Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Dorestad
08-06-2026 om 22:41
Maheiden schreef op 08-06-2026 om 21:58:
Die vreet al jaren aan mijn appelboom, ik geef het op. Hij gaat eruit!
Ik heb een 2 lagere appelbomen, vorig jaar zat het in de ene boom. Desondanks de grootste oogst ever gehad. Dit jaar in de andere boom. Daar heb ik consequent de stukjes met de rupsen uit geknipt.
ToetieToover
08-06-2026 om 23:59
Maheiden schreef op 08-06-2026 om 21:58:
Die vreet al jaren aan mijn appelboom, ik geef het op. Hij gaat eruit!
Tips:
Mezennestkasten ophangen
Hopen op een flinke hoosbui of zelf met de tuinslang/hogedrukspuit alles wegspuiten
Maheiden
09-06-2026 om 06:47
ToetieToover schreef op 08-06-2026 om 23:59:
[..]
Tips:
Mezennestkasten ophangen
Hopen op een flinke hoosbui of zelf met de tuinslang/hogedrukspuit alles wegspuiten
Bedankt voor de tip. Het is een lei- appelboom en staat er al jaren (10+). Alleen het eerste het 3 appels gegeven. De takken worden te hoog voor het zonnescherm. Hij gaat eruit en dan wil ik Toscaanse Jasmijn daar hebben.
Evaluna
16-06-2026 om 14:35
Lastig van die fruitbomen, ik ben er ook nooit goed vriendjes mee.
Op mijn volkstuintje wat ik heb overgenomen staat een appelboom, stijf onder de wolluis. Echt vies. Vraag me af of zoiets nog te verhelpen is??? Anders moet hij er toch maar uit. Er zitten wel appeltjes aan, maar er vallen er nu ook heel veel al uit.
Moosey
16-06-2026 om 19:08
Als een boompje zo’n last heeft van een parasiet dan is het boompje zelf zwak. Kan met de grond te maken hebben, teveel of juist te weinig voeding, of misschien heeft ie een ziekte opgelopen. Als het niet verbetert zou ik m denk ik rooien, en vooral informeren bij je medetuinders welke bomen het goed doen in hun tuintjes. Bij mij in de streek doen appelbomen het bijvoorbeeld niet zo goed, maar peren juist geweldig.
In mijn (zeer diverse en insectvriendelijke) tuin laat ik alle ‘plagen’ (behalve sommige echt fanatieke planten) gewoon begaan, alles lost zichzelf op. Soms hetzelfde seizoen nog, soms duurt het een paar jaar. Luis heb ik nooit meer veel, blijkbaar overwinteren er genoeg lieveheersbeestjes in mijn tuin die dan de aanval openen. De appelbomen heb elk jaar wel wat spinselmot, maar nooit verontrustend veel. De rozen hebben soms roest, soms niet. Ze doen maar 
Ik heb vaak enorme oogsten kleinfruit, ook zonder netten over de struiken te hangen. Ik denk dat vogels genoeg andere dingen te eten hebben in mijn tuin.
