Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Woonlasten en de rest t.o.v. inkomen

Mijn huur (incl gas water licht) is 25% van mijn salaris. Is ook de voornaamste reden dat ik hier nog woon. Als ik iets anders ga huren, schat ik in dat ik naar zeker 40% ga. 

Mijn huur is 28% van mijn netto salaris. Dat is zonder GWL, en alle andere vaste lasten.

24% is toch maar heel weinig? Heb je dan niet meer dan genoeg over om ruim van te leven?

Mijn hypotheek (alleenstaand) is nog geen 15 procent van m’n inkomen. Alle kosten voor het huis, inclusief vve, gwl, tv, lease ketel, internet en alle belastingen zijn samen met de hypotheek bijna 28% van m’n netto inkomen. Boodschappen erbij kom je op 40%. Ik spaar zo’n 18%. En toch vind ik niet dat ik er nou heel ruim bij zit elke maand. Heb t idee dat stellen om mij heen niet eens weten hoeveel geld er nog op de rekening staat omdat er altijd genoeg is. Daar ben ik wel jaloers op. Ik zou dus ook echt niet duurder willen gaan wonen. Dan kan ik geen verre reizen meer maken etc. 

MMcGonagall schreef op 30-08-2026 om 10:26:

[..]

Alle kosten voor het huis doen we 50/50. De overige gezamenlijke kosten naar rato van ons salaris (45/55), zonder rekening te houden met zijn freelance inkomsten waarvoor hij natuurlijk ook meer uren werkt (naast zijn baan). De katten en het inwonende kind zijn van mij dus daar betaalt hij dan ook aan mee. Het is dus wel eerlijk verdeeld.

Is dat echt zo? Het klinkt toch alsof hij onder de streep behoorlijk meer overhoudt dan jij.
Is het dan redelijk om de kosten voor het huis 50-50 te doen?

Tuinfluiter schreef op 30-08-2026 om 11:45:

[..]

Ook al vinden jullie het eerlijk verdeeld wil natuurlijk niet zeggen dat jullie er beide ook gelukkig mee zijn.

Waar je je geld aan wil uitgeven kan per persoon in een relatie erg verschillen. De één vindt een mooi duur huis erg belangrijk de ander zou veel liever een goedkoper huis hebben maar meer budget voor vakantie.

Als alle lasten betaald zijn heb je dan nog een redelijk budget over voor de leuke dingen in het leven en om wat te sparen.

Zou wel zo snel mogelijk al je financiën op een rijtje zetten zodat je weet wat jezelf nog vrij te besteden hebt.

Houdt samen ook even het boodschappen budget tegen het licht geef jij daar nu veel meer aan uit dan vroeger.

Ja dit eigenlijk. 

Onze vaste lasten zijn laag, ik schat hooguit 10% van ons gezamenlijk inkomen.Hypotheek is afgelost(we zijn gepensioneerd).

Onze hypotheek is ongeveer 25% van ons maandelijks inkomen. Met vaste lasten zitten we boven de 60%. Daar tel ik boodschappen niet in mee, wel BSO. We houden weinig over om te sparen. Op dit moment sparen we alleen de hypotheekrente-aftrek. Toch is het nog goed te doen allemaal - lagere lasten zou fijn zijn, maar we redden het prima. 

Wij doen alles trouwens op een grote hoop. Wel hebben we bij de notaris het een en ander vastgelegd omdat ik voor ons huis eigen geld heb ingebracht. 

MarvelousM schreef op 30-08-2026 om 13:54:

Mijn hypotheek (alleenstaand) is nog geen 15 procent van m’n inkomen. Alle kosten voor het huis, inclusief vve, gwl, tv, lease ketel, internet en alle belastingen zijn samen met de hypotheek bijna 28% van m’n netto inkomen. Boodschappen erbij kom je op 40%. Ik spaar zo’n 18%. En toch vind ik niet dat ik er nou heel ruim bij zit elke maand. Heb t idee dat stellen om mij heen niet eens weten hoeveel geld er nog op de rekening staat omdat er altijd genoeg is. Daar ben ik wel jaloers op. Ik zou dus ook echt niet duurder willen gaan wonen. Dan kan ik geen verre reizen meer maken etc.

