Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Dat bewegen is hier ook iets wat er bij inschiet. Zwembad is weer open dus ik zou woensdag weer gaan. Werkte tot 13 uur en banen zwemmen was van kwart voor 2 tot half 3. Maar had echt de puf niet. Heb liggen slapen op de bank.

Soms is dat even zo en dat moet je dan ook maar even accepteren. Ik ben van mezelf al niet zo sportief dus moet vaak echt zin maken om iets sportiefs te gaan doen.

Leatje schreef op 05-09-2025 om 14:46:

Soms is dat even zo en dat moet je dan ook maar even accepteren. Ik ben van mezelf al niet zo sportief dus moet vaak echt zin maken om iets sportiefs te gaan doen.

Oh herkenbaar.  Ik hou ook niet van sporten. Vroeger wel eea gedaan. Handbal. Hardlopen. Zaalvoetbal.  En paardrijden.  Maar na mijn infarct had ik al moeite genoeg om mezelf overeind te houden laat staan de kracht op te sporten. Nog wel ook aan aquajoggen gedaan een paar jaar. En een aantal jaar terug geprobeerd het hardlopen weer op te pakken.  Toen ik uiteindelijk  op bijna 6 km zat ( in een superlaag tempo hoor ) begonnen mijn heupen en knieën op te spelen en was dat ook weer gedaan. Toen begonnen  met eenmaal per week zwemmen en af en toe wandelen.  Maar ik vind dat in mijn eentje eigenlijk niet echt leuk. Dus schiet het er regelmatig  bij in.

Wel, het is dus zo klaar als een klontje. Ik ben niet geschikt om in een ziekenhuis te verblijven. De operatie is goed verlopen, maar mijn oude chronische pijnen zijn er nog. Het is geen lachertje om daarop te revalideren. Maar ze zijn erg tevreden over me. Ik kan al rustig rondstappen zonder krukken. Dus mag ik woensdag naar huis. En eigenlijk zou ik ook mijn andere heup moeten laten doen. De tijd zal het uitwijzen. Ik vrees ervoor dat ik er niet zal onderuit kunnen.

Wat ik hier werkelijk haat in het ziekenhuis is ergotherapie. Allemaal in mijn ogen stomme spelletjes waar ook nog eens kutoefeningen aan verbonden zijn.

Elke dag vier uur trainen in de zaal van de fysio. Dan vlug wat eten en dan 3 uur ergotherapie. Voor een mens als ik is 7 uur trainen per dag uitputtend. En blijkbaar ben ik niet de enige. Want ik hoor ook andere mensen tegen elkaar zeggen dat ze na afloop zich op bed laten vallen. Maar goed vanaf donderdag ga ik op een trager tempo revalideren. Ondertussen heeft man voor mij een hometrainer gekocht. Dat is iets dat ik graag doe. Hij zegt dat hij mee gaat trainen want hij wil vermageren . We gaan het zien

Het zal ook niet meteen verbeteren denk ik Cassandra.  Het heeft tijd nodig. Rot voor je dat het zo moeizaam gaat nu momenteel.  Heel veel  sterkte.

dat klinkt erg intensief casandra. 7 uur trainen per dag...ik zou dat ook moeilijk kunnen handelen denk ik. Zeker als je net een operatie hebt gehad. Ik hoop voor je dat het allemaal wat rustiger wordt voor je...sterkte met het revalideren 🍀

Sterkte met de revalidatie Casandra!

Wij zijn op vakantie. Vandaag een reisdag met veel kilometers. Eigenlijk viel het lichamelijk wel mee. Ik voelde me vanochtend ook lekker uitgerust bij het opstaan. 
Morgen via een tussenstop naar de eerste bestemming (ik reken de overnachting van vandaag op morgen even niet mee). Ik ben benieuwd!

Alcedo schreef op 05-09-2025 om 19:57:

Wij zijn op vakantie. Vandaag een reisdag met veel kilometers. Eigenlijk viel het lichamelijk wel mee. Ik voelde me vanochtend ook lekker uitgerust bij het opstaan.
Morgen via een tussenstop naar de eerste bestemming (ik reken de overnachting van vandaag op morgen even niet mee). Ik ben benieuwd!

Fijne vakantie  Alcedo! Lekker dat je eerste reisdag goed is verlopen!

