Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Huis verkopen aan hoogste bieder of gunfactor?

Ik las een artikel in de krant over een gezin met 3 zonen die helemaal verontwaardigd waren omdat zij een huis wilden kopen en de makelaar had laten weten dat zij de hoogste bieders waren, dus ze gingen er al van uit dat zij het huis hadden. Ze hadden ook een brief geschreven en foto's gestuurd van hun gezin. Dat gaf bij de verkoper de doorslag om het huis juist niet aan dit gezin te verkopen. Het is een 2 onder 1 kap woning en de buurvrouw heeft last van migraine en een gezin met 3 zonen naast haar wilden ze haar niet aan doen vanwege geluidsoverlast. 

Ik vind het heel erg lief dat ze aan de buurvrouw gedacht hebben maar eerlijk gezegd zou ik als ik een huis te koop zou hebben staan voor de hoogste bieder gaan. Je weet van te voren toch niet of mensen overlast gaan veroorzaken of niet. Een alleenstaande kan ook overlast veroorzaken met bijvoorbeeld feestjes geven tot diep in de nacht met harde muziek draaien.

Wat zouden jullie doen als je een huis te koop hebt staan? Altijd voor de hoogste bieder gaan of heb je principes dat je het bijvoorbeeld niet aan een opkoper zou verkopen.

Ik trap af: ik zou altijd voor de hoogste bieder gaan.


Bij ons persoonlijk hadden we een aantal overwegingen die zwaarwegend waren: 
- Zo min mogelijk ontbindende voorwaarden
- Fijn bod
- Gevoel

Moet heel eerlijk zeggen dat we aan de hoogste bieder verkocht hebben, ondanks dat er een lager bod was zónder ontbindende voorwaarden. En waar had dat dan mee te maken? Toch dat gevoel. De kopers hadden ook een brief en foto toegevoegd aan het bod. Ik kan niet zeggen dat dat de doorslag gaf hoor, want ze hadden ook het hoogste bod.

Nu had ik ook maling aan mijn oude buren, aangezien wij niet echt goed gingen met elkaar. Had mij echt niet geboeid als er een gezin met 6 kinderen naast ze was komen wonen. 

Heel warrig verhaal, sorry. Maar wat ik probeer te zeggen is: het is voor iedere verkoper een andere afweging waar ze hun huis aan verkopen.

Ik zou voor de hoogste bieder gaan, voor liefdadigheid koop ik niks.

Als ik er voor kom te staan dat ik mijn ouderlijk huis moet verkopen dan is geld natuurlijk erg belangrijk, maar als het één na hoogste bod komt van iemand die ik meer bij het huis -wat nog door mijn vader gebouwd is- zie passen, dan zou ik dat toch serieus overwegen. 

Afhankelijk van het verschil tussen het hoogste bod en het tweede (of derde, vierde ed bod). Maar ook van de voorwaarden. Best lastig als ze er bijvoorbeeld gelijk in willen of nog lang niet. Wel of geen voorbehoud financiering, willen ze dingen overnemen enz.

Ik heb een zorgvuldig aangelegde tuin, een boom laten groeien kost zeker tientallen jaren. Ik zou mijn huis nooooooit willen verkopen aan iemand die er een tegeltuin van gaat maken en de bomen gaat omzagen. Het ligt er ook aan hoe groot het verschil is tussen de bieders, een paar duizend of een paar tientallen duizenden. 

Andersom was het bij ons zo dat de verkopers van ons huidige huis een hoger bod dan van ons hadden ontvangen, maar toch voor ons zijn gegaan. Het was ook geen mild bod (40k boven vraagprijs), maar wij hadden ook geen enkele voorwaarde (wel onder voorbehoud van financiering, maar we gingen wel akkoord met hun opleverdatum van bijna 8 maanden later), ook hadden wij een brief bijgevoegd. Waarvan ik eerder zei "daar begin ik écht niet aan", was ik zodanig verliefd op het huis dat ik ze graag wilde overbrengen waarom mijn gevoel bij het huis zo goed was.

Volgens de verkopende makelaar was het gevoel dat hun dat gaf de doorslag geweest.. je weet het natuurlijk nooit, maar dat werd ons verteld.

ToetieToover schreef op 18-10-2021 om 10:13:

Ik heb een zorgvuldig aangelegde tuin, een boom laten groeien kost zeker tientallen jaren. Ik zou mijn huis nooooooit willen verkopen aan iemand die er een tegeltuin van gaat maken en de bomen gaat omzagen. Het ligt er ook aan hoe groot het verschil is tussen de bieders, een paar duizend of een paar tientallen duizenden.

En hoe wil je dat zeker weten dan, dat ze dat niet gaan doen? 

Dat ligt aan de buren 
Als ik een leuk contact met mijn buren zou hebben zou ik het wellicht overwegen maar dan moet het verschil van biedingen niet te ver uit elkaar liggen.
Voor een paar duizend zou ik dat wel doen maar voor serieuze bedragen vrees ik dat mijn buren gewoon pech hebben 
Bij mijn huidige woning zou ik geen rekening met mijn buren houden.
Ons contact beperkt zich tot het groeten als we elkaar zien en als dat 1 keer in de maand is is dat al heel veel.
Daarnaast is het vrijstaand dus is er sowieso geen overlast door contactgeluid.

