Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
Alcedo
30-10-2025 om 08:16
@Lientje, ik denk toch dat je je klachten bagatelliseert omdat je redeneert uit wat voor jou het 'nieuwe normaal' is geworden. Ik denk dat mensen om je heen (ok, sommigen uitgezonderd) veel beter doorhadden hoe het met je ging, dan jij zelf. Dat is niet geheel onlogisch, maar wel een signaal wat je nu mee kunt nemen in je herstel.
lientje69
30-10-2025 om 10:07
Alcedo schreef op 30-10-2025 om 08:16:
@Lientje, ik denk toch dat je je klachten bagatelliseert omdat je redeneert uit wat voor jou het 'nieuwe normaal' is geworden. Ik denk dat mensen om je heen (ok, sommigen uitgezonderd) veel beter doorhadden hoe het met je ging, dan jij zelf. Dat is niet geheel onlogisch, maar wel een signaal wat je nu mee kunt nemen in je herstel.
Het is lastig Alcedo. Mijn nieuwe normaal zoals het was geworden sinds ik de opleiding ben gaan doen beviel me namelijk best goed. Voelde me beter dan al die jaren daarvoor. Het is gewoon erg moeilijk te bepalen wat nu wijsheid is of hoe ik me ( in de toekomst ) moet gedragen. De tijd zal het gaan uitwijzen hoop ik.
Broodjebrie
30-10-2025 om 10:07
lientje69 schreef op 30-10-2025 om 10:07:
[..]
Het is lastig Alcedo. Mijn nieuwe normaal zoals het was geworden sinds ik de opleiding ben gaan doen beviel me namelijk best goed. Voelde me beter dan al die jaren daarvoor. Het is gewoon erg moeilijk te bepalen wat nu wijsheid is of hoe ik me ( in de toekomst ) moet gedragen. De tijd zal het gaan uitwijzen hoop ik.
Wat zei je ergo therapeut gisteren?
Alcedo
30-10-2025 om 10:16
lientje69 schreef op 30-10-2025 om 10:07:
[..]
Snap ik, het is ook lastig. Maar lees eens terug wat je het laatste half jaar geschreven hebt over al je toenemende pijn en andere klachten. Dat klonk (klinkt) voor ons als toehoorder heel heftig.
lientje69
30-10-2025 om 10:21
Broodjebrie schreef op 30-10-2025 om 10:07:
[..]
Wat zei je ergo therapeut gisteren?
Moet een activiteiten lijst bij gaan houden. Nadenken voor ik dingen doe. Kan dit? Moet dit nu ? Wat zijn de gevolgen als ik dit doe? Vaker nee zeggen, dit gaat weerstand oproepen om me heen. Soort mindset verandering krijgen. Dit gaat nog wel tijd kosten.
Broodjebrie
30-10-2025 om 10:51
lientje69 schreef op 30-10-2025 om 10:21:
[..]
Moet een activiteiten lijst bij gaan houden. Nadenken voor ik dingen doe. Kan dit? Moet dit nu ? Wat zijn de gevolgen als ik dit doe? Vaker nee zeggen, dit gaat weerstand oproepen om me heen. Soort mindset verandering krijgen. Dit gaat nog wel tijd kosten.
Lijkt me goed om mee te gaan beginnen inderdaad.
Noglangnietjarig
30-10-2025 om 14:25
lientje69 schreef op 30-10-2025 om 10:21:
[..]
Lijkt me idd een hele mindset, Lientje.
Dus de volgende afspraak is ook gemaakt bij de ergo? Hopelijk binnenkort al.
Ondanks dat het hier goed gaat…
Want er moet nog een koffer vol enz. emz.
Ik wordt door de pijn in de ruststand gegooid als het te ‘mooi’ gaat.
Vanmorgen naar t ziekenhuis geweest:
De arts zei dat ze dit niet vaak zien, dat ik al zo hersteld ben en wat ik al kan (toen ik ff random met beide armen ging zwaaien🤣)
Over 6 weken terugkomen.
Vanavond fysio die gaat intapen.
Morgen ☀️ ✈️
lientje69
30-10-2025 om 14:30
Noglangnietjarig, volgende afspraak is woensdag weer.
Heb nu tot het eind van het jaar nog 4 afspraken staan. As woensdag en daarna om de 2 weken.
Wat fijn dat het wat beter gaat met je. Ik wens je alvast een hele fijne , ontspannende en zo veel mogelijk pijnvrij vakantie toe.
