Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat is volgens jullie een gezonde avondmaaltijd?

N.a.v de vraag “dochter van 7 moet afvallen” en die helemaal over is gegaan naar gezonde voeding, vraag ik mij af wat een ieder als een gezonde avondmaaltijd ziet. En dan bedoel ik ook echt de specifieke samenstelling, dus bv. gekookte aardappelen, met speciebonen en een stukje kipfilet en als toetje een glas melk of bakje yoghurt.

amarna schreef op 06-05-2025 om 13:Als ik een aantal zeer gezonde magere maaltijden met 400 gram groente hier langs zie komen ga ik me afvragen of deze forummers 24/7 zo gezond eten. Nooit een witte boterham met hagelslag, ijsje, koekje, gebakje, frisdrank, kroket, hotdog, frietje met?

dat heb ik iig nooit beweerd. Er werd gevraagd naar gezonde maaltijden. Ik heb gezegd wat bij mij thuis geldt als gezonde maaltijd en wat mensen daar verder allemaal omheen verzinnen over wat ik wel en niet eet, daar ben ik niet  verantwoordelijk voor. 

MiniJCW schreef op 06-05-2025 om 09:20:

[..]

Een gemiddelde avondmaaltijd is ongeveer 400/500 gram, dus 400/500 gram alleen aan groente vind ik ook wat ongeloofwaardig (

Nee hoor, niks geks aan. Neem bv geroosterde courgette. Een courgette weegt voor het koken pakweg 300 gram. Rooster hem en er blijft bijna niks van over. Dan gaat er makkelijk een courgette per persoon doorheen, tel daar de ui en tomaten voor de sausbij op en je komt aan minstens 450 gram. 

Ovenschotel idem dito. Ik heb de soorten gerechten al eerder genoemd.
en daar heb ik ook bij gezegd dat het heel moeilijk is om 500 gram sla te eten, dat het erg afhangt van het soort gerecht en de soort groente.

Ik begrijp dan weer niet zo goed waarom je dat in twijfel zou trekken. 

nog een voorbeeld: asperges. We eten een pond per persoon. Daar gaan nog schillen en het kontje van af, maar je houdt makkelijk 400 gram over. Maar dat is bij ons wel de hoofdmoot van de maaltijd. De ham en ei en boter zijn versiering erbij, maar daar zit het gewicht niet in. 

Ja asperges eet ik ook wel 400 gram van, maar daar eet ik dan een ei of een stuk zalm bij en geen boter,want dat vind ik niet lekker. Aardappelen of zo als die er een keer gebakken bij zijn hoef ik dan maar een paar partjes. 
Als ik 400 gram worteltjes zou moeten eten plof ik want daar wil ik wel iets van aardappel of rijst of zo bij.
Ik maak ook bijna alles vers, behalve macaroni. Dat blijf ik met een pakje lekker vinden dus dat maak ik dan paar porties en die vries ik in zodat ik dat omde week een keer heb.

DeOnbekende schreef op 06-05-2025 om 16:11:

[..]

Dus jullie eten alleen avondeten omdat jullie te dik waren en jullie kinderen ook, omdat ze bang zijn het te worden?
Klinkt vrij ziekelijk. Vooral je kinderen zou je niet zulke gekke denkbeelden over eten moeten willen bijbrengen.

Wie zegt dat wij alleen avondeten eten? En kinderen zijn volwassenen,  die maken eigen keuzes.  

Anouk1234 schreef op 06-05-2025 om 10:50:

[..]

Betekent dat dat je dus de rest van de dag niets eet?

Zeker wel. We eten ongeveer 8 uur wel en 16 uur niet. Maar komt niet precies op een uur aan. We zijn inmiddels met grotere groep die dit nu ongeveer 6 jaar doet. De meesten beginnen rond de middag met eten. En stoppen dan eerder dan wij doen 

Ginevra schreef op 06-05-2025 om 17:27:

nog een voorbeeld: asperges. We eten een pond per persoon. Daar gaan nog schillen en het kontje van af, maar je houdt makkelijk 400 gram over. Maar dat is bij ons wel de hoofdmoot van de maaltijd. De ham en ei en boter zijn versiering erbij, maar daar zit het gewicht niet in.

