Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Blijvend gezond eten

Ik heb hoge bloeddruk en hoog cholesterol. En dat is erfelijk, dus niet mijn "schuld". Maar goed, ik moet hier wel medicijnen voor slikken. En ik báál hier zo van!

Mijn BMI is goed (23 of zo, ik weeg me eigenlijk maar zelden) en over het algemeen is mijn dieet prima, ik beweeg regelmatig, voornamelijk wandelen, en voor mijn leeftijd - loop tegen de 50 aan - ben ik verder gewoon gezond.

Maar goed, even terug naar dat stukje "over het algemeen is mijn dieet prima". In de basis is dat inderdaad zo, ik eet gevarieerd, regelmatig, blabla, maar... ik snack dagelijks, en dat zijn altijd dingen als snoep en koek en dan niet 1 koekje zeg maar. Dit moet echt stoppen. Gewoon klaar. Het liefst wil ik helemaal van het snacken af; gewoon drie keer per dag een goede maaltijd en that's it. En verder wil ik ook wat aanpassingen doen als (nog) meer vegetarisch eten (sowieso geen rund/varken/lam meer).

Bovenstaande is dus niet perse om af te vallen, maar voornamelijk met het doel mezelf zo gezond mogelijk te krijgen/houden zodat de lage dosis medicijnen laag kan blijven. Je zou toch denken dat dat meer dan genoeg reden is om dit blijvend te doen? Waarom vind ik het dan toch moeilijk om die stomme snoep te laten staan?

Iemand anders in hetzelfde schuitje?


Tja, waarom is het halve land te dik? Omdat de meeste mensen zoet en vet lekker vinden en dat ons beloningscentrum activeert.

Ik herken je verhaal alhoewel er bij mij van mij wel een kilo of 4 af mag. Maar ook een te hoog cholesterol, gebruik nu nog geen medicijnen en hopelijk blijft dit ook zo. 

Maar goed ik ben nu wel aan het opletten met mijn voeding. Eet ook best wel gevarieerd en gezond, denk ik.

Gebruik altijd al vloeibare boter en olijfolie, eet zelden boter op brood. Gebruik volkoren producten en zilvervliesrijst en geen pakjes en/of zakjes.

Ainne

Ainne

08-10-2021 om 13:23 Topicstarter

Oh er mag bij mij ook gerust 4 kilo af hoor, beetje strakker is altijd leuk toch Maar ik wil het dus echt vanuit het gezondheidsoogpunt benaderen (misschien helpt me dat als de jellybeans me roepen?).

Mijn plan van aanpak is voornamelijk focussen op nog meer gezonde vetten (olijfolie, vis, dat soort producten) en groenten en juist minder vlees. En misschien grotere porties zodat ik minder snackzin krijg? Mijn aller-allergrootste valkuil is snacken 's avonds, als iedereen naar bed/boven is en ik nog beneden zit.

Mijn advies zou zijn om niet helemaal er mee te stoppen. Dat is vaak waar het mis gaat, omdat als je dan een keer toegeeft teruggaan heel moeilijk is.

Probeer het te beperken. Als 1 ding per dag niet lukt, kies dan een dag in de week waar je vrij mag eten wat je wilt. Op 1 dag meerdere koekjes eten, is altijd nog beter dan elke dag. En een stuk makkelijker vol te houden.

Ik herken het. Ook een gezond BMI maar te hoog cholesterol. Ik eet gezond, maar een stuk chocola, een schaaltje chips, toastje Franse kaas, lekker broodje, het gaat er allemaal wel in.
Ik probeer deze dingen te beperken tot het weekend. Door de week 1 koekje op een dag (behalve als ik vrijdags naar de bakker ben geweest, dan blijft er altijd een  kaas/uienbroodje of appelflap aan mijn handen plakken) en geen alcohol. 
Ik vind het niet makkelijk.....

Stoppen met snacken lukt bij mij ook niet. Wat wel (soms met vlagen en soms voor langere tijd werkt) is minderen, alternatieve en kleinere porties. Een koek is snel gepakt, maar uit een ministroopwafeltje haal je al snel evenveel voldoening. Fruit en snackgroente zijn voor mij best een drempel, maar het is wel zoveel fijner dan alles tot die 3 maaltijden proberen te beperken. 

Ik heb trouwens wel een goede tip gelezen van Het Voedingscentrum: de eetwissel.
Vervang 1 ding per keer door iets gezonders. Dus bijvoorbeeld gewone kaas door magere kaas (en zo zijn er talloze voorbeelden). Als deze wissel is ingesleten ga je verder met de volgende eetwissel. En zo verder..

Misschien is de lazyfitgirlmethode iets voor je

Willen en willen zijn twee verschillende dingen en vaak tegengesteld.

Ik heb geen idee hoe mijn cholesterolwaarde is. Mijn bloeddruk is 's morgens verhoogd (oranje of één waarde oranje en de andere groen; dan ben ik het actiefst en vol van plannetjes) en 's middags word ik lamlendiger en dan meet ik meestal groen. Ook 's avonds; dan zit ik vooral.

Ik accepteer het en hoef geen medicijnen. Ze werden me trouwens ook niet aangeboden bij het laatste consult.

Ainne

Ainne

08-10-2021 om 14:39 Topicstarter

Ik ben niet op zoek naar dieettips, wat dat betreft is er weinig winst te halen denk ik. Van die medicijnen kom ik ook niet af, omdat die bloeddruk en cholesterol voornamelijk vanuit mijn DNA komt. Ik ga twee keer per jaar naar de cardioloog en op zich is hij helemaal niet negatief en vooralsnog zijn de doses laag, maar dat wil ik dus zo houden.

Light/dieet-producten doe ik niet aan. Maar die haribo, de chocoladekoekjes, dat soort onzin, dat moet echt ophouden. En ik probeer te begrijpen waarom ik dat laatste stukje toch maar niet in mijn brein krijg, ik vind het zulk kinderachtig gedrag. Eén ministroopwafel leidt tot 8, dat soort fratsen.

Bedankt voor alle reacties trouwens 😊

Je vindt koekjes lekker, denk ik. En als je je gaat beheersen dan bouwt dat energie op en sla je door.

bij mij werkt maar een ding: ik koop het niet.

Ainne

Ainne

08-10-2021 om 15:03 Topicstarter

rionyriony schreef op 08-10-2021 om 14:50:

Je vindt koekjes lekker, denk ik. En als je je gaat beheersen dan bouwt dat energie op en sla je door.

Weet je, eigenlijk vind ik ze vaak niet eens bijzonder lekker, dat is het stomme. 

Ainne

Ainne

08-10-2021 om 15:04 Topicstarter

Joszy schreef op 08-10-2021 om 15:00:

bij mij werkt maar een ding: ik koop het niet.

Perfecte oplossing inderdaad. Maar ja, dan doet mijn man boodschappen… 

Koop een klein kluisje, laat je man het daar in opbergen zonder jou de code te geven
Eén keer in de week mag die dan even open

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.