Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Ik heb overigens  gezonde collega's  die afgelopen  jaar ook meer dan drie keer verzuimd hebben. Dan volgt , volgens protocol,  een gesprek met je leidinggevende.  Je raakt echt niet meteen je baan kwijt hoor.
Ze willen onderzoeken  of je bijvoorbeeld  tegen een burnout aanzit, of er externe factoren  zijn ( pesten op de werkvloer,  niet ergonomisch  werken ). Kortom, of ze je kunnen  helpen om minder te verzuimen. Dus je hoeft je niet accuut zorgen te maken hoor!

Hoi Lientje, ik werk 32 uur. Dat is het minimum aantal uren bij mijn functie (bij ons is fulltime 36 uur). Het voorstel vanuit leidinggevende was ook om op tijd te snipperen als ik aanvoel dat ik ‘op’ raak. Als dat niet het hele jaar door is, is dat geen probleem ‘en anders moeten we zien of dit aantal uren voor jou niet te veel is’. Daardoor voel ik me een beetje onder druk gezet. Ik ben bang dat ik dan uren kwijtraak die er nooit meer bij komen en dat ik ook die functie niet meer mag doen ivm het vereiste minimum. En dan zak ik zowel qua aantal uren als loonschaal. 
Ik hoop eigenlijk dat ik nu door de amitryptiline (10 mg) wat meer power krijg om overeind te blijven. Ik worstel sinds kort ook sinds jaren weer met herfstsomberheid, ik kan het nieuws niet meer volgen omdat ik zo’n verdriet heb van van al die geweldplegingen… op privé gebied heb ik de laatste tijd alleen veel stress gehad rond begeleiding/welbevinden van de kinderen. De onderlinge band en communicatie met en tussen man en kinderen is goed.

Moyrrie schreef op 19-10-2023 om 09:33:

[..]

Tja, wat is een goed alternatief? Weet jij het? Wij willen ons leven ook zo goed mogelijk lijden leiden. Ik weet dat Alcedo alle mogelijkheden doordacht heeft.

Precies. Zolang artsen geen alternatief hebben en dit blijven adviseren, heb ik weinig keuze. 

Welkom kaassoufflee!
Wat een heftig verhaal ook weer

10 mg is nog weinig kaassoufle, dit kan nog hoger. Helpt , zoals je hier boven  leest, ook tegen depressies. 
Ik hoop dat je je er beter door gaat voelen en dat helpt bij de pijn. 
Ik gebruik  ook cbdolie, daar heb ik veel baat bij.

Dank voor het warme welkom 🤗 
Ik hoop dat de 10 mg z’n werk gaat doen, het heeft geloof ik even tijd nodig voordat je het positieve ervan merkt. Momenteel eerst de bijwerkingen (verstopping, duizelig) en het kan altijd nog wat verhoogd worden als het moet. 

Alcedo schreef op 19-10-2023 om 16:39:

[..]

Precies. Zolang artsen geen alternatief hebben en dit blijven adviseren, heb ik weinig keuze.

Knip-op de man

noemmijmaarsuus schreef op 19-10-2023 om 18:36:

[..]

[Quote verwijderd]

Zeg, dim eens een beetje. Blijf asjeblieft weg als je op 1 persoon zit te vitten. 

[..]

[Quote verwijderd]

En heeft je vriendin dan nu geen pijn meer?

Hier zitten allemaal mensen met jarenlange pijnklachten die helemaal door de medische molen zijn geweest. Soms zijn er geen oplossingen, soms is het gewoon het beste ervan maken.

Kaassoufflee schreef op 19-10-2023 om 17:32:

Ik hoop dat de 10 mg z’n werk gaat doen, het heeft geloof ik even tijd nodig voordat je het positieve ervan merkt. Momenteel eerst de bijwerkingen (verstopping, duizelig) en het kan altijd nog wat verhoogd worden als het moet.

Klopt, bij amitryptilline  moet je eerst een spiegel opbouwen.  En het opbouwen  duurt ook altijd  even, ik meen dat ik na een maand een hogere dosis kreeg. Zat op 20 mg. Nu inmiddels  op 10 en kijken  of ik naar nul kan. Twijfel daar nu nog over.

[..]

[Quote verwijderd]

Ken je Alcedo en haar situatie? Ik nl. wel. 

