Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Gezonde pannen

Ik heb een nieuwe koekenpan nodig en wil uiteraard niet meer zo'n teflon antiaanbaklaag, of iets anders waar troep in zit. Ik wil gezond en duurzaam.

Nou zijn er verschillende soorten gezonde koekenpannen:

  • Met een keramieken antiaanbaklaag
  • Gietijzeren koekenpannen met een emaille antiaanbaklaag, bijv Creuset (duur!)
  • Plaatstalen koekenpannen
  • Koekenpannen van plantaardig materiaal

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met vooral de laatste drie koekenpannen? De plaatstalen gaan eindeloos mee schijnt, maar dat inbranden lijkt me wat eng .

Ik heb al een koekenpannetje met keramiek, maar die bakt wel snel aan, ondanks gebruik van veel olie. En ik heb een gietijzeren braadpan, die ik geweldig vind voor stoven, maar wel zwaar.

https://www.greenjump.nl/Product/Eten-en-Drinken/Koken/Koekenpannen/Koekenpan-plaatstaal/Maat.26%20cm
https://www.puurmieke.nl/koekenpan-met-hout-look-greep-vegetek-28cm.html


Ik koop elke keer nieuwe als de anti aanbak laag beschadigd is. Dat is ongeveer elke 18-24 maanden…. Niet heel duurzaam maar bakken met minder vet heeft ook O z’n voordelen. Koop greenpan overigens. 

Ik heb één creuset. Wat een genot! Door toeval gekregen, zou zelf niet zo'n dure koekenpan hebben gekocht.
En ik heb spijt dat ik zelf niet al jaren eerder zo'n ding heb aangeschaft. Bakt niet aan, wordt regelmatig warm en alles komt er als een zonnetje uit.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-08-2021 om 10:50

Ik pas geleden deze gekocht. Wat een fijne pannen! De olie blijft goed verdeeld liggen en de laag is keihard. Ik weet alleen niet of het onder "gezonde" pannen valt.
https://www.lidl-shop.nl/p/elo-koekenpannenset/p100301408

1a4950e177c4f026c068af561920bbde.jpeg

wij hebben DeBuyer Carbone Plus koekenpannen. Gaat als een tierelier. Enige nadeel: ze zijn loeizwaar, dus de grootste kan ik niet met 1 hand tillen of de aardappels mee husselen. Mijn man wel…meteen een goed excuus met koken en afwassen dus laat je daar niet door tegenhouden
Vanwege hun gewicht zou ik ook even kijken naar je gasfornuis en of dat lekker gaat op je hoe-heten-die-dingen-boven-de-pitten? 
Wij hebben zelf een Boretti met gietijzeren dingen-boven-pitten (🙈) en dat gaat prima met husselen etc. (anders duwt de pan bij het husselen misschien dat ding weg). 

Waar wil je hem voor gebruiken vlees is weer anders dan vis of ei.

Ik heb sinds kort een aluminium pan van Demeyere. Tot nu toe vind ik hem geweldig. 

Ik heb wat filmpjes gekeken over hoe je het beste ermee kan bakken/koken. Tot nu toe gaat dat prima. 

Ik heb hem niet ingebrand want ik wil mijn pannen graag kunnen afwassen. 

Rondstruiner

Rondstruiner

29-08-2021 om 10:59 Topicstarter

Fenyw schreef op 29-08-2021 om 10:50:

Ik heb één creuset. Wat een genot! Door toeval gekregen, zou zelf niet zo'n dure koekenpan hebben gekocht.
En ik heb spijt dat ik zelf niet al jaren eerder zo'n ding heb aangeschaft. Bakt niet aan, wordt regelmatig warm en alles komt er als een zonnetje uit.

Oh, die is het geld wel waard dus? Die gaat dan op mijn lijstje.

Om de zoveel maanden een nieuwe pan kopen is dus precies niet wat ik wil nee. Dat vergif belandt dan alsnog in het milieu trouwens. Ik snap niet dat die pannen nog gemaakt mogen worden.

Bij die Lidl pannen staat niet waar de antiaanbaklaag van gemaakt is, ik heb hem ook nog op Bol opgezocht. Er staat alleen kunststof, dus ik denk niet dat dat een gezonde pan is. Het gezond dat zij noemen slaat op met minder vet bakken. Ik ben niet te zwaar, dus ik heb liever wat meer vet dan vergif in mijn pan.

Rondstruiner

Rondstruiner

29-08-2021 om 11:04 Topicstarter

Oh, nog meer opties om te googlen, DeBuyer Carbone Plus koekenpannen en een aluminium pan van Demeyere, thanks!

Ik eet geen vlees, vis of ei, dus ik wil hem gebruiken voor het bakken van groente, champignons paprika enz, vleesvervangers en opwarmen, ik kook vaak voor twee dagen en warm het dan de volgende dag op. 

Oh, en aardappelen!

Ik heb geen plaatstalen koekenpan maar wel een vlaaivorm. Die heb ik bij hoge temperatuur in de oven ingebrand niets engs aan dus. Bakt trouwens geweldig maar ik olie hem wel altijd in na gebruik.
Van creuset heb ik een emaille stoofpan, werkt erg lekker voor stoofvlees maar je gebruikt wel meer vet dan in een anti aanbakpan.

Ik kook ook regelmatig vegetarisch en groenten gerechten maak ik altijd in een creuset stoofpan werkt heel fijn. Door de hoge rand kun je goed omscheppen. Vlees vervangers die je door groenten gerechten doet kunnen er ook prima in.

Hier ook meerdere pannen van Demeyere. Om eerlijk te zijn is dat een aanschaf van manlief. Hij is helemaal fan!  Ik moet er nog aan wennen,  laat regelmatig wat aanbranden  Dus ik pak zelf eerder de pan met anti aanbak. Maar goed,  ik ben dan ook niet echt een keukenprinses. Mijn man zweert er iig bij en ze zijn niet loeizwaar

Rondstruiner

Rondstruiner

29-08-2021 om 11:57 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 29-08-2021 om 11:16:

Ik kook ook regelmatig vegetarisch en groenten gerechten maak ik altijd in een creuset stoofpan werkt heel fijn. Door de hoge rand kun je goed omscheppen. Vlees vervangers die je door groenten gerechten doet kunnen er ook prima in.

Ik gebruik mijn gietijzeren braadpan hier bijna dagelijks voor mijn groentestoofjes, maar heb daarnaast toch ook wel behoefte aan een koekenpan. Bijvoorbeeld om iets op te warmen, vleesvervangers apart te bakken of een aardappeltje op te bakken.

Ik gebruik gietijzeren pannen van le creuset en Ikea. Kwaliteit van Ikea komt dicht in de buurt van de le creuset en was veel goedkoper. Ze hebben ze heel lang in het assortiment gehad maar nu jammer genoeg niet meer. Ze hebben het type nu vervangen door geëmailleerde pannen. 
Daarnaast plaatstalen koekenpannen van debuyer, die zonder wax. Je moet ze even goed inbranden, maar daarna zijn ze fantastisch. Het is echt even een andere manier van bakken. Maar daarna wil je niet meer anders. Ik heb mijn pannen in februari 2013 gekocht en er mankeert nog helemaal niks aan. 

Rondstruiner schreef op 29-08-2021 om 11:57:

[..]

Ik gebruik mijn gietijzeren braadpan hier bijna dagelijks voor mijn groentestoofjes, maar heb daarnaast toch ook wel behoefte aan een koekenpan. Bijvoorbeeld om iets op te warmen, vleesvervangers apart te bakken of een aardappeltje op te bakken.

Begrijp ik, ik ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe koekenpan ik neig naar een emaille creuset, omdat ik zo tevreden ben met mijn stoofpan. Ik ga het aardappeltjes bakken uitproberen in mijn stoofpan.

de braadpan van creuset met twee handvatten gebruik ik heel graag. De koekenpan daarvan vind ik te zwaar. (1hand tillen) idem met debuyer. 
wij hebben ook creuset les forgees, daar zijn we heel blij mee. 
https://www.fonq.nl/product/le-creuset-les-forgees-koekenpan-28-cm/508940/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.