Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Dry january 2022


Ik miniseer in januari met alcohol en met eten. Weer gezonde tussen doortjes en weinig alcohol. Ik drink als vervanging tomatengroentensap als ik genoeg heb van alleen water en thee.
 

Ik doe min of meer mee. Nu alcoholvrij tot 15/01 want dan gaan we op vakantie als het goed is en daarna pak ik het weer op tot aan verjaardag man wat eind feb is. 
Wij drinken eigenlijk altijd al maar 1 x per week alcohol maar regelmatig dan wel teveel en dan slaap ik nog slechter en eet ik nog slechter. 

ehm... na de berichten hier vraag ik me dus wel af of mijn alcoholgebruik niet wat uit de hand gelopen is. Man en ik drinken vrijwel dagelijks een glas wijn bij het eten en 's avonds laat vaak nog een glas sterke drank (en soms twee, ik vind mijn lievelingsdrankje erg lekker). Ik weet dat dat wat teveel is. Voel me overigens vrijwel nooit aangeschoten. Wel een reden om vorig jaar dan mee te doen aan die dry January en dit jaar ook weer. Ik heb daar geen moeite mee gelukkig. 
Ik heb wat meer moeite met 'doordeweeks niet drinken', wat we ook vaak doen. Maar dat versloft makkelijker dan de hele maand niets.

Ik ben sowieso best mateloos. Als er een pan met lekker eten voor me staat, ga ik door en door. Als er chocola of ander snoep voor mijn neus staat, hou ik me ook zelden in. Je begrijpt dat ik te dik ben. (Ik weet wel dat ik dan geen snoep in huis moet hebben bijvoorbeeld, maar feit blijft dat ik slecht op kan houden met lekker eten).
Leuk (online) spelletje? Officieel vind ik dat wel een beetje 'ordinair', maar eerlijk is eerlijk: op zowel mijn telefoon als via mijn laptop is er ieder één spel waar ik dagelijks slecht mee op kan houden.
's Morgens uit mijn warme zachte bed komen is ook nogal een ding. 

Iemand tips voor meer zelfdiscipline?

-Augusta- schreef op 02-01-2022 om 11:34:

Iemand tips voor meer zelfdiscipline?

Persoonlijk geloof ik meer in kijken naar wat bij je past.

Mbt snoep heb ik geen rem, een zak drop gaat leeg. Dat haal ik dus niet in huis. Helemaal geen drop is veel makkelijker dan één dropje.

Mbt alcohol heb ik wel een rem. Juist omdat ik die rem wél heb, ben ik minder strikt in de regels. Ik drink door de week niet, behalve als ik het soms wel doe (bv na een uitgesproken zware dag helpt een glaasje wijn voor het eten me de spanning af te gooien). En dat gaat al mijn hele leven goed, dat wil zeggen dat er geen gewoonte in sluipt of dat ik meer ga drinken. 

Sporten gaat goed zolang ik het met anderen samen doe, in mijn eentje komt de klad er in. Dus ik organiseer dat ik samen met anderen sport of klasjes volg op de sportschool.

Kortom, volgens mij is zelfdiscipline, als je dat niet van nature hebt, vooral een kwestie van de omstandigheden goed inrichten.

Nee, ik doe niet mee en heb dat ook nooit gedaan. Ik vind het lekker en geniet te veel van een glaasje wijn, pilsje of likeurtje. 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

02-01-2022 om 12:49

Ik drink zelf niet, maar vond "Roes" een goede documentaire over drankgebruik. Hier kwam bijvoorbeeld ook in naar voren dat mensen vaak meer drinken dan ze denken, omdat ze de inhoud van een glas verkeerd inschatten.
Misschien helpt het iemand die wil stoppen/minderen? 

https://www.vpro.nl/programmas/2doc/kijk/2doc-overzicht/2019/roes.html#0a6d7e86-6b28-4ffd-9ac2-128678828efb 

-Augusta- schreef op 02-01-2022 om 11:34:



Ik ben sowieso best mateloos. Als er een pan met lekker eten voor me staat, ga ik door en door. Als er chocola of ander snoep voor mijn neus staat, hou ik me ook zelden in. Je begrijpt dat ik te dik ben. (Ik weet wel dat ik dan geen snoep in huis moet hebben bijvoorbeeld, maar feit blijft dat ik slecht op kan houden met lekker eten).