En ik weet dat er écht  alles geprobeerd  is. Dit  is haar enige optie. Op een nog in kleine mate leefbaar leven. Besloten door de artsen.  Écht.  Soms zijn er gewoon  geen andere mogelijkheden  meer. Alcedo heeft alles al geprobeerd.  En dan bedoel ik ook écht alles. Net als de artsen die haar hierin ( nog steeds ) begeleiden. 

Heb je zelf ook chronisch  pijn? Want oordelen  is makkelijk,  maar pas als je iets zelf hebt, weet je ook echt hoe dat is.

Ik vind je reactie wel kwetsen. Net of we hier aanstellers zijn omdat we ( veel en soms zware ) pijn medicijnen  nodig hebben. Het raakt me en maakt me verdrietig.  We slikken het echt niet voor de lol ofzo hoor. We willen gewoon nog een klein beetje een leefbaar leven hebben....

SuzyQFive

SuzyQFive

19-10-2023 om 19:29 Topicstarter

Moyrrie schreef op 19-10-2023 om 09:29:

[..]

Ik begrijp heel goed dat je de amitriptyline wil afbouwen, omdat je wil afvallen. Maar amitriptyline helpt ook tegen de pijn. Crue gezegd: wat vind je belangrijker? Afvallen of minder pijn en beter slapen?

Eerlijk gezegd: 

Toen ik het eenmaal afgebouwd had merkte ik eigenlijk niet eens heel veel verschil. Wel tijdens het afbouwen zelf, toen had ik meer pijn. 

[..]

[Quote verwijderd]

En wie ben jij dan wel? Het is nogal een uitspraak die je doet. Neem aan dat je haar niet persoonlijk kent want dan zou je deze onzin niet uit je strot krijgen.

Het is voor Alcedo kiezen uit twee kwaden en dan kies je voor een leven wat nog een beetje dragelijk is.

Als het zo onverantwoord zou zijn als jij doet voorkomen zou ze niet al die medicijnen voorgeschreven krijgen.

SuzyQFive

SuzyQFive

19-10-2023 om 19:33 Topicstarter

Kaassoufflee schreef op 19-10-2023 om 11:11:

Mag ik ook meedoen met dit topic? Ik heb niet alles gelezen, het is nogal veel….ik las hierboven iemand over amitryptilline (als ik het goed schrijf). Daar ben ik kortgeleden mee begonnen, ik trok het niet meer. Ik werk bijna fulltime, mijn man doet gelukkig erg veel in huishouden, kinderen zijn pubers die qua school extra begeleiding nodig hebben. En als er dan te veel op m’n bordje komt qua stress om kinderen en gesprekken e.d. daarover, dan gaat het icm overgangsklachten soms snel bergafwaarts met m’n energie en heb ik meer pijn. Werkgever weet niet van mijn aandoening en in principe hou ik dat graag zo, maar ik vraag me af of het niet beter is als ik het toch vertel. Ik heb fibromyalgie, leef al zo’n 25 jaar met die diagnose en heb al heel veel jaren in isolement doorgebracht omdat ik dacht dat ik niet kon werken icm kinderen/huishouden. Ben zo blij met mijn werk en zou het liefst tot aan mijn pensioen blijven werken. Het doet me namelijk heel erg goed: moe blijf ik toch wel, maar nu doe ik tenminste mee en ben ik economisch zelfstandig. Collega’s zijn leuk, ik heb interessant en zinvol werk (kantoor) en doe dat al enige jaren. Alleen ben ik wel vaker ziek dan gemiddeld en daar wilden ze het laatst wel over hebben. En dan ben ik bang dat het me mijn baan/functie/uren gaat kosten als ik te vaak verzuim. Afgelopen jaar 3x. Hoe doen jullie dat?

Hmm lastig… Misschien moeten ze dit doen ivm wet poortwachter? 
Ik heb het zelf wel altijd gezegd bij werkgevers. 

SuzyQFive

SuzyQFive

19-10-2023 om 19:36 Topicstarter

Kaassoufflee schreef op 19-10-2023 om 17:32:

Ik begon met 2,5mg, toen hele poos 5mg. Alleen je hebt uiteindelijk steeds meer nodig om het effect aan te houden. Uiteindelijk zat ik op 50mg en dat was echt teveel. Vooral de brainfogs vond ik vervelend. 
Het hielp wel heel goed voor het slapen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.