Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
lientje69
18-10-2023 om 13:27
Zwemmen lukt vandaag niet meer qua tijd. Dus nu zo maar even stofzuigen ( erg dringend nodig ), boekhouding ( aangifte voor eind van de maand ) en naar mijn moeder. Dochter is gedoucht en gepoetst, gaat zo met vriendin naar het paard
en daarna naar een gezamenlijke vriendin en vanavond naar de film. Ik eet dus makkelijk met man vanavond en ben zelfs een deeltje van de middag alleen. Wat ik wel weer even fijn vind na wekenlang man en dochter op mijn lip op mijn " vrije " dagen. 
Alcedo
18-10-2023 om 17:11
Ik slaap juist veel beter en meer sinds ik chronische pijn heb. Mijn lijf heeft die rust echt nodig merk ik.
lientje69
18-10-2023 om 19:28
Alcedo schreef op 18-10-2023 om 17:11:
Ik slaap juist veel beter en meer sinds ik chronische pijn heb. Mijn lijf heeft die rust echt nodig merk ik.
Op zich best fijn dan Alcedo. Want met goede rust herstel je sneller en heb je minder pijn.
Helaas werkt het voor mij niet zo. Heb wel meer rust nodig, maar het lukt niet goed door te slapen ' s nachts.
Fleurette
18-10-2023 om 19:31
Ook ik slaap heel goed, ik slaap meer dan dat ik wakker ben sinds ik thuis ben maar normaal mag ik ook niet klagen. Pijn vreet energie.
lientje69
18-10-2023 om 19:36
Fleurette schreef op 18-10-2023 om 19:31:
Ook ik slaap heel goed, ik slaap meer dan dat ik wakker ben sinds ik thuis ben maar normaal mag ik ook niet klagen. Pijn vreet energie.
Fijn!
Alcedo
18-10-2023 om 20:52
lientje69 schreef op 18-10-2023 om 19:28:
[..]
Op zich best fijn dan Alcedo. Want met goede rust herstel je sneller en heb je minder pijn.
Helaas werkt het voor mij niet zo. Heb wel meer rust nodig, maar het lukt niet goed door te slapen ' s nachts.
Er valt niets te herstellen. Pijn kost gewoon energie. En vergeet niet dat ik onder de opioïden en andere zooi zit. Dat is ook niet echt energie opwekkend.
Alcedo
18-10-2023 om 20:52
Fleurette schreef op 18-10-2023 om 19:31:
Precies dat.
noemmijmaarsuus
19-10-2023 om 08:52
Alcedo schreef op 18-10-2023 om 20:52:
[..]
Er valt niets te herstellen. Pijn kost gewoon energie. En vergeet niet dat ik onder de opioïden en andere zooi zit. Dat is ook niet echt energie opwekkend.
Ben je niet bang inmiddels verslaafd te zijn aan "die zooi"?
lientje69
19-10-2023 om 09:14
Bij mij ben ik dus vaak wakker , juist door de pijn. Zou waarschijnlijk beter slapen met meer pijnstillers maar heb weinig medewerking van de huisarts. Paracetamol doet voor mij echt te weinig helaas.
Ik lag er laat in. Dochter was naar de film met vriendinnen maar ze werden aangereden door een auto van links.
Gelukkig alleen blikschade uiteindelijk. Ze treft het niet de laatste tijd. Voor vriendin helemaal zielig, haar ex had haar auto meegenomen omdat hij hem vaker nodig heeft ( zou haar nog betalen maar nog niet gedaan) en zij heeft nu net een ander autootje sinds 2 weken na hard sparen. Echt sneu.
Moyrrie
19-10-2023 om 09:29
lientje69 schreef op 19-10-2023 om 09:14:
Bij mij ben ik dus vaak wakker , juist door de pijn. Zou waarschijnlijk beter slapen met meer pijnstillers maar heb weinig medewerking van de huisarts. Paracetamol doet voor mij echt te weinig helaas.
Ik begrijp heel goed dat je de amitriptyline wil afbouwen, omdat je wil afvallen. Maar amitriptyline helpt ook tegen de pijn. Crue gezegd: wat vind je belangrijker? Afvallen of minder pijn en beter slapen?
Moyrrie
19-10-2023 om 09:33
noemmijmaarsuus schreef op 19-10-2023 om 08:52:
[..]
