Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
lientje69
18-11-2025 om 09:49
Broodjebrie schreef op 18-11-2025 om 08:05:
je zou toch zeggen dat ze je niet kwijt willen juist omdat ze al best moeilijk aan personeel komen, vooral jouw functie.. loopt je contract dit jaar nog af?
Nee eind mei volgend jaar
Maar voor februari ben ik echt nog niet volledig aan het werk. Als dat al gaat lukken...
lientje69
18-11-2025 om 09:54
Alcedo schreef op 18-11-2025 om 08:46:
[..]
Ik wil je niet overladen met dingen, maar door twee keer per dag te lopen geef je je lichaam geen tijd om te herstellen. Mijn fysiotherapeut adviseerde om de dag, om het lijf de gelegenheid geven te herstellen. Overbelasting werkt averechts en maakt dat het overall herstel juist langer duurt.
Van de site van het ziekenhuis herstellen na een beroerte heb ik juist dat 2 x per dag ( korter ) lopen beter is dan 1 x per dag langer. Met opbouwschema en al. En eerlijk? Sinds ik nu een week 2 x per dag loop merk ik dat ik meer vooruitga. Ook qua conditie en energie.
Morgen heb ik de ergotherapeut en overmorgen de fysiotherapeut. Ik zal het daar ook nog overleggen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik op deze manier wel goed bezig ben. Ik ga niet langer dan een half uur. Na het lopen ga ik gelijk een tijdje rusten. Ik ben benieuwd wat ze zeggen. Ik voel me er in elk geval beter bij. Ook geestelijk. Elke dag even naar buiten 2 maal. En afwisseling ter bank hangen. Want dat doe ik best veel momenteel en dat is ook niet echt goed voor je.
lientje69
18-11-2025 om 09:54
Alcedo schreef op 18-11-2025 om 08:47:
Ik kan toch eind deze maand al terecht voor een MRI scan. Hopelijk dat daarna de verwijzing ook vlot geregeld is, maar ik ben het meest nieuwsgierig naar de uitslag.
Spannend Alcedo. Ik ben ook erg benieuwd wat ze zeggen.
lientje69
18-11-2025 om 10:01
Ook vanmorgen heb ik weer een rondje gedaan. Al vroeg , om 8 uur. Rondje van 1600 meter in 25 minuten. Ging vrij goed , stukken los gelopen. Wel een zwaar been vandaag. Vanmiddag kijk en voel ik dan of en hoe lang ik nog kan lopen. Ik leer steeds beter luisteren naar mijn lichaam. Maar het is steeds 2 stapjes vooruit en één achteruit. Dat is normaal kan ik me herinneren van mijn infarct destijds. Ook weersomstandigheden, stress enz hebben invloed. Afgelopen weekend ben ik blijkbaar een flinke stap vooruit gegaan . Dan is het nu wachten wanneer mijn stap achteruit weer komt. Dat heeft niets met overbelasting te maken maar is helaas gewoon het herstelproces. Zou ook nog kunnen zijn dat het een tijdje stilstand. Dat zijn voor mij de echt geestelijk moeilijke momenten, ik an dan echt heel emotioneel worden en denken het komt nooit meer goed.
Ik schrijf nu dus alles op. Kan ik teruglezen wat ik gedaan heb, hoe ik me voelde. En heb ik vooruitgang zwart op wit staan om me te motiveren.
lientje69
18-11-2025 om 10:10
Hinde schreef op 18-11-2025 om 08:31:
@Lientje: dat lijkt me een goede houding, je moet nu eerst aan jezelf (en je eigen gezondheid) denken. Werk is uiteindelijk maar werk.
Wat goed dat je gisteren 3 kilometer hebt gelopen. Hopelijk heb je vannacht goed geslapen. Succes met alle afspraken deze week!
Voor de verandering heb ik vannacht eens goed geslapen. Maar 2x wakker, een keertje een half uur daarvan half gedoezeld , andere keer viel ik gelijk weer in slaap. Moe genoeg denk en gelukkig ook weinig pjn. Na het lopen ben ik op de bank ook nog weer even in slaap gevallen. Werd wakker van mijn hulp in de hh die binnen kwam. Want ja, ik heb het er eindelijk door bij man dat ik hulp mocht inschakelen. Het door hem laten schoonmaken van het toilet en daarbij zeggend dat ik dit zeker de komende 2 maanden nog niet red was afdoende om hem over de streep te trekken. Had ik dat maar 10 jaar eerder geweten.
Vind het wel erg wennen hoor. Iemand die je huis schoonmaakt terwijl je zelf op de bank zit...
Dorestad
18-11-2025 om 10:28
lientje69, wat een positieve berichten lees ik. Keuzes voor jezelf. Een poetshulp. En nog meer. Wat super.
Ik las hier ook dat iemand rustdagen noemde. In een revalidatiecentrum wordt ook elke dag geoefend, gelopen. Rustmomenten zijn er ook maar géén dagen. Ik kreeg 6,5 jaar geleden het advies om elke dag minstens 30 minuten te lopen, zelf weten of ik dat in 1, 2 of 3 stukjes ging knippen.
lientje69
18-11-2025 om 10:51
Dorestad schreef op 18-11-2025 om 10:28:
lientje69, wat een positieve berichten lees ik. Keuzes voor jezelf. Een poetshulp. En nog meer. Wat super.
Ik las hier ook dat iemand rustdagen noemde. In een revalidatiecentrum wordt ook elke dag geoefend, gelopen. Rustmomenten zijn er ook maar géén dagen. Ik kreeg 6,5 jaar geleden het advies om elke dag minstens 30 minuten te lopen, zelf weten of ik dat in 1, 2 of 3 stukjes ging knippen.
