Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Venusss
20-06-2026 om 19:51
Ysenda schreef op 20-06-2026 om 13:16:
[..]
Hoger arbeidsloon voor de plukkers en verpakking. Het scheelt nogal of je €15 bruto moet betalen of €3,50
Aha, ja dat zal inderdaad een reden zijn
bieb1963
20-06-2026 om 20:04
Yumi schreef op 20-06-2026 om 19:50:
[..]
Leuke verhalen heeft jou buurman
Elk stukje vlees moet aantoonbaar biologisch zijn, je kan niet zomaar vlees bestempelen als zijn de biologisch.
Biologische slachten wordt steeds moeilijker voor boerenVoor veel bio-boeren wordt het steeds lastiger om hun dieren op een biologisch gecertificeerde manier te laten slachten. Veel kleine, biologische slachthuizen sluiten door hoge kosten de deuren, dus moeten boeren steeds verder rijden voor een goede slachterij. De boeren kunnen niet snel bij andere bedrijven terecht, want om van biologische dieren biologisch vlees te maken moet ook de slachterij gecertificeerd zijn.
Volgens Van der Kooij is een van de redenen dat veel slachters stoppen de ingewikkelde regelgeving: “Je moet aan allerlei voorwaarden voldoen, zoals een NVWA-arts en hoge keuringskosten.” Van der Kooij vertelt dat een biologische slachterij het gangbare en het biologische vlees apart moet houden. “
Skål is de organisatie die slachthuizen certificeert die biologisch vee mogen slachten. Zij controleren alle biologische productie in Nederland, van landbouwbedrijven tot importeurs en levensmiddelenfabrikanten. Voor biologisch vlees wordt niet anders geslacht, maar het mag niet in contact komen met gangbaar vlees, vertelt woordvoerder Katinka van Roij: “Wij letten vooral op de scheiding tussen gangbaar en biologisch, die moet 100 procent gewaarborgd zijn.”
“We zijn jaarlijks een bedrag kwijt aan het certificaat van Skål en besteden veel tijd aan administratie. Elk stukje vlees moet gewogen worden en soms moeten we achter boeren aanbellen voor de juiste gegevens.
Biologische slachten wordt steeds moeilijker voor boeren - De Kortste Weg
Ongetwijfeld zijn er allerlei regels, certificaten en controles. Maar helaas geeft dat, zoals zo vaak, geen garanties. Als in koelcel 1 het biologische vlees ligt en in koelcel 2 het gewone en baas zegt, wanneer er niet voldoende biologisch is om de aangenomen order te kunnen leveren, vul het maar aan met niet biologisch, dan staat daar echt niet continu een mannetje van de warenwet er bovenop. T’is niet anders en zo gaat dat met veel dingen.
Ysenda
20-06-2026 om 21:33
bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 20:04:
[..]
Ongetwijfeld zijn er allerlei regels, certificaten en controles. Maar helaas geeft dat, zoals zo vaak, geen garanties. Als in koelcel 1 het biologische vlees ligt en in koelcel 2 het gewone en baas zegt, wanneer er niet voldoende biologisch is om de aangenomen order te kunnen leveren, vul het maar aan met niet biologisch, dan staat daar echt niet continu een mannetje van de warenwet er bovenop. T’is niet anders en zo gaat dat met veel dingen.
Nee, maar die staan wel regelmatig onaangekondigd op de stoep en dan akkeren ze alles door. Dat zijn echt geen fijne audits.
Dolfje
20-06-2026 om 22:15
Ik kan het betalen maar moest wel ff slikken vandaag toen ik twee dagkaarten voor een festival volgende maand bestelde.. 235€. Plus een busreis ernaar toe van €50 ( die ons niet eens helemaal naar huis brengt dus er komt dan nog 20-25€ voor de uber taxi laatste stuk bij) om nog maar te zwijgen over het eten en drinken die dag..
Yumi
20-06-2026 om 23:42
bieb1963 schreef op 20-06-2026 om 20:04:
[..]
Ongetwijfeld zijn er allerlei regels, certificaten en controles. Maar helaas geeft dat, zoals zo vaak, geen garanties. Als in koelcel 1 het biologische vlees ligt en in koelcel 2 het gewone en baas zegt, wanneer er niet voldoende biologisch is om de aangenomen order te kunnen leveren, vul het maar aan met niet biologisch, dan staat daar echt niet continu een mannetje van de warenwet er bovenop. T’is niet anders en zo gaat dat met veel dingen.
Vind het jammer dat er zulke verhalen in omloop zijn, want biologische gezonde en verantwoorde voeding vind ik belangrijk. Jij bent ervan overtuigd dat een gecertificeerde slachterij dit soort streken uithaalt.... Ik denk er anders over. Ik eet overigens geen vlees, vanwege het dierenleed en het milieu.
Ysenda
21-06-2026 om 08:02
Yumi schreef op 20-06-2026 om 23:42:
[..]
Vind het jammer dat er zulke verhalen in omloop zijn, want biologische gezonde en verantwoorde voeding vind ik belangrijk. Jij bent ervan overtuigd dat een gecertificeerde slachterij dit soort streken uithaalt.... Ik denk er anders over. Ik eet overigens geen vlees, vanwege het dierenleed en het milieu.
De verhalen kloppen, maar het zijn de uitwassen en zeker geen common practice. En juist omdat het geen standaard is krijgen ze aandacht.
