Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Woonlasten en de rest t.o.v. inkomen

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2026 om 08:27:

Welke vaste lasten worden meegerekend? Daar heeft iedereen een andere verdeling voor. Verzekeringen? Heffingen? Of hebben we het alleen over huur/hypotheek en gas en licht? Inboedelverzekering?

Ik lees het als huur/hypotheek niet erbij. TO heeft het opgesplitst toch? Zoveel aan hypotheek en daarnaast zoveel aan vaste lasten. 

Meesje schreef op 30-08-2026 om 08:34:

[..]

Ik lees het als huur/hypotheek niet erbij. TO heeft het opgesplitst toch? Zoveel aan hypotheek en daarnaast zoveel aan vaste lasten.

Maar ik zie dat mensen boodschappen als vaste lasten zien? Voor mij zijn vaste lasten huur, water, energie, verzekeringen en heffingen. De rest niet. Dat is variabel.

Hypotheek plus G/W/L ca 10% van ons netto inkomen.

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2026 om 08:37:

[..]

Maar ik zie dat mensen boodschappen als vaste lasten zien? Voor mij zijn vaste lasten huur, water, energie, verzekeringen en heffingen. De rest niet. Dat is variabel.

Ik heb boodschappen er idd ook niet bijgeteld. Maar er zijn toch nog wel meer vaste, niet variabele, lasten? Telefoon, internet bijv. Voor mij kinderopvang (ca 15% van mn inkomen, dus flinke hap). Autoverzekering en/of ov abonnement. Dat zijn ook maandelijks terugkerende vaste kosten? 

MMcGonagall

MMcGonagall

30-08-2026 om 08:55 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 30-08-2026 om 08:27:

Welke vaste lasten worden meegerekend? Daar heeft iedereen een andere verdeling voor. Verzekeringen? Heffingen? Of hebben we het alleen over huur/hypotheek en gas en licht? Inboedelverzekering?

Ik heb de boodschappen daarbij geteld omdat ik uitging van mijn bijdrage op de gezamenlijke rekening. GWL, woonverzekering en AVP, boodschappen. Ik vond dat een enorm bedrag dus hopelijk werd dat in de aanloop beïnvloed door allerlei eenmalige dingetjes (nieuwe stoffer en blik, schoonmaakdoekjes, stofzuigerzakken).

Meesje schreef op 30-08-2026 om 08:53:

[..]

Ik heb boodschappen er idd ook niet bijgeteld. Maar er zijn toch nog wel meer vaste, niet variabele, lasten? Telefoon, internet bijv. Voor mij kinderopvang (ca 15% van mn inkomen, dus flinke hap). Autoverzekering en/of ov abonnement. Dat zijn ook maandelijks terugkerende vaste kosten?

Telefoon en internet ben ik inderdaad vergeten, verzekeringen heb ik genoemd. Ik wil maar zeggen dat het vergelijken zo moeilijk is. Iedereen heeft toch andere vaste lasten en verplichtingen. De een heeft abo's de ander helemaal niet. 

MMcGonagall schreef op 30-08-2026 om 08:55:

[..]

Ik heb de boodschappen daarbij geteld omdat ik uitging van mijn bijdrage op de gezamenlijke rekening. GWL, woonverzekering en AVP, boodschappen. Ik vond dat een enorm bedrag dus hopelijk werd dat in de aanloop beïnvloed door allerlei eenmalige dingetjes (nieuwe stoffer en blik, schoonmaakdoekjes, stofzuigerzakken).

Ik zal vanmiddag proberen om het uit te rekenen.

MMcGonagall schreef op 30-08-2026 om 08:55:

[..]

Ik heb vrij snel overzicht van de grove verdeling. Dat komt omdat de vaste lasten van de rekening gaan waar mijn salaris wordt gestort, inclusief hypotheek (14%). Vanuit die rekening stort ik geld naar een boodschappenrekening die in gebruik is voor de variabele lasten. En gaat er van die salaris rekening een vast bedrag naar de spaarrekening.

Toen ik getrouwd was met mijn ex, hadden we een groot inkomensverschil dat veroorzaakt werd doordat ik voor de kinderen thuisbleef en in deeltijd werkte. Ik vond een verdeling naar rato destijds oneerlijk uitpakken en uiteindelijk hebben we dat toen omgezet naar een verdeling waarbij we beiden hetzelfde vrij te besteden bedrag overhielden. Een ‘zakgeldsysteem’. Moet er wel bij zeggen dat mijn ex een vreselijke vrek was en overal moeilijk over deed. 

ToetieToover schreef op 30-08-2026 om 09:11:

[..]

Ik heb vrij snel overzicht van de grove verdeling. Dat komt omdat de vaste lasten van de rekening gaan waar mijn salaris wordt gestort, inclusief hypotheek (14%). Vanuit die rekening stort ik geld naar een boodschappenrekening die in gebruik is voor de variabele lasten. En gaat er van die salaris rekening een vast bedrag naar de spaarrekening.

