Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat is volgens jullie een gezonde avondmaaltijd?

N.a.v de vraag “dochter van 7 moet afvallen” en die helemaal over is gegaan naar gezonde voeding, vraag ik mij af wat een ieder als een gezonde avondmaaltijd ziet. En dan bedoel ik ook echt de specifieke samenstelling, dus bv. gekookte aardappelen, met speciebonen en een stukje kipfilet en als toetje een glas melk of bakje yoghurt.

MMcGonagall schreef op 05-05-2025 om 22:26:

Ah, dit topic is opbieden tegen elkaar. Onze maaltijden zijn over het algemeen gezond. Per persoon ongeveer 70 gram rijst of pasta (of 200 gram aardappels), 250 gram groente en 100 gram vlees/vis en indien nodig een halve eetlepel olijfolie. Dat is precies wat je nodig hebt. Calorieën (energie) heb je immers ook nodig, dus met die koolhydraten is niets mis. Ik eet zelfs dagelijks een héle banaan. Die zit boordevol vitamines en mineralen die je nodig hebt en hij helpt mij door de middag tot aan het avondeten. Soms neem ik hem voor het slapengaan aangezien er ook melatonine in zit.

NB De statement over de banaan komt uit het andere topic waarin die werd vergeleken met een candybar of minstens voeding die je dient te vermijden.

Een banaan bevat een klein beetje melatonine maar vooral tryptofaan een voorloper van melatonine. Maar het verband tussen het eten van een banaan en je melatonine aanmaak is mogelijk maar degelijk onderzoek is er niet en ook heel lastig uit te voeren, dus is er eigenlijk nog geen zekerheid dat dat zo is.

https://www.quest.nl/mens/voeding/a44207630/banaan-beter-slapen/

mana_sutiyuq schreef op 06-05-2025 om 07:04:

[..]

Ze vraagt om gezonde maaltijden, dan ga je niet je pizza met veel kaas van de bezorger neerzetten. Want iedereen weet dat dat niet gezond is.
Is die pizza nog steeds lekker en zal hij ook wel op het menu staan maar gezond wordt hij niet.

Dit inderdaad er werd naar onze gezonde avondmaaltijden gevraagd, maar misschien is het ook wel informatief hoe vaak we hier van afwijken. Ik eet minstens 6 van de 7 dagen gezond. Vind dat door de keuze van mijn ingrediënten ook echt lekker. 

Ik heb trouwens wel slechte gewoontes maar niet echt bij het avond eten. Ik moet bv bij de lunch erg opletten heb een voorliefde voor te vette kaas en dingen als kipkerrie salade. Iedereen heeft zijn eigen valkuilen.

Aardappels max. 200 g , veel groente , klein stukje mager vlees of vis .
Ik doe verder overal groente door of over , door de nasi , door alle soepen en sauzen  , over mijn ( boekweit ) pannenkoek , over de ( zelfgemaakte ) pizza enz.
Vaak ook nog zelfgemaakte sla erbij .

mana_sutiyuq schreef op 06-05-2025 om 07:04:

[..]

Ze vraagt om gezonde maaltijden, dan ga je niet je pizza met veel kaas van de bezorger neerzetten. Want iedereen weet dat dat niet gezond is.
Is die pizza nog steeds lekker en zal hij ook wel op het menu staan maar gezond wordt hij niet.

Uiteraard, maar dingen als 400/500 gram groenten pp of drie kleine aardappels met zijn tweeën, geraspte noten, 15 gram kaas. Het kan hoor, maar meestal gooien mensen gewoon dat hele zakje kaas erover, dus dan kom je pp wat hoger.

MMcGonagall schreef op 06-05-2025 om 09:08:

[..]

Uiteraard, maar dingen als 400/500 gram groenten pp of drie kleine aardappels met zijn tweeën, geraspte noten, 15 gram kaas. Het kan hoor, maar meestal gooien mensen gewoon dat hele zakje kaas erover, dus dan kom je pp wat hoger.

Een gemiddelde avondmaaltijd is ongeveer 400/500 gram, dus 400/500 gram alleen aan groente vind ik ook wat ongeloofwaardig (of in ieder geval niet gemiddeld). 10 gram kaas is ongeveer een eetlepel. Dat proef je amper, waarom zou je het er dan überhaupt doorheen doen. Ik denk ook dat sommigen hier een beetje overdrijven.

[..]

Gerechten met kaas vind ik heel lekker en dan gaat er een royale portie kaas in. Dat maak ik dus bewust maar één keer per maand maar schaar ik dus niet onder de gezonde avondmaaltijden. Voor mij gaat het vooral om de week balans de dag ervoor en erna eet ik dan bewust magere gerechten.

Tuinfluiter schreef op 06-05-2025 om 09:28:

[..]

Gerechten met kaas vind ik heel lekker en dan gaat er een royale portie kaas in. Dat maak ik dus bewust maar één keer per maand maar schaar ik dus niet onder de gezonde avondmaaltijden. Voor mij gaat het vooral om de week balans de dag ervoor en erna eet ik dan bewust magere gerechten.

Ik snap dat, maar sommige reacties leken echt om meer (van het goede) en minder (van het ongezonde) te gaan, in overtreffende trappen. Wij zijn met zijn tweeën en ik mik niet het hele zakje erover, dus zeg dat we pp 50 gram hebben. Ik voer alles in in mijn app, dus ik zorg vanzelf wel dat het per dag een beetje uitmiddelt. In kaas zitten ook nuttige voedingsstoffen, dus je hoeft je echt niet te beperken tot een theelepel geraspte kaas. Dan is het zelfs erger, je proeft er niets van, maar het vet heb je wel binnen.

