Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Leatje schreef op 06-05-2025 om 15:09:

[...]

Hier vandaag weer therapie gehad. Ik voelde me gehoord aan alle kanten. Nu met 8 weken verlengt. Dus ben er nog wel even zoet mee.

Fijn dat je je zo gehoord voelt! Ben je blij dat de therapie verlengd is?

Hier een onrustige dag. Schoonmaakster is er, man werkt de halve ochtend thuis. Ik moet wat dingen doen deze week maar ik vertoon nogal ontwijkend gedrag door dingen te doen die totaal geen haast hebben. Ik ben gewoon onrustig in mijn hoofd en kan me daardoor slecht concentreren op de dingen die echt af moeten deze week. Dat houdt elkaar in stand maar ik vind het lastig te doorbreken. Met alle geluiden van de schoonmaakster is er ook geen rust in huis nu. Maar ja, het huis moet toch schoon.

Leatje, wat fijn dat je je zo gehoord voelt. Dat maakt zoveel uit! Ben je blij dat het verlengd wordt? Ik ben bezig met de laatste twee weken. Daarna volgt waarschijnlijk geen verlenging, maar krijg ik nazorg, waarin ik nog één keer per maand hier terecht kan. Ik weet niet hoeveel maanden. Ik ga zo weer die kant op, afspraak met de psycholoog.

Alcedo, vervelend dat je geen rust kan vinden. Het gaat vast beter als de schoonmaakster weg is.

Ik kom later terug, moet nu weg!

ja ik ben er weg blij mee. Ik heb voor mijn gevoel ook nog niks bereikt dus ben ergens wel opgelucht dat ze me nog niet laten gaan. Dit is ook een soort eindstation zo voelt het. En dat ik het zelf zou moeten doen allemaal beangstigt me wel. Ook lijkt mijn werkgever in te zien dat ze niet aan me moeten trekken. Ik probeer ook wat meer op mijn strepen te staan. Dat resulteert in dat ik net wat plantjes heb verpot. Echt even iets voor mezelf gedaan. 

Jammer alcedo dat het even niet wil vandaag. Ik kan me voorstellen dat je geen rust krijgt in je hoofd met alle prikkels om je heen.

Mooi picunia, nazorg. Volgens mij hebben ze dat hier niet (ik heb er wel naar gevraagd en toen drukte ze me op het hart dat ze me pas laten gaan op het moment dat ze ook denken dat het goed gaat.) Ik geloof dat eventueel een herhaalafspraak wel zou kunnen. Qua spieren is het heel zwak allemaal en is er nog veel winst te behalen aldus de fysio. 

Ik merk dat ik met de lichamelijke training nu wel echt op het randje zit van wat ik kan. Mijn knieën beginnen wat te protesteren. 

Leatje, je spieren en conditie moeten ook weer langzaam opbouwen.  Net op het randje is juist goed ( net erover dan weer niet) Maar die dingen leren ze je vast wel. Ik ga duimen voor goede resultaten voor je. En wat fijn dat werkgever nu inziet dat ze niet te veel aan je moeten trekken momenteel. 

Alcedo, al rust gevonden om wat van je - moet - lijstje weg te werken?

Picunia, 2 weken nog maar? Hoe lang heb je dan revalidatie gehad? Heeft het je iets gebracht  verder? En denk je het aan te kunnen her nu verder zelf te doen?

Ik was er vanmorgen vroeg uit. Een en ander in huis gedaan.  Naar een paar winkels geweest ( oa bouwmarkt  ) en de bibliotheek.  En net vrij intensief gezwommen.  Heb overal  spierpijn  
Vanavond met man aan de klus hiernaast weer, badkamer plafond moet eruit en een nieuwe erin. Zwaar klusje vrees ik. We zien hoe ver we komen, gaan we vanavond wel niet af krijgen denk ik.

Morgen een ochtend meelopen op wat waarschijnlijk  mijn nieuwe werk gaat worden.  Altijd weer spannend.  En morgenmiddag een verjaardag . 'S avonds weer aan de klus. Het is deze week nog best druk voor me. Vanaf volgende week zit ik thuis en dan ga ik denk een beginnetje maken met het opruimen van de zolder. Het is daar zo overvol. Hoog tijd dat daar wat aan gedaan gaat  worden. Heb bedacht dat als ik nu elke dag een half uur aan de slag ga, ik een aardig eind moet komen in mijn vrije dagen.

En nu dus even een paar uur met een boek op de bank. Voor de broodnodige balans.  Anders wordt het klussen vanavond helemaal niks .

Succes vandaag Lientje.

Ik heb weer eens migraine. Vanavond een vergadering maar vanochtend geen verplichtingen dus ik kan wel rustig aan doen. Dat is niet bevorderlijk voor mijn to-do lijst, maar  goed. Ik hoop morgen wat te kunnen doen.

Alcedo schreef op 08-05-2025 om 08:34:

Succes vandaag Lientje.

Ik heb weer eens migraine. Vanavond een vergadering maar vanochtend geen verplichtingen dus ik kan wel rustig aan doen. Dat is niet bevorderlijk voor mijn to-do lijst, maar goed. Ik hoop morgen wat te kunnen doen.

