Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.


Vanmorgen weer fysio gehad. We trainen nu op combinatie van kracht en balans  ( evenwicht  en duizeligheid )
Zo hee , dat is ff pittig. Lig uitgeteld en met hoofdpijn op de bank. Voor volgende week de fysio afgezegd , want maandag heb ik de gastroscopie.  Zie er vreselijk tegenop.

Vandaag komt zus mijn huis weer doorwerken  . Heel fijn want mijn schoonmaakskills en energie daarvoor  zijn nog steeds niet teruggekeerd. Wel lijkt het of ik wat meer structuur  in mijn dag ga krijgen , en ik me langzaam aan weer wat meer " mens " in plaats van  patiënt ga voelen. Mijn hoofd is iets helderder geworden waardoor ik weer een beetje zin krijg om dingen te doen. Niet dat ik daar dan al de energie  voor heb, maar het leven voelt wat normaler zeg maar. De dingen die ik wil doen, parkeer ik in hele kleine blokjes van ongeveer  10 minuten.  Zo ben ik dus weer begonnen  met onkruid tussen de tegels uit halen. Dat stond inmiddels huizenhoog, en waar ik uit een tuindersfamilie kom en daar vroeger  de gifspuut overheen ging, kan ik dat de laatste 15 jaar niet meer over mijn hart verkrijgen.  Dus op de knietjes en ik werd er altijd heerlijk  zen van. Nu dus weer gestart daarmee. Maar bij 10 minuten is het op. Waarschijnlijk kan ik als alles klaar is , weer vooraan beginnen.  Zeker in dit tempo.

Ik heb door omstandigheden ook al weken niet meer gezwommen.  Afspraken, pijn, geen energie.  Dus dat staat als het lukt ook weer op het programma vandaag.  Ik ben wel milder voor mezelf geworden. Het moeten is er af inmiddels.  Het werkt niet. Nu is het willen , maar vooral ook kunnen. Kan ik dat wel wat ik zo graag wil. Ik probeer beter naar mijn lichaam te luisteren  maar het is een lang en lastig proces.
Vooralsnog  geef ik het de tijd nog maarr even. Maar ik had wel verwacht na driekwart jaar een stukje verder in mijn herstelproces te zitten en de vraag is hoever ik daar nog in ga komen

Yeah, gezwommen! En een nieuw " record ". 25 minuten  en ietsje meer dan 250 meter. Stelt geen reet voor natuurlijk maar ik ben er blij mee. Weer een klein ministapje vooruit!

wat fijn lientje!

Fijn Lientje!

Ik ben inmiddels twee keer naar een manueel therapeut geweest die ook fibromyalgie begrijpt. Van haar kreeg ik de tip om de app ‘Pijnvrij’ te installeren. Ik werk me nu door die app heen. Er wordt uitgelegd welke soorten pijn er zijn, hoe pijn ontstaat en wat voor invloed je zelf kunt hebben op je pijn. Misschien hebben anderen hier ook wat aan die app?

Kaassoufflee schreef op 04-06-2026 om 15:40:

Fijn Lientje!

Ik ben inmiddels twee keer naar een manueel therapeut geweest die ook fibromyalgie begrijpt. Van haar kreeg ik de tip om de app ‘Pijnvrij’ te installeren. Ik werk me nu door die app heen. Er wordt uitgelegd welke soorten pijn er zijn, hoe pijn ontstaat en wat voor invloed je zelf kunt hebben op je pijn. Misschien hebben anderen hier ook wat aan die app?

Goeie tip. Al betwijfel ik voor mezelf of ik daar na ruim 25 jaar pijn nog winst uit kan behalen.

lientje69 schreef op 04-06-2026 om 15:42:

[..]

Goeie tip. Al betwijfel ik voor mezelf of ik daar na ruim 25 jaar pijn nog winst uit kan behalen.

Ik heb de diagnose fibromyalgie ook al 26 jaar, en ook al ben ik door de jaren heen al heel veel wijzer geworden (veel over mezelf geleerd door vallen en weer opstaan), toch vind ik de app op sommige punten heel verhelderend. Dus ik kan het wel aanraden, wie weet leer je toch nog iets wat je niet wist.

lientje69 schreef op 04-06-2026 om 15:42:

[..]

Goeie tip. Al betwijfel ik voor mezelf of ik daar na ruim 25 jaar pijn nog winst uit kan behalen.

35 jaar dus zat weer eens niet op te letten.

