Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


Koettie schreef op 02-04-2024 om 08:51:

Haarlem. Als iemand een emmer salamanders een goed plekke kan geven...

Wat naar dat je ook afscheid moet nemen van je tuin en salamanders

Ik ken wel iemand in die regio die wel salamanders zou willen in de tuin. Mijn neefje vind dat geweldig. Helaas hebben zijn ouders de vijver jaren geleden uit de tuin verwijderd om er een moestuin te maken. Ze hebben ook geen plek voor een nieuwe vijver. Ik kan wel even navragen bij mijn broer of die niet iemand in de buurt weet met een geschikte vijver.

Ik kan ze wel kwijt hoor, verder op zit een sloot waar ze ook zitten. Maar leuk als er een liefhebber jn de buurt is

Koettie schreef op 02-04-2024 om 09:25:

Ik kan ze wel kwijt hoor, verder op zit een sloot waar ze ook zitten. Maar leuk als er een liefhebber jn de buurt is

Ik heb het even gevraagd. Misschien weet hij een buurman met een vijver. Dan kan mijn neefje ze daar bewonderen. Niet geschoten altijd mis. 

AP1GczNGjRTo6jKBQf0zHmWkQs-MseCpX1Iz8mNSLx4uYxOjum8cWU9fIss9XcYwYJrXtGb6DqhH6xRYg42agqcsRFuxdJZQld_dVUjmjQ1h0dDBq0D-WnPU0435fkJ5lw_9b7tYnInUzgtzlpQrO7IjUJjReA=w1082-h814-s-no-gm?authuser=0

De fruit afdeling van de achtertuin. Vorige jaar zijn er wel aardbeienplanten doodgegaan toen we op vakantie waren, maar er zijn er toch nog 3 over. Verder een bak met frambozen en twee met frambramen. Ik hoop dat ze allemaal dit jaar veel fruit gaan maken.

AP1GczNEodQ_u_tlqwJ0AHGnDomQMdAX7raPWoJkAoYkmFOVib61KRVlyyQiOR4Sk0J4HeuWO05obclKhOcRw-Q0pmtsrGuFu62fSjyNM6jDVBZupq6K19kfF7FpdyCmiKjBcJdg9DiGp5r5qAJ4BkVVrZpIIg=w1082-h814-s-no-gm?authuser=0

AP1GczNkSOhAPjmdcfR3EEvjmUlX3malw0Yz4EVv-U8d7pQs3Vatiq3BWzHLdeUZ0_cJ0nFy6i52d2_czpSrjdrvKrjJqRi3xNOEyO3NRUfRqMSjE6dns_RyC3fossFYYQFq-Q_nkMKowJWeuaI1xPaNjx_HSg=w1082-h814-s-no-gm?authuser=0

In de voortuin begint alles ook weer mooi te groeien. Ik moet alleen nog een vaste plant hebben voor in het linker achter hoekje. Vorige jaar stond het uiteindelijke helemaal vol afrikaantjes en dat was prachtig, maar iets te veel van het goede.

AP1GczPx22D_x1BOuOrnmcAlKYSpX8pyTMdnyyPVBPBOBwkRB1wV9DktQguRgmYyVxAtXs1HfKaRflc7jDjcKhK0wTn03uS4X2TEeulAiahyvKz0tgIMAJPke5_LcTFrqx1xHEUkOI5QywHAdn_EPb9MGEnDgw=w1082-h814-s-no-gm?authuser=0

Mijn kruidentuin gaat ook goed. De citroenmelisse is wel een mooi struikje, maar de munt is  zichzelf een beetje door de bak aan het verspreiden. Ik denk dat ik hem tussen de lavas en de Roosmarijn laat staan. Dan heb ik nog plek voor peterselie en basilicum.

Ah bedankt voor de uitleg, daar kan ik wel wat mee. Op termijn hoor. Eerst de basis van mn tuin maken. Het is nu heel hobbelig gras wat veel te hoog ligt, en 1 lelijk pad naar achteren. Ga het pad er uit halen en daar ook planten zetten. Gister al n stukje gedaan; tegels eruit, zand eruit, het te veel aan aarde van mn 'grasveld' er in. De komende tijd is het even een puinhoop vrees ik... maar ieder plantje dat er bij komt, maar het mooier 😊
Ik las iemand die haar tuin moet gaan verlaten; wat jammer! Heb je al n ander huis gevonden, en is daar ook n tuin bij? Ik heb alle planten achtergelaten, ik verhuisde in de winter. Ex doet moeilijk over mijn idee er nog wat uit te graven... irritant! (Ik heb alles gekocht en er zelf in gezet) 

Tara wat ligt jouw tuin er al mooi bij zeg! 

Jammer van die salamanders. Wij hadden ooit n klein vijverbakje waar ook veel salamanders in zaten, geweldig vond ik dat als kind! Helaas nu geen vijver (en haarlem is erg ver weg). Maar zo te horen komt t sowieso goed met ze.

Koettie schreef op 02-04-2024 om 09:25:

Ik kan ze wel kwijt hoor, verder op zit een sloot waar ze ook zitten. Maar leuk als er een liefhebber jn de buurt is

Ik heb je een pb gestuurd.

Gisteren eindelijk de hugelbeds kunnen afwerken, nu zijn ze klaar voor de plantjes.

