Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Dry january 2022


PriceyRook54

PriceyRook54

07-01-2022 om 19:11

Vrijdagavond (ok, eind van de middag) is echt wine o’clock voor mij normaal gesproken. 
Nu is het groene thee 

Wij hebben ijsthee voor vanavond. Denk dat ik nu een stuk eerder in bed lig dan normaal op vrijdagavond 

Ik mis de wijn niet, het is al een paar jaar terug dan er elke vrijdagavond een fles wijn open ging, die, als we er aan dachten, 's zondags op ging. Toen we steeds vaker halverwege de werk nog een aangebroken fles zagen staan, zijn we daarmee gestopt om dat "standaard" te doen en alleen nog bij bijzondere gelegenheden.
De koffie waarmee ik gestopt ben, mis ik ook niet. De cichorei-"koffie" smaakt met een plonsje sojamelk ook prima. Alleen merk ik niet veel verschil wat betreft slapen. Misschien drink ik ook mog teveel zwarte thee om lekker te kunnen slapen.

Ik drink droge witte wijn maar dat telt zeker niet 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

08-01-2022 om 09:08

Hoe is jouw ijsthee avond verlopen, Dolfje? En jouw groene thee avond, Ainne? Hier was het ook warme groene thee, zoals elke dag en elke avond. Ik heb wel bedacht dat ik me zou kunnen wagen aan het maken van een alcoholvrije cocktail voor de zaterdag. Een mojito zonder rum moet toch ook lekker zijn, bijvoorbeeld.

Ik vind Crodino een lekker alcoholvrij drankje om mijn glaasje wijn mee te vervangen . Alcoholvrije wijn vind ik eigenlijk alleen de la  Tulipe rosee met bubbels van Ilja Gort een beetje te pruimen, de rest is net dubbel friss .

wild-flower schreef op 08-01-2022 om 09:22:

Ik vind Crodino een lekker alcoholvrij drankje om mijn glaasje wijn mee te vervangen . Alcoholvrije wijn vind ik eigenlijk alleen de la Tulipe rosee met bubbels van Ilja Gort een beetje te pruimen, de rest is net dubbel friss .

Crodino met tonic, was mijn zomerdrankje. 

Alcohol vrije wijn vond ik ook geen succes, wel een aantal lekkere 0.0 biertjes gevonden van de zomer.

Bellejolie schreef op 03-01-2022 om 16:59:

ja gingerbeer is echt lekker. Ik heb bv ook ginger siroop van belvoir (verkrijgbaar bij albert heijn).

Deze is heel lekker! En pittig. Gisteren een mooi kristallen glas gevuld met ijsklontjes, siroop en water. En omdat je hem niet zo achter elkaar weg kunt klokken (ik niet tenminste) was het een prima alternatief voor de gin-tonic van de anderen.

Oh geen probleem hier verder zo zonder alcohol. Vanmiddag gaan we ergens op bezoek, zij drinken nu zelf niet want net een baby maar bieden het ons vast aan al weet zij wel dat ik nu even niet drink.

wild-flower schreef op 08-01-2022 om 10:27:

[..]

Winter variant

https://www.studiokook.nl/espresso-crodino-mocktail-met-sinaasappel/

Het klinkt heel apart. Maar misschien probeer ik het een keer uit

Ik doe dan geen Dry january, maar aangezien ik momenteel amper tegen alcohol kan is enige afwisseling van de thee en koffie soms wel lekker.

watertoren schreef op 08-01-2022 om 09:05:

Ik drink droge witte wijn maar dat telt zeker niet

haha die ga ik onthouden voor mijn "Dry January".

Ik herken de zelfdiscipline van de andere schrijvers. Eén dropje lukt zelden, en éen bakje chips lukt zeker nooit. Het is gewoon de hele zak. Dan krijg ik wel eens als tip, oh dan koop je zo'n zak met van die kleine zakjes (alsof ik dan maar één zakje neem 😆) tuurlijk werkt dat niet. (dus haal ik het niet vaak in huis, en als ik het haal dan mag het ook op van mezelf) 
Met wijn ben ik een 'samen drinker'. Ik zal nooit alleen een wijntje nemen, dan smaakt het me helemaal niet. Maar als ik bij een vriend of vriendin ben (die ook drinkt) dan drink ik gezellig een wijntje mee, ben ik met iemand die aan de thee zit, dan doe ik ook thee of koffie, ga niet in mijn uppie drinken. Dus dan valt het al mee met mijn drankgebruik. Maar er zijn ook wel avondjes met vrienden dat er echt teveel drank doorheen gaat (gelukkig niet vaak, 1 tot 2 keer per jaar) , dan heb ik de volgende ochtend enorme spijt, want dan pas heb ik er last van (soms hoofdpijn, vaker misselijk) 

Dus oke, eigenlijk had ik je vraag niet mogen beantwoorden, want ik doe niet mee, wel heb ik een 'dry' periode van een jaar of 10 gehad. Ik dronk op mijn 20e vaak bier bij uitgaan. Toen werd ik zwanger op mijn 25e, niet meer gedronken tot mijn 35e want ik lustte na mijn zwangerschap geen bier meer (nog steeds niet) tot ik de droge witte wijn ontdekte op mijn 35e (mijn ouders dronken alleen zoete witte wijn wat ik heel vies vind, en op een of andere manier is het nooit in me opgekomen dat droge witte wijn beter zou smaken, ik had wijn gewoon afgeschreven als drankje) 

Ademes schreef op 08-01-2022 om 10:01:

[..]

Deze is heel lekker! En pittig. Gisteren een mooi kristallen glas gevuld met ijsklontjes, siroop en water. En omdat je hem niet zo achter elkaar weg kunt klokken (ik niet tenminste) was het een prima alternatief voor de gin-tonic van de anderen.

Is die siroop erg zoet of valt het mee. Als aperitief drink ik vaak tomatengroentensap. 

Bellejolie

Bellejolie

08-01-2022 om 11:23 Topicstarter

wild-flower schreef op 08-01-2022 om 09:22:

Ik vind Crodino een lekker alcoholvrij drankje om mijn glaasje wijn mee te vervangen . Alcoholvrije wijn vind ik eigenlijk alleen de la Tulipe rosee met bubbels van Ilja Gort een beetje te pruimen, de rest is net dubbel friss .

Oh bah, alcoholvrije wijn. Nee, dat heb ik geprobeerd, maar vond ik geen succes. Dan liever gewoon een frisdrank of sapje.

Qua alcoholvrij bier zweer ik bij Warsteiner en de speciaalbieren van Lowlander.

Bellejolie

Bellejolie

08-01-2022 om 11:27 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 08-01-2022 om 11:11:

[..]

Is die siroop erg zoet of valt het mee. Als aperitief drink ik vaak tomatengroentensap.

Valt mee vind ik. Nu kun je het zelf ook doseren natuurlijk, dus dat scheelt.

Tomatensap vind ik ook lekker, maar ook vaak erg vullend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.