Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
Alcedo
14-11-2025 om 10:46
Voorlopig heb je nog even voordat WIA überhaupt in beeld komt Lientje. Ik snap je angst, maar het duurt nog twee jaar voordat dat aan de orde komt.
Jouw herstel is het belangrijkste, pushen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan werkt averechts. Er zijn banen genoeg in jouw werkveld, mocht je werkgever uiteindelijk geen nieuw contract aanbieden en je ziek uit dienst gaat. Voorlopig is het allemaal nog niet zover en is jouw herstel het allerbelangrijkst.
Een dubbele hersenbloeding kost tijd en dat mag ook tijd kosten. Het is lastig je daaraan over te geven en het zou raar zijn als je dat nu al zou kunnen. Maar je bent niet alleen, je hoeft het niet alleen te doen.
En over die keuring ooit in het verre verleden, tijden zijn enorm veranderd sinds toen. Dus die ervaring is geen garantie voor het verloop nu.
lientje69
14-11-2025 om 10:53
Alcedo schreef op 14-11-2025 om 10:46:
Voorlopig heb je nog even voordat WIA überhaupt in beeld komt Lientje. Ik snap je angst, maar het duurt nog twee jaar voordat dat aan de orde komt.
Jouw herstel is het belangrijkste, pushen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan werkt averechts. Er zijn banen genoeg in jouw werkveld, mocht je werkgever uiteindelijk geen nieuw contract aanbieden en je ziek uit dienst gaat. Voorlopig is het allemaal nog niet zover en is jouw herstel het allerbelangrijkst.
Een dubbele hersenbloeding kost tijd en dat mag ook tijd kosten. Het is lastig je daaraan over te geven en het zou raar zijn als je dat nu al zou kunnen. Maar je bent niet alleen, je hoeft het niet alleen te doen.
En over die keuring ooit in het verre verleden, tijden zijn enorm veranderd sinds toen. Dus die ervaring is geen garantie voor het verloop nu.
Verstandelijk weet ik dit allemaal Alcedo. Echter , mijn hoofd blijft malen en gevoelsmatig ligt het anders. Het is gewoon moeilijk nu allemaal. Kan het lastig uitleggen hoe en wat ik voel , merk ook dat de emoties hoog blijven zitten. Ook niet goed natuurlijk maar ik krijg de miniset nog steeds niet goed op mijn herstel gericht . Het geeft me erg veel stress en verdriet.
Hinde
14-11-2025 om 12:02
@Lientje: emoties zijn niet per se erg he? Misschien wel goed dat die er een keer uitkomen. Volgens mij ben je iemand die zich vaak groot houdt. Zou de praktijkondersteuner van de huisarts of ergotherapeut je niet kunnen helpen de situatie waar je in zit wat meer te accepteren? Het klinkt nu alsof je er tegen vecht en veel (toekomstige) beren op de weg ziet. Totaal begrijpelijk maar wellicht niet echt helpend. Ik gun je een wat mildere. lievere houding tegenover jezelf. Sterkte!
lientje69
14-11-2025 om 12:11
Hinde schreef op 14-11-2025 om 12:02:
@Lientje: emoties zijn niet per se erg he? Misschien wel goed dat die er een keer uitkomen. Volgens mij ben je iemand die zich vaak groot houdt. Zou de praktijkondersteuner van de huisarts of ergotherapeut je niet kunnen helpen de situatie waar je in zit wat meer te accepteren? Het klinkt nu alsof je er tegen vecht en veel (toekomstige) beren op de weg ziet. Totaal begrijpelijk maar wellicht niet echt helpend. Ik gun je een wat mildere. lievere houding tegenover jezelf. Sterkte!
Ben er mee bezig Hinde. Heb een doorverwijzing naar een psycholoog. Maar ja, ruim 14 weken wachttijd...
Ergo moet ik woensdag weer heen. Zal het daar ook weer bespreken.
Broodjebrie
14-11-2025 om 12:31
Hinde schreef op 14-11-2025 om 12:02:
Ik ben het hier volledig mee eens. Die emoties moeten er toch een keer uit lientje, want als je het blijft opkroppen komt het er straks 2 keer zo hard uit.
lientje69
15-11-2025 om 11:42
Broodjebrie schreef op 14-11-2025 om 12:31:
[..]
Ik ben het hier volledig mee eens. Die emoties moeten er toch een keer uit lientje, want als je het blijft opkroppen komt het er straks 2 keer zo hard uit.
