Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Dry january 2022

Ik zag geen topic hierover, dus start hem zelf dan maar.
Wie doet er mee dit jaar?
Ik heb het 2 jaar geleden gedaan en dat beviel goed. Sindsdien drink ik stukken minder.
Waarom dan toch weer meedoen? Ach gewoon, omdat het kan en omdat ik zo na de feestmaand me toch wat heb laten gaan. Even pas op de plaats maar weer.

https://ikpas.nl/


Bellejolie

Bellejolie

01-01-2022 om 17:53 Topicstarter

dus:
Waarom doe jij mee? Wat wil je bereiken? Is dit je eerste of je tigste keer? Hoeveel drink je nu? Etc etc

ach ja, vorig jaar begon ik er mee, na een maand dacht ik "ach laat ik er nog twee maanden bij pakken". In april dacht ik "ach waarom zou ik nog beginnen?'' Uiteindelijk dus maar het hele jaar 2021 niet gedronken. En nu denk ik: ik kan net zo goed nooit meer drinken. Waarom nog beginnen eigenlijk?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 19:16

Lexus schreef op 01-01-2022 om 18:47:

ach ja, vorig jaar begon ik er mee, na een maand dacht ik "ach laat ik er nog twee maanden bij pakken". In april dacht ik "ach waarom zou ik nog beginnen?'' Uiteindelijk dus maar het hele jaar 2021 niet gedronken. En nu denk ik: ik kan net zo goed nooit meer drinken. Waarom nog beginnen eigenlijk?

Wauw. Bewonderenswaardig! Dronk je daarvoor nauwelijks, regelmatig, flink, ...?

Dat is mijn plan ook. Ik dronk al niet veel, maar mijn man gebruikt nu medicijnen die heftig voor de lever zijn, dus beter geen alcohol, dus thuis doe ik mee. Ik ben heel af en toe voor mijn werk op stap dat er alcohol bij te pas komt, als ik dat ook niet drink, sta ik droog.
Om mensen die een grote stap moeten maken met de Droge Januari, ik heb het idee dat ik niet goed meer overweg kan met koffie, dus ik ga daar een maand mee stoppen, kijken wat er gaat gebeuren. Koffie vind ik op zich heel lekker, dus ik lees koffie waar alcoholische versnapering staat.

Bellejolie

Bellejolie

01-01-2022 om 19:22 Topicstarter

Lexus schreef op 01-01-2022 om 18:47:

ach ja, vorig jaar begon ik er mee, na een maand dacht ik "ach laat ik er nog twee maanden bij pakken". In april dacht ik "ach waarom zou ik nog beginnen?'' Uiteindelijk dus maar het hele jaar 2021 niet gedronken. En nu denk ik: ik kan net zo goed nooit meer drinken. Waarom nog beginnen eigenlijk?

Nooit meer alcohol wil ik niet, want wijn of whisky vind ik veel te lekker.

Bier geef ik dan weer weinig om. Af en toe een speciaalbier, maar gewoon pils drink ik vrijwel nooit meer.

Ik drink nooit alcohol. Dus nu ook niet. Dat gaat me heel makkelijk af want ik vind het directe effect niet fijn en ik merkte het ook nog de volgende dag in mijn sportprestaties. Ik doe aan ‘dry’ leven, dat bevalt me beter. 

Ik vraag me nog steeds af wat er nou zo leuk aan is. Ik voel me direct alsof ik de griep ga krijgen na 1 glas; alsof iemand heel hard op mijn hoofd, nek en schouders duwt en mij met alle geweld in de stoel wil houden, heel vermoeiend!

Bellejolie schreef op 01-01-2022 om 19:22:

[..]

Nooit meer alcohol wil ik niet, want wijn of whisky vind ik veel te lekker.

Bier geef ik dan weer weinig om. Af en toe een speciaalbier, maar gewoon pils drink ik vrijwel nooit meer.

Dat scheelt, ik vind alle alcohol vies smaken. Zeker wijn of whisky. Iets zoetigs gaat nog wel maar dan die alcoholbrand, getver. 

succes voor iedereen die mee doet.

Ik zelf doe niet mee, maar drink momenteel sowieso al amper. Als ik drink is dat voor de smaak en niet voor het effect. Ik vind aangeschoten of dronken zijn juist super vervelend. 
Ik heb soms wel periodes dat ik vind dat ik te veel drink, maar dan roep ik mijzelf een halt toe en spreek weer even duidelijke regels met mijzelf af en dan heb ik het weer onder controle.

Nogmaals veel succes iedereen.

niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 19:16:

[..]

Wauw. Bewonderenswaardig! Dronk je daarvoor nauwelijks, regelmatig, flink, ...?