Het lijkt zo he, betekend niet dat het ook zo is. Zij hebben de bankrekening mss aardig leeg. Mijn zusje heeft ooit bij de bank gewerkt, en degene met de grootste huizen en grootste auto's moesten geld lenen om een nieuwe wasmachine te kopen. 

onze hypotheek (netto) bedraagt nu 16% van ons gezamenlijk inkomen. Dankzij de overwaarde op ons vorige huis. Onze vaste lasten (gas, water, licht, verzekeringen, auto’s, boodschappen budget, zorgverzekering, kleedgeld voor de kinderen, etc) komt volgens mij uit op ongeveer 55%

De vaste lasten bedragen bij ons ongeveer 40% van het netto inkomen. Dat is zónder boodschappen, zonder reserveringen voor kleding, vervoer/vrije tijd e.d. Alle vaste lasten dus: Wonen, Heffingen, Verzekeringen, Abo's en lidmaatschappen.

Voor de reserveringen voor Boodschappen, Kleding/kapper, Cadeautjes, OV/ brandstof, Vrije tijd/sport, Inventaris, Auto/fietsonderhoud en vrij sparen houden we dus ongeveer 60% van het netto salaris over. 

Onze situatie is wel heel anders dan die van jou nl. gepensioneerd en levend van 2 AOW's en 1 Pensioen. Geen toeslagen.

Woon in een oude flat in grote stad,de huur is 15% van m'n inkomen. Met energie/internet/waterschap erbij wordt dat 21% van inkomen. Hier ooit komen wonen toen de huur heel laag was. Waren toen oude jaren 50 flats,enkel glas, gaskachel,gehorig etc. Is later enorm gerenoveerd en voor nieuwe bewoners ging de huur fors omhoog.Voor oude bewoners bleef het gewoon bij 4 % per jaar. Als ik ga verhuizen schiet dat trouwens wel fors omhoog.Dus nog maar even blijven zitten.

buufie schreef op 30-08-2026 om 14:24:

[..]

Het lijkt zo he, betekend niet dat het ook zo is. Zij hebben de bankrekening mss aardig leeg. Mijn zusje heeft ooit bij de bank gewerkt, en degene met de grootste huizen en grootste auto's moesten geld lenen om een nieuwe wasmachine te kopen.

Ik denk dat je daar een punt hebt. Ik weet van een rijdende groenteman dat hij soms de boodschappen moest opschrijven in een hele dure wijk van de stad totdat het volgende salaris binnen was...

buufie schreef op 30-08-2026 om 14:24:

[..]

Dit inderdaad! 

Ook wel eens gehoord van een vriendin die dit soort aanvragen deed. Bruto-maandinkomen van destijds 9000 gulden en dan de wasmachine van 1000 gulden moeten financieren. Dat ze dan bij die aanvraag nog even checkte bij de collega of die 9000 wel goed was. 

Oh geloof best dat dat ook bestaat maar bij sommige van mijn vriendinnen en hun echtgenoten is er gewoon altijd genoeg. Dan wordt er een auto nieuw gekocht ‘want wat moet ik anders met m’n geld doen’. Of een verbouwing van een ton gepland. Of er wordt weer eens bij de librije gegeten. Of een huis van een miljoen euro gekocht….

MarvelousM schreef op 30-08-2026 om 16:27:

Oh geloof best dat dat ook bestaat maar bij sommige van mijn vriendinnen en hun echtgenoten is er gewoon altijd genoeg. Dan wordt er een auto nieuw gekocht ‘want wat moet ik anders met m’n geld doen’. Of een verbouwing van een ton gepland. Of er wordt weer eens bij de librije gegeten. Of een huis van een miljoen euro gekocht….

Goeie banen zeker.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.