broccoli, sinaasappels bijvoorbeeld.

Dweedledee schreef op 12-09-2026 om 02:39:

[..]

Dat is niet bij iedere Voedselbank mogelijk. Bij veel locaties worden standaard kratten uitgedeeld.

Oké.

Ik ben op een locatie gaan kijken (rondleiding, klinkt fout, maar heeft extra sponsoren opgeleverd) en daar was een soort supermarkt nagebootst met rekken, koelingen en per productgroep uitgestald. Daar werkte men met een puntensysteem en klanten mogen voor een x-aantal punten uitzoeken per bezoek.

Daar was ook vers en diepvries, maar ik weet idd dat vers en diepvries op veel locaties niet haalbaar is.

ik ben blij dat het bestaat, ook kratten zijn welkom met houdbare producten. Dat scheelt al een enorme uitgave voor de mensen.

Ik koop altijd lekkere koeken, snoep, een pak snickers, dat soort dingen. Gewoon omdat het me zo irritant lijkt als je (of je kinderen) trek hebt in iets zoets, maar je hebt alleen gezonde producten gekregen. 

MMcGonagall schreef op 11-09-2026 om 19:57:

Ik doneer altijd A-merken. Ook mensen die het minder breed hebben, willen wel eens iets lekkers. Verder speelgoed, als ik dat kan vinden in de supermarkt.

A-merken zijn niet perse lekkerder. De smaak is gewoon anders. Zijn zat mensen die het huismerk beter vinden smaken. Daarnaast koop ik liever 2/3 producten van het huismerk dan maar 1 van het A-merk. Ik vind het nogal onzinnig. 

Nuttige post @Dweedledee
Ik geef altijd van dat lijstje maar vraag wel altijd wat ze daarvan het meest nodig hebben. 
Ik kan wel zelf iets bedenken maar één stegeman worst, blikje sardientje of reep chocolade verdeelt zo lastig over al die kratten, kunnen ze beter veel potten pindakaas krijgen.

DeOnbekende schreef op 12-09-2026 om 06:41:

Ik koop altijd lekkere koeken, snoep, een pak snickers, dat soort dingen. Gewoon omdat het me zo irritant lijkt als je (of je kinderen) trek hebt in iets zoets, maar je hebt alleen gezonde producten gekregen.

Tja, en dat krijg je dus de kinderen die op school voor lunch of voor de pauze om tien uur per stuk (of per twee) verpakte koeken mee hebben van een A-merk en geen brood of fruit. 

Luxe koek en snoep wordt ook vaak door winkeliers gedoneerd vlak voordat het over de datum gaat. 

Ik zou vragen waar de meeste behoefte aan is en daar iets van kopen. Plus een lekker kindersnoepje. A-merken vind ik onzin. Huismerken kunnen even goed en lekker zijn.

Rekenenisleuktaalook schreef op 12-09-2026 om 08:07:

[..]

Tja, en dat krijg je dus de kinderen die op school voor lunch of voor de pauze om tien uur per stuk (of per twee) verpakte koeken mee hebben van een A-merk en geen brood of fruit.

Luxe koek en snoep wordt ook vaak door winkeliers gedoneerd vlak voordat het over de datum gaat.

O ik lees hier net dat een snoepje niet aan te bevelen is. Nou, dan dus een paar extra dingen waar behoefte aan is. 

het is wel lang geleden, maar toen ik contact had met iemand die op dat moment eten van de voedselbank kreeg waren het heel veel ongezonde dingen (koek en snoep vooral). Dus daar zou ik me geen zorgen over maken, of mensen dat wel krijgen. 

Moosey schreef op 12-09-2026 om 08:25:

het is wel lang geleden, maar toen ik contact had met iemand die op dat moment eten van de voedselbank kreeg waren het heel veel ongezonde dingen (koek en snoep vooral). Dus daar zou ik me geen zorgen over maken, of mensen dat wel krijgen.

Je hebt ook gelijk. Bij mij kwam het op omdat ik dan de behoefte voel om (vooral kinderen) een keertje extra te verwennen. Maar foute gedachte dus.

Ik denk dat ik graag dingen zou willen waar ik een maaltijd mee zou kunnen maken?
Ik geef pasta,rijst,iets op brood als pindakaas,jam,stroop of hagelslag. 
Als er actie is hebben ze lijstje wat ze graag willen en daar staat t vaak op.
Shampoo heb ik niet aan gedacht. Dat is ook een goede.

Herfstappeltaart schreef op 12-09-2026 om 08:28:

[..]

Je hebt ook gelijk. Bij mij kwam het op omdat ik dan de behoefte voel om (vooral kinderen) een keertje extra te verwennen. Maar foute gedachte dus.

Nou ja, fout, fout Dat klinkt erg ernstig. De neiging snap ik zeker. 

Ik heb gelopen bij een zusje van de voedselbank. Dat was inderdaad veel ongezond spul. Veel koeken, chips, snoep, limonade met op of over de datum. 
Shampoo, cremespoeling, blikjes vis, knakworstjes, afbakbrood, rookworst vond ik fijner. 
Ik weet dat de eenpersoons huishoudens (mannen die bij de sociale werkplaats werken) ook heel blij waren met 1 persoons maaltijden of soep.

Het is jammer dat er veel ongezond tussen zat. Ongemerkt gaat het toch op. Bovendien had ik al moeite genoeg het hoofd boven te houden dus ook weinig energie om te heel druk te maken over gezond eten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.