Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
Bakblik
13-11-2025 om 14:50
kerst schreef op 13-11-2025 om 14:22:
22,50 euro voor een bord stampot!!
Winst voor de horeca minstens 17,50 euro per bord.
Nou, winst? Er moet ook personeel betaald worden dat die stamppot kookt en serveert.
Gas, water en licht. Onderhoud van het pand. Voor een locatie in een stad vind ik de prijs niet echt heel gek.
Ysenda
13-11-2025 om 16:07
Bakblik schreef op 13-11-2025 om 14:50:
[..]
Nou, winst? Er moet ook personeel betaald worden dat die stamppot kookt en serveert.
Gas, water en licht. Onderhoud van het pand. Voor een locatie in een stad vind ik de prijs niet echt heel gek.
Ik denk dat de winst hooguit 1 euro is. Het hele riedeltje wat je zegt: inventaris moet ook nog ergens vandaan komen. De marge wordt meestal gemaakt met drank, niet met eten.
Poezenmeisje
13-11-2025 om 18:50
Toch ga ik geen € 22,50 betalen voor stamppot die ik zelf lekkerder maak.
Herfstappeltaart
13-11-2025 om 18:53
Poezenmeisje schreef op 13-11-2025 om 18:50:
Wij hebben gisteren bij een grote Intratuin geluncht. Twee maal boterhammen met topping van kip, ei, wat salade en saus, plus twee fruitsap: 37 euro. De horeca is gewoon duur, dat weet je als je er gebruik van maakt. Alles is huisgemaakt goedkoper, maar ik betaal ook voor de gezelligheid van buiten de deur eten.
Grindelwald
13-11-2025 om 18:54
Poezenmeisje schreef op 13-11-2025 om 18:50:
Ik ook niet.
Poezenmeisje
13-11-2025 om 19:03
Godzijdank woon ik in Groningen. Dankzij de vele studenten en veel instellingen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is uit eten gaan nog betaalbaar.
https://eeteriedeglobe.nl/weekmenu-2/
Eeterie De Globe.
Lunch, vaste kaart.

Hier ga ik graag lunchen met man of collega's.
Zelfs de tosti's en kroketten worden geserveerd op een bord mét een kleine salade.
Poezenmeisje
13-11-2025 om 19:08
https://eeteriedeglobe.nl/weekmenu-2/
Het avondmenu wisselt elke week en de porties zijn meer dan royaal.
Bij een glas wijn krijg je standaard gratis een glas water. Bestel je alleen water, dan betaal je een kwartje voor het glas en het afwassen.
Bakblik
13-11-2025 om 19:18
Herfstappeltaart schreef op 13-11-2025 om 18:53:
[..]
Wij hebben gisteren bij een grote Intratuin geluncht. Twee maal boterhammen met topping van kip, ei, wat salade en saus, plus twee fruitsap: 37 euro. De horeca is gewoon duur, dat weet je als je er gebruik van maakt. Alles is huisgemaakt goedkoper, maar ik betaal ook voor de gezelligheid van buiten de deur eten.
Ja voor de gezelligheid en het eens niet zelf hoeven maken betaal ik graag. Ik eet dan ook meestal iets wat ik zelf niet (zo vaak) maak. Vorige week had ik vis, heerlijk klaargemaakt dat krijg ik thuis niet zo lekker.
Tango
13-11-2025 om 19:24
kerst schreef op 11-11-2025 om 21:41:
Noten
En kwalitatief goed kattenvoer.
Mondhygiëniste ook steeds duurder.
Mondhygiëniste inderdaad! Ik betaalde laatst ineens 102 euro. Daarvoor meestal rond de 80. Sorry hoor, maar dan ga ik geen 2 keer per jaar meer....
Poezenmeisje
13-11-2025 om 19:39
Ik heb geen tandarts meer.
Nadat mijn tandarts stopte (vier generaties van onze familie in de stoel gehad) werden we overgezet naar een grote praktijk.
Geen idee wie 'mijn' tandarts was en ik mocht alleen patiënt blijven als ik me twee keer per jaar liet mishandelen door één van hun mondhygiënistes. Ik had echt de bek vol bloed, belachelijk sadistische wijven.
Voor nood ga ik dan maar naar het UMCG als oefenobject voor studenten en regulier onderhoud mag de tandarts in Frankrijk gaan doen tijdens de vakantie.
Poezenmeisje
13-11-2025 om 19:43
Zoon heeft als jongvolwassene niet één vulling. Ik had ook nooit iets totdat ik twee jaren bij mijn vader ging wonen en een tandarts kreeg die snel rijk wilde worden.
Particulier verzekerd, dus kassa.
Mijn 'eigen' tandarts schrok zich scheel toen ik bij hem terugkwam zodra ik op mezelf woonde. De tien gaatjes die nog moesten gebeuren, volgens de andere tandarts, heeft hij in de daaropvolgende 25 jaar niet kunnen vinden.
Wel had hij mij terug gekregen als angstpatiënt (er was door dat rotmens zelfs in mijn wang geboord) en ik kreeg dus soms een kaakklem opgezet...
TheBrown97
13-11-2025 om 21:31
MMcGonagall schreef op 10-11-2025 om 22:18:
Ik koop wel een reep van 100 gram voor € 3,85 maar meer dan € 5,50 voor 170 of 200 gram wordt me dan te gek. Dat is natuurlijk helemaal niet rationeel
Valt mee toch als 100gram genoeg is en 170 gram eigenlijk teveel 
Rozi
14-11-2025 om 12:02
Grindelwald schreef op 13-11-2025 om 18:54:
[..]
Ik ook niet.
Ik ook niet hoor, dat is echt absurd. Een kilo aardappels kost nu iets meer dan een euro per kilo. Je kunt ook overdrijven om zoveel te vragen voor zoiets.
Ik ga bijna niet meer naar de horeca. Uitzondering is nog een broodje om mee te nemen die zijn hier 6-7 euro dat gaat nog wel vind ik.
Koffie vind ik ook veel te duur geworden in horeca, bijna 4 euro. Omdat koffie zo duur is geworden wordt er echt op bezuinigd wat er wordt ingekocht, vind het op de meeste plekken smerig nu.
MMcGonagall
14-11-2025 om 12:51
Ik ben altijd nog wel veel geld kwijt voor stamppot. De groente zijn de kosten niet, maar zuurkoolspek, rookworst, zakje jus. Zeker dat spek en de rookworst zijn echt duur geworden tegenwoordig. In de horeca moet iemand dat nog in elkaar zetten en het minimumloon is juist 40% verhoogd omdat jullie dat allemaal wilden. € 22,50 is te geef voor een vers bereide maaltijd op een comfortabele stoel in een verwarmde ruimte en iemand die dat voor je neus komt zetten.