Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Alcedo, dus je bent niet alleen met de schrik vrijgekomen bij dat ongeluk. Ik hoop dat je snel herstelt. Vervelend dat je dat erbij hebt, je hebt al zoveel. Sterkte!
Verstandig om je vrijwilligerswerk te heroverwegen. Soms is het goed om je af te vragen of dit nog steeds is wat je wil.

Jammer dat de huishoudelijke hulp gaat stoppen. Heb je enig idee waarom? Succes met het vinden van een nieuwe, Alcedo!

Onverklaarbare pijn in mijn knie vandaag.  Misschien onbewust verdraaidcofzo. Irritant want mijn griepverschijnselen nemen af en ook mijn energie neemt weer wat toe. Dus ik wilde vanmorgen even naar de stad en  over de markt. En vanmiddag zwemmen.  Ik vrees dat het allemaal  niks wordt. Maar de dag is nog jong. Misschien  besluit ik zo wel om me even over de pijn heen te zetten en toch te gaan. De hele  dag op de bank hangen heb ik ook weinig zin in.

Heb wel al aardig wat werk in huis verzet gelukkig.  Dus ben niet helemaal  nutteloos vandaag. Was ook wel nodig want heb deze hele week nog weinig gedaan . Werken  en bankhangen wegens ziekjes.

Picunia schreef op 29-01-2025 om 21:41:

Alcedo, dus je bent niet alleen met de schrik vrijgekomen bij dat ongeluk. Ik hoop dat je snel herstelt. Vervelend dat je dat erbij hebt, je hebt al zoveel. Sterkte!
Verstandig om je vrijwilligerswerk te heroverwegen. Soms is het goed om je af te vragen of dit nog steeds is wat je wil.

Ik bedoelde eigenlijk niet het heroverwegen van mijn vrijwilligersdingen (ik kan het met goed fatsoen geen vrijwilligerswerk noemen ). 

Picunia schreef op 29-01-2025 om 21:44:

Jammer dat de huishoudelijke hulp gaat stoppen. Heb je enig idee waarom? Succes met het vinden van een nieuwe, Alcedo!

Ja, ze kan meer uren krijgen bij het bedrijf waar ze legitiem (in een andere functie) werkt. Het is dus niet zozeer persoonlijk, maar ze had er nog een bijzondere redenatie bij waarom ze ons opzegt en wel bij andere adresjes blijft. 

Ik had vanaf het begin al wel het gevoel dat ze geen zes jaar vol zou maken, maar dit is wel heel erg vlot. Ik ga nu een aanvraag bij de WMO doen want het is zo lastig om partiuclier een goed iemand te vinden.

Ik had niet begrepen dat je het over je betaalde baan had, Alcedo. Zo zie je maar, dat terwijl ik probeer open minded te zijn, ik toch in de valkuil stap van mijn eigen bubbel.

Lientje, hoe is het vrijdag gegaan? Toch kunnen zwemmen?

Hier verga ik echt van de rugpijn. Ik heb nu een afspraak gemaakt met een sportfysiotherapeut. Hij heeft mij eerder goed geholpen, maar nu speelt ook mijn heup weer op. Hopelijk kan hij mij daar ook mee helpen. Ook ga ik binnenkort, als ik door de intake kom, naar pijnrevalidatie in ‘mijn’ revalidatiecentrum. Hopelijk gaat dit mij structureel helpen. Voor mij is dit het laatste wat ik ga proberen. Dan moet ik ermee leren leven. Ik heb zoveel geprobeerd, dan moet ik aanvaarden dat het niet beter wordt.

Picunia schreef op 01-02-2025 om 17:59:

Lientje, hoe is het vrijdag gegaan? Toch kunnen zwemmen?

