Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Veldbloemen
22-07-2021 om 20:53
SuperCow schreef op 22-07-2021 om 20:25:
Ooohhh een topic naar m'n hart!
Ook ik ben op dit moment woest aan het opruimen. Ingegeven door een onrustig gevoel door weinig werk, weinig inkomen en een onzeker toekomstbeeld. En eigenlijk zit ik ook niet helemaal op mijn plek qua woonruimte, dus op de langere termijn (lees: als er weer mogelijkheden zijn) wil ik daar ook iets in veranderen. Daarbij wil ik in ieder geval graag terug in aantal m2 woonruimte, dus opruimen is ook een beetje voorsorteren op de toekomst. En rust in m'n hoofd en behoefte aan vrijheid! Duurzamer leven met een kleinere footprint zou ook heel fijn zijn. Klein voordeel is dat ik de afgelopen 1,5 jaar al nauwelijks iets heb gekocht.
En wat is het een emotioneel proces! Wat ook misschien een beetje raar is, want hoe lang heb ik de spullen die ik nu weg doe niet aangeraakt of er naar omgekeken??
Ik heb dus ook wat inspiratie opgedaan op YouTube en dat helpt (Pick up Limes, Minimal Mom, Nourishing Minimalism, etc.), met name op dat gebied van loslaten.
Does it spark joy? Helpt het me ergens mee? Heb ik het echt nodig? Wanneer heb ik het voor het laatst gebruikt? Kan ik er iemand blij mee maken? Welke les haal ik uit deze financiële 'flater' (bij dure items)?
Inmiddels staan hier flink wat dozen opgestapeld en heb ik ook al een hele grote zak kleding weggebracht.
Kleding is nog even een gevoelig punt merk ik: veel van m'n garderobe pas ik niet meer omdat ik ben uitgedijd (combi corona, lui / depri zijn en beginnende overgang) en ik worstel daar ontzettend mee. Die leuke jurkjes weggeven lukt me nog even niet. Ik ben mezelf wel aan het motiveren om een minimale garderobe aan te schaffen in mijn huidige maat.
Hobby spullen weg doen vind ik ook lastig, want 'ik zal toch wel een keertje aan dat projectje beginnen?'. Nou dat denk ik al jaren, en tijdens de lockdown had ik er tijd voor en deed ik het ook niet. Dus wanneer zou het wel gaan lukken? (Nourishing minimalism heeft daar wel een mooie vlog over: real-self or fantasy-self?)
Mijn ambitie is om terug te kunnen naar 'ruim' (oftewel geen volgestouwd huis) wonen op zo'n 50m2 en ik heb nog wel even te gaan...
Wat zijn jullie hogere doelen? En waar hebben jullie moeite mee?
Ik wil gewoon graag meer overzicht, wil weten wat ik allemaal heb en wil meer ruimte in huis! Ik wil ook gemakkelijker kunnen schoonmaken. Op zolder kan ik bepaalde hoeken bv niet stofzuigen. En op sommige plekken staan te veel dingen zodat stof afnemen een flinke klus is!
Vf_Watervrouw
22-07-2021 om 21:32
SuperCow schreef op 22-07-2021 om 20:25:
Wat zijn jullie hogere doelen? En waar hebben jullie moeite mee?
Uiteindelijk minder spullen meeverhuizen. Ooit als de woningmarkt nog eens van slot raakt. Of in ieder geval minder spullen dan toen ik hierheen verhuisde. En tot die tijd de boel sneller bezoekproof kunnen maken en weten wat ik waar heb.
Uitstelgedrag bij emotionele/sentimentele dingen (inderdaad van als ik er tijdens de lockdown al geen tijd voor had....), maar ook duurdere of grote dingen.
Heb wel een textielbak, weggeefkastje en goede kringloop in de buurt, dus het 'makkelijke spul ontrommelen' lukt om de zoveel tijd wel.
FantasticFox
23-07-2021 om 01:05
Veldbloemen schreef op 22-07-2021 om 20:46:
[..]
Wat ik weg doe is me te groot, te klein of uit de mode etc.
Nou als het uit de mode is, zit niemand anders er op te wachten. Niet heel duurzaam zo.
Loes23
23-07-2021 om 01:54
FantasticFox schreef op 23-07-2021 om 01:05:
[..]
Nou als het uit de mode is, zit niemand anders er op te wachten. Niet heel duurzaam zo.
Niet iedereen is modegevoelig toch? Ik in elk geval niet, de mode is lang niet altijd mijn smaak…
ShowyHummingbird30
23-07-2021 om 06:45
[..]
Oh jawel hoor. Ik volg "de" mode niet, maar kijk naar wat ik mooi vindt in de kringloopwinkel. En stiekem vind ik ik het heel fijn als daar iets hangt uit een tijd dat ik de kleuren/modellen prachtig vond.
ShowyHummingbird30
23-07-2021 om 06:48
Ik heb mijn kledingkast uitgemest. Met name broeken die ik nog wel mooi vind maar sinds de overgang en mijn veranderde lijf niet goed meer pas (van wespentaille naar bijenrompje...).
En een stapel boeken - met pijn in het hart, maar de boekenkasten zitten te vol. Vanmiddag maar even langs de minibiebs hier.
KittyFantastico
23-07-2021 om 08:46
Door jullie geïnspireerd heb ik net ook een stapel boeken bij een minibieb achtergelaten. Yes, dat ruimt op!
What’s next? Ik denk kaarsen. Ik heb ze, maar brand ze misschien twee keer per jaar…. Die voorraad gaat dus meer dan m’n hele leven mee.