Het komt er echt in beetjes uit. Kreeg ik maar eens een keer een hysterische huilbui , dan was ik het kwijt wellicht. Maar het per dag 2 keer een minuut ofzo. Echt irritant.
lientje69
15-11-2025 om 11:44
Vanmorgen boodschappen met man gedaan. Mijn hoofd voelt raar. Was snel overprikkeld. Had voor morgen een uitnodiging voor een verjaardag maar heb afgezegd. Normaal zou ik het toch proberen dus ik geef mezelf hier maar een schouderklopje voor. Goed nagedacht over eventuele consequenties voor mij. Misschien leer ik het ( ooit ) nog....
lientje69
17-11-2025 om 10:47
Eerste wandeling van vandaag gehad. Eigenlijk nét even te ver. Maar ik wil het liefst 2 x per dag 30 minuten ( is ook aangeraden ) en dit was 27 minuten. Bijna op mijn tempo van voor de bloedingen ( liep nu 3,5 km per uur ) en heb 1700 meter gelopen. Best wel goed al zeg ik het zelf. Hopelijk zet dit door en stort ik niet straks weer in. Het is echt 2 stappen vooruit en weer een achteruit steeds maar zo kom ik er hopelijk uiteindelijk toch weer. Deze week start ik ook met fysio , die hebben wellicht ook nog wat tips.
Verder is dit een " drukke " week voor me. Ergo, bedrijfsarts, fysio en poh. Op zich goed te doen, heb het over drie dagen verspreidt. Maar qua belasting wel wat aan de hoge kant ( nog )
Fleurette
17-11-2025 om 20:21
Het is wel druk voor je Lientje maar alle 3 de afspraken zijn wel goed voor je. Is de 2e keer lopen nog gelukt vandaag?
Je doet het hartstikke goed en die laatste zin: Maar qua belasting wel wat aan de hoge kant ( nog ),
geeft aan dat je het begint te accepteren. Met moeite maar het begin is er🙂
succes deze week🪷
lientje69
17-11-2025 om 21:48
Fleurette schreef op 17-11-2025 om 20:21:
Het is wel druk voor je Lientje maar alle 3 de afspraken zijn wel goed voor je. Is de 2e keer lopen nog gelukt vandaag?
Je doet het hartstikke goed en die laatste zin: Maar qua belasting wel wat aan de hoge kant ( nog ),
geeft aan dat je het begint te accepteren. Met moeite maar het begin is er🙂
succes deze week🪷
Ik heb vandaag inderdaad een 2e keer gelopen. Ik wou een groot rondje doen, maar mijn been gaf aan dat dat geen goed idee was. Heb dus netjes voor een kleiner rondje gekozen. Maar zat daardoor vandaag evengoed op een keurige 3 km. Blij mee. Nu nog even kijken wat dit met mijn lijf doet vannacht en morgen. Kan zijn dat het toch teveel is en dat ik dit morgen weer moet bezuren. Dan heb ik in elk geval een duidelijk voorbeeld om te bespreken bij de ergo en fysio. Ik wil nog steeds zo snel mogelijk op de been zijn hoor. Maar heb het streven qua werk even losgelaten. Als ze mijn contract niet verlengen is het hun verlies. Ik vind vast wel weer iets, desnoods via uitzend of detacheer. Het belangrijkste is voor nu dat ik goed en weer helemaal herstel. En helaas heeft dat meer tijd nodig dan ik wil. Het zij zo.
Broodjebrie
18-11-2025 om 08:05
je zou toch zeggen dat ze je niet kwijt willen juist omdat ze al best moeilijk aan personeel komen, vooral jouw functie.. loopt je contract dit jaar nog af?
Hinde
18-11-2025 om 08:31
@Lientje: dat lijkt me een goede houding, je moet nu eerst aan jezelf (en je eigen gezondheid) denken. Werk is uiteindelijk maar werk.
Wat goed dat je gisteren 3 kilometer hebt gelopen. Hopelijk heb je vannacht goed geslapen. Succes met alle afspraken deze week!
Alcedo
18-11-2025 om 08:46
lientje69 schreef op 17-11-2025 om 21:48:
[..]
Ik heb vandaag inderdaad een 2e keer gelopen. Ik wou een groot rondje doen, maar mijn been gaf aan dat dat geen goed idee was. Heb dus netjes voor een kleiner rondje gekozen. Maar zat daardoor vandaag evengoed op een keurige 3 km. Blij mee. Nu nog even kijken wat dit met mijn lijf doet vannacht en morgen. Kan zijn dat het toch teveel is en dat ik dit morgen weer moet bezuren. Dan heb ik in elk geval een duidelijk voorbeeld om te bespreken bij de ergo en fysio. Ik wil nog steeds zo snel mogelijk op de been zijn hoor. Maar heb het streven qua werk even losgelaten. Als ze mijn contract niet verlengen is het hun verlies. Ik vind vast wel weer iets, desnoods via uitzend of detacheer. Het belangrijkste is voor nu dat ik goed en weer helemaal herstel. En helaas heeft dat meer tijd nodig dan ik wil. Het zij zo.
Ik wil je niet overladen met dingen, maar door twee keer per dag te lopen geef je je lichaam geen tijd om te herstellen. Mijn fysiotherapeut adviseerde om de dag, om het lijf de gelegenheid geven te herstellen. Overbelasting werkt averechts en maakt dat het overall herstel juist langer duurt.
Alcedo
18-11-2025 om 08:47
Ik kan toch eind deze maand al terecht voor een MRI scan. Hopelijk dat daarna de verwijzing ook vlot geregeld is, maar ik ben het meest nieuwsgierig naar de uitslag.