Ben je niet bang inmiddels verslaafd te zijn aan "die zooi"?
Tja, wat is een goed alternatief? Weet jij het? Wij willen ons leven ook zo goed mogelijk lijden leiden. Ik weet dat Alcedo alle mogelijkheden doordacht heeft.
lientje69
19-10-2023 om 10:33
Moyrrie schreef op 19-10-2023 om 09:29:
[..]
Ik begrijp heel goed dat je de amitriptyline wil afbouwen, omdat je wil afvallen. Maar amitriptyline helpt ook tegen de pijn. Crue gezegd: wat vind je belangrijker? Afvallen of minder pijn en beter slapen?
Ja , dat is dus het lastige Moyrrie. De arts zegt dat ik minder pijn ga hebben als ik afval. Ik weet het niet. Er moet wel iets gebeuren want ik blijf maar zwaarder worden en dat is ook niet goed voor mijn spieren en gewrichten. Ik vind het erg lastig allemaal.
Moyrrie
19-10-2023 om 10:48
lientje69 schreef op 19-10-2023 om 10:33:
[..]
Ja , dat is dus het lastige Moyrrie. De arts zegt dat ik minder pijn ga hebben als ik afval. Ik weet het niet. Er moet wel iets gebeuren want ik blijf maar zwaarder worden en dat is ook niet goed voor mijn spieren en gewrichten. Ik vind het erg lastig allemaal.
![]()
Ik vind het ook lastig. Ik zit met precies hetzelfde. En bij mij helpt de amitriptyline ook nog eens voor mijn stemming
Kaassoufflee
19-10-2023 om 11:11
Mag ik ook meedoen met dit topic? Ik heb niet alles gelezen, het is nogal veel….ik las hierboven iemand over amitryptilline (als ik het goed schrijf). Daar ben ik kortgeleden mee begonnen, ik trok het niet meer. Ik werk bijna fulltime, mijn man doet gelukkig erg veel in huishouden, kinderen zijn pubers die qua school extra begeleiding nodig hebben. En als er dan te veel op m’n bordje komt qua stress om kinderen en gesprekken e.d. daarover, dan gaat het icm overgangsklachten soms snel bergafwaarts met m’n energie en heb ik meer pijn. Werkgever weet niet van mijn aandoening en in principe hou ik dat graag zo, maar ik vraag me af of het niet beter is als ik het toch vertel. Ik heb fibromyalgie, leef al zo’n 25 jaar met die diagnose en heb al heel veel jaren in isolement doorgebracht omdat ik dacht dat ik niet kon werken icm kinderen/huishouden. Ben zo blij met mijn werk en zou het liefst tot aan mijn pensioen blijven werken. Het doet me namelijk heel erg goed: moe blijf ik toch wel, maar nu doe ik tenminste mee en ben ik economisch zelfstandig. Collega’s zijn leuk, ik heb interessant en zinvol werk (kantoor) en doe dat al enige jaren. Alleen ben ik wel vaker ziek dan gemiddeld en daar wilden ze het laatst wel over hebben. En dan ben ik bang dat het me mijn baan/functie/uren gaat kosten als ik te vaak verzuim. Afgelopen jaar 3x. Hoe doen jullie dat?
lientje69
19-10-2023 om 11:57
Welkom kaassoufle! Natuurlijk mag je meeschrijven!
Ik werk maximaal 24 uur, sommige weken 32 uur als het erg druk is maar dat hou ik geen weken achter elkaar vol. Ik werk in de zorg. Mijn uren zijn afgestemd op wat ik aankan, en dat is ( gemiddeld ) 24 uur. Ga ik meer werken , ga ik meer verzuimen. Ik heb tot nu toe de afgelopen 4 jaar maar 2 keer verzuimd, en dat was beide malen corona.
Ik heb het , toen mij rooster de spuigaten uit ging lopen ( oh , dat gat kunnen we lientje wel laren opvullen ) wel eerlijk verteld, wat de reden is van mijn maximaal 24 uurs contract en dat ze meer rustdagen tussen de werkdagen moeten zetten, anders ga ik uitvallen.
Ik vind 40 uur erg veel, kan je niet tijdelijk wat minder uren proberen te werken? Om te kijken of dat voor minder ziekteverzuim zorgt?