ToetieToover schreef op 18-10-2021 om 10:13:

Ik heb een zorgvuldig aangelegde tuin, een boom laten groeien kost zeker tientallen jaren. Ik zou mijn huis nooooooit willen verkopen aan iemand die er een tegeltuin van gaat maken en de bomen gaat omzagen. Het ligt er ook aan hoe groot het verschil is tussen de bieders, een paar duizend of een paar tientallen duizenden.

Ik zou me ook beter voelen bij een koper die het huis met respect zou willen verbouwen. Ze kunnen je natuurlijk altijd voor de gek houden of het huis binnen een jaar weer doorverkopen, dus zekerheid heb je nooit. 

Als ik de staatsloterij jackpot won dan zou ik het huis gewoon behouden zolang ik leef. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-10-2021 om 10:21

Met een gunfactor heb ik niet zo veel, maar ik ben gehecht aan mijn buurt en wens mijn buurtgenoten ook na mijn vertrek het beste toe. Dus ik hoop dan in de positie te zitten mijn huis niet te hoeven verkopen aan een projectontwikkelaar, huisjesmelker of  ouders die een huis opkopen voor hun studerende kinderen. En als ik het helemaal voor het zeggen had dan verkocht ik mijn huis aan iemand met binding aan mijn wijk. 

watertoren

watertoren

18-10-2021 om 10:30 Topicstarter

ToetieToover schreef op 18-10-2021 om 10:13:

Ik heb een zorgvuldig aangelegde tuin, een boom laten groeien kost zeker tientallen jaren. Ik zou mijn huis nooooooit willen verkopen aan iemand die er een tegeltuin van gaat maken en de bomen gaat omzagen. Het ligt er ook aan hoe groot het verschil is tussen de bieders, een paar duizend of een paar tientallen duizenden.

Kijk daar maar mee uit voordat je je huis verkoopt voor minder geld vanwege je tuin. Mijn nicht heeft een paar maanden geleden een huis gekocht met een grote groene tuin met een appelboom en een perenboom en een hoop onkruid tussen de tegels. Ze deden net alsof ze helemaal weg waren van de tuin. Ik kom hier helemaal tot rust zeiden ze. Mijn nicht en haar man waren niet de hoogste bieder maar mijn nicht voelde wel aan dat als ze aan de verkopers het gevoel gaven dat ze niet veel zouden veranderen aan de tuin dat hun bod aangenomen zou worden. Dat had ze ze goed ingeschat. Je raad het al, de appel en perenboom zijn weg. Voor en achter in de tuin is nu een overkapping met buitenkeuken en bar een jacuzzi een paar borders en verder overal tegels. Ik vind het zelf erg mooi hoor en een verbetering maar ik denk dat de verkopers hier niet blij mee zijn en dan druk ik me nog zacht uit.

Voor mij tellen de voorwaarden wel zwaar mee. Ik heb mijn huis verkocht voor 10.000 € minder maar dan was er geen voorbehoud van financiering. Ik vond het risico te groot dat het de hoge bieding ze de financiering niet rond zouden krijgen. Ik had het drie jaar daarvoor gekocht en toen vond de taxateur dat ik er teveel voor had betaald en wilde de bank niet volledig financieren en moest ik eigen geld bijleggen. Slechts vier jaar later is het dus voor bijna het dubbele verkocht aan de bieder zonder voorbehoud.

Overigens toen ik het huis kocht is de gunning mede gebaseerd op het feit dat ik geen haast had. Er was een andere bieder maar die wilde een snelle overdracht en ik had nog drie kwart jaar geduld. De oude eigenaren hadden een klus huis en wilde dat graag eerst afmaken.

Regendrup. schreef op 18-10-2021 om 10:16:

[..]

En hoe wil je dat zeker weten dan, dat ze dat niet gaan doen?

Dat weet ik natuurlijk nooit zeker en ze kunnen zelfs ‘doen alsof’ ze het mooi vinden inderdaad.

ToetieToover schreef op 18-10-2021 om 10:36:

[..]

Dat weet ik natuurlijk nooit zeker en ze kunnen zelfs ‘doen alsof’ ze het mooi vinden inderdaad.

Nee, dat klopt. Maar neem je dan het risico dan om een lager bod aan te nemen? Zoals het voorbeeld van Watertoren bijvoorbeeld.. kan zomaar gebeuren. 

Wat voor mensen het zijn, wat de gezinssamenstelling is, dat zou ik helemaal niet willen weten, en ik vind het ergens ook fout dat dat mee mag spelen? Het klinkt sympathiek, die gunfactor, maar het betekent in de praktijk soms dat bepaalde groepen dan zullen beginnen met een 1-0 achterstand. Net als in studentenhuizen, waarin er in de advertentie al staat: "no internationals" & "Dutch only". Heel erg vind ik dat, zeker in deze tijden van woningnood. 

Ik zou wel eventueel een zelfbewoningsclausule toevoegen, dus niet aan investeerders verkopen. Heel veel woningen worden in onze straat opgekocht en verandert in airbnbs - en dat is niet goed voor de buurt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.