Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


Huh, blauwe regen die 3 maanden na zaaien bloeit? Die van mij heeft er 7 jaar over gedaan..

Moosey schreef op 06-04-2024 om 14:21:

Huh, blauwe regen die 3 maanden na zaaien bloeit? Die van mij heeft er 7 jaar over gedaan..

Hier gaan we jaar 3 in (niet na zaaien maar met een plant die 0,5m hoog was). Vorig jaar 1 mini bloempje, ben benieuwd wat hij dit jaar doet.

Ik denk trouwens dat ze de sierbloemen bedoelt ipv de blauwe regen. 

Moosey schreef op 06-04-2024 om 14:21:

Huh, blauwe regen die 3 maanden na zaaien bloeit? Die van mij heeft er 7 jaar over gedaan..

Ik bedoel de sierbloemen inderdaad.

De blauwe regen zaai ik bij de gezamenlijke moestuin, aan de randen, langs het hek. Dat doe ik elk jaar. Ik heb nog heel wat meters te gaan en dat komt goed, want mijn blauwe regen produceert kilo’s zaad. Ik vind het blad ook al heel mooi. 

terras wat onkruidvrij gemaakt, en geveegd. Verder lekker van het zonnetje (die veel minder aanwezig was, dan verwacht) een boek gelezen. 

@Tuinplantje:

Ik heb jaren geleden eens Phacelia gezaaid. Leuke plant en er komen massa's bijen op af. Misschien enige nadeel is dat hij zichzelf uitzaaide maar dat spitte ik vervolgens weer onder.

Neweve schreef op 06-04-2024 om 14:54:

[..]

Hier gaan we jaar 3 in (niet na zaaien maar met een plant die 0,5m hoog was). Vorig jaar 1 mini bloempje, ben benieuwd wat hij dit jaar doet.

Ik denk trouwens dat ze de sierbloemen bedoelt ipv de blauwe regen.

Wanneer snoei jij je wisteria? Ik heb de wintersnoei gedaan en alle takken waar geen clusters met knoppen zaten weggeknipt. Bij mij zitten er nu enorm veel dikke bloemknoppen in. In de zomer snoei ik nog een keer.

Tuinplantje schreef op 06-04-2024 om 12:07:

Ik ga proberen hier wat meer mee te schrijven, ik lees jullie namelijk heel graag.

Leuk die hugelbedden! Ik tuinierde eerst op klei en nu op meer zandachtige grond. Ik heb nu gras wat ik eruit haal, en wat bijna allemaal 'border' wordt. Ben benieuwd hoe planten zullen aanslaan. Heb eea bij de intratuin gekocht, maar wil over n tijdje ook naar de hessenhof. Daar is alles biologisch en daar ben ik groot voorstander van.

K heb helaas nauwelijks natuurlijk materiaal om de grond vruchtbaarder mee te maken. Behalve de gras 'plaggen', k heb gelezen dat je die ook n stuk onder de grond kan leggen als verrijking. Misschien dat ik groenbemesters ga zaaien, heeft iemand daar ervaring mee?

Fijne tuinierdag gewenst allemaal ☀️


Welkom!

Hier ook ervaring met phacelia. Ontkiemt makkelijk, kan overal,
groeit snel en inderdaad massa's bijen. Voordeel vond ik ook dat je het
t/m augustus kon zaaien. Het zaait inderdaad wel erg uit maar laat zich ook makkelijk verwijderen.

Met grasplaggen onderwerken zou ik voorzichtig zijn, dat lijkt altijd weer terug te komen. Ik zou zelf liever een berg compost erop storten en dat deels onderwerken. Compost is in zakken te krijgen bij het tuincentrum. Of misschien heb je boeren in de buurt die vaste stalmest verkopen? Dat heb ik zelf ook gedaan op arme zandgrond, prima resultaat.

Veel tuinplezier!

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-04-2024 om 22:44:

[..]

Wanneer snoei jij je wisteria? Ik heb de wintersnoei gedaan en alle takken waar geen clusters met knoppen zaten weggeknipt. Bij mij zitten er nu enorm veel dikke bloemknoppen in. In de zomer snoei ik nog een keer.

