Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
amarna
04-11-2025 om 13:05
Wat ik raar vind is dat ik op tv mensen zie uit het slechte watergebied die soms meer dan 200 liter water in huis halen. Hoeveel liter gebruiken ze als drinkwater, om te koken of tanden te poetsen ?
Bakblik
04-11-2025 om 13:08
Ginevra schreef op 04-11-2025 om 12:19:
[..]
Tja ik heb dus veel last van zonlicht op mijn scherm. En niet iedereen heeft inbetweens of jaloezieën waarmee je het allemaal precies kunt regelen. Gordijn is open of dicht, veel meer smaken heb ik niet. En de boel anders neerzetten lukt qua indeling ook niet.
Ik wil op termijn nog wel eens van die mooie papieren schuifdingen maar dat is zo’n klus die ik maar steeds uitstel.
Open of dicht met een rolgordijn snap ik dat dat is niet zo precies te regelen. Maar doe jij alle gordijnen op de voorgevel dicht als je computer teveel licht vangt?
Die twee huizen waar ik echt mensen buiten zag deden overal de schermen omlaag.
Als ik in ons kantoor last heb van de zon dan ga ik op zolder niet de boel sluiten. Dat is gratis verwarming.
nlies
04-11-2025 om 13:11
amarna schreef op 04-11-2025 om 13:05:
Wat ik raar vind is dat ik op tv mensen zie uit het slechte watergebied die soms meer dan 200 liter water in huis halen. Hoeveel liter gebruiken ze als drinkwater, om te koken of tanden te poetsen ?
even opgezocht: gemiddeld zo'n 140 liter per persoon/dag. Grootste deel gaat op aan douche en wc. We drinken er maar 2% van
Yumi
04-11-2025 om 13:54
Bakblik schreef op 04-11-2025 om 11:59:
Ik was net lopend onderweg naar het station toen de zon begon door te breken. Diverse mensen die gelijk gordijnen dicht doen of het zonnescherm uitrollen.
Nou snap ik dat als je in huis tv zit te kijken of te werken op je computer en de zon precies op je scherm schijnt maar dan hoeft toch niet al het zonlicht tegen gehouden worden? Ik vind het in deze tijd van het jaar gratis warmte. Ben zelfs even gaan checken of op zolder de gordijnen open gedaan waren door de gehaaste jongvolwassen dochter.
Kan me voorstellen dat het voor jou vreemd overkomt, maar soms kan het niet anders. Zodra de zon doorbreekt staat hij op mijn ramen tot zonsondergang. Ik heb plissé gordijnen, zodat ik nog iets kan openlaten, maar meestal lukt dat niet. Woonkamer, keuken en slaapkamer liggen in de breedte aan de zonkant, naast elkaar dat is 11,15 meter aan ramen van 1.80 hoog. Ik heb volop gratis warmte, ook als ze dicht zijn zoals nu is het 20gr. Daarnaast is het openhouden van gordijnen niet goed voor (velvet) meubels en mijn vloer.
CharlieB
04-11-2025 om 14:16
Bakblik schreef op 04-11-2025 om 11:59:
Ik was net lopend onderweg naar het station toen de zon begon door te breken. Diverse mensen die gelijk gordijnen dicht doen of het zonnescherm uitrollen.
Nou snap ik dat als je in huis tv zit te kijken of te werken op je computer en de zon precies op je scherm schijnt maar dan hoeft toch niet al het zonlicht tegen gehouden worden? Ik vind het in deze tijd van het jaar gratis warmte. Ben zelfs even gaan checken of op zolder de gordijnen open gedaan waren door de gehaaste jongvolwassen dochter.
Mijn huis warmt ook wel op als ik de gordijnen dicht laat. Met de zon erop is het zelfs in de winter warmer dan ik aangenaam vind. Bovendien vind ik veel zonlicht in huis helemaal niet prettig dus heb vaak ook veel dicht zitten
Milala
04-11-2025 om 15:44
Mijn rolluiken gaan automatisch omlaag bij een bepaalde zonsterkte buiten. Dat is voornamelijk handig in de zomer om de warmte binnen te houden. Ik heb de functie in de zomer aan staan, als ik hem nu niet uitgezet had, was in mijn huis ook alles omlaag.
Miepjecody
04-11-2025 om 16:14
Bakblik schreef op 04-11-2025 om 13:08:
[..]
Open of dicht met een rolgordijn snap ik dat dat is niet zo precies te regelen. Maar doe jij alle gordijnen op de voorgevel dicht als je computer teveel licht vangt?
Als ik in ons kantoor last heb van de zon dan ga ik op zolder niet de boel sluiten. Dat is gratis verwarming.
