Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Picunia schreef op 20-01-2024 om 17:50:

Ach Alcedo, wat akelig! Ik snap dat je baalt. Weet je waardoor je flauwviel?

Jij blijft maar een bezig bijtje, Lientje. Fijn dat je goed geslapen hebt en nu weer energie hebt.

Ik ben met man en zoon naar een Duitse stad geweest en daar heerlijk gegeten (Turks). Maar veel gelopen en nu bekaf.

Wat leuk zeg!

Nee, ik heb geen idee wat de oorzaak van het flauwvallen is.

Vandaag  redelijk onverwacht  een  nieuwe bank gekocht. Ik vond het niet echt nodig maar man wel. Daardoor  heeft hij zichzelf  extra werk  op de hals gehaald,  want er moet nog wat geklust worden voor hij er kan staan. Gelukkig  12 weken  levertijd.

Wat een spontane actie! Vind je het wel leuk?

Picunia schreef op 21-01-2024 om 20:59:

Wat een spontane actie! Vind je het wel leuk?

Ja hoor. Niet echt nodig maar in de oude bank zit een scheur. Zit prima  met kleden erover, maar man vindt dat geen gezicht. Echter zou het handig zijn om gelijk de vloer te vervangen ( er ligt zeil al 23 jaar ) en we willen wellicht laminaat ofzo.  Dus dat is extra werk dan. Benieuwd  of  man dat gaat oppikken of dat hij denkt, laat nog maar even.

Werkdag ook weer achter de rug. Druk tegenwoordig.  Maar, goed nieuws,  ik krijg heel veel  weken vrij. Want ik heb teveel uren staan volgens de roosteraars. En moet ze verplicht  opnemen.  Dus vanaf maart bijna elke maand wel minimaal  een week vrij. Bizar... weet straks  niet wat te doen met mijn tijd.

Dat klinkt goed Lientje!!
Je kunt nu vast bedenken wat je ontspannend vind om als extra op te pakken.
Dit buiten je dagelijkse dingen om.

Alcedo, gaat het nu weer een beetje?

Ik heb slechte dagen. Erge rugpijn en last van mijn been.
De fysio heeft alles fiks onderhanden genomen en ik moet gedwongen zoveel mogelijk mijn rust pakken.
Nu maar duimen dat ik niet versneld een blokkade moet.

hallo samen, ik kom maar weer eens even binnenwaaien 😀
Lientje, wat fijn van die vrije weken! Je krijgt ze vanzelf wel vol, en ook wel lekker om het dan wat rustiger aan te doen.
Layka, wanneer was je laatste blokkade, en wanneer moet een volgende? Staat daar een tijd voor of wanneer je het zelf aangeeft?
Aldeco, hopelijk niet meer flauwgevallen, niet goed voor je toch al kwetsbare lijf
De rest wens ik alle goeds, kan geen pagina teruglezen, dan word ik eruit geknikkerd merk ik.

Ik heb een week vrij ( heel veel overuren), en ben langzaam door mijn to-do lijst aan het werken.
Dingen die echt moeten ( de nieuw geplaatste ramen lappen) tot dingen die mogen ( fotoboek vakantie maken). Zoon was gisteren jarig, en vierde het hier. Alle pannen zaten zo' n beetje in de afwasmachine en dan zie je ineens hoe vies die lades zijn..dat stond niet op mijn lijstje maar toch meteen maar gepoetst.

Ik ben nu bijna 1,5 jaar bezig met de fysiotherapeut om via de Bugnet therapie wat sterker te worden. Al die tijd thuis oefeningen gedaan met de muur als sparringpartner. En nu heb ik toch zeker een eigen trainingsapparaat gekocht! Ben er soms nog verbaasd over. Ik werd door de fysiotherapeut aan het flywheel apparaat gezet, omdat ik had aangegeven dat ik wel genoeg had van die muur..
Je moet er twee tot drie keer per week aan trainen, dat zou bij de fysiotherapeut kunnen maar dat wordt een hele dure grap. Dus net voor Kerst besloten er zelf een te kopen. Voor de geïnteresseerden: kynett home.

Ik ben nog bezig om mijn weg ermee te vinden maar vind het leuk en wat bijzonder is, je krijgt er geen spierpijn van terwijl je wel traint.
Als je moe wordt kun je langzamer of met minder kracht toch doorgaan, en hij past zich daarop aan. Het is dus anders dan wanneer je bv 20 kilo moet opdrukken, dat blijft 20 kilo, ook als je moe wordt. Het flywheel werkt als een jojo, de energie die ik erin stop, geeft hij terug.
Het wordt gebruikt in de revalidatie. 