Iemand tips voor meer zelfdiscipline?

Nee want ik ben precies zo...

Easy: Ik drink al nooit alcohol. 

PriceyRook54

PriceyRook54

02-01-2022 om 14:25

z1dp27be0s821.jpg

(Maar ik doe het toch maar wel!)

Ainne schreef op 02-01-2022 om 14:25:

z1dp27be0s821.jpg

(Maar ik doe het toch maar wel!)

Ik ook maar dus niet in die week dat we op vakantie zijn. 

Bellejolie

Bellejolie

02-01-2022 om 18:39 Topicstarter

watertoren schreef op 02-01-2022 om 11:58:

Nee, ik doe niet mee en heb dat ook nooit gedaan. Ik vind het lekker en geniet te veel van een glaasje wijn, pilsje of likeurtje.

Prima hoor, maar dat vroeg ik niet

Bellejolie

Bellejolie

02-01-2022 om 18:42 Topicstarter

Ginevra schreef op 02-01-2022 om 11:53:

[..]

Persoonlijk geloof ik meer in kijken naar wat bij je past.

Mbt snoep heb ik geen rem, een zak drop gaat leeg. Dat haal ik dus niet in huis. Helemaal geen drop is veel makkelijker dan één dropje.

Mbt alcohol heb ik wel een rem. Juist omdat ik die rem wél heb, ben ik minder strikt in de regels. Ik drink door de week niet, behalve als ik het soms wel doe (bv na een uitgesproken zware dag helpt een glaasje wijn voor het eten me de spanning af te gooien). En dat gaat al mijn hele leven goed, dat wil zeggen dat er geen gewoonte in sluipt of dat ik meer ga drinken.

Sporten gaat goed zolang ik het met anderen samen doe, in mijn eentje komt de klad er in. Dus ik organiseer dat ik samen met anderen sport of klasjes volg op de sportschool.

Kortom, volgens mij is zelfdiscipline, als je dat niet van nature hebt, vooral een kwestie van de omstandigheden goed inrichten.

Ik kan mezelf best goed beheersen, maar niet met chips. Dan is het ook zaak het gewoon niet in huis te halen. 1 bakje nemen kan ik niet. 

Dus dat is mijn tip: gewoon niet in huis halen. 

Dank voor de reacties over zelfdiscipline. Ik wil dit proberen te trainen. Dat lijkt me een nog belangrijker voornemen dan Droge Januari. Hoewel ik dat zeker ook doe en blij ben dat ik daar tevreden over kan zijn (want het gaat zeker prima lukken)

Hier ook een deelnemer. Meestal lukt het me prima om door de week niet te drinken, maar nu een rampzalige december achter de rug. En niet alleen qua alcohol, maar ook qua eten.
Dat van die discipline is heel herkenbaar, Augusta! Daarom overweeg ik om in elk geval thuis maar helemaal niet meer te drinken. Ik vind het denk ik makkelijker om helemaal niet te drinken dan om het bij 1 glas te laten. Het worden er dan eigenlijk nooit meer dan 3, maar dat is al te veel, laat staan de hapjes die erbij komen...
Dus maar veel lekkere theesoorten en gingerbeer in huis gehaald.

Bellejolie

Bellejolie

03-01-2022 om 16:59 Topicstarter

ja gingerbeer is echt lekker. Ik heb bv ook ginger siroop van belvoir (verkrijgbaar bij albert heijn). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.