Het wordt hier echt niet minder warm met gordijnen dicht hoor
mut
04-11-2025 om 16:15
Misschien halen ze niet alleen voor eigen gezin maar ook voor grootouders of slecht te been zijnde buren. Je weet niet voor hoeveel mensen ze halen. Vorig weekend waren wij bv met 14.
Miepjecody
04-11-2025 om 16:25
Mijn collega werd in coronatijd beticht van hamsteren omdat ze voor 20 cliënten boodschappen deed.
Dus je weet het toch niet?
Milala
04-11-2025 om 18:30
Wat ik raar vond is om te lezen dat mensen met een airco niet het beste met het klimaat voorhebben.. even verder denken zou kunnen leiden tot de conclusie dat je met airco's ook kunt verwarmen.
Mijn airco, en velen hier in de straat, draaien alleen in de winter. Zonne-energie wordt opgeslagen en in de avond gebruikt om te verwarmen. Lijkt mij prima voor het klimaat.
Beetje in dezelfde categorie dan het hamsteren.. men trekt eerst een conclusie en denkt dan pas na. Of denkt helemaal niet na.
Ginevra
04-11-2025 om 18:48
Bakblik schreef op 04-11-2025 om 13:08:
[..]
Van de kamer waar ik ben wel inderdaad. Het contrast tussen de donkere hoek en de lichte hoek is anders te groot. Moeilijke ogen.
Niet van de kamers waar ik niet ben. Verschieten van de meubels oid kan me niet schelen.
Yumi
05-11-2025 om 10:42
Milala schreef op 04-11-2025 om 18:30:
Wat ik raar vond is om te lezen dat mensen met een airco niet het beste met het klimaat voorhebben.. even verder denken zou kunnen leiden tot de conclusie dat je met airco's ook kunt verwarmen.
Mijn airco, en velen hier in de straat, draaien alleen in de winter. Zonne-energie wordt opgeslagen en in de avond gebruikt om te verwarmen. Lijkt mij prima voor het klimaat.
Beetje in dezelfde categorie dan het hamsteren.. men trekt eerst een conclusie en denkt dan pas na. Of denkt helemaal niet na.
Dit inderdaad, las dat gisteren ook, maar had even geen zin om erop te reageren.
oudmaarnognietkoud
05-11-2025 om 11:14
Dat het nu ruim een week wintertijd is maar mijn inwendige klokje doet nog niet mee.
Ik draag geen horloge maar er hangen wel klokken in mijn huis. Meestal weet ik bij benadering wel hoe laat het is en dat zal hoogstens 10 minuten de een of de andere kant op schelen.
Als ik ergens echt op tijd moet zijn dan kijk ik op mijn telefoon.
Net dacht ik dat het wel een uur of 12 zou zijn maar toen ik op de klok keek was het pas 11 uur.
Dat vind ik raar van mijzelf.
afrodite05
05-11-2025 om 23:11
Vandaag kwam onze zoon thuis van het kinderdagverblijf met een vreemde onderbroek aan. Het was een leenonderbroek van de kinderopvang zelf. Ik vind dit raar, want er ligt (nota bene op verzoek van het kdv) standaard een tasje met een schone set kleding van hem in zijn bak (vergelijkbaar met een kluisje op de middelbare school, waar je je spullen kan opbergen). Waarom krijgt hij dan toch (te kleine) leenkleding aan en blijft zijn eigen kleding in zijn bak liggen? Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt, elke keer als er een ongelukje is (1 keer per 2 of 3 maanden, dus echt niet vaak), krijgen we hem in onbekende kleding mee naar huis... Op een relatief koude dag begin september, 12 graden, kregen we hem in een vreemde korte broek mee naar huis terwijl hij zowel een lange als korte eigen broek in z'n bak had liggen.
Herfstappeltaart
06-11-2025 om 09:11
afrodite05 schreef op 05-11-2025 om 23:11:
Vandaag kwam onze zoon thuis van het kinderdagverblijf met een vreemde onderbroek aan. Het was een leenonderbroek van de kinderopvang zelf. Ik vind dit raar, want er ligt (nota bene op verzoek van het kdv) standaard een tasje met een schone set kleding van hem in zijn bak (vergelijkbaar met een kluisje op de middelbare school, waar je je spullen kan opbergen). Waarom krijgt hij dan toch (te kleine) leenkleding aan en blijft zijn eigen kleding in zijn bak liggen? Dit is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurt, elke keer als er een ongelukje is (1 keer per 2 of 3 maanden, dus echt niet vaak), krijgen we hem in onbekende kleding mee naar huis... Op een relatief koude dag begin september, 12 graden, kregen we hem in een vreemde korte broek mee naar huis terwijl hij zowel een lange als korte eigen broek in z'n bak had liggen.
Daar zou ik even naar informeren op het kdv.