Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

WickedCurlew89

WickedCurlew89

22-11-2021 om 14:13

Verzekeringsnemer/verzekerden en machtigen

Ik sta versteld en vraag mij af hoe dit bij jullie is geregeld.

Mijn partner en ik heb hebben beiden een zorgverzekering bij Interpolis sinds een paar jaar. Ik heb die verzekering een paar jaar geleden afgesloten voor ons en ons minderjarige kind. Nu kom ik erachter dat ik niet bij de gegevens van mijn partner kan (online), ik heb hem wel kunnen machtigen om bij mijn gegevens te kunnen maar andersom kan dat niet want op de een of andere manier staat hij als verzekeringsnemer en ik als verzekerde te boek.
Nou maakt mij dat laatste verder niet uit maar ik wil wel gewoon gelijke rechten als het gaat om inzien van gegevens en dat kan nu dus niet zonder dat mijn partner tegelijkertijd inlogged etc. Veel te ingewikkeld, ik doe hier vrijwel de hele administratie dus ik wil gewoon bij die gegevens kunnen. Net een heel heen en weer gehad met iemand van de klantenservice. Het kan niet, mijn partner (man) kan mij niet machtigen, ik hem wel en ik kan dus niet bij alle gegevens. Ook niet bij die van mijn eigen kind! Alleen mijn vriend kan daar bij...

Ik vind het echt te gek voor woorden dat dit anno 2021 niet gewoon te regelen is. Klantenservice zegt dat dat bij alle verzekeraars zo zal zijn. 

Hoe hebben jullie dit geregeld?


Herkenbaar. Heeft te maken met de wet op de privacy. Belachelijk en meten met twee maten, ben het helemaal met je eens.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

22-11-2021 om 14:19

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2021 om 14:16:

Herkenbaar. Heeft te maken met de wet op de privacy. Belachelijk en meten met twee maten, ben het helemaal met je eens.



Maar ik kan dus ook niet bij de gegevens van mijn eigen kind, mijn vriend wel. Bovendien wìl mijn vriend mij gewoon machtigen want die wil wel dat ik bij zijn gegevens kan en vooral bij die van ons kind. 

ik regel hier ook de financiën en liep hier ook tegenaan. Mijn vriend staat namelijk als hoofdverzekerde. Ik heb dit opgelost door mijzelf nu als hoofdverzekerde op te geven bij de nieuwe zorgverzekering.
Ik heb van de week namelijk de overstap gemaakt naar een nieuwe zorgverzekering. 

en de grap is ook nog dat hij hoofdverzekerde is terwijl jij het geregeld hebt. dat is bij ons ook zo. superirritant. opgelost door mij hoofdverzekerde te maken. daar hielp menzis vrij goed en vlot mee moet ik zeggen

idem met een creditcard. IK vroeg hem aan, hij komt binnen op naam van man, ik bel om hem te activeren, nee moet man doen want hij staat op de kaart... 

Ik dacht dat je iedereen kon machtigen. Ik ben ook gemachtigd om informatie te kunnen krijgen over mijn ouder.

ik zie t probleem niet
Als je de inlog van je man heb kan je toch gewoon erbij. Log je in op zijn naam en je kan overal bij. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-11-2021 om 15:06

Bloem75 schreef op 22-11-2021 om 14:33:

ik regel hier ook de financiën en liep hier ook tegenaan. Mijn vriend staat namelijk als hoofdverzekerde. Ik heb dit opgelost door mijzelf nu als hoofdverzekerde op te geven bij de nieuwe zorgverzekering.
Ik heb van de week namelijk de overstap gemaakt naar een nieuwe zorgverzekering.

Dat is de eenvoudigste oplossing. TO, je kunt ook beiden een "eigen" polis afsluiten. En dan kind inderdaad bij jou erop.

Als je zin hebt om er echt in te duiken, dan zou ik een klacht indienen. Dat je als wettelijk vertegenwoordiger niet bij de gegevens van je kind kunt. Lijkt me bij gescheiden ouders ook een fors probleem.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-11-2021 om 15:06

Appelwangetje schreef op 22-11-2021 om 14:56:

ik zie t probleem niet
Als je de inlog van je man heb kan je toch gewoon erbij. Log je in op zijn naam en je kan overal bij.