IMG-20240402-164617.jpg


IMG-20240402-164629.jpg


Sorry voor de rommel. 
Volgend project voor de moestuin is om in de hoek waar nu het afvalhout ligt een serre te bouwen, maar daarvoor moet ik nog wat uitzoeken. Dat is iets voor over X aantal tijd. 
Moeilijk te zien op foto, maar de bedden zelf zijn een 50cm hoog met nog eens 30 cm ingegraven. 

Moirmel schreef op 03-04-2024 om 22:33:

Gisteren eindelijk de hugelbeds kunnen afwerken, nu zijn ze klaar voor de plantjes.

IMG-20240402-164617.jpg


IMG-20240402-164629.jpg


Sorry voor de rommel.
Volgend project voor de moestuin is om in de hoek waar nu het afvalhout ligt een serre te bouwen, maar daarvoor moet ik nog wat uitzoeken. Dat is iets voor over X aantal tijd.
Moeilijk te zien op foto, maar de bedden zelf zijn een 50cm hoog met nog eens 30 cm ingegraven.

Hoe werkt dat dan met hugelbeds? Misschien heb je er eerder al over geschreven, ik heb niet alles terug gelezen...

Moirmel schreef op 03-04-2024 om 22:33:

Gisteren eindelijk de hugelbeds kunnen afwerken, nu zijn ze klaar voor de plantjes.

IMG-20240402-164617.jpg


IMG-20240402-164629.jpg


Sorry voor de rommel.
Volgend project voor de moestuin is om in de hoek waar nu het afvalhout ligt een serre te bouwen, maar daarvoor moet ik nog wat uitzoeken. Dat is iets voor over X aantal tijd.
Moeilijk te zien op foto, maar de bedden zelf zijn een 50cm hoog met nog eens 30 cm ingegraven.

Wat leuk om je zo energiek te zien, dat is een groot verschil met een tijdje geleden. Leuk die bedden! Ik heb ook verhoogde bedden, a la ‘makkelijke moestuin’ concept. Dat werkt super fijn, omdat het nooit dieper is dan een armlengte. 

duet schreef op 04-04-2024 om 17:32:

[..]

Hoe werkt dat dan met hugelbeds? Misschien heb je er eerder al over geschreven, ik heb niet alles terug gelezen...

Het principe is dat je dood materiaal ondergraaft en dat dit weer voeding voor de bodem levert. 
Zelf heb ik boomstammen en dikke takken als eerste laag gebruikt, daarna alles opgevuld met kleine takken en gehakseld hout. Daarboven kwam nog het maaisel van siergras, dan een laag compost en tot slot de laag aarde die ik uitgegraven had om te starten. 

interessant dat hugelbed. Een vriendin van mij doet dit ook zo. 

Er slaapt een egel in mijn egelhuis!
Eindelijk, na 3 of 4 jaar een leeg huis, is het nu eindelijk bewoond. Een vriendin van mij zei dat je overdag best het huis kon controleren omdat egels zo diep slapen overdag dat ze het niet merken. Ik heb de afgelopen jaren dus regelmatig mijn hand door de laag bladeren in het huis laten gaan, maar steeds was het huis leeg.
Nu net dacht ik, ik kijk nog eens een keer. Afgelopen winter was het huis namelijk nog steeds leeg.
Deksel omhoog, de bladeren lagen in eens wel erg hoog. Voorzichtig met een stokje de bladeren wat opgetild...en ja....daar lag een stekelbolletje te slapen.
Ben zo blij!

GroenTuintje schreef op 04-04-2024 om 19:02:

interessant dat hugelbed. Een vriendin van mij doet dit ook zo.

Ik had er nog nooit van gehoord.

Ik ga proberen hier wat meer mee te schrijven, ik lees jullie namelijk heel graag.  

Leuk die hugelbedden! Ik tuinierde eerst op klei en nu op meer zandachtige grond. Ik heb nu gras wat ik eruit haal, en wat bijna allemaal 'border' wordt. Ben benieuwd hoe planten zullen aanslaan. Heb eea bij de intratuin gekocht, maar wil over n tijdje ook naar de hessenhof. Daar is alles biologisch en daar ben ik groot voorstander van.

K heb helaas nauwelijks natuurlijk materiaal om de grond vruchtbaarder mee te maken. Behalve de gras 'plaggen', k heb gelezen dat je die ook n stuk onder de grond kan leggen als verrijking. Misschien dat ik groenbemesters ga zaaien, heeft iemand daar ervaring mee? 

Fijne tuinierdag gewenst allemaal ☀️

De Hessenhof 💖 aanrader! Ik had gratis compost van de gemeente, die strooi ik uit onder mijn geadopteerde boomspiegel. En alles is al zo ver uitgelopen, oeps, ik ben een beetje laat met snoeien. Ik heb wat dor hout tussen de clematissen uitgehaald en verder zoeken ze het maar uit dit jaar. Ik ga alle blauwe regenpeulen doppen (hele tub trug vol) het mini kasje afspoelen en sierplantjes zaaien. Ben ik ook laat mee. Maar dat geeft niks. Het bloeit drie maanden na het zaaien, doorgaans. Kan het sneller naar buiten, scheelt een boel gesjouw. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.