Na 3 best " redelijke " dagen ( voor hoe ik tegenwoordig ben dan ) vandaag weer een matige dag. Veel pijn , hoofdpijn en erg moe . Dus lig maar weer eens op de bank voor de verandering.   Hoop dat jullie weekend beter is. Maak me ook nogal druk om de gastroscopie komende week dus lig lekker te malen ( normaal ging ik dan iets doen actief of tv kijken of noem maar op , maar daar ontbreekt vandaag de energie voor. 
Fijn weekend voor iedereen en geniet ervan als dat lukt!

spannend de gaatrocopie, hopelijk krijg je er weinig van mee ( ik neem aan met een roesje?) Hier spelen momenteel ook maagdarm klachten...lopen wat onderzoeken voor. Verder hier nog steeds standje overleven. En ik merk dat dat me begint op te breken. Heb ik geen last van het een...dan wel van het ander. En intussen nog solliciteren, terwijl ik geen garanties kan geven dat ik goed werk kan leveren. Erg lastig. Gelukkig slaap ik wel beter dan een tijdje geleden. Dus daarin wel wat verbetering...deze week gesprek met bedrijfsarts....zie ik ook weer tegenop. Als ik die knop toch om kon zetten en gewoon iets ontspannende kon doen....

Leatje schreef op 08-06-2026 om 10:00:

spannend de gaatrocopie, hopelijk krijg je er weinig van mee ( ik neem aan met een roesje?) Hier spelen momenteel ook maagdarm klachten...lopen wat onderzoeken voor. Verder hier nog steeds standje overleven. En ik merk dat dat me begint op te breken. Heb ik geen last van het een...dan wel van het ander. En intussen nog solliciteren, terwijl ik geen garanties kan geven dat ik goed werk kan leveren. Erg lastig. Gelukkig slaap ik wel beter dan een tijdje geleden. Dus daarin wel wat verbetering...deze week gesprek met bedrijfsarts....zie ik ook weer tegenop. Als ik die knop toch om kon zetten en gewoon iets ontspannende kon doen....

Een héél licht roesje. Hoop dat ik er weinig van merk. Normaal roesje kon niet samen met mijn medicijnen of zoiets zeiden ze.  Hier ook last van het één en dan weer het ander. Als ik geen hoofdpijn heb of duizelig ben , heb ik wel weer pijn in mijn rechterbeen of arm of maagzuur of slecht slapen of... nou ja noem maar op. Het meest fnuikend is echt het gebrek aan energie.  

Ontspannen kon ik ook nooit. Doe ik nu met de Meditation Moments app.  Vooral binaural beats , maar ben nu begonnen met mediteren. Dat gaat de ene keer beter dan de andere. Maar Yoga nidra vind ik fijn. Rotatie van bewustzijn  waarbij je gewoon rustig ligt en de punten van je lichaam langs gaat werkt goed voor mij.

Sterkte het gesprek met je bedrijfsarts leatje. Snap dat je daar tegenop ziet. Ik doe dat ook steeds. Zal binnenkort wel weer een nieuwe afspraak krijgen. Het voelt ook zo hopeloos om steeds te zeggen, nee het gaat niet beter. Of : een héél klein beetje beter. Bij het laatste denk ik dan gelijk weer dat ik wel kan gaan werken. Helaas wijst de praktijk hier thuis anders uit. Heb 3 dagen achter elkaar wat in de tuin gewerkt  ( maximaal  20 minuten per dag) en dat ging lekker. Kreeg gelijk hoop. Tevergeefs, werd afgelopen vrijdag weer flink teruggefloten door mijn hoofd en lijf.

ja lastig is dat hoor. Goed aangeven, meer kun je niet doen. Bij mijn gaan mijn pijnklachten die aanvankelijk vreselijk waren iets beter. Dus ben een stukje beter dan januari. Maar dat betekent niet automatisch dat ik me nu goed voel. De pijnklachten zijn zoals voor de verergering. En dat moet ik dus vertalen naar de arts. Afkeuren zal het niet worden...omdat ik heel licht werk wel zou kunnen doen. Ik wil gewoon uit deze situatie . ...

Leatje schreef op 08-06-2026 om 12:39:

ja lastig is dat hoor. Goed aangeven, meer kun je niet doen. Bij mijn gaan mijn pijnklachten die aanvankelijk vreselijk waren iets beter. Dus ben een stukje beter dan januari. Maar dat betekent niet automatisch dat ik me nu goed voel. De pijnklachten zijn zoals voor de verergering. En dat moet ik dus vertalen naar de arts. Afkeuren zal het niet worden...omdat ik heel licht werk wel zou kunnen doen. Ik wil gewoon uit deze situatie . ...

Snap ik. Ik zou ook dolgraag weer uit deze situatie willen.  Maar het ziet er nog niet erg naar uit dat dat gaat lukken 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.