Sterkte met de migraine Alcedo

Meelopen ging goed. Volgende week de papieren ondertekenen en 1 juni starten 

beterschap alcedo, hopelijk knap je vlug op. 

Fijn dat het meelopen goed ging lientje, een frisse start straks!

Wat fijn dat het meelopen ook goed beviel.

Hier over mijn grenzen heen gegaan, die liggen ook heel erg laag dus dat gaat keer op keer mis. Gisteren al veel spierpijn, nu slecht geslapen. Wat ik dan niet zo goed kan hebben is de goedbedoelde appjes van mijn vriend. Hij appt dan dingen zoals: Probeer goed te slapen. En dan denk ik: ja wat denk je dat ik anders elke nacht doe, proberen niet te slapen?En vanmorgen: Goedemorgen, heb je lekker lang kunnen slapen? 
En dan denk ik: je weet dat het helemaal niet lekker gaat, hoe kun je die vraag dan stellen, wordt er een beetje boos om dan, zal ook wel de vermoeidheid zijn. Als ik dan zeg dat ik slecht geslapen heb en veel pijn had krijg ik de vraag: Kwam het door de pijn dat je slecht sliep? 
Ligt het aan mij dat ik daar wurgneigingen van krijg? Wie slaapt er nou wel goed met pijn? Ik heb maar geappt met de vraag om me even te laten omdat ik me kut voelde. Voordat ik allemaal dingen zeg die de situatie niet beter maken.

Relaties doen het slecht op een persoon met chronische pijn. Als je het zelf niet hebt, kan je je er gewoon geen voorstelling van maken hoe dat is. Wat jij gedaan hebt, zeggen dat je even met rust gelaten wilt worden is heel goed. Idd beter dan er  fel op reageren.

Soms zijn zulke vragen onkunde, niet weten hoe het is. Soms ook gewoon onmacht, ze willen belangstelling tonen en er voor je zijn omdat ze het rot vinden dat je pijn hebt. Maar zijn dan niet in staat de juiste woorden/ toon daarvoor te vinden. En juist als je je dan niet goed voelt, reageer je kribbiger dan normaal.  En ook dat is niet vreemd. 

ik sluit me bij lientje aan. Opmerkingen zijn niet altijd handig, maar met pijn komt alles nog een keer zo onhandig binnen. Ik denk dat we dat allemaal wel zullen herkennen. Het is gewoon heel lastig

Dankjewel voor de reacties, zal kijken of ik het dit weekend een beetje kan uitleggen. 

Milala schreef op 09-05-2025 om 09:46:

Wat fijn dat het meelopen ook goed beviel.

Hier over mijn grenzen heen gegaan, die liggen ook heel erg laag dus dat gaat keer op keer mis. Gisteren al veel spierpijn, nu slecht geslapen. Wat ik dan niet zo goed kan hebben is de goedbedoelde appjes van mijn vriend. Hij appt dan dingen zoals: Probeer goed te slapen. En dan denk ik: ja wat denk je dat ik anders elke nacht doe, proberen niet te slapen?En vanmorgen: Goedemorgen, heb je lekker lang kunnen slapen?
En dan denk ik: je weet dat het helemaal niet lekker gaat, hoe kun je die vraag dan stellen, wordt er een beetje boos om dan, zal ook wel de vermoeidheid zijn. Als ik dan zeg dat ik slecht geslapen heb en veel pijn had krijg ik de vraag: Kwam het door de pijn dat je slecht sliep?
Ligt het aan mij dat ik daar wurgneigingen van krijg? Wie slaapt er nou wel goed met pijn? Ik heb maar geappt met de vraag om me even te laten omdat ik me kut voelde. Voordat ik allemaal dingen zeg die de situatie niet beter maken.

Milala, hier een ervaren pijnpatiënt. 

Kun je de app van je vriend niet zien als lief bedoeld? En er op reageren met " ja ga ik proberen" of zoiets?

Het is ontzettend lastig als je aan de andere kant staat, om nog originele teksten te verzinnen om de ander te laten weten dat je meeleeft. En zo te zien probeert hij dat echt. 

Probeer jij dan zijn poging- tot te waarderen, dus meer de actie op zich dan het produkt zeg maar. 

En op de vraag heb je lekker lang kunnen slapen kun je ook best laconiek reageren. " Helaas niet, morgen weer een kans". 

Ook met pijn kun je trouwens best goed slapen hoor.

Hier is de pijn er altijd maar nauwelijks een onderwerp in onze relatie. Er valt niks meer over te zeggen. Of ik me kut voel of niet, daar hebben we het ook niet over want het is in principe standaard- kut zeg maar.

Is daar nog wat te winnen bij jou? Dat hoe jij je voelt minder een onderwerp van gesprek wordt? Maar dan ook vanuit jouw kant dus? Dat hoef je niet echt te bespreken zou ik zeggen, maar meer gewoon' doen'. Maar dat is bij jou in je relatie misschien anders. Wij zijn al lang bij rlkaar. Alles is al eens gezegd en hij kent me niet anders dan met pijn, vermoeidheid en een rolstoel..

Groetjes Ambra

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.