Gezondheid en welzijn
Anouk1234
05-05-2025 om 16:19
Wat is volgens jullie een gezonde avondmaaltijd?
N.a.v de vraag “dochter van 7 moet afvallen” en die helemaal over is gegaan naar gezonde voeding, vraag ik mij af wat een ieder als een gezonde avondmaaltijd ziet. En dan bedoel ik ook echt de specifieke samenstelling, dus bv. gekookte aardappelen, met speciebonen en een stukje kipfilet en als toetje een glas melk of bakje yoghurt.
rionyriony
05-05-2025 om 20:37
Vanavond: Ik roerbak rauwe gemengde groenten met geraspte noten, daar doe ik gekookte volkoren macaroni door, een beetje kaas (10 gr of zoiets), kaliumzout, specerijen, een beetje olie en daarna eet ik dat op. Het is ongeveer 1/2 macaroni en 1/2 groenten. Ongeveer 10 minuten verhit. De eiwitten vandaag op andere momenten. Ik had vanmorgen een stuk gebakken zalm als lunch. En later op de avond magere kwark met fruit.
Ik weet niet of dit aantrekkelijk genoeg overkomt maar ik vond het best smakelijk genoeg. Voordeel is dat als je alleen bent, je precies kan maken wat je wil.
Je wordt er niet bepaald dik van. 
bieb1963
05-05-2025 om 21:05
gister:
2 pers.
Bloemkoolrijst 400 gr, uitje, paar lente-uitjes, knoflook, 175 gr kipfilet en midden-oost gekruid: ras el hanoud, kaneel, komijn, peper, zout.
Vandaag:
2 pers:
Tartaarje, gebakken in vloeibare bakboter voor wat jus
5 ons snijbonen vers
3 kleine aardappels totaal
morgen:
2 pers
1 rode ui
1 blik tomaten
3 puntpaprika’s
2 eieren
Halve bos peterselie
Peper
Beetje zout
Paprikapoeder
Komijn
(Shashuka)
Tango
05-05-2025 om 21:07
Dorestad schreef op 05-05-2025 om 17:51:
Een maaltijd met minstens 400 g groente per persoon. Een maaltijd met voldoende vezels. Over langere periode: gevarieerde maaltijden met groente in allerlei kleuren (ik streef naar 20-25 verschillende soorten groente per week). Weinig zout. Graag ui en looksoorten. Niets mis met een kale aardappel. Met name wanneer aardappelen zijn afgekoeld: welkom resistent zetmeel. Bij rijstgerechten vervang ik rijst door naakte haver, o.a.ivm beta glucanen. Never witte pasta maar altijd volkoren variant. Sober met vlees. Af en toe vis.
Wie toe wil: Toe: yoghurt of kwark of skyr. Met zelfgemaakte muesli. Of warme vla/pap. Volkoren griesmeel (dus niet de witte variant!)of zelfgemaakte vanillevla of custard. Van eidooiers, niet van pakje custardpoeder.
Eiwitten, vetten, Kh op letten.
Ik vind het heel knap dat je dit doet. Het zou me al niet lukken de boodschappen ervoor in huis te halen en het allemaal klaar te maken doordeweeks.
Tango
05-05-2025 om 21:19
mana_sutiyuq schreef op 05-05-2025 om 20:00:
net op, hoeveelheid is pp:
Chinese kool, 250g ongekookt, gekookt gegeten maar dat weeg ik niet.
Zilvervliesrijst 40 g ongekookt
Zeebaarsfilet op huid 150g
Bereid met 6 g terra basis van ah
En de groente op smaak gebracht met 12g honig groente saus.
Morgen eten we hamburgerbowl: pp
1 duitse biefstuk
100g ijsbergsla
75g komkommer met schil
75g snoeptomaatjes gehalveerd
3 kleine / middelgrote zoetzure augurken
Met een sausje van 15g mayolijn en 15 suikervrije ketchup
En erbij 250g verse aardappelpartjes uit de airfryer, bereid zonder toegevoegd vet.
Dan komt deze week ook nog op tafel: schouderkarbonade, kleine pp met Zilvervliesrijst weer 40 g ongekookt, met sperziebonen 200g pp ongekookt.
Toetje meestal niets, soms een peren of aardbeienijsje van ah.
Of met een huis vol sporters waar de eiwitten geteld worden: 200g halfvolle melk shaken met 30 g esn proteine pudingpoeder
Met warm weer pastasalade, pp
150g gekookte volkoren pasta, halve rode paprika in kleine stukjes, 75 g komkommer met schil in kleine stukjes, 75g snoeptomaat in kleine stukjes met een dressing van 15g 0%vet Griekse yoghurt en 1/2 theelepel mosterd, zout en peper.
Ongekookte zilvervliesrijst en sperziebonen? Dat lijkt me nou niet echt te eten.
Lasagne eten we hier ook niet met bechamelsaus. Wel met geraspte kaas of plakjes mozzarella erover.
Aan die 400 gram per persoon komen wij echt niet. Vanavond voor 3 personen een pastaschotel met in totaal 400 gram groente erdoor. Wel nog wat komkommer en tomaatjes erbij, maar die hebben we ook niet altijd.
Muurbloem1985
05-05-2025 om 21:21
Citroengraag schreef op 05-05-2025 om 20:10:
Vanavond voor drie personen niet heel gezond, maar gezond genoeg: ik een halve roti, de jongens een hele. 500 gram kousenband, een grote ui, een tomaat, 3 teentjes knoflook en zes kleine aardappels. 300 gram bouillon, 200 gram tempeh en faja lobi roti masala kruiden. Beetje zonnebloemolie. Er was over, dus per persoon een kwart van bovenstaande ingredienten.
Wat is hier ongezond aan?
mana_sutiyuq
05-05-2025 om 21:50
Tango schreef op 05-05-2025 om 21:19:
[..]
Ongekookte zilvervliesrijst en sperziebonen? Dat lijkt me nou niet echt te eten.
Ik weeg voor het koken. Daarom zet ik erbij dat dat ongekookt is.
Ik haal meestal de 400g per dag wel. Gaat ook snel als je tussendoor 150 worteltjes wegknaagt en bij de lunch standaard komkommer en tomaat.
Jillz
05-05-2025 om 21:55
Hier ook lasagne met saus boordevol groente. Dat kook ik 4 uur waarna niemand nog proeft dat daar groente in zit. Ik vraag mij altijd af of dat nu nog echt gezond is, want ooit wel eens iets gehoord over dat je groente niet te lang mag koken omdat de vitamine er dan uitgekookt zouden worden. Ik zie lasagna altijd als comfort food.
Wat ik een gezonde maaltijd vind zijn tray bakes met groente en een beetje kip op smaak gebracht met verse kruiden. Daar heb ik veel verschillende varianten van.
Wij eten over het algemeen niet mega gezond en halen de meeste avonden niet de minimale aanbevolen hoeveelheid groente. Wel kook ik vrijwel altijd vers en zonder pakjes en zakjes. Daardoor in elk geval wel bewust van wat er in een maaltijd zit. Overigens ben ik niet tegen een beetje boter, creme fraiche of kaas in een gerecht uiteindelijk heeft een lichaam ook behoefte aan een beetje vet. Niet elke avond dus en geen grote hoeveelheden, maar het helemaal weg laten lijkt mij ook niet nodig.
Toetjes doen we alleen voor dochter die anders niet haar aanbevolen hoeveelheid melkproducten niet haalt. Zij krijgt na het even een bakje magere yoghurt.