Moet tegenwoordig met digid, dus nee, het is niet zo simpel meer.

ik herinner me dat ik hier ook zo pissig over was, een paar jaar geleden. Echt totaal ongeëmancipeerd vond ik het. Maar nee zo moest ik dat toch niet zien. .....
In ieder geval: ik ben echt wel een strijdbaar type dat met frisse moed zaken wil proberen te bereiken maar bij dit soort verzekeringspartijen haak ik echt af, dat probeer ik niet eens. 
gr Angela

Coreopsis schreef op 22-11-2021 om 15:06:

[..]

Moet tegenwoordig met digid, dus nee, het is niet zo simpel meer.

En weer een code via de SMS of met de DigiD app.

Ik vind het ook irritant. Wij zitten allemaal op dezelfde polis, tot ik de gegevens over het eigen risico van mijn vriend wil bekijken, dan moet hij ineens zelf inloggen. Bah. 

Kinderen kan ik dan wel weer zien. Ik ben denk ik de hoofdverzekeringsnemer (en de oudste ben ik ook).

WickedCurlew89

WickedCurlew89

22-11-2021 om 15:16

Bloem75 schreef op 22-11-2021 om 14:33:

ik regel hier ook de financiën en liep hier ook tegenaan. Mijn vriend staat namelijk als hoofdverzekerde. Ik heb dit opgelost door mijzelf nu als hoofdverzekerde op te geven bij de nieuwe zorgverzekering.
Ik heb van de week namelijk de overstap gemaakt naar een nieuwe zorgverzekering.


Wij hebben ook nog een kind (12+ dus moet ook ons ook machtigen) waar wij allebei de gegevens van willen kunnen inzien. Dat kan dan niet meer. 

Maar... ik kom er net achter dat Interpolis wel degelijk een formulier heeft wat je kunt downloaden waarbij je wèl iedereen kunt machtigen, dus ook verzekerden die geen verzekeringsnemer zijn. Alleen geldt dit dan alleen voor het telefonisch opvragen van gegevens...

Het heeft er dus gewoon mee te maken dat ze hun online omgeving incl. app niet naar deze eeuw hebben ge-update terwijl ze ermee schermen dat het te maken heeft met privacy wetgeving. Klopt niet: als ik telefonisch de gegevens van mijn man en kind (12+) mag opvragen behoort dat ook online te kunnen, daar zit geen verschil.

Ik word er later deze week over teruggebeld (ze snapte er zelf niets meer van), maar evengoed mooi moment om over te stappen met het hele gezin naar een verzekeraar die het wel snapt. 😎

Ben het helemaal met je eens. 
Hier is dat met de spaarrekening van kind. Ik kan niks inzien, partner wel. Ik kan slechts geld naar die rekening overmaken.
Toch te gek voor woorden dit??? 
Ik vertrouw mijn partner dat hij niks geks doet met het geld van ons kind. Maar dat is eigenlijk zo ontzettend naïef! Heb genoeg verhalen gehoord waarbij dat vertrouwen ook niks waard was.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

22-11-2021 om 15:27

Regendrup. schreef op 22-11-2021 om 15:19:

Ben het helemaal met je eens.
Hier is dat met de spaarrekening van kind. Ik kan niks inzien, partner wel. Ik kan slechts geld naar die rekening overmaken.
Toch te gek voor woorden dit???
Ik vertrouw mijn partner dat hij niks geks doet met het geld van ons kind. Maar dat is eigenlijk zo ontzettend naïef! Heb genoeg verhalen gehoord waarbij dat vertrouwen ook niks waard was.


Snel even hier bekeken: mijn man kan dus de spaarrekening van kind niet zien in de app (Rabo) Raar. Ga ik ook maar eens achteraan.

Ik heb trouwens jaren geleden eens een paar honderd euro contant willen storten (echt nog bij een medewerker) naar de rekening van mijn vriend, kon ook niet, