Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol: wie wil ook gaan minderen met drinken?

Ik ben een gewoontedrinker, of alcoholist eigenlijk wel (laat ik het maar gewoon toegeven). Vooral tijdens covid flink gedronken, omdat je 's avonds toch nergens naar toe kon. Ik wil nu om af te vallen (is de belangrijkste reden) eigenlijk minderen of beter: helemaal stoppen, want ik kan het niet bij één of twee glazen houden. Ik vind het heerlijk om na het werk thuis te komen en een wijn of gintonic te nemen, en dan lekker door te drinken totdat ik naar bed ga.

Ik nam me voor om eens een dag niet te drinken, maar dat stelde ik steeds uit, dat ik dacht... K*t, ik heb echt een probleem als ik het niet eens een dag kan laten staan... Ik heb de drank nog wel in huis, maar ergens geplaatst dat het niet meer direct voor het grijpen ligt.

Nu heb ik drie dagen niet gedronken, dit is dag vier... en ik heb het moeilijk...


Goed dat je het probleem inziet!
Zelf heb ik een aantal jaar geleden dry january gedaan omdat dat gewoontedrinken me ook zo was tegenstaan. Na die maand ben ik niet helemaal gestopt met drinken, maar wel flink geminderd.
Als ik jou was zou ik ondersteuning zoeken via je huisarts.

Het probleem onderkennen en erkennen is deel van de oplossing. Goed bezig dus! Zoek hulp, bij je huisarts en bij bijvoorbeeld AA, want in je eentje van een verslaving afkomen is zo moeilijk. Hou vol!

En in antwoord op je vraag: ik overweeg om te stoppen, maar jee, dat is best lastig. Geen grote drinker, na 2 eenheden (meestal wijn) staat de smaak me tegen en hoef ik niet meer. Maar: hier een terrasje, daar een etentje, en dan loopt het best snel op qua aantal dagen per week alcohol. Meer dan drie dagen per week alcohol wil ik niet, maar eigenlijk vind ik dat nog teveel. 

Nu ik het zo opschrijf denk ik: Waarom verschuil ik me achter smoesjes? Toch maar stoppen.

Goed van je dat je dit bij jezelf herkent. Er zijn zat mensen die eigenlijk sluimerend alcoholist zijn, want laten we wezen daar schuur je wel tegenaan, maar dat ontkennen. Het is lastig om er dan van af te blijven. Ik zie het zelf ook bij familieleden, inderdaad na het werk een glas wijn en voor je het weet is de hele fles op. Ik denk dat je er al goed aan hebt gedaan om de alcohol te verstoppen, en ik zou voorlopig inderdaad even helemaal er af blijven. Wat ik bij familieleden zie is dat het een manier van ontspanning is. Wellicht is dat voor jou ook zo of speelt er iets anders op de achtergrond, of wellicht is het gewoon gewenning. Ik zou dat proberen te achterhalen.

Man en ik dronken samen in weekend bij het eten één fles wijn, die openden we op vrijdag en leegden we op zondag, dus een halve fles per persoon per week. Nu gebruikt mijn man medicijnen die zwaar zijn voor de lever, dus alcoholgebruik wordt afgeraden, dus dat doen we niet meer. Ik mis het niet. Soms drink ik een glas wijn als ik ga uit eten, maar veel vaker kies ik voor water of thee.
Verslaafd zijn aan alcohol lijkt me heel lastig, hoewel ik het wel herken van teveel eten - morgen eet ik minder, nee dus.

Succes met stoppen! Hou vol!

EchteNoorderling

EchteNoorderling

07-05-2022 om 15:59 Topicstarter

Dank voor de reacties en bemoediging!

@Huisje: als je stopt, ben ik benieuwd hoe het jou vergaat. Hou je me (ons) hier dan op de hoogte?

@Madamecannibale: Het is zeker ontspanning, ik vind de smaak en die roes heerlijk, alleen de stopknop is dan moeilijk te vinden. Heb best vaak dat er op een avond dan een hele fles wijn, of halve jenever in gaat op een goeie (slechte) avond...

@Bellejolie en @Huisje: Ja ik denk dat de stap naar de huisarts binnenkort wel onvermijdelijk is, maar ik heb een betere binnenkomer als ik zeg dat ik bijv. al een week gestopt ben, uit mezelf.

@Auwereel: dank voor je bemoedigende woorden.

Ik vind alcohol echt lekker. Vanaf mijn 15de drink ik elk weekend. Ik ben er wel voorzichtig mee want er is alcoholverslaving bij een aantal mensen in mijn familie. Zo wil ik dus nooit worden en ik probeer om alleen in het weekend alcohol te drinken. Als ik doordeweeks een feestje heb of visite krijg die alcohol drinkt dan neem ik ook. Bij mijn man thuis was het de gewoonte om elke dag alcohol te drinken. Sowieso altijd wijn bij de warme maaltijd. Toen ik ging samen wonen met mijn man nam hij altijd een pilsje als hij thuis kwam van zijn werk en dat is hij altijd blijven doen. Ik ben daar bewust niet in mee gegaan om de angst om eraan verslaafd te raken. Ik ben sowieso al gevoelig voor verslavingen.