Hier verga ik echt van de rugpijn. Ik heb nu een afspraak gemaakt met een sportfysiotherapeut. Hij heeft mij eerder goed geholpen, maar nu speelt ook mijn heup weer op. Hopelijk kan hij mij daar ook mee helpen. Ook ga ik binnenkort, als ik door de intake kom, naar pijnrevalidatie in ‘mijn’ revalidatiecentrum. Hopelijk gaat dit mij structureel helpen. Voor mij is dit het laatste wat ik ga proberen. Dan moet ik ermee leren leven. Ik heb zoveel geprobeerd, dan moet ik aanvaarden dat het niet beter wordt.

Nee niet gelukt afgelopen week helaas. Donderdag nog veel pijn en vrijdag  liep mijn complete planning in het 100 door een lekke band. Die ik normaal  in 10 minuten kan verwisselen  maar nu kreeg ik de wielbouten maar niet los en kostte me het ruim een uur. Met als gevolg  een mega spierpijn overal vandaag.

Ik duim voor je dat de sportfysio je kan helpen kan !

Picunia schreef op 01-02-2025 om 17:51:

Ik had niet begrepen dat je het over je betaalde baan had, Alcedo. Zo zie je maar, dat terwijl ik probeer open minded te zijn, ik toch in de valkuil stap van mijn eigen bubbel.

O nee, ik ben volledig afgekeurd, ik heb geen betaalde baan. Ik zit al zeven jaar thuis inmiddels.

Ik doelde vooral op gewone activiteiten die ik heb in een week. Ongemerkt ben ik best wel druk met dingen die ik niet voor mezelf doe. Ik kan lastig nee zeggen. 

Picunia schreef op 01-02-2025 om 17:59:

[...]

Hopelijk kan hij je nog een beetje helpen. Pijnrevalidatie lijkt me ook een goed idee. Ik overweeg het ook wel voor mezelf, maar anderzijds is sporten voor mij weer wat lastig i.v.m. de apparatuur in mijn lijf. Ik denk dat ik eerst eens rust nodig heb. 

Ik zag gisteren in een tv programma een scéne waarbij iemand met de auto op zijn voorganger knalde. Weliswaar een geparkeerde auto, maar het geluid was al voldoende voor een levendige flashback naar het ongeluk. Het zit nog erg in mijn hoofd helaas. 

Ik heb ook nog best wel pijn ervan helaas. Met man gaat het gelukkig een stuk beter. 

Oh, dat herken ik, Alcedo. Ik heb jaren geleden binnen drie maanden twee auto-ongelukken gehad. Zelfs een auto-ongeluk op tv kon me helemaal uit mijn doen krijgen. Ik durfde geen auto meer te rijden. Ik ben er vanaf gekomen toen ik via Slachtofferhulp een hele dag bij Slotemaker’s Slipschool in Zandvoort op therapeutische wijze weer in de auto en later op de dag weer achter het stuur heb leren stappen.
Ik hoop dat het voor jou iets minder heftig is en dat je je weer beter gaat voelen. Dapper dat je wel weer in de auto bent gestapt, dat helpt ook bij de verwerking.

Pijnrevalidatie is overigens niet (alleen) sporten, Alcedo. Ik krijg contact met een fysiotherapeut, ergotherapeut en psycholoog. Beweging zal er zeker wel een onderdeel van zijn.
Helaas staat pijnrevalidatie onder druk, omdat zorgverzekeraars de wetenschappelijke onderbouwing in twijfel trekken en er niet meer voor willen betalen.

Lientje, hoe gaat het nu met de pijn?

Picunia schreef op 02-02-2025 om 00:15:

Lientje, hoe gaat het nu met de pijn?

Gaat goed hoor. Ergste stijfheid  is weer weg , alleen nog wat stijve schouderbladen.  Ben wel om een of andere reden erg moe. Net zelfs even geslapen toen ik thuis kwam na mijn dagdienst.  Ik moet het afkloppen maar de nachten slaap ik momenteel ook weer vrij aardig. Soms maar 1 x per nacht wakker! Afgelopen  nacht 2 x. Maar dat is een significante verbetering  tov de 6/8 keer een half jaar terug.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.