Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

amarna schreef op 22-10-2025 om 14:46:

Heerlijk, Earl grey!
Wat ik dan weer smerig vind is wat men in de horeca "verse muntthee" noemt. Heet water waar wat munt in zwemt. Zit geen smaak aan. Voor die smaak neem ik wel een pepermuntje....

Ik vind dat wel lekker, maar ik vind het het dan weer heel irritant (en raar, dan is het toch weer on topic) dat ze dat bijna altijd in een glas zonder oor serveren. Hoe moet ik dat drinken, dat klote-glas is loeiheet met dat kokende water, dat kan ik helemaal niet vastpakken.

Alles wat ze thee noemen maar waar geen Camellia sinensis (theeplant) in zit is geen thee voor mij. 
Munt in gekookt water is geen thee, net als gember of kamille.

sinds ik in ZuidAfrika verse rooibos ( nou ja vers, vers gedroogd) heb gedronken vind ik het lekker maar niet met met smaakjes zoals kaneel oid erbij. Gewoon pure rooibos. Maar het liefst drink ik groene thee. 

Bellebelle schreef op 22-10-2025 om 14:52:

Ik heb een keer een podcast over thee gehoord. Thee in zakjes is kennelijk ontstaan door de resten van thee van de fabrieksvloer op te vegen en in zakjes te doen. Ik probeer meestal losse thee te drinken, maar soms ontkom ik dan weer niet aan een zakje.

Dat verhaal ken ik ook, maar zou dat geen broodje aap zijn?...We sturen de Keuringsdienst van Waarde erop af.

Herfstappeltaart schreef op 22-10-2025 om 15:35:

[..]

Dat verhaal ken ik ook, maar zou dat geen broodje aap zijn?...We sturen de Keuringsdienst van Waarde erop af.

Even gezocht en dat is kennelijk al gebeurd (https://kro-ncrv.nl/programmas/keuringsdienst-van-waarde/thee-smaak-aroma-smaakstof), in dat stuk staat ook:

Theemengers voor theezakjes gebruiken namelijk het stof of gruis wat overblijft bij de productie van thee. Dit gruis heeft veel minder smaak dan hele theebladeren, maar fabrikanten van de theezakjes beweren dat de consument vooral de andere smaakjes wil proeven.

Bellebelle schreef op 22-10-2025 om 15:37:

[..]

Even gezocht en dat is kennelijk al gebeurd (https://kro-ncrv.nl/programmas/keuringsdienst-van-waarde/thee-smaak-aroma-smaakstof), in dat stuk staat ook:

Theemengers voor theezakjes gebruiken namelijk het stof of gruis wat overblijft bij de productie van thee. Dit gruis heeft veel minder smaak dan hele theebladeren, maar fabrikanten van de theezakjes beweren dat de consument vooral de andere smaakjes wil proeven.

O echt waar dus! 

Nou, er staat niet dat het de resten zijn die van de vloer geveegd worden. Over het uitvinden van het theezakje staat hier https://historianet.nl/maatschappij/de-geschiedenis-van-thee-dorst-naar-thee-bracht-imperiums-op-de-knieen

Wie vond het theezakje uit?

Rond 1900 was een kopje dampend hete thee voor miljoenen mensen over de hele wereld een vast ritueel geworden. In 1901 gebruikten alleen al de Britten 2,7 kilo thee per hoofd van de bevolking. De warme, licht kruidige drank gaf energie op koude ochtenden en bracht rust tijdens pauzes op een drukke dag.

De thee werd bereid in een theepot, met behulp van een theezeefje of thee-ei waarin de blaadjes zaten. Omdat de thee alleen in een pot kon worden gezet en niet in een kopje, werd er vaak veel weggegooid.

Twee Amerikaanse vrouwen, Roberta C. Lawson en Mary Molaren, wilden hier iets aan doen. In 1903 patenteerden ze onder nummer US7323701A een zogeheten Tea-Leaf Holder. Dit was een gazen zakje waarmee je snel en gemakkelijk één kopje thee kon zetten.

‘Op deze manier wordt slechts de hoeveelheid thee gebruikt die nodig is voor één kopje thee,’ schreven Lawson en Molaren over het eerste theezakje ter wereld.

Het verhaal gaat dat de theehandelaar Thomas Sullivan zeven jaar later een soortgelijk zakje maakte, toen hij bij wijze van promotie theemonsters in zijden zakjes naar zijn klanten stuurde. De ontvangers dachten ten onrechte dat de thee in de zakjes moest blijven en gebruikten ze als theezakjes.