EchteNoorderling

EchteNoorderling

07-05-2022 om 16:08 Topicstarter

Heb gisteren 'Slok teveel' van Merel Westrik weer bekeken en de filmpjes op YouTube van Jacqueline van Lieshout (Ontwijnen) en boeken besteld van Lois Bisschop - Ik drink niet meer & ChardonNEE van Clare Pooley.

Gisteren ook een alcohol vrije wijn 'Just0' gekocht, maar dat is niet echt wat, kan dan net zo goed cranberry juice of druivensap nemen, is goedkoper.

Veel aan de verse gember in de thee met honing.

Krijg in de middag (nu) wel zucht, om maar eens een verslavingsterm erin te gooien.

Ik hou ook van een glas (of 2 of 3) en heb mezelf opgelegd dat ik alleen vrijdagavond en zaterdagavond mag drinken. Of als ik de volgende dag vrij ben (dat is dus al een uitvlucht....). Ik drink dan vaak 1 glas wijn aan tafel, en 's avonds laat nog ongeveer 2 glazen sterke drank.
Soms word ik er te makkelijk mee, dus ik heb twee jaar meegedaan aan 'dry January'. Dat gaat me goed af. In de zomer word ik ook vaak wel erg makkelijk, dus ik heb juist pasgeleden bedacht dat ik 2x per jaar 'dry' ga doen: ook nog in september.

Voor mij werkt het dus als ik iets helemaal niet meer mag. Maar niet voor altijd. Na zo'n maand niets, is het prima te doen om alleen twee dagen per week 2 (of max. 3) glazen te drinken.

Wat me opvalt, is dat jij die roes zo lekker vindt. Dat duidt toch wel op verdoving zoeken. Ontspanning zoeken of ontlading zoeken. Het is voor jou dus een stuk prettiger dan nuchter zijn. De beloning is voor jou heel prettig waardoor van de drank af komen niet zo lonend is. Je motivatie is nu misschien 'ik wil geen alcoholist zijn' of 'het hoort niet' of 'het is (deels) een manier om af te vallen als ik minder drink', 'het is gezonder'. 

Ik zou op zoek gaan naar de reden dat je verdoving zoekt. Therapie? Minder stressvolle baan? Meer slapen (vroeger)? Verdoving zoeken in de vorm van ineens behoorlijk gaan sporten? 

Succes!!

Ik heb nooit alcohol gedronken, dus ik kan geen  ervaring delen. Maar ik wil je wel even wat bemoedigende woorden toespreken. Ik vind het knap dat je onderkent dat je een probleem met alcohol hebt. Dus hou vol! En als je toch in een moeilijk moment voor de bijl gaat, denk er dan aan dat dan niet alles voor niks is geweest of dat het toch niet gaat lukken. Want elke dag niet drinken is winst, dus de volgende dag kun je gewoon weer verder met niet drinken. Succes!

EchteNoorderling

EchteNoorderling

07-05-2022 om 16:17 Topicstarter

Verdoving door sporten???

Laat die alcoholvrije wijnen lekker staan joh, die hebben meestal niks met echte wijn te maken. 

EchteNoorderling

EchteNoorderling

07-05-2022 om 16:19 Topicstarter

Dank @Sassenach! ♥️

Hoi Noorderling, je hebt echt geen goede binnenkomer nodig bij de huisarts, behalve dat je wilt stoppen met alcohol innemen. Je bent daar toch niet op sollicitatiegesprek?😃

Of ik je op de hoogte wil houden? Ik wilde eerst terugkrabbelen en zeggen dat ik nog niet gestopt ben, erg hè? Want ik vind het ook wel jammer om helemaal geen alcohol meer te nemen. Ik vind wijn bij een etentje echt lekker, en met af en toe een echt goede whisky doe je me zeker een plezier.
Dat alles gezegd hebbende: ik doe met je mee. Heb niet elke dag tijd om op dit forum te schrijven, maar ik zal je zeker op de hoogte houden. Op je gezondheid😉

Wat goed dat je dit inziet! Dat is al echt de grootste stap! Durf je dit ook uit te spreken naar de mensen om je heen? Ze kunnen je dan ook helpen door bijvoorbeeld geen alcohol aan te bieden. 
Ik drink eigenlijk niet, ik heb op mijn 19e Pfeiffer gehad en toen kon ik er heel lang niet tegen. Ik neem heel af en toe een drankje, alleen bij uitzondering. Ik kan dus niet uit ervaring iets meegeven. 

Ja tot voor een paar jaar geleden dronk ik ook elke dag, wel minder dan jij maar toch wel twee glazen, soms drie. Toen dacht ik 'laat ik eens dry january doen' Corona hielp in de zin dat ik wist dat het gezonder voor me zou zijn te stoppen. Ik ging door na januari en toen nog een paar maanden en toen een jaar en nu dus een paar jaar. Je hebt het nu moeilijk en dat herken ik: er was altijd een moment van ontspanning als ik een glas wijn ophad. Maar de volgende dag voelde ik me slechter. Eigenlijk voelde ik pas na drie maanden hoeveel beter ik me echt voelde zonder alcohol. Houd vol hoor, het leven wordt weer leuk eigenlijk leuker en intenser dan met alcohol. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.