Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.


Nou , het roesje deed erg weinig. Ik vond het een verschrikking. Maar goed. Middenrifbreuk. Hele slokdarm  zit vol ontstekingen.  Maag vol met poliepen. Dat laatste komt door de maagzuurremmer  en kan geen kwaad blijkbaar.
Maar de oorzaak van het moeizame slikken en de pijn is nu wel gevonden in elk geval. Helaas is er weinig aan te doen. Nog meer maagzuurremmers slikken. Een operatie schijnt heel zwaar te zijn. 
En ik moet afvallen.  Jajoh. Als ik dat kon deed ik het. Inmiddels al 6 dietistes en 10 dieten verder en ik word alleen maar zwaarder

Dat klinkt naar Lientje. Kunnen ze niks doen aan die ontstekingen in de slokdarm of komen deze door het maagzuur. 
Je hebt wel enorme pech zeg. Ik heb het zo met je te doen. 
Sterkte🌹

Fleurette schreef op 08-06-2026 om 19:15:

Dat klinkt naar Lientje. Kunnen ze niks doen aan die ontstekingen in de slokdarm of komen deze door het maagzuur.
Je hebt wel enorme pech zeg. Ik heb het zo met je te doen.
Sterkte🌹

Die komen idd echt door het maagzuur als gevolg van de middenrifbreuk. En de andere maagbeschermer die ik kreeg is lichter dus dat  verbeterde de situatie niet bepaald. Ik schrok een beetje van hoe het eruit zag. Telde zo in de gauwigheid  10 ontstekingen  en de helft van mijn slokdarm in breedte afgenomen zeg maar. Dus niet zo gek dat eten en slikken pijn doet. Ik ga nu standaard  een hogere dosis slikken in  de hoop dat dit gaat helpen . En de ontstekingen  afnemen daardoor. En anders wellicht toch voor een operatie maar dat was volgens de MDL arts een zware ingreep.  

Nou Lientje, dat klinkt niet lekker allemaal, ik hoop dat ze dit snel en goed voor je kunnen fixen met de juiste benadering. Sterkte!

oh lientje wat akelig, konden ze de middenrifbreuk niet zien op een foto? Of is die niet gemaakt. Niet gek al met al waar de klachten vandaan komen dus, wat naar zeg.....je lichaam is hier ook druk mee om de ontstekingen te bestrijden lijkt me.  Komt de energie niet ten goede.  Ik hoop dat een aanpassing in medicatie wat gaat doen tegen de klachten in elk geval....sterkte hoor...

Kaassoufflee schreef op 08-06-2026 om 22:52:

Nou Lientje, dat klinkt niet lekker allemaal, ik hoop dat ze dit snel en goed voor je kunnen fixen met de juiste benadering. Sterkte!

" gewoon  " meer maagzuurremmers slikken. En dan zouden theoretisch de ontstekingen weer moeten verdwijnen. 

Leatje schreef op 08-06-2026 om 23:40:

oh lientje wat akelig, konden ze de middenrifbreuk niet zien op een foto? Of is die niet gemaakt. Niet gek al met al waar de klachten vandaan komen dus, wat naar zeg.....je lichaam is hier ook druk mee om de ontstekingen te bestrijden lijkt me. Komt de energie niet ten goede. Ik hoop dat een aanpassing in medicatie wat gaat doen tegen de klachten in elk geval....sterkte hoor...

Er is geen foto gemaakt. Bij maag en slokdarmklachten  doen ze een gastroscopie.  Maar ik weet nu idd waar mijn klachten als maagzuur, veel boeren en pijn met eten vandaan komen. Dat is wel fijn. Duidelijk dat het ook geen aanstellerij is. Zoveel ontstekingen en de helft minder ruimte in je slokdarm., het was wel overduidelijk waarom sllikken zo'n probleem is.

Herkenbaar, Lientje. Ik heb bijna twee jaar geleden hetzelfde onderzoek gehad met ongeveer dezelfde uitkomst. Ik moet ook de rest van mijn leven maagzuurremmers slikken, maar ik kreeg in eerste instantie voor een week of drie een verhoogde hoeveelheid maagzuurremmers en ook een antibioticakuur. 
Mijn moeder had hetzelfde en is er twee keer aan geopereerd. Inderdaad geen pretje en het hielp uiteindelijk niet. Ik ga dat dus zeker niet doen.

Ik had trouwens geen roesje. Ik vond het onderzoek niet pijnlijk, maar wel erg vervelend. Ik had steeds de neiging om te kokhalzen, echt heel vervelend.

