Huis, tuin en keuken
TessyTess
09-07-2021 om 21:19
Het grote minimalisme topic
Hier kletsen we, delen we ervaringen en geven we tips over de weg naar minimalisme!
Veldbloemen
22-07-2021 om 15:40
Ik heb weer even wat kleding lopen uitzoeken. Er kan weer een bergje weg. Het krast lekker weg zo op de bingokaart!
Ook kijk ik op youtube clipjes over decluttering en kleding opruimen. En ik stuitte op videos over hoarding! Gelukkig is het hier nog niet zo erg. Maar het motiveert enorm om de zooi in huis eens op te ruimen en dingen weg te doen! Ik heb de afgelopen jaren gewoon te veel bewaard. Als ik het na 5 jaar op zolder nog niet mis dan kan het vrijwel altijd naar de kringloop of het leger des Heils!
MevrouwJack
22-07-2021 om 16:48
Te lui vandaag om kleding weg te brengen naar de bak, dus ik heb twee rommeldozen in de woonkamer aangepakt. Nu nog één van over, met dingen als pennen, speeltjes voor de kat en snoertjes. De rest kon grotendeels weg. En ik kwam oude adapters tegen van laptops die ook nog stonden te verstoffen, dus die heb ik opgeschoond zodat ze naar de milieustraat kunnen. Toch nog wat nuttigs gedaan!
Broodtrommel
22-07-2021 om 17:03
Hobbelster schreef op 22-07-2021 om 00:01:
vandaag 3 dozen met boeken uitgezocht op zolder.
er staan er nu 2 in mijn auto die ik morgen naar diverse minibiebs in mijn woonplaats ga brengen.
en een doos vol oude poppen die naar de stort gaan.
verder een stapel boeken apart gelegd voor de verkoop. Welke site loopt bij jullie het best met boeken verkopen?
Al met al, flink bezig geweest, voelt goed!
En toch weer 3 dozen minder.
Marktplaats, Vinted en fysieke winkels zoals de Slegte en Scheltema.
Kleding breng ik naar Appel en Ei of zet ik op Vinted. IJhallen en andere vlooienmarkten gaat nu even niet
MissBobby
22-07-2021 om 17:24
ik wil dat met die bingo ook weleens gaan doen! Pakken jullie daar zo’n gewone bingokaart voor gepakt of iets ander leuks?
Veldbloemen
22-07-2021 om 17:50
MissBobby schreef op 22-07-2021 om 17:24:
ik wil dat met die bingo ook weleens gaan doen! Pakken jullie daar zo’n gewone bingokaart voor gepakt of iets ander leuks?
ik heb gewoon met pen, papier en geodriehoek hokjes gemaakt zoals bij een kalender met de cijfers 1 t/m 31 en nog een extra vakje met een 5 zodat ik op 500 uit kom.
Veldbloemen
22-07-2021 om 17:52
MevrouwJack schreef op 22-07-2021 om 16:48:
Te lui vandaag om kleding weg te brengen naar de bak, dus ik heb twee rommeldozen in de woonkamer aangepakt. Nu nog één van over, met dingen als pennen, speeltjes voor de kat en snoertjes. De rest kon grotendeels weg. En ik kwam oude adapters tegen van laptops die ook nog stonden te verstoffen, dus die heb ik opgeschoond zodat ze naar de milieustraat kunnen. Toch nog wat nuttigs gedaan!
Al die kleine rommeltjes dat is zoveel werk om uit te zoeken! Ik heb ook nog wel enige ideeën over bepaalde laatjes en hoekjes en bakjes die nog eens uitgezocht moeten worden. Alles moet door je handen! Veel werk. Goed gedaan!
Mlah!
22-07-2021 om 19:19
Veldbloemen schreef op 22-07-2021 om 15:40:
Ook kijk ik op youtube clipjes over decluttering en kleding opruimen.
Wat kijk jij zoal?
Loes23
22-07-2021 om 19:30
Een goede ontspul-dag vandaag. 124 items weggedaan (die ik de afgelopen 2 weken verzameld had). Merendeel boeken, dus dat ruimde lekker op!
Myrdal
22-07-2021 om 19:30
Hier alleen een tas vol met kleding weg vandaag. Zag nog wel veel spullen die ook weg kunnen, dus ik ben ook nog wel even bezig 
FantasticFox
22-07-2021 om 19:31
Veldbloemen schreef op 21-07-2021 om 23:13:
Ik besteedde ook veel geld aan mooie nette kleding voor werk en jurkjes voor feestjes ed.
Door de lockdown heb ik daar amper wat van gedragen. Thuis loop ik het liefst in gemakkelijke kleding zoal jeans, shirtje en vest! Door thuiswerken had ik verder niks nodig.