Ies
05-05-2025 om 22:22
Ik betwijfel ook of lang koken/ bakken nog veel overlaat van de groente. Ik kook groente voor lasagne zeker geen 4 uur maar het staat toch wel een poos op. Hoewel ik er veel groente in doe probeer ik dus bij dit soort gerechten er wel altijd een flinke salade bij te doen. Ik kom hier nog niet altijd aan de 3 a 4 ons groente maar het lukt wel steeds vaker. (Idd vaker rauwkost tussendoor etc)
Hier ook bijna altijd volkoren bij veel producten. Lasagnebladen sowieso, en soms maak ik bechamelsaus met volkorenmeel. En zeker wel met flink wat vet, flink roomboter en ook flink kaas erover. Dochter hier heeft er graag wat vega gehakt in vanwege de eiwitten, dat vind ik zelf minder lekker maar doe ik wel af en toe. (er komt sowieso geen vlees in, we eten nauwelijks vlees wel geregeld vis.) Het enige dat we vaak eten dat niet volkoren is is eigenlijk pizza, dat doen we vaker met een kant en klare bloemkoolbodem. Heerlijk snel klaar. (Chronisch tijdgebrek ) Kan gezonder maar ook ongezonder.
MMcGonagall
05-05-2025 om 22:26
Ah, dit topic is opbieden tegen elkaar. Onze maaltijden zijn over het algemeen gezond. Per persoon ongeveer 70 gram rijst of pasta (of 200 gram aardappels), 250 gram groente en 100 gram vlees/vis en indien nodig een halve eetlepel olijfolie. Dat is precies wat je nodig hebt. Calorieën (energie) heb je immers ook nodig, dus met die koolhydraten is niets mis. Ik eet zelfs dagelijks een héle banaan. Die zit boordevol vitamines en mineralen die je nodig hebt en hij helpt mij door de middag tot aan het avondeten. Soms neem ik hem voor het slapengaan aangezien er ook melatonine in zit.
NB De statement over de banaan komt uit het andere topic waarin die werd vergeleken met een candybar of minstens voeding die je dient te vermijden.
Mevrouw75
05-05-2025 om 22:51
MMcGonagall schreef op 05-05-2025 om 22:26:
Ah, dit topic is opbieden tegen elkaar. Onze maaltijden zijn over het algemeen gezond. Per persoon ongeveer 70 gram rijst of pasta (of 200 gram aardappels), 250 gram groente en 100 gram vlees/vis en indien nodig een halve eetlepel olijfolie. Dat is precies wat je nodig hebt. Calorieën (energie) heb je immers ook nodig, dus met die koolhydraten is niets mis. Ik eet zelfs dagelijks een héle banaan. Die zit boordevol vitamines en mineralen die je nodig hebt en hij helpt mij door de middag tot aan het avondeten. Soms neem ik hem voor het slapengaan aangezien er ook melatonine in zit.
NB De statement over de banaan komt uit het andere topic waarin die werd vergeleken met een candybar of minstens voeding die je dient te vermijden.
Daar snap ik sowieso niks van. Het gaat heel vaak zo: mensen hebben het over de zoetste en vetste candybars enzo en dan gaat het opeens over suikers in druiven en bananen.
Echt hoor, van die banaan wordt je niet dik. Vermijd gewoon die Candy bar en niet die druiven of die banaan.
Dat van de melatonine wist ik niet. Ik neem altijd een banaan in de ochtendpauze op het werk
MMcGonagall
05-05-2025 om 23:22
Mevrouw75 schreef op 05-05-2025 om 22:51:
[..]
Daar snap ik sowieso niks van. Het gaat heel vaak zo: mensen hebben het over de zoetste en vetste candybars enzo en dan gaat het opeens over suikers in druiven en bananen.
Echt hoor, van die banaan wordt je niet dik. Vermijd gewoon die Candy bar en niet die druiven of die banaan.