Toen ik getrouwd was met mijn ex, hadden we een groot inkomensverschil dat veroorzaakt werd doordat ik voor de kinderen thuisbleef en in deeltijd werkte. Ik vond een verdeling naar rato destijds oneerlijk uitpakken en uiteindelijk hebben we dat toen omgezet naar een verdeling waarbij we beiden hetzelfde vrij te besteden bedrag overhielden. Een ‘zakgeldsysteem’. Moet er wel bij zeggen dat mijn ex een vreselijke vrek was en overal moeilijk over deed.

Ik heb dus heel slecht overzicht, want alle vaste lasten gaan van de rekening van man. Alle variabele lasten gaan van mijn rekening. Gaat al jaren in goed vertrouwen, ongeveer eens per jaar/twee jaar houden we alles eens even tegen het licht. En dat was toevallig gistermorgen. Aanleiding daarvoor is meestal een verandering van inkomen, of uitgaven, grote aankoop oid. Moeten nu een nieuwe rentevaste periode kiezen dus maar weer eens gaan zitten.

Oh boodschappen er ook bij. Dan kom ik in totaal denk ik op 20% van ons netto inkomen.

Wat ik me afvraag: jij zit de vaste lasten boven de 50% van je inkomen. Geldt dat ook voor je partner?

We wonen in Zwitserland; hebben 20 jaar geleden gebouwd. En onze Hypothek is en blijft ( vanwege de belasting) 7% van ons inkomen.We hebben goedkoop gekocht, in een goede Regio. En de aankomende 2 jaren gaan we weer bouwen; want dit huis met 7 slaapkamers en 3 badkamers is te groot voor 2 mensen. Maar onze Hypothek blijft gelijk…

MMcGonagall

MMcGonagall

30-08-2026 om 10:26 Topicstarter

Dees! schreef op 30-08-2026 om 09:47:

Oh boodschappen er ook bij. Dan kom ik in totaal denk ik op 20% van ons netto inkomen.

Wat ik me afvraag: jij zit de vaste lasten boven de 50% van je inkomen. Geldt dat ook voor je partner?

Alle kosten voor het huis doen we 50/50. De overige gezamenlijke kosten naar rato van ons salaris (45/55), zonder rekening te houden met zijn freelance inkomsten waarvoor hij natuurlijk ook meer uren werkt (naast zijn baan). De katten en het inwonende kind zijn van mij dus daar betaalt hij dan ook aan mee. Het is dus wel eerlijk verdeeld.

Mijn huur wordt voor bijna de helft betaald uit huursubsidie.
Daarna is het ongeveer 35% van mijn netto inkomen.
(toen ik het huurcontract tekende, had ik een hoger inkomen).
Energie en water weet ik niet zo goed, ik denk 10% van mijn inkomen.

Mijn zorgverzekering wordt misschien voor de helft betaald uit zorgtoeslag, en de rest is zo'n 8% van mijn inkomen.

Ik moet erbij zeggen dat ik er geen tandartsverzekering bij heb.

Loulou39 schreef op 29-08-2026 om 21:51:

Bij mij is de huur alleen al ongeveer 40% van mijn inkomen. En dan moeten alle vaste lasten er nog af.

Met vaste lasten 65% van mijn inkomen, en dan reken ik boodschappen niet mee want dat verschilt per maand.

Heel hoog percentage vind ik zelf, en dat is vooral dankzij de woningmarkt/hoge huurprijzen.

MMcGonagall schreef op 30-08-2026 om 10:26:

[..]

Alle kosten voor het huis doen we 50/50. De overige gezamenlijke kosten naar rato van ons salaris (45/55), zonder rekening te houden met zijn freelance inkomsten waarvoor hij natuurlijk ook meer uren werkt (naast zijn baan). De katten en het inwonende kind zijn van mij dus daar betaalt hij dan ook aan mee. Het is dus wel eerlijk verdeeld.

Ook al vinden jullie het eerlijk verdeeld wil natuurlijk niet zeggen dat jullie er beide ook gelukkig mee zijn.

Waar je je geld aan wil uitgeven kan per persoon in een relatie erg verschillen. De één vindt een mooi duur huis erg belangrijk de ander zou veel liever een goedkoper huis hebben maar meer budget voor vakantie.

Als alle lasten betaald zijn heb je dan nog een redelijk budget over voor de leuke dingen in het leven en om wat te sparen.

Zou wel zo snel mogelijk al je financiën op een rijtje zetten zodat je weet wat jezelf nog vrij te besteden hebt.

Houdt samen ook even het boodschappen budget tegen het licht geef jij daar nu veel meer aan uit dan vroeger.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.