Wij hebben vandaag met ons beiden anderhalve kg asperges gegeten.  Uit eigen tuin.  Het is voornamelijk vocht. We hadden daarnaast ook nog restje spekbonen erbij, ongeveereen pond.  Plus krieltjes en zalmmoot.  

Dorestad schreef op 06-05-2025 om 10:20:

wij eten serieus minstens 400 g groente bij de avondmaaltijd. Het is ook onze eerste maaltijd van de dag. Ik woog 16 jaar geleden 45 kilo meer dan nu. Voor mij is gezond eten een must wanneer ik niet meer obees wil worden. Mijn man is destijds ruim 20 kg afgevallen. En onze kinderen hebben ons natuurlijk dik meegemaakt (met dus onze andere eetgewoontes). Zij willen graag voorkomen dat ze dik worden en ze vinden dus onze tegenwoordige eetstijl prettig

Hier is 400 gram groente per persoon meestal zo'n beetje het baarlijke minimum.

Zondag een kilo asperges voor 2 personen. Gisteren een kilo bloemkool. Vandaag 3 paprika's, 2 uien, komkommer, 2 tomaten, ... En dan heb ik vanmiddag al 100 gram kerstomaten  naar binnen.

Met koolhydraten en met vlees of vis. Hoef ik echt geen moeite voor te doen om dat op te eten.

Het warme diner is mijn belangrijkste maaltijd, dan wil ik genoeg eten. En geen 2 miezerige lepeltjes groenten. De groenten en het vlees / de vis is standaard op. Het enige wat soms overblijft zijn gekookte aardappelen.

Marty1984 schreef op 06-05-2025 om 19:59:

[..]

Hier is 400 gram groente per persoon meestal zo'n beetje het baarlijke minimum.

Zondag een kilo asperges voor 2 personen. Gisteren een kilo bloemkool. Vandaag 3 paprika's, 2 uien, komkommer, 2 tomaten, ... En dan heb ik vanmiddag al 100 gram kerstomaten naar binnen.

Met koolhydraten en met vlees of vis. Hoef ik echt geen moeite voor te doen om dat op te eten.

Het warme diner is mijn belangrijkste maaltijd, dan wil ik genoeg eten. En geen 2 miezerige lepeltjes groenten. De groenten en het vlees / de vis is standaard op. Het enige wat soms overblijft zijn gekookte aardappelen.

Herkenbaar! Ook die aardappelen.  De volgende dag even in airfryer vinden ze hier geen straf.  

Ik vind groenten echt een "moetje": ergens doorheen gaat het prima, maar asperges of een kilo bloemkool...  
200 gram per dag is net haalbaar voor mij en gelukkig ook voldoende

DeOnbekende schreef op 06-05-2025 om 21:01:

Ik vind groenten echt een "moetje": ergens doorheen gaat het prima, maar asperges of een kilo bloemkool...
200 gram per dag is net haalbaar voor mij en gelukkig ook voldoende

Een kilo bloemkool is gewoon 2 grote bloemkolen ofzo. Ik sta ook met open mond te lezen. Voor mij is groenten niet een moetje, maar een hele bloemkool in een keer eten….poe

Mevrouw75 schreef op 06-05-2025 om 22:16:

[..]

Een kilo bloemkool is gewoon 2 grote bloemkolen ofzo. Ik sta ook met open mond te lezen. Voor mij is groenten niet een moetje, maar een hele bloemkool in een keer eten….poe

Nou zeg dat. Waar laat je het.

Voor mij is een gezonde maaltijd een met als basis groenten, genoeg eiwitten en weinig koolhydraten.
Ik ben vega en eet vaak ook veganistisch, die vleesvervangers vind ik over het algemeen bewerkte troep die ook nog eens weinig smaak heeft. En je kunt prima zonder koken.

Grindelwald schreef op 07-05-2025 om 07:14:

[..]

Nou zeg dat. Waar laat je het.

Bovendien veroorzaakt bloemkool bij mij gasvorming....

Ik ben gek op groentes, maar een kilo groente is zelfs mij te veel. Dan zit ik op een gegeven moment tegen heug en meug te eten. Door gastroparese krijg ik geen kilo eten meer weg, dan hang ik de rest van de dag boven de wc over te geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.