Hetzelfde, dit jaar geen wintersnoei gedaan omdat ik hoogzwanger was. Dus ik ben benieuwd wat mijn tuin dit jaar doet. 

zoek de bijen

675-A9-A9-D-E577-40-EA-AB56-BFF4-EFCB6-BEB.jpg

ik heb vandaag 2 mini vijvertjes gemaakt met fonteintjes op zonne-energie 

797-A8462-F105-410-C-92-D6-F2-E6-AF6231-B0.jpg

Wat leuk, die mini vijvertjes!

Ik snoei de Wisteria altijd in de zomer. Ik heb onlangs alleen de peulen er af gehaald en de takjes die daarbij horen omdat het anders zo rommelig oogt. Hij zit vol dikke knopen. Daarna komt het blad en vervolgens komen de ‘slierten’ en die snoei ik steeds weg, tenzij ik een nieuwe gesteltak wil laten groeien.

Mijn Wisteria is reusachtig, hij bedekt de hele breedte van het huis (8 meter) op de eerste verdieping en daar gaat hij nog 12 meter door (lengte van het huis) en dat met een gestel op 3 verschillende hoogtes bij wijze van afscheiding op het dakterras (36 meter dus). Op het dakterras voor het raam van mijn werkkamer heb ik ook nog een paar takken geleid, goed voor 3x2 meter. 8+36+6 is 50 meter. En de ‘stam’ naar de eerste verdieping zit daar nog niet bij. Oh wacht ik heb hem ook nog boven mijn hoofd op het dakterras aan de balken daar, dat is nog 3x2 meter. Ik kom op 56 meter. Ik snoei me een ongeluk 

GroenTuintje schreef op 10-04-2024 om 19:17:

ik heb vandaag 2 mini vijvertjes gemaakt met fonteintjes op zonne-energie

797-A8462-F105-410-C-92-D6-F2-E6-AF6231-B0.jpg

Wat leuk! Waar vind ik die fonteintje(s)?

Hier vandaag vooral achter peuter aangehobbeld. Door de hele tuin groeit wild gras. Dat wordt dus nog een flink rondje onkruid trekken... Verder wat hoekjes fatsoeneren, tijdens mijn zwangerschap is een deel wel verwaarloosd. 

ToetieToover schreef op 10-04-2024 om 20:23:

Wat leuk, die mini vijvertjes!

Ik snoei de Wisteria altijd in de zomer. Ik heb onlangs alleen de peulen er af gehaald en de takjes die daarbij horen omdat het anders zo rommelig oogt. Hij zit vol dikke knopen. Daarna komt het blad en vervolgens komen de ‘slierten’ en die snoei ik steeds weg, tenzij ik een nieuwe gesteltak wil laten groeien.

Mijn Wisteria is reusachtig, hij bedekt de hele breedte van het huis (8 meter) op de eerste verdieping en daar gaat hij nog 12 meter door (lengte van het huis) en dat met een gestel op 3 verschillende hoogtes bij wijze van afscheiding op het dakterras (36 meter dus). Op het dakterras voor het raam van mijn werkkamer heb ik ook nog een paar takken geleid, goed voor 3x2 meter. 8+36+6 is 50 meter. En de ‘stam’ naar de eerste verdieping zit daar nog niet bij. Oh wacht ik heb hem ook nog boven mijn hoofd op het dakterras aan de balken daar, dat is nog 3x2 meter. Ik kom op 56 meter. Ik snoei me een ongeluk

Krijg je dan wel veel bloemen met 1 keer snoeien? 

Neweve schreef op 10-04-2024 om 20:33:

[..]

Wat leuk! Waar vind ik die fonteintje(s)?

Hier vandaag vooral achter peuter aangehobbeld. Door de hele tuin groeit wild gras. Dat wordt dus nog een flink rondje onkruid trekken... Verder wat hoekjes fatsoeneren, tijdens mijn zwangerschap is een deel wel verwaarloosd.

Bij de Action zijn ze nu te koop voor maar 6,95

Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-04-2024 om 20:38:

[..]

Krijg je dan wel veel bloemen met 1 keer snoeien?

Helemaal vol. Ik snoei niet 1 keer, ik snoei doorlopend alle uitlopers weg. Die slierten zeg maar. 

IMG-0915.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.