Er zitten wel gewichten in, nu 8 kilo, en als ik daar andere gewichten in zet neem de minimale weerstand dus wel iets toe. Voorlopig ben ik hier zoet mee. De fysiotherapeut is nu op de achtergrond aanwezig om oefeningen uit te bouwen ed. 
Het voelt goed om het in eigen beheer en thuis te hebben..
De effecten zijn klein, maar ik heb soms het gevoel dat ik in het afgelopen jaar wel wat meer stevigheid in mijn lijf heb gekregen, en dat ik niet meer geheel besta uit slappe pap. 

Vorige maand ben ik bij een sportarts geweest omdat ik met dochter aan het leren duiken ben, nu nog in het zwembad. Voor buiten duiken ben ik nu nog afgekeurd, maar ik mag nog een fietstest met ademgasanalyse doen, en dan zou er een klein kansje inzitten dat ik toch wel mag.. goed oefenen dus. Als ik afgekeurd wordt is dat niet erg, voorlopig is het leuk in het zwembad en hopelijk kan dochter wel door naar het open water.

Pijn heb ik intussen ook gewoon nog, maar dat hoort er nou eenmaal bij. 
Iets minder uitgeput zijn is al heel fijn.

Nou, tot zover mijn blije-ei verhaal 😁
Liefs, Ambra

He Ambra, wat leuk wat van je te horen!
En wat stoer zeg duiken, ik zou dat niet durven. Fijn ook dat je wat sterker bent geworden, dat apparaat  klinkt wel interessant.  Ik moet mijn fysio vergoeding  volgend jaar ook gaan ophogen, zal in een volgende  post even verduidelijken  waarom.

Layka, oei, sterkte.  Hopenlijk trekt het nog wat bij. Mogen ze zo'n blokkade sneller  doen, nee toch? Er moet toch een minimale  tijd tussen zitten?

Nou , ik was dus vanmorgen  naar de fysio ivm  heupklachten. Waar de conclusie  eerst overbelaste  pezen  was, is deze inmiddels  gewijzigd.
Mijn heup vertoont slijtage.
Ik ga nu een speciaal  programma volgen voor heupslijtage. Het protocol  is tegenwoordig  dat je deze eerst moet volgen,  en daarna pas voor foto en orthopeed mag. 
Ik heb man gebeld en ben in tranen uitgebarsten... nu dit weer .
Baal er zo van, eindelijk gaaf werk, goede verdiensten, financieel  onafhankelijk  en lekker in mijn vel en mijn lijf zeg wéér  : stik er maar in.

Fysio zal ik dus in de toekomst  wel nodig blijven  hebben dus pakket moet omhoog vanaf volgend jaar.

oh nee lientje69 wat balen zeg

Lientje,  wat rot.

Ambra, heb het apparaat  op internet  bekeken,  wellicht  voor mij ook wel wat voor de toekomst.  Hoe bevestig je dat? Met schroeven aan de muur? Zie op foto's  iets met een paal, maar ik heb geen paal in huis...

lientje69 schreef op 24-01-2024 om 15:00:

Ambra, heb het apparaat op internet bekeken, wellicht voor mij ook wel wat voor de toekomst. Hoe bevestig je dat? Met schroeven aan de muur? Zie op foto's iets met een paal, maar ik heb geen paal in huis...

4 schroeven in de muur. Ik stuur je straks wel ff een foto, lig nu met kat op schoot 

maar Lien, wat rot, die slijtage.. kan je nu niet je aanvullend pakket nog wijzigen? Dacht tot eind deze maand? Het loopt snel op, die bezoekjes aan de fysio 

Ambra schreef op 24-01-2024 om 15:24:

maar Lien, wat rot, die slijtage.. kan je nu niet je aanvullend pakket nog wijzigen? Dacht tot eind deze maand? Het loopt snel op, die bezoekjes aan de fysio

Nee pakket wijzigen  moet je voor eind december  doen.

Gelukkig  heb ik tegenwoordig  het geld er voor, een paar jaar terug zou het een probleem  geweest  zijn.

Ambra schreef op 24-01-2024 om 15:22:

[..]

4 schroeven in de muur. Ik stuur je straks wel ff een foto, lig nu met kat op schoot

Is goed, geen haast hoor. Heb nog niks gekocht. Ga ook eens advies aan de fysio vragen of het wat is. 

Ik hoop dat de pijn na het volgen  van het 12 weken programma  over is en dat ik met wat onderhoud bij de fysio en de oefeningen  de orthopeed  nog een tijdje buiten de deur kan houden.  Stomme is, mijn moeder zei het meteen al, lien, dit zijn geen pezen, dit is slijtage. Zowel zij als mijn vader hadden een versleten heup. Ook links beide   en ook op  deze leeftijd   Maar goed, het is niet erfelijk volgens fysio. Wel behoorlijk  toevallig  dan. Dat wel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.