Dat scheelt nu ook enorm!
Hierdoor kijk ik wel op een andere manier naar mijn kleding.
Veel jurkjes zijn amper gedragen en gaan nu weg. Zonde van het geld.
Ik zou nu toch liever ietsje meer geld besteden aan het soort kleding wat ik graag draag en veeeeeeeel minder aan luxe dure kleding. Ik probeer nu te bedenken per kledingstuk voor ik het koop: Hoe vaak zou ik dit dragen? Bij 2 of 3 keer kan ik het dan beter niet meer kopen!
Kun je ze niet gewoon bewaren voor als corona voorbij is en er weer wel gelegenheden zijn?
SuperCow
22-07-2021 om 20:25
Ooohhh een topic naar m'n hart!
Ook ik ben op dit moment woest aan het opruimen. Ingegeven door een onrustig gevoel door weinig werk, weinig inkomen en een onzeker toekomstbeeld. En eigenlijk zit ik ook niet helemaal op mijn plek qua woonruimte, dus op de langere termijn (lees: als er weer mogelijkheden zijn) wil ik daar ook iets in veranderen. Daarbij wil ik in ieder geval graag terug in aantal m2 woonruimte, dus opruimen is ook een beetje voorsorteren op de toekomst. En rust in m'n hoofd en behoefte aan vrijheid! Duurzamer leven met een kleinere footprint zou ook heel fijn zijn. Klein voordeel is dat ik de afgelopen 1,5 jaar al nauwelijks iets heb gekocht.
En wat is het een emotioneel proces! Wat ook misschien een beetje raar is, want hoe lang heb ik de spullen die ik nu weg doe niet aangeraakt of er naar omgekeken??
Ik heb dus ook wat inspiratie opgedaan op YouTube en dat helpt (Pick up Limes, Minimal Mom, Nourishing Minimalism, etc.), met name op dat gebied van loslaten.
Does it spark joy? Helpt het me ergens mee? Heb ik het echt nodig? Wanneer heb ik het voor het laatst gebruikt? Kan ik er iemand blij mee maken? Welke les haal ik uit deze financiële 'flater' (bij dure items)?
Inmiddels staan hier flink wat dozen opgestapeld en heb ik ook al een hele grote zak kleding weggebracht.
Kleding is nog even een gevoelig punt merk ik: veel van m'n garderobe pas ik niet meer omdat ik ben uitgedijd (combi corona, lui / depri zijn en beginnende overgang) en ik worstel daar ontzettend mee. Die leuke jurkjes weggeven lukt me nog even niet. Ik ben mezelf wel aan het motiveren om een minimale garderobe aan te schaffen in mijn huidige maat.
Hobby spullen weg doen vind ik ook lastig, want 'ik zal toch wel een keertje aan dat projectje beginnen?'. Nou dat denk ik al jaren, en tijdens de lockdown had ik er tijd voor en deed ik het ook niet. Dus wanneer zou het wel gaan lukken? (Nourishing minimalism heeft daar wel een mooie vlog over: real-self or fantasy-self?)
Mijn ambitie is om terug te kunnen naar 'ruim' (oftewel geen volgestouwd huis) wonen op zo'n 50m2 en ik heb nog wel even te gaan...
Wat zijn jullie hogere doelen? En waar hebben jullie moeite mee?
GroenTuintje
22-07-2021 om 20:44
ipv dat ons huis leger raakt, krijg ik juist meer meuk erin... gisteren weer kinderkleding en kinderboeken ongevraagd meegekregen van een tante aargh 
Veldbloemen
22-07-2021 om 20:45
Mlah! schreef op 22-07-2021 om 19:19:
[..]
Wat kijk jij zoal?
Ik zag vandaag deze over hoarding!
Deze man doet 1000 dingen weg in een weekend!
Laura ruimt de troepkamer op:
https://www.youtube.com/watch?v=5oun2S9LmC4
Veldbloemen
22-07-2021 om 20:46
FantasticFox schreef op 22-07-2021 om 19:31:
[..]
Kun je ze niet gewoon bewaren voor als corona voorbij is en er weer wel gelegenheden zijn?
Wat ik weg doe is me te groot, te klein of uit de mode etc.
Veldbloemen
22-07-2021 om 20:50
GroenTuintje schreef op 22-07-2021 om 20:44:
ipv dat ons huis leger raakt, krijg ik juist meer meuk erin... gisteren weer kinderkleding en kinderboeken ongevraagd meegekregen van een tante aargh
Oh zo blijf je bezig!
Ach zo lang er maar meer uit gaat dan erin komt ben je op de goede weg!