Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

SuzyQFive

SuzyQFive

19-10-2023 om 19:37 Topicstarter

lientje69 schreef op 19-10-2023 om 19:05:

[..]

Klopt, bij amitryptilline moet je eerst een spiegel opbouwen. En het opbouwen duurt ook altijd even, ik meen dat ik na een maand een hogere dosis kreeg. Zat op 20 mg. Nu inmiddels op 10 en kijken of ik naar nul kan. Twijfel daar nu nog over.

Ik zou dan eerst naar 5 gaan (tabletje doormidden) en evt nog naar 2,5mg. 

SuzyQFive

SuzyQFive

19-10-2023 om 19:43 Topicstarter

Sinds het weer omgeslagen is, is mijn pijn weer lekker mis… 
Wel veel baat bij mijn tens overigens. Ben wel blij dag ik over twee dagen naar warmere oorden vlieg. 

Heerlijk Suzy. Geniet ervan!
Ik moet volgende  week  veel werken, dus blijf voor nu nog even op 10. Daarna kijk ik hoe het gaat qua pijn en beslis ik of de extra pijn het wel waard is. Hoop dat het meevalt. Maar vooralsnog  merk ik niks  met betrekking  tot mijn gewicht. Metoprolol is al helemaal  gestopt en de amitryptilline  gehalveerd. Maar nog geen grammetje eraf. Helaas. 

lientje69 schreef op 19-10-2023 om 19:49:

Ik moet volgende week veel werken, dus blijf voor nu nog even op 10. Daarna kijk ik hoe het gaat qua pijn en beslis ik of de extra pijn het wel waard is. Hoop dat het meevalt. Maar vooralsnog merk ik niks met betrekking tot mijn gewicht. Metoprolol is al helemaal gestopt en de amitryptilline gehalveerd. Maar nog geen grammetje eraf. Helaas.

Het hoeft ook niet de oorzaak te zijn he. Maar ik snap wel dat je het probeert..

lientje69 schreef op 19-10-2023 om 19:49:

Ik moet volgende week veel werken, dus blijf voor nu nog even op 10. Daarna kijk ik hoe het gaat qua pijn en beslis ik of de extra pijn het wel waard is. Hoop dat het meevalt. Maar vooralsnog merk ik niks met betrekking tot mijn gewicht. Metoprolol is al helemaal gestopt en de amitryptilline gehalveerd. Maar nog geen grammetje eraf. Helaas.

Je gaat niet afvallen door amitriptyline hoeveelheid te verminderen.  Daarvoor moet er meer gebeuren 

Mensen die amitriptyline gebruiken kunnen aankomen doordat ze door de toegenomen eetlust (een bijwerking van amitriptyline en ook pregabaline bijvoorbeeld) meer gaan eten en/of door deze medicatie vocht extra gaan vasthouden. 

Dorestad schreef op 19-10-2023 om 22:57:

[..]

Je gaat niet afvallen door amitriptyline hoeveelheid te verminderen. Daarvoor moet er meer gebeuren

Mensen die amitriptyline gebruiken kunnen aankomen doordat ze door de toegenomen eetlust (een bijwerking van amitriptyline en ook pregabaline bijvoorbeeld) meer gaan eten en/of door deze medicatie vocht extra gaan vasthouden.

Dorestad, bij Suzy hielp het wel toen ze stopte. En dit is eigenlijk  het laatste  wat ik kan proberen.  Alle andere soorten diëten en meerdere diëtisten zijn de revue al gepasseerd.  Homeopaat  ook, en ik loop nu bij een acupuncturist  , maar ook dat lukt niet. En mijn gewicht  geeft uiteraard  meer druk op mijn spieren en gewrichten  dus dat verergert mijn pijn ook. Dus dit is echt de laatste optie  die ik uit kan proberen.

[..]

Je gaat niet afvallen door amitriptyline hoeveelheid te verminderen. Daarvoor moet er meer gebeuren

Die toename van eetlust is ook een bijwerking van Metoprolol. Ik merk wel dat ik eerder honger heb, maar ik merk ook dat mijn lijf het eten niet nodig heeft. 

SuzyQFive

SuzyQFive

20-10-2023 om 12:25 Topicstarter

[..]

Ik viel 12kg af na het stoppen. Ik was op dat moment zelfs redelijk huisgebonden. 

Het was mij niet bekend dat je door pregabaline aan kon komen. Niet dat ik het weg kan laten, ik heb het nodig.
Vervelend voor je Lientje, heel frustrerend!

Hoe  snel was dat Susan? Al bij het afbouwen  of toen je er al enige tijdmee gestopt was? Dat het afvallen  begon?