Dat van de melatonine wist ik niet. Ik neem altijd een banaan in de ochtendpauze op het werk
Bananen bevatten meet calorieën dan sommig ander fruit. Als je je calorie-inname wilt beperken, moet je er dus niet vijf in je smoothie gooien. Sowieso is veel fruit drinkbaar maken dan geen handige zet, want dan jas je zo in vijf minuten 800 calorieën naar binnen. Het is natuurlijk wel gewoon gezond, dus ga je die dag drie uur wielrennen met een verbranding van 700 calorieën per uur, dan kun je het goed gebruiken. Mijn vriend eet als lunch gerust een salade (alleen plantaardige calorieën) die 1000 calorieën bevat. Na een ontbijt van Brinta en een smoothie met een stel bananen. Per dag komt hij op pakweg 3000 calorieën en dat is heel veel eten als je geen vlees eet 
Moederkareltje
06-05-2025 om 00:27
rionyriony schreef op 05-05-2025 om 20:37:
Vanavond: Ik roerbak rauwe gemengde groenten met geraspte noten, daar doe ik gekookte volkoren macaroni door, een beetje kaas (10 gr of zoiets), kaliumzout, specerijen, een beetje olie en daarna eet ik dat op. Het is ongeveer 1/2 macaroni en 1/2 groenten. Ongeveer 10 minuten verhit. De eiwitten vandaag op andere momenten. Ik had vanmorgen een stuk gebakken zalm als lunch. En later op de avond magere kwark met fruit.
Ik weet niet of dit aantrekkelijk genoeg overkomt maar ik vond het best smakelijk genoeg. Voordeel is dat als je alleen bent, je precies kan maken wat je wil.Je wordt er niet bepaald dik van.
Geraspte noten door het eten. Wat een goed idee.
Mevrouw75
06-05-2025 om 04:40
MMcGonagall schreef op 05-05-2025 om 23:22:
[..]
Bananen bevatten meet calorieën dan sommig ander fruit. Als je je calorie-inname wilt beperken, moet je er dus niet vijf in je smoothie gooien. Sowieso is veel fruit drinkbaar maken dan geen handige zet, want dan jas je zo in vijf minuten 800 calorieën naar binnen. Het is natuurlijk wel gewoon gezond, dus ga je die dag drie uur wielrennen met een verbranding van 700 calorieën per uur, dan kun je het goed gebruiken. Mijn vriend eet als lunch gerust een salade (alleen plantaardige calorieën) die 1000 calorieën bevat. Na een ontbijt van Brinta en een smoothie met een stel bananen. Per dag komt hij op pakweg 3000 calorieën en dat is heel veel eten als je geen vlees eet
Oh zo: ik had het over banaan eten, niet smoothies of sapjes drinken.
afrodite05
06-05-2025 om 06:55
Jillz schreef op 05-05-2025 om 21:55:
Hier ook lasagne met saus boordevol groente. Dat kook ik 4 uur waarna niemand nog proeft dat daar groente in zit. Ik vraag mij altijd af of dat nu nog echt gezond is, want ooit wel eens iets gehoord over dat je groente niet te lang mag koken omdat de vitamine er dan uitgekookt zouden worden. Ik zie lasagna altijd als comfort food.
(...)
Mij is altijd geleerd dat bij lang koken de vitamines in het kookvocht gaan zitten. Als je de groente dan afgiet, giet je ook de vitamines weg. Als je de groente voor de lasagne in de tomatensaus laat pruttelen, giet je dat denk ik niet af, dus dan zitten de vitamines in de saus. Maar dat is mijn interpretatie, ik weet niet of het echt zo werkt.
mana_sutiyuq
06-05-2025 om 07:04
MMcGonagall schreef op 05-05-2025 om 22:26:
Ah, dit topic is opbieden tegen elkaar.
Ze vraagt om gezonde maaltijden, dan ga je niet je pizza met veel kaas van de bezorger neerzetten. Want iedereen weet dat dat niet gezond is.
Is die pizza nog steeds lekker en zal hij ook wel op het menu staan maar gezond wordt hij niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.