Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
lientje69
02-06-2026 om 10:54
Vanmorgen weer fysio gehad. We trainen nu op combinatie van kracht en balans ( evenwicht en duizeligheid )
Zo hee , dat is ff pittig. Lig uitgeteld en met hoofdpijn op de bank. Voor volgende week de fysio afgezegd , want maandag heb ik de gastroscopie. Zie er vreselijk tegenop.
lientje69
04-06-2026 om 07:16
Vandaag komt zus mijn huis weer doorwerken . Heel fijn want mijn schoonmaakskills en energie daarvoor zijn nog steeds niet teruggekeerd. Wel lijkt het of ik wat meer structuur in mijn dag ga krijgen , en ik me langzaam aan weer wat meer " mens " in plaats van patiënt ga voelen. Mijn hoofd is iets helderder geworden waardoor ik weer een beetje zin krijg om dingen te doen. Niet dat ik daar dan al de energie voor heb, maar het leven voelt wat normaler zeg maar. De dingen die ik wil doen, parkeer ik in hele kleine blokjes van ongeveer 10 minuten. Zo ben ik dus weer begonnen met onkruid tussen de tegels uit halen. Dat stond inmiddels huizenhoog, en waar ik uit een tuindersfamilie kom en daar vroeger de gifspuut overheen ging, kan ik dat de laatste 15 jaar niet meer over mijn hart verkrijgen. Dus op de knietjes en ik werd er altijd heerlijk zen van. Nu dus weer gestart daarmee. Maar bij 10 minuten is het op. Waarschijnlijk kan ik als alles klaar is , weer vooraan beginnen. Zeker in dit tempo. 
lientje69
04-06-2026 om 07:20
Ik heb door omstandigheden ook al weken niet meer gezwommen. Afspraken, pijn, geen energie. Dus dat staat als het lukt ook weer op het programma vandaag. Ik ben wel milder voor mezelf geworden. Het moeten is er af inmiddels. Het werkt niet. Nu is het willen , maar vooral ook kunnen. Kan ik dat wel wat ik zo graag wil. Ik probeer beter naar mijn lichaam te luisteren maar het is een lang en lastig proces.
Vooralsnog geef ik het de tijd nog maarr even. Maar ik had wel verwacht na driekwart jaar een stukje verder in mijn herstelproces te zitten en de vraag is hoever ik daar nog in ga komen
lientje69
04-06-2026 om 15:14
Yeah, gezwommen! En een nieuw " record ". 25 minuten en ietsje meer dan 250 meter. Stelt geen reet voor natuurlijk maar ik ben er blij mee. Weer een klein ministapje vooruit!
Kaassoufflee
04-06-2026 om 15:40
Fijn Lientje!
Ik ben inmiddels twee keer naar een manueel therapeut geweest die ook fibromyalgie begrijpt. Van haar kreeg ik de tip om de app ‘Pijnvrij’ te installeren. Ik werk me nu door die app heen. Er wordt uitgelegd welke soorten pijn er zijn, hoe pijn ontstaat en wat voor invloed je zelf kunt hebben op je pijn. Misschien hebben anderen hier ook wat aan die app?
lientje69
04-06-2026 om 15:42
Kaassoufflee schreef op 04-06-2026 om 15:40:
Fijn Lientje!
Ik ben inmiddels twee keer naar een manueel therapeut geweest die ook fibromyalgie begrijpt. Van haar kreeg ik de tip om de app ‘Pijnvrij’ te installeren. Ik werk me nu door die app heen. Er wordt uitgelegd welke soorten pijn er zijn, hoe pijn ontstaat en wat voor invloed je zelf kunt hebben op je pijn. Misschien hebben anderen hier ook wat aan die app?
Goeie tip. Al betwijfel ik voor mezelf of ik daar na ruim 25 jaar pijn nog winst uit kan behalen.
Kaassoufflee
04-06-2026 om 15:45
lientje69 schreef op 04-06-2026 om 15:42:
[..]
Goeie tip. Al betwijfel ik voor mezelf of ik daar na ruim 25 jaar pijn nog winst uit kan behalen.
Ik heb de diagnose fibromyalgie ook al 26 jaar, en ook al ben ik door de jaren heen al heel veel wijzer geworden (veel over mezelf geleerd door vallen en weer opstaan), toch vind ik de app op sommige punten heel verhelderend. Dus ik kan het wel aanraden, wie weet leer je toch nog iets wat je niet wist.
lientje69
04-06-2026 om 21:10
lientje69 schreef op 04-06-2026 om 15:42:
[..]
35 jaar dus
zat weer eens niet op te letten.
lientje69
06-06-2026 om 14:06
Na 3 best " redelijke " dagen ( voor hoe ik tegenwoordig ben dan ) vandaag weer een matige dag. Veel pijn , hoofdpijn en erg moe . Dus lig maar weer eens op de bank voor de verandering. Hoop dat jullie weekend beter is. Maak me ook nogal druk om de gastroscopie komende week dus lig lekker te malen ( normaal ging ik dan iets doen actief of tv kijken of noem maar op , maar daar ontbreekt vandaag de energie voor.
Fijn weekend voor iedereen en geniet ervan als dat lukt!