Het is helaas wel dat wat blijft plakken terwijl het overgrote deel zich gewoon netjes aan de regels houdt.
Bonafide bedrijven hebben geen belang bij schandalen waar ze bij betrokken zijn.
bieb1963
21-06-2026 om 09:14
Yumi schreef op 20-06-2026 om 23:42:
[..]
Vind het jammer dat er zulke verhalen in omloop zijn, want biologische gezonde en verantwoorde voeding vind ik belangrijk. Jij bent ervan overtuigd dat een gecertificeerde slachterij dit soort streken uithaalt.... Ik denk er anders over. Ik eet overigens geen vlees, vanwege het dierenleed en het milieu.
Het zijn geen ‘verhalen’, het is uit de eerste hand en geen reden om eraan te twijfelen. Gesprek (met nog een aantal anderen, buurtgenoten) ging over gezonde voeding, het voedingscentrum, de zin en onzin van de nutriscore, de onduidelijkheden enz. Op een gegeven moment had iemand het over de A die prijkt op de biefstuk in de supermarkt (niet persé biologisch). Dat dat op zich logisch was t.o.v. de E op een slavink. Maar wat het probleem was, dat dan totaal wordt voorbij gegaan aan het feit dat je zeer matig moet zijn met roodvlees ivm darmkanker. En ook het milieu en dierenleed. Dat die A eigenlijk iets anders suggereert, het gevoel geeft goed bezig te zijn. Zo ging het gesprek en zo kwam de betreffende buurman op het biologische verhaal en dat ‘stickertjes’ op producten geen enkele garantie zijn enz.
ToetieToover
21-06-2026 om 09:34
Ik geloof best dat dit soort misstanden voorkomen. Voor mij nog steeds geen reden om niet biologisch te kopen. Fantastisch nieuws, dat er meer vraag dan aanbod is! Ik werk graag mee aan het vergroten van de vraag. Consumenten hebben meer macht dan ze denken.
Grindelwald
21-06-2026 om 09:58
McDonald's gisteren. Twee menu's bijna 30 euro. Weer klaar voor een heel jaar 😂
haarklover
21-06-2026 om 13:12
Ik vind McDonald's waanzinnig duur.
Voor dat geld kun je bij de Chinees of toko een lekkere maaltijd halen.
haarklover
21-06-2026 om 13:12
(ik moet erbij zeggen dat ik niet weet wat een patatje in de snackbar kost)
Loeki72
21-06-2026 om 15:30
haarklover schreef op 21-06-2026 om 13:12:
(ik moet erbij zeggen dat ik niet weet wat een patatje in de snackbar kost)
Wij hebben afgelopen nacht op mijn werk wat snacks besteld. Eén pita kaas/ananas kostte 5 euro, een patatje 5,50 en met mayo 6,50. Best veel geld vind ik.
Broodjebrie
21-06-2026 om 16:09
Loeki72 schreef op 21-06-2026 om 15:30:
[..]
Wij hebben afgelopen nacht op mijn werk wat snacks besteld. Eén pita kaas/ananas kostte 5 euro, een patatje 5,50 en met mayo 6,50. Best veel geld vind ik.
Daarom bak ik zelf frietjes thuis. Ik heb een airfryer, en er ligt altijd wel een zak friet en snacks in mijn vriezer.
Maar een frietje bestellen in de snackbar is best prijzig aan het worden inderdaad..
Grindelwald
21-06-2026 om 16:53
haarklover schreef op 21-06-2026 om 13:12:
Ik vind McDonald's waanzinnig duur.
Voor dat geld kun je bij de Chinees of toko een lekkere maaltijd halen.
Daarom kom ik er weinig. Maar af en toe kan ik er echt zin in hebben. Vooral in de frietjes met de fritessaus. En de aardbeien milkshake.
rionyriony
21-06-2026 om 18:35
bieb1963 schreef op 21-06-2026 om 09:14:
[..]
Het zijn geen ‘verhalen’, het is uit de eerste hand en geen reden om eraan te twijfelen. Gesprek (met nog een aantal anderen, buurtgenoten) ging over gezonde voeding, het voedingscentrum, de zin en onzin van de nutriscore, de onduidelijkheden enz. Op een gegeven moment had iemand het over de A die prijkt op de biefstuk in de supermarkt (niet persé biologisch). Dat dat op zich logisch was t.o.v. de E op een slavink. Maar wat het probleem was, dat dan totaal wordt voorbij gegaan aan het feit dat je zeer matig moet zijn met roodvlees ivm darmkanker. En ook het milieu en dierenleed. Dat die A eigenlijk iets anders suggereert, het gevoel geeft goed bezig te zijn. Zo ging het gesprek en zo kwam de betreffende buurman op het biologische verhaal en dat ‘stickertjes’ op producten geen enkele garantie zijn enz.
Voor Alzheimer kan het dan weer wat gunstiger zijn om vlees te eten, áls je het betreffende gen hebt. Maar dat weet je natuurlijk niet tenzij het een familieziekte is.
De Norgren-studie gaat over preventie — mensen zonder dementie die hun risico willen verlagen. Maar eenmaal Alzheimer is begonnen, is het een ander verhaal.
Het is niet uitgezocht waarom precies het eten van onbewerkt vlees de kans op de ontwikkeling van A. verkleint.