MMcGonagall schreef op 06-05-2025 om 09:50:

[..]

Ik snap dat, maar sommige reacties leken echt om meer (van het goede) en minder (van het ongezonde) te gaan, in overtreffende trappen. Wij zijn met zijn tweeën en ik mik niet het hele zakje erover, dus zeg dat we pp 50 gram hebben. Ik voer alles in in mijn app, dus ik zorg vanzelf wel dat het per dag een beetje uitmiddelt. In kaas zitten ook nuttige voedingsstoffen, dus je hoeft je echt niet te beperken tot een theelepel geraspte kaas. Dan is het zelfs erger, je proeft er niets van, maar het vet heb je wel binnen.

Het enige waar ik maar een klein beetje kaas in doe is risotto maar 50g pp vind ik ook normaler dan 15g door een lasagna.

Bepaalde ongezondere gerechten maak ik ook niet gezonder door voor de smaak essentiële maar calorieën rijke ingrediënten weg te laten. Liever maar af en toe maar wel echt lekker. 

Vanwege een cholesterol-gehalte aan de hoge kant ben ik (bijna) gestopt met kaas eten. Ik dacht dat ik het vreselijk zou missen, maar dat valt reuze mee. Heel af en toe val ik ervoor, meest als ik uit eten ga in een restaurant waar de keuze voor vegetariërs heel beperkt is. 
Noten, als ik dat niet meer eet, dat zou ik vreselijk gaan missen denk ik. Gelukkig is er ruimte voor in een vegetarisch dieet, maar dan nog moet ik opletten dat ik er niet teveel van eet. Het knabbelt zo lekker weg.

wij eten serieus minstens 400 g groente bij de avondmaaltijd.  Het is ook onze eerste maaltijd van de dag. Ik woog 16 jaar geleden 45 kilo meer dan nu. Voor mij is gezond eten een must wanneer ik niet meer obees wil worden. Mijn man is destijds ruim 20 kg afgevallen.  En onze kinderen hebben ons natuurlijk dik meegemaakt (met dus onze andere eetgewoontes). Zij willen graag voorkomen dat ze dik worden en ze vinden dus onze tegenwoordige eetstijl prettig 

Anouk1234

Anouk1234

06-05-2025 om 10:50 Topicstarter

Dorestad schreef op 06-05-2025 om 10:20:

wij eten serieus minstens 400 g groente bij de avondmaaltijd. Het is ook onze eerste maaltijd van de dag. Ik woog 16 jaar geleden 45 kilo meer dan nu. Voor mij is gezond eten een must wanneer ik niet meer obees wil worden. Mijn man is destijds ruim 20 kg afgevallen. En onze kinderen hebben ons natuurlijk dik meegemaakt (met dus onze andere eetgewoontes). Zij willen graag voorkomen dat ze dik worden en ze vinden dus onze tegenwoordige eetstijl prettig

Betekent dat dat je dus de rest van de dag niets eet?

[..]

Bij kaas maakt het heel veel uit voor de smaak welke kaas je neemt. Jonge kaas heeft geen smaak in 15g pp. Maar overjarige brokkelkaas wel.  Het is vooral een lekkerdere vorm dan gewoon een snuf zout toevoegen. 

Tuinfluiter schreef op 06-05-2025 om 10:07:

[..]

Het enige waar ik maar een klein beetje kaas in doe is risotto maar 50g pp vind ik ook normaler dan 15g door een lasagna.

Bepaalde ongezondere gerechten maak ik ook niet gezonder door voor de smaak essentiële maar calorieën rijke ingrediënten weg te laten. Liever maar af en toe maar wel echt lekker.

Die 15g pp zit ook niet door de lasagna, maar in een heel dun laagje er overheen. 

Dus jullie doen echt zo'n heel zakje over een lasagna? Dan wordt het toch zo'n hele dikke plak laag of is dat bij jullie ook de bedoeling?

Voor mij is het vooral de snuf zout die het toevoegd en voor het oog als het de oven uitkomt. 

Wat een gedoe over een paar gram kaas meer of minder!  Vergeet niet dat kaas een goede bron van calcium is. Beter dan melk.
En een banaan is gezond. Het kaliumgehalte is goed voor je hart.
Ook calorierijke voedingsprodukten hebben onontbeerlijke vitamines. Zoals B en D in boter en margarine.  Jodium in brood.
Bovendien hebben kinderen vet nodig voor de ontwikkeling van hun hersens.

mana_sutiyuq schreef op 06-05-2025 om 11:12:

[..]

Die 15g pp zit ook niet door de lasagna, maar in een heel dun laagje er overheen.

Dus jullie doen echt zo'n heel zakje over een lasagna? Dan wordt het toch zo'n hele dikke plak laag of is dat bij jullie ook de bedoeling?

Voor mij is het vooral de snuf zout die het toevoegd en voor het oog als het de oven uitkomt.

Ik maak nooit lasagna bij mij gaat kaas door een quiche. Broccoli tomaat met 50g pittige blauwe kaas pp of of pompoen rode ui met 50g geitenkaas pp. Maak voor de quiche altijd een brood deeg omdat ik andere deegsoorten snel te machtig vind.

Parmezaan door de risotto gebruik ik ook niet zo veel van maar ik doe het nooit voor de sier ik wil het wel proeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.