Ik heb juist meer honger nu ik met de medicatie  gestopt ben. Op die 10 mg na nog dus. Heb het ook steeds ontzettend  koud, geen idee waarom. Hier in huis staat  de verwarming  toch aan

SuzyQFive schreef op 20-10-2023 om 12:25:

[..]

Ik viel 12kg af na het stoppen. Ik was op dat moment zelfs redelijk huisgebonden.

Dan heb je waarschijnlijk toch minder gegeten doordat je eetlust minder werd.  Pregabaline en amitriptyline en wel meer medicatie kunnen zorgen voor toegenomen eetlust en/of vocht vasthouden.  Dat gaat vaak geleidelijk en onopgemerkt. En de gewichtstoename meestal ook. Echt een vreselijk ongewenste bijwerking voor de meesten.  Maar je ervan bewust zijn kan helpen.

Ik zelf gebruik Pregabaline tegen trigeminusneuralgie. En ik bemerk het ook. Her eerste jaar niet maar nu dus wel. 

lientje69 schreef op 20-10-2023 om 06:18:

[..]

Dorestad, bij Suzy hielp het wel toen ze stopte. En dit is eigenlijk het laatste wat ik kan proberen. Alle andere soorten diëten en meerdere diëtisten zijn de revue al gepasseerd. Homeopaat ook, en ik loop nu bij een acupuncturist , maar ook dat lukt niet. En mijn gewicht geeft uiteraard meer druk op mijn spieren en gewrichten dus dat verergert mijn pijn ook. Dus dit is echt de laatste optie die ik uit kan proberen.

Diëten werken op lange termijn meestal niet.  En wanneer je de pech hebt dat je zwaartepunt voornamelijk in de buik zit (zeg maar een lichaamsvorm van een ei op beentjes) dan heb je extra (vette)pech.  Door het buikvet kunnen laaggradige ontstekingen onstaan die kunnen zorgen voor allerlei andere aandoeningen.  Gewrichtspijnen,  DM type 2, depressie om slechts enkele te noemen. Insulineresistentie komt veel vaker voor bij mensen met veel visceraal vet. Afvallen is veel moeilijker dan wanneer je overgewicht mooi verdeeld is.

Voeg stress,  slecht slapen er aan toe en je hebt een combinatie die kan zorgen voor een verstoorde hormoonhuishouding.  Ghreline/leptine bijvoorbeeld.  Dus weer een factor waarom je minder lang verzadigd bent.  De Saxenda en/of Ozempic die je eerder noemde als oplossing werken in op de alvleesklier (insuline)en op verzadigingscentrum in de hersenen: je bent langer verzadigd en daarom eet je minder. 

Ik weet niet of je veel UPF eet.  Sterk bewerkt voedsel zet aan tot meer eten.  Daarnaast zit in veel wat in supermarkten te koop is een vorm van suiker.  Continue wisselende bloedsuikerspiegels zijn slecht voor ons.

(Het is niet gemakkelijk.  14 jaar geleden was ik 40 kg zwaarder. Dag in dag uit moet ik bewuste keuzes maken mbt tot mijn eten.  Ik gebruik pregabaline,  dus heb ook meer trek.  Ik weet dus hoe lastig het kan zijn)

Ik houd al jaren een strikt eetpatroon aan. Doordat ik medicijnen slik waarvan bekend is dat je er van aan kunt komen(o.a. Propranolol, Fluvoxamine en Quetiapine).Daarnaast heb ik de afgelopen zes jaar 7 verschillende medicijnen geprobeerd waarvan bekend is dat ze invloed kunnen hebben op gewicht (o.m. CGRP-remmers).
Voor mij werkt het om drie kleine maaltijden te nemen, geen tussendoortjes. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik door de ernstige migraine vaak ook geen trek heb. Ik let er goed op dat ik alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijg.

MrsMary schreef op 20-10-2023 om 15:36:

Ik houd al jaren een strikt eetpatroon aan. Doordat ik medicijnen slik waarvan bekend is dat je er van aan kunt komen(o.a. Propranolol, Fluvoxamine en Quetiapine).Daarnaast heb ik de afgelopen zes jaar 7 verschillende medicijnen geprobeerd waarvan bekend is dat ze invloed kunnen hebben op gewicht (o.m. CGRP-remmers).
Voor mij werkt het om drie kleine maaltijden te nemen, geen tussendoortjes. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik door de ernstige migraine vaak ook geen trek heb. Ik let er goed op dat ik alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijg.

Wat knap van je dat je dat al jaren vol weet te houden.  En dat je naast het gewichts aspect  ook weet te letten op de noodzakelijke voedingsstoffen.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.