Geniet ervan alcedo. Hopelijk brengt de vakantie wat ontspanning! 

Lientje, vervelend zulke nachten. Ga je wel in de ‘ontspanningsmodus’ voordat je gaat slapen? Als ik lees dat je ‘‘s avonds klust….
Ik ben, als ik dit soort dingen ‘‘s avonds doe, of andere dingen onderneem, zoals uitgaan of naar vrienden, heel ‘opgefokt’ als ik thuis kom en moet dan even weer rustig worden, voordat ik naar bed ga. Anders kan ik niet slapen.

Leatje, jammer dat je niet (meer) in een opwaartse spiraal zit. Hopelijk gaat dat snel beter worden.

Alecdo, wat fijn dat de start van de vakantie goed was. Dat geeft moed voor de rest van de vakantie. Veel plezier!

Cassandra, lange dagen met bewegen, zeg! Bij fysiotherapie snap ik dat, maar ik heb bij ergotherapie nooit echt hoeven bewegen. Wel laten zien hoe ik een wasmand til of hoe ik stofzuig, waarna ik tips kreeg hoe ik dat zo kon doen, waardoor mijn rug wordt ontlast. Hoe werkt dat bij jou?

Ik heb een nieuwe personal trainer. Hij liet mij een oefening doen, waardoor ik TWEE dagen geen pijn in mijn rug heb gehad. De pijnrevalidatie heeft mij al erg geholpen, toen heb ik ook twee keer een uurtje geen pijn gehad, maar dit is wel next level. Maandag weer, ben benieuwd of dit hetzelfde resultaat gaat geven.

Gisteren weer eens met de fiets gevallen. Ik nam een bocht te kort en klapte op een hoekje van een hek wat wegwerkers op een stukje over het fietspad hadden geplaatst. Het hek hield me ook wat overeind, maar mijn fiets viel wel, waardoor ik klem kwam te zitten en ik sloeg met mijn hand tegen het hek. Nu bont en blauw (leve de bloedverdunners). Mijn hand heeft ook een wond, die niet echt dicht wil. Zal ook wel met de bloedverdunners te maken hebben.
Man vindt het nu onverantwoord worden, dat ik nog fiets. Hij heeft het al over een driewieler. Daar ben ik niet aan toe, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Picunia schreef op 06-09-2025 om 10:43:

Ik heb een nieuwe personal trainer. Hij liet mij een oefening doen, waardoor ik TWEE dagen geen pijn in mijn rug heb gehad. De pijnrevalidatie heeft mij al erg geholpen, toen heb ik ook twee keer een uurtje geen pijn gehad, maar dit is wel next level. Maandag weer, ben benieuwd of dit hetzelfde resultaat gaat geven.

Gisteren weer eens met de fiets gevallen. Ik nam een bocht te kort en klapte op een hoekje van een hek wat wegwerkers op een stukje over het fietspad hadden geplaatst. Het hek hield me ook wat overeind, maar mijn fiets viel wel, waardoor ik klem kwam te zitten en ik sloeg met mijn hand tegen het hek. Nu bont en blauw (leve de bloedverdunners). Mijn hand heeft ook een wond, die niet echt dicht wil. Zal ook wel met de bloedverdunners te maken hebben.
Man vindt het nu onverantwoord worden, dat ik nog fiets. Hij heeft het al over een driewieler. Daar ben ik niet aan toe, dus het laatste woord is er nog niet over gezegd.

Fijn dat je 2 dagen geen pijn had! 

Wat betreft het fietsen. Omdat ik op een gewone e bike ook regelmatig onderuit ga als ik niet fit genoeg ben, heb ik ook een 3wieler.

Een Hase Lepus. Deze vind ik heerlijk fietsen en is minder suf dan sommige andere 3wielers. Een bijkomend voordeel is dat anderen meer rekening met me houden. 

Ach pecunia, dat klinkt erg pijnlijk allemaal. Beterschap. 

Goeie tip Moyrrie!

Picunia  , niet fijn dat  vallen.  Dat blauwe plekken/ slecht genezende wonden herken ik met bloedverdunners  helaas.

Ontspanning, wat is dat? Kom ik de laatste maanden niet aan toe..
Zowel lichamelijk als geestelijk  heb ik te veel sores.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.