Leatje, hoe ging het bij de bedrijfsarts?

ik kan vandaag weer een kwaal bij mijn rijtje bijschrijven: ik heb staar en moet geopereerd worden. De lens moet worden vervangen. Helaas heb ik een behoorlijke cilinder, waardoor het lastig gaat worden. Morgen krijg ik nog een onderzoek en wordt bekeken of er wel een operatie mogelijk is.

Inmiddels denk ik wel eens: heb ik weer. Maar ik probeer er maar (weer) blijmoedig mee om te gaan.

Picunia schreef op 10-06-2026 om 16:54:

Herkenbaar, Lientje. Ik heb bijna twee jaar geleden hetzelfde onderzoek gehad met ongeveer dezelfde uitkomst. Ik moet ook de rest van mijn leven maagzuurremmers slikken, maar ik kreeg in eerste instantie voor een week of drie een verhoogde hoeveelheid maagzuurremmers en ook een antibioticakuur.
Mijn moeder had hetzelfde en is er twee keer aan geopereerd. Inderdaad geen pretje en het hielp uiteindelijk niet. Ik ga dat dus zeker niet doen.

Ik krijg geen antibiotica.  Alleen een standaard ophoging van de maagzuurremmer.  Volgens de huisarts moeten de ontstekingen vanzelf overgaan dan.

Picunia schreef op 10-06-2026 om 17:07:

ik kan vandaag weer een kwaal bij mijn rijtje bijschrijven: ik heb staar en moet geopereerd worden. De lens moet worden vervangen. Helaas heb ik een behoorlijke cilinder, waardoor het lastig gaat worden. Morgen krijg ik nog een onderzoek en wordt bekeken of er wel een operatie mogelijk is.

Inmiddels denk ik wel eens: heb ik weer. Maar ik probeer er maar (weer) blijmoedig mee om te gaan.

Wat vervelend Picunia.  Ik las van de week de opmerking: sommige mensen worden door het leven gedragen, andere door het leven geslagen. 

Toen dacht ik echt: ja, waarheid als een koe. Soms lijkt het wel of er geen eind aan de ellende komt. Heb je erg slecht zicht door de staar nu? Eén of beide ogen?

Leatje , ik ben ook benieuwd hoe het gesprek met de bedrijfsarts ging.

Hier is dochter gestart met vrij zware reuma medicijnen.  Ze is er best verdrietig onder. Al had ze gisteren een voordeel ervan. Ze had staplaatsen voor een concert van haar favoriete artiest.  Ze heeft gemaild met het management  met de vraag of er toch geen zitplaatsen geregeld konden worden omdat staan nu fysiek echt niet lukt. En legde uit waarom. Kaarten had ze een jaar terug al gekocht .  Alle zitplaatsen waren vergeven. Hadden ze toch een Vip skybox voor haar geregeld! Zo ontzettend  lief! Ze bleef huilen van ontroering.

wat mooi lientje.. dat gun je haar dan ook echt even zon meevallertje in een lastige tijd. 

Picunia....staar, dat is dan ook weer iets waar je niet bij stilstaat dat je het kan krijgen tot je het krijgt....ik hoop dat ze je kunnen helpen, heb je er erg veel last van?

Bedrijfsarts heb ik morgen een gesprek mee. Telefonisch. Ik weet nog niet hoe ik het gesprek in moet gaan. Op zich zijn de klachten erger geweest, maar vorige keer hebben ze van de fml al veel beperkingen geschrapt...dus in theorie zou ik nu nachtdiensten mogen doen.....in fysiek niet zwaar werk. Maar ik ben nu al op vlak na het eten. Dus na 22 uur werk verrichten...ik zie dat niet goedkomen.

 Ik voel me beter dan 3 maanden geleden....maar wat er over blijft zijn chronische klachten....en toch moet je alles weer bij langs in zo' n gesprek... ik ga mijn zorgen maar uitspreken..

Ik ben wel nu een paar uren aan het werk op een functie die lichamelijk minder belastend is. Bij mijn eigen werkgever.....intussen moet ik nog solliciteren naar ander werk en het liefst een andere wep maargoed dat is nog niet zo gemakkelijk. Ik ben moe van de constante stresss.....het maakt je helemaal stuk van binnen. 

Ik snap dat je moe bent leatje.  Stress is killing. Naar wees vooral eerlijk  en beschrijf niet je beste dag want die is er meestal maar af en toe.  
Wat is wep overigens? Veel succes morgen!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.