Het is onduidelijk door wiens idee het theezakje echt aansloeg, maar de zakjes werden in de VS een groot succes. In de jaren 1920 lagen ze al in vrijwel elke Amerikaanse winkel die thee verkocht. De Britten waren conservatiever en omarmden het theezakje pas in de jaren 1950.

Het verhaal dat in de podcast werd verteld ging over de oprichting van Lipton. Interessant, ik ben benieuwd welke versie de waarheid vertelt.

Zojuist de kandidatenlijsten voor de Tweede Kamer  ontvangen.  Wat ik zo vreemd vind is, dat een heleboel partijen 50 kandidaten op de lijst hebben staan.  Het komt zelden voor  dat één partij 50 mensen in de Kamer heeft. Zeker de onbekende partijen.
Er is één partij, de 25e op de lijst, met één kandidaat    !

*|**|***|***|

Nota Bene : het wordt echt tijd voor een THEE TOPIC!   

Maar je kunt ook met voorkeursstemmen in de tweede kamer terecht komen. Dus in theorie kun je wel in de kamer komen als je op plek 50 staat. Je stemt immers niet op een partij, maar op een persoon.

Beterlaat2021! schreef op 22-10-2025 om 16:20:

Zojuist de kandidatenlijsten voor de Tweede Kamer ontvangen. Wat ik zo vreemd vind is, dat een heleboel partijen 50 kandidaten op de lijst hebben staan. Het komt zelden voor dat één partij 50 mensen in de Kamer heeft. Zeker de onbekende partijen.
Er is één partij, de 25e op de lijst, met één kandidaat !

*|**|***|***|

Nota Bene : het wordt echt tijd voor een THEE TOPIC!

50 kandidaten is het maximum als je nu minder dan 16 zetels in de Kamer hebt. 

Anna76 schreef op 22-10-2025 om 15:15:

[..]

Ik vind dat wel lekker, maar ik vind het het dan weer heel irritant (en raar, dan is het toch weer on topic) dat ze dat bijna altijd in een glas zonder oor serveren. Hoe moet ik dat drinken, dat klote-glas is loeiheet met dat kokende water, dat kan ik helemaal niet vastpakken.

Zo raar ja! Gebeurt heel vaak bij thee, in zo’n “leuk” glas zonder oor. Vreselijk! Want ik drink mijn thee graag heel heet, maar eer ik dat glas kan aanraken is hij al teveel afgekoeld om nog lekker te zijn.

noas_1993 schreef op 21-10-2025 om 12:14:

Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar is het niet raar dat elk jaar nieuwe/andere mensen zich aan kunnen melden voor het hertellen van stemmen?
Je krijgt dan wel een e-learning, maar ik vind het gewoon raar bij iets dat zorgvuldig moet gebeuren.

Het is een fundamenteel onderdeel van het democratisch proces dat 'het volk' mag tellen. Dus in principe kan iedereen zich hiervoor aanmelden.

Zelfde geldt voor het stembureau: ook dit zijn gewone burgers. Sterker nog, in de spelregels staat dit: je moet met minstens 3 mensen zijn om het stembureau te kunnen openen. Mocht er een stembureaulid ontbreken dan kan de voorzitter een burger (dus de eerste kiezer die binnen komt wandelen) vragen om (tijdelijk) te functioneren als stembureaulid.

Ook bij het tellen mag je daarom aanwezig zijn om te kijken of dit naar eer en geweten wordt gedaan.

Het is een mooi democratisch proces vind ik.

absor

absor

22-10-2025 om 22:16 Topicstarter

Ik vind het raar als mensen rooibos niet lekker vinden *neem ondertussen een slokje van mijn rooibos,gember,karamel thee*

nlies schreef op 22-10-2025 om 14:45:

Dit is een theetopic aan het worden. maar ik vind t raar dat mensen roepen dat thee zo lekker is, en als ik dan zie hoe ze die thee drinken: Het theezakje heeft net het water aangeraakt. Doe mij maar koffie, zwart, zonder poespas.
Wat me trouwens opviel tijdens rondreis India: Degenen die zich echte theedrinkers noemden, vonden de sterke thee daar niet lekker. De koffiedrinkers hadden er geen moeite mee

dat is een kwestie van smaak. ik drink ongeveer 2,5 liter van wat in de volksmond thee heet per dag terwijl mijn schoonzus minzaam lacht en elke keer weer zegt: ja, maar dat is geen thee. 

en ze heeft gelijk, want er is geen thee in de buurt geweest van mijn thee. ik ben namelijk gek op venkel, zoethout, kamille etc dus dat zijn meer kruidenwatertjes zonder thee. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.