Ik doe nu 2 x per dag zo'n 25 minuten en merk nu echt sneller vooruitgang dan toen ik nog 1 x per dag liep. Dus ben hier wel blij mee. Had gisteren een vrij redelijke dag voor het eerst. Echt een hele dag! Niet dat ik dan mega veel doe maar ik merk dat wát ik doe , me iets makkelijker afgaat. En vanmorgen is tot nu toe ook vrij aardig. Heb gelopen. En het avondeten staat klaar om te koken. Verder nog niks gedaan maar de dag is nog niet om. Mijn huis is straks lekker schoon, hoef ik verder niks meer aan te doen. Echt heel fijn!
lientje69
18-11-2025 om 10:53
Morgen heb ik ergo maar kan ik ook de hele dag gebeld worden door de bedrijfsarts. Moet ik thuis voor zijn. Dus morgen wordt dan denk ik een rustdag. Ook misschien wel verstandig omdat ik donderdag de fysio heb.
Dorestad
18-11-2025 om 10:55
echt het is je zo ontzettend gegund! Ook een poetshulp. Dat kan al zoveel rust in het hoofd geven dat je daar géén of weinig energie en tijd in hoeft te steken. Het lijkt alsof jij ook echt mentaal de knop hebt weten om te zetten. Dat het NU tijd is voor jou. Om zo goed en ver mogelijk te komen met jouw revalidatie.
Wij gaan zo aan de wandel. Of via Heimansgroeve, Vijlenerbossen Of via Onderste en Bovenste bos België in. Ik ben positief verrast door de stukken die ik weer kan lopen. De zon schijnt hier, dat werkt positief.
Hinde
18-11-2025 om 11:15
@Lientje: dat klinkt goed. Wat fijn dat je nu ook een hulp hebt voor het huishouden! Je verdient het.
Fijn te horen dat je goed hebt geslapen. Blijf rustig aandoen en luister goed naar je lichaam.
lientje69
18-11-2025 om 11:48
Dorestad schreef op 18-11-2025 om 10:55:
echt het is je zo ontzettend gegund! Ook een poetshulp. Dat kan al zoveel rust in het hoofd geven dat je daar géén of weinig energie en tijd in hoeft te steken. Het lijkt alsof jij ook echt mentaal de knop hebt weten om te zetten. Dat het NU tijd is voor jou. Om zo goed en ver mogelijk te komen met jouw revalidatie.
Wij gaan zo aan de wandel. Of via Heimansgroeve, Vijlenerbossen Of via Onderste en Bovenste bos België in. Ik ben positief verrast door de stukken die ik weer kan lopen. De zon schijnt hier, dat werkt positief.
Wat fijn Dorestad dat het lopen weer goed gaat. Veel plezier! Hier bewolkt en regen. Maar ik heb gelukkig mijn eerste wandeling al gehad voor de regen uit.
lientje69
18-11-2025 om 11:49
Hinde schreef op 18-11-2025 om 11:15:
@Lientje: dat klinkt goed. Wat fijn dat je nu ook een hulp hebt voor het huishouden! Je verdient het.
Fijn te horen dat je goed hebt geslapen. Blijf rustig aandoen en luister goed naar je lichaam.
Ik doe mijn best. Gaat wel langzaam aan steeds beter ( dat luisteren ) . Maar mijn hoofd wil nog steeds te veel. Toch rem ik dat niet helemaal af want streven naar beter is op zich niet verkeerd. Tenzij het mijn herstel te veel gaat belemmeren.
Alcedo
19-11-2025 om 09:07
lientje69 schreef op 18-11-2025 om 10:53:
Morgen heb ik ergo maar kan ik ook de hele dag gebeld worden door de bedrijfsarts. Moet ik thuis voor zijn. Dus morgen wordt dan denk ik een rustdag. Ook misschien wel verstandig omdat ik donderdag de fysio heb.
Voor ergotherapie mag je gewoon de deur uit hoor. Belt de bedrijfsarts niet op je mobiel?
lientje69
19-11-2025 om 09:44
Alcedo schreef op 19-11-2025 om 09:07:
[..]
Voor ergotherapie mag je gewoon de deur uit hoor. Belt de bedrijfsarts niet op je mobiel?
Heb zowel huistelefoon als mobiel opgegeven omdat laatst het niet lukte mijn mobiel te bereiken. Telefoontjes kwamen nirt binnen toen. Ik ga naar ergo hoor. Heb doorgegeven dat ik dan niet bereikbaar ben. Want kan moeilijk tijdens mijn afspraak 20 minuten met een bedrijfsarts aan de telefoon hangen. Ik bedoel met rustdag dat ik niet ga wandelen tot zij gebeld heeft. De afspraak was eerst maandag. Toen had ik de hele dsfnkks. Maar is nu opeens verzet.
Dorestad
19-11-2025 om 10:49
lientje69 schreef op 18-11-2025 om 11:48:
[..]
Wat fijn Dorestad dat het lopen weer goed gaat. Veel plezier! Hier bewolkt en regen. Maar ik heb gelukkig mijn eerste wandeling al gehad voor de regen uit.
Dankjewel. We hebben gisteren 18 km gelopen. Kou en zon is voor mij het beste weer. Het is echt onvoorstelbaar hoe snel ik conditie opbouw. Was me ook gezegd (spieren hebben een geheugen) maar dat het dan ook zo is, daar ben ik dankbaar voor. Zonder stokken durf ik niet, het is kilometers lang ook spekglad geweest in dit dalenlandschap. Verder doen we alle dagen wel een spelletje Ticket to ride. Vergeleken bij een jaar geleden is de trigeminusneuralgie echt wel minder hevig. De laatste ingreep in umcg heeft wel wat gedaan. Volgende week hoor ik wanneer mijn eerste hand geopereerd gaat worden. Wens: graag voor kerst.