Nou ik dronk soms wel regelmatig een tijdje en had altijd wel iets geks met alcohol. Ik kon makkelijk een paar maanden niet drinken en dan begon ik met een keer per week of zo. Dat duurde dan een tijdje, maand of zo en dan ging het naar twee keer per week, dan naar drie dan naar vier. Nooit meer dan één of twee glazen maar is toch een beetje dwangmatig. Dit voelt eigenlijk vrijer. Op een gegeven moment kwam ik dan ook in een fase dat ik dacht dat ik een glaasje wijn nodig had om goed te kunnen slapen. Terwijl ik nu eigenlijk beter slaap. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 20:09

Lexus schreef op 01-01-2022 om 19:39:

[..]

Nou ik dronk soms wel regelmatig een tijdje en had altijd wel iets geks met alcohol. Ik kon makkelijk een paar maanden niet drinken en dan begon ik met een keer per week of zo. Dat duurde dan een tijdje, maand of zo en dan ging het naar twee keer per week, dan naar drie dan naar vier. Nooit meer dan één of twee glazen maar is toch een beetje dwangmatig. Dit voelt eigenlijk vrijer. Op een gegeven moment kwam ik dan ook in een fase dat ik dacht dat ik een glaasje wijn nodig had om goed te kunnen slapen. Terwijl ik nu eigenlijk beter slaap.

Dat klinkt bekend. Niet zozeer vier keer per week een drankje nemen, wel dat er periodes zijn dat ik wekelijks drink afgewisseld met periodes waar ik niet drink.

Ik vind een wijntje wel heel lekker, vooral in de horeca bij een luxe diner. Dat is nu makkelijk te vermijden uiteraard. Ik weet nog niet wat ik op die momenten zal drinken. Ik lust geen fris. De godganse dag drink ik thee en ik start de dag met een koffie.

Bellejolie

Bellejolie

01-01-2022 om 20:18 Topicstarter

niet_rechts schreef op 01-01-2022 om 20:09:

[..]

Dat klinkt bekend. Niet zozeer vier keer per week een drankje nemen, wel dat er periodes zijn dat ik wekelijks drink afgewisseld met periodes waar ik niet drink.

Ik vind een wijntje wel heel lekker, vooral in de horeca bij een luxe diner. Dat is nu makkelijk te vermijden uiteraard. Ik weet nog niet wat ik op die momenten zal drinken. Ik lust geen fris. De godganse dag drink ik thee en ik start de dag met een koffie.

Naast koffie of thee drink ik vooral veel water. Frisdrank vind ik te zoet. Af en toe een tonic of ginger beer vind ik wel lekker.

Maar water dus. Eventueel met siroop.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

01-01-2022 om 20:38

Bellejolie schreef op 01-01-2022 om 20:18:

[..]

Naast koffie of thee drink ik vooral veel water. Frisdrank vind ik te zoet. Af en toe een tonic of ginger beer vind ik wel lekker.

Maar water dus. Eventueel met siroop.

Ja, water is het enige dat ik dan kan bedenken bij een luxe diner. Of dan maar niks.

Bij het avondeten thuis drink ik thee. De rest van de avond idem. Buiten luxe etentjes is de verleiding van een wijntje prima te weerstaan.

Aangezien er gister nog een fles rode wijn met kurk open is gegaan maar niet op, maken we die nu op en ook dan gaan we ook januari geen alcohol nuttigen. 
Wij drinken vaak wel 1 flesje elk weekend. Beide dus 2 glazen

Vorig jaar niet mee gedaan aangezien ik toen net 4 maanden een kleine had en daarvoor dus al geen druppel dronk. Ook zat ik toen niet goed in m'n vel en waren die 2 glaasjes in het weekend echt een extraatje 

PriceyRook54

PriceyRook54

01-01-2022 om 22:20

Man en ik doen dit bijna elk jaar. Ik moet zeggen, na de decembermaand vind ik dat niet eens lastig, ik geloof dat er de afgelopen 14 dagen geen alcoholvrije dag bij zat 
En voor mij geldt, als ik drink dan eet ik ook, en dan heb ik het niet over worteltjes, dus een reset is geen overbodige luxe. Heb vanavond nog een G&T op, want de tonic moest op (kuch), maar mijn  Dry January is nu officieel begonnen. 

nee, ik drink matig en met liefde voor mooie wijn. Ik zie geen reden om dat niet te doen. Ik drink regelmatig een glas maar dat is niet meer dan twee glazen per week. Als ik veel pijnstillers nodig heb drink ik niet.
Ik drink in december zeker niet vaker dan in andere maanden dus ik hoef ook niet af te kicken of zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.