Picunia
30-10-2025 om 14:51
Lientje, ik ben het eens met Alcedo. En je reactie op de ergo, die wil dat je vaker ‘nee’ zegt, zegt ook heel veel. Dat dit weerstand gaat oproepen. Het wordt echt tijd dat je voor jezelf kiest. Die hersenbloedingen waren zo’n forse waarschuwing. Je realiseert je toch wel dat dit heel anders af had kunnen lopen, toch? Als je altijd maar gaten dicht loopt, is je hele omgeving daar aan gewend. Dat kan nu niet meer, ookal wil je dat graag. Daar zou je omgeving (man?) wel wat begrip voor mogen hebben.
Broodjebrie
30-10-2025 om 14:53
Picunia schreef op 30-10-2025 om 14:51:
Lientje, ik ben het eens met Alcedo. En je reactie op de ergo, die wil dat je vaker ‘nee’ zegt, zegt ook heel veel. Dat dit weerstand gaat oproepen. Het wordt echt tijd dat je voor jezelf kiest. Die hersenbloedingen waren zo’n forse waarschuwing. Je realiseert je toch wel dat dit heel anders af had kunnen lopen, toch? Als je altijd maar gaten dicht loopt, is je hele omgeving daar aan gewend. Dat kan nu niet meer, ookal wil je dat graag. Daar zou je omgeving (man?) wel wat begrip voor mogen hebben.
Ik sluit me ook hierbij aan.
Picunia
30-10-2025 om 14:54
Noglangnietjarig, ik hoop dat je een fijne vakantie gaat hebben en dat je rug zich gedeisd houdt.
Picunia
30-10-2025 om 15:05
Deze week bij de pijnpsycholoog voor het eerst EMDR gehad. We hebben het niet over mijn jeugd, mijn ziekte, mijn overleden kind e.d. gehad, terwijl ik dat had verwacht. Ik moest tijdens de EMDR mijn lichaam voelen en zeggen wat ik voelde. Er ging van alles door me heen. Het begon met de rugpijn, die ik op dat moment had. Ik moest me daarop concentreren. Tijdens de EMDR verplaatste de pijn zich en op enig moment liepen de tranen over mijn wangen. Geen idee waarom.
De psycholoog gaf aan dat er veel in mijn lichaam vast zat en dat we de volgende keer verder zouden gaan met EMDR. Inmiddels heb ik echt minder last van rugpijn.
lientje69
30-10-2025 om 15:24
Picunia schreef op 30-10-2025 om 15:05:
Deze week bij de pijnpsycholoog voor het eerst EMDR gehad. We hebben het niet over mijn jeugd, mijn ziekte, mijn overleden kind e.d. gehad, terwijl ik dat had verwacht. Ik moest tijdens de EMDR mijn lichaam voelen en zeggen wat ik voelde. Er ging van alles door me heen. Het begon met de rugpijn, die ik op dat moment had. Ik moest me daarop concentreren. Tijdens de EMDR verplaatste de pijn zich en op enig moment liepen de tranen over mijn wangen. Geen idee waarom.
De psycholoog gaf aan dat er veel in mijn lichaam vast zat en dat we de volgende keer verder zouden gaan met EMDR. Inmiddels heb ik echt minder last van rugpijn.
Bij EMDR kunnen heel veel emoties los komen in de vorm van huilen. Zonder dat je soms weet waarom komt het onverwacht uit je tenen lijkt het wel. Emoties kunnen zich vastzetten in je lijf waardoor je daar ( meer ) pijn krijgt. Dus dit klinkt allemaal erg logisch. Hoop dat de volgende keren je ook echt gaan helpen!
Dat van die weerstand was niet mijn opmerking overigens. Maar van de ergo zelf.
Ik ben blijkbaar niet de enige die hier tegenaan loopt.
Alcedo
30-10-2025 om 19:44
Picunia schreef op 30-10-2025 om 15:05:
Heftig Picunia, maar het klinkt wel zinvol (ik kan even geen ander woord bedenken). Ik heb zelf ook EMDR gehad maar ik vond het wat tegenvallen. Ik moest me focussen op mijn emoties, niet op pijn of gevoel in het lichaam.
Alcedo
30-10-2025 om 19:45
Noglangnietjarig schreef op 30-10-2025 om 14:25:
[...]
Ondanks dat het hier goed gaat…
Want er moet nog een koffer vol enz. emz.
Ik wordt door de pijn in de ruststand gegooid als het te ‘mooi’ gaat.
Vanmorgen naar t ziekenhuis geweest:
De arts zei dat ze dit niet vaak zien, dat ik al zo hersteld ben en wat ik al kan (toen ik ff random met beide armen ging zwaaien🤣)
Over 6 weken terugkomen.Vanavond fysio die gaat intapen.
Morgen ☀️ ✈️
Fijn dat het herstel zo goed gaat. Goede reis morgen en heel veel plezier!