Financiën en recht
lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?
lientje69
11-07-2025 om 14:53
Dat valt mij idd ook op van die ijsjes. Wij zijn al jaren helemaal overgestapt op huismerk ijs. Dat is idd qua smaak geen extreem verschil maar scheelt wel veel geld.
Wat ik ook erg duur vind geworden is limonade. Ik koop altijd een paar flessen Raak 0 % suiker maar die zijn in 5 jaar tijd ruim verdubbeld in prijs.
LindaPinda11
11-07-2025 om 15:10
ik zit in de bijstand en koop al geen dingen als drinken en toetjes. Maar zelfs basisbenodigdheden worden gewoon te duur😒 ik kocht wel een een fles siroop maar dat lukt ook niet meer
alhambra
11-07-2025 om 15:24
LindaPinda11 schreef op 11-07-2025 om 15:10:
ik zit in de bijstand en koop al geen dingen als drinken en toetjes. Maar zelfs basisbenodigdheden worden gewoon te duur😒 ik kocht wel een een fles siroop maar dat lukt ook niet meer
Ik vind het heel rot voor je. Basisbenodigdheden zouden voor iedereen bereikbaar moeten zijn. Gezond kunnen eten en af en toe kunnen variëren vallen wat mij betreft ook onder de basis. Dus niet 7x per week wortels eten omdat die betaalbaar zijn.
thinkso
11-07-2025 om 16:54
alhambra schreef op 11-07-2025 om 15:24:
[..]
Ik vind het heel rot voor je. Basisbenodigdheden zouden voor iedereen bereikbaar moeten zijn. Gezond kunnen eten en af en toe kunnen variëren vallen wat mij betreft ook onder de basis. Dus niet 7x per week wortels eten omdat die betaalbaar zijn.
Helemaal mee eens.. Triest dat het allemaal zo duur is geworden.
bieb1963
11-07-2025 om 17:20
Ik koop ook heel veel huismerk, dat scheelt bakken met geld. Ik kijk wel altijd naar de samenstelling, dus dat het niet veel ongezonder is door veel meer suiker, zout en andere toevoegingen. Maar veel dingen maken geen bal uit. AH eigen merkt is meestal prima. Denk bijv aan (100%) pindakaas, bliktomaten, pasta’s, Perla koffie en nog veel meer. Ik heb geen enkele reden om daarvan de zgn A merken te kopen. Wasmiddel ook prima (en als ik een A merk koop daarvan altijd bij Kruitvat ofzo). Kruiden en specerijen altijd bij een ‘Turk’. Het scheelt allemaal enorm veel.
Rozi
11-07-2025 om 17:24
Ik sta soms echt te knipperen als ik voor een schap sta. Inderdaad iets van 4 euro voor een pak jus d’orange. Reep chocola van over de 4 euro. Koffiebonen van de hema zijn nu 19 euro, hebben ze flink duurder gemaakt sinds nieuwe verpakking. Heel veel dingen koop ik ook gewoon niet meer omdat ik de prijs belachelijk vind.
Van sommige dingen heb ik nu wel liever kwaliteit ipv kwantiteit. Kaas van de markt is bijna 2x zo duur bijv. Dan koop ik nu per week halve kilo van ipv 1 kilo uit de supermarkt. Zalm koop ik ook liever vers ipv uit de supermarkt. Ook bijna 2x zo duur maar wel veel lekkerder.
Ik ben van plan om ook naar het buitenland vaker te gaan voor inkopen. Neem nou chocola. Slechte oogst kan best maar bijna 3 euro verschil in precies dezelfde reep vind ik vrij fors.
https://www.ah.be/producten/product/wi55231/cote-d-or-chocoladereep-melk
in nl is die 4.29.
Poezenmeisje
11-07-2025 om 20:33
Ik ontdekte vandaag dat in de "Alle folders" app nu ook Duitse supermarkten en drogisten zitten zoals Edeka, Combi Markt en Rossmann.
RaSa
11-07-2025 om 21:32
Zwemles. Toen we begonnen zaten we op 67,50 per maand. Inmiddels is dat 81 euro geworden. En ergens snap ik wel waarom. Maar ik vind het een dusdanig essentiele dienst dat je ook niet zonder kan. En er is ook geen concurrentie alle zwembaden in de buurt zitten op hetzelfde tarief. Gelukkig is het C- diploma bijna binnen.
Marin125
12-07-2025 om 22:00
Poezenmeisje schreef op 11-07-2025 om 20:33:
Ik ontdekte vandaag dat in de "Alle folders" app nu ook Duitse supermarkten en drogisten zitten zoals Edeka, Combi Markt en Rossmann.
Wel opletten, niet alle filialen hebben dezelfde aanbieding. Als je op de winkelsite/app kijkt wordt er vaak gevraagd naar welk filiaal.
Loeki72
12-07-2025 om 22:04
Ik hoorde net dat alle hotels en vakantiehuisjes In Nederland volgend jaar veel duurder worden. Dan ga ik dat niet meer in Nederland doen, want dat vind nu al heel duur.
alhambra
12-07-2025 om 22:09
Loeki72 schreef op 12-07-2025 om 22:04:
Ik hoorde net dat alle hotels en vakantiehuisjes In Nederland volgend jaar veel duurder worden. Dan ga ik dat niet meer in Nederland doen, want dat vind nu al heel duur.
Ja, klopt de btw gaat omhoog.
Dorestad
12-07-2025 om 22:23
Poezenmeisje schreef op 11-07-2025 om 12:12:
[..]
Waar ga jij heen? De salons in de Stad trekken hun prijzen vaak gelijk.
Bij "De Witte Lelie" werkt al jarenlang hetzelfde (vaak 'oudere') personeel, dat vind ik prettig. Bij andere salons had ik elke keer weer nieuwe gezichten.
De Witte Lelie heb ik in mei een uur lang massage gehad voor 50 euro. Ik had nog een strippenkaart liggen van een salon in Assen. Gekocht in goedkope tijd en nog steeds geldig terwijl de prijzen flink gestegen zijn. Maar mijn meest favoriete adres is 100 meter bij mijn ouder vandaan. Er is een klantenstop. Maar de massages duren ruim anderhalf uur tegen de belachelijke prijs van nog geen 40 euro. Ik kan kiezen uit een stuk of 8 verschillende soorten massage. Alle massages vinden plaats zonder te praten. Het bedrijf bestaat bijna 20 jaar.
Poezenmeisje
12-07-2025 om 23:01
40 euro voor anderhalf uur??
Onvoorstelbaar.
Ik kan me voorstellen dat dat je favoriet is.
Dorestad
12-07-2025 om 23:07
Poezenmeisje schreef op 12-07-2025 om 23:01:
40 euro voor anderhalf uur??
Onvoorstelbaar.
Ik kan me voorstellen dat dat je favoriet is.
Ook al zou het 80 eu kosten. Ze is qua techniek absoluut mijn favoriet. Het komt ook niet op 10 minuten extra aan. Het is iemand die financieel niet meer hoeft te werken maar die dit heel graag schenkt aan mensen zoals ze het zelf altijd zegt.