Broodtrommel
23-07-2021 om 08:59
Als de huizen leeg zijn is het wel de key om niet weer nieuwe zooi naar binnen te slepen hé 
MissBobby
23-07-2021 om 09:08
ik wil minder spullen in huis nadat ik het huis van mijn overleden moeder heb opgeruimd/leeggehaald. Ik vond het echt confronterend om te zien hoeveel spullen een mens verzamelt in zijn leven. En hoeveel van die spullen niet per se iets toevoegen. Mijn moeder was echt netjes maar dan nog. Ik telde 60 glazen bijvoorbeeld. Voor wijn, bier, likeur etc. Prima natuurlijk maar waarom? Ik bedoel, als je een feestje hebt dan kan je glazen lenen van vrienden of je huurt ze. Dat zette me aan het denken dat je met veel minder echt prima kunt leven. (Beetje het idee van een vakantiehuisje, daar gaat het ook met weinig spullen).
en alhoewel ik nog lang niet van plan ben om dood te gaan, wil ik mijn kinderen het liefste mooie, waardevolle of echt nuttige spullen nalaten.
dus ik ben echt al goed bezig geweest in keuken, woonkamer, badkamer en mijn slaapkamer. Aan 1 garde heb je echt genoeg, ik maak eerst de glazen ‘op’ die ik heb verzameld etc. En als ik nu om me heen kijk dan zie ik mooie spullen die echt waarde voor me hebben.
nu de garage en zolder nog, dat wordt nog wel een monsterklus hoor.
GroenTuintje
23-07-2021 om 09:15
Veldbloemen schreef op 22-07-2021 om 20:50:
[..]
Oh zo blijf je bezig!
Ach zo lang er maar meer uit gaat dan erin komt ben je op de goede weg!
Ja al voelt het als water naar de zee brengen
GroenTuintje
23-07-2021 om 09:18
@missBobby, dat lijkt mij ook heel confronterend, ik vrees dat wij dat ook gaan meemaken met mijn schoonvader ( als hij er niet meer is). Die verzamelt en bewaard echt alles namelijk. En die is helaas niet al te netjes. Ik zou dat niet willen voor de nabestaanden. Mijn schoonmoeder daarentegen heeft echt alles regelt en netjes voor elkaar in haar huis 
Veldbloemen
23-07-2021 om 13:50
Mijn moeder heeft een aantal jaren geleden de zolder ook al flink leeggehaald.
Ze wilde het de kinderen ook niet aandoen om zoveel spullen op te ruimen.
MissBobby schreef op 23-07-2021 om 09:08:
ik wil minder spullen in huis nadat ik het huis van mijn overleden moeder heb opgeruimd/leeggehaald. Ik vond het echt confronterend om te zien hoeveel spullen een mens verzamelt in zijn leven. En hoeveel van die spullen niet per se iets toevoegen. Mijn moeder was echt netjes maar dan nog. Ik telde 60 glazen bijvoorbeeld. Voor wijn, bier, likeur etc. Prima natuurlijk maar waarom? Ik bedoel, als je een feestje hebt dan kan je glazen lenen van vrienden of je huurt ze. Dat zette me aan het denken dat je met veel minder echt prima kunt leven. (Beetje het idee van een vakantiehuisje, daar gaat het ook met weinig spullen).
en alhoewel ik nog lang niet van plan ben om dood te gaan, wil ik mijn kinderen het liefste mooie, waardevolle of echt nuttige spullen nalaten.
dus ik ben echt al goed bezig geweest in keuken, woonkamer, badkamer en mijn slaapkamer. Aan 1 garde heb je echt genoeg, ik maak eerst de glazen ‘op’ die ik heb verzameld etc. En als ik nu om me heen kijk dan zie ik mooie spullen die echt waarde voor me hebben.
nu de garage en zolder nog, dat wordt nog wel een monsterklus hoor.
Veldbloemen
23-07-2021 om 13:52
Coreopsis schreef op 23-07-2021 om 06:48:
Ik heb mijn kledingkast uitgemest. Met name broeken die ik nog wel mooi vind maar sinds de overgang en mijn veranderde lijf niet goed meer pas (van wespentaille naar bijenrompje...).
En een stapel boeken - met pijn in het hart, maar de boekenkasten zitten te vol. Vanmiddag maar even langs de minibiebs hier.
Hier heb ik ook last van. Door de jaren heen verandert je figuur. Daardoor staat bepaalde kleding me nu niet meer. Ook als het nog past gaat het dan toch weg!
Veldbloemen
23-07-2021 om 13:54
[..]
De kledingbak wil graag alle textiel hebben, zelfs oude handdoeken. Wat onverkoopbaar is wordt per kilo verkocht voor de grondstoffen. En dan gaat deze onbruikbare kleding/textiel naar recycling.
FantasticFox
23-07-2021 om 18:49
Veldbloemen schreef op 23-07-2021 om 13:54:
[..]
De kledingbak wil graag alle textiel hebben, zelfs oude handdoeken. Wat onverkoopbaar is wordt per kilo verkocht voor de grondstoffen. En dan gaat deze onbruikbare kleding/textiel naar recycling.
Ik bedoel dat jij dingen wegdoet terwijl ze nog bijna niet gedragen zijn. Dat vind ik zonde. Als je opzoekt wat de voetafdruk van kleding is, schrik je je een hoedje. Ik vind het gewoon jammer dat mensen zo achteloos dingen weg doen en dan denken dat het nog goed terecht komt.
(En iets wat niet meer in de mode is, is natuurlijk niet onbruikbaar.)
Maar ik ben een van de weinige hier die duurzaamheid belangrijk vind merk ik wel, dus ik zal verder er wel niet meer op in gaan. Voor mij is dit niet echt een topic over minimalisme, maar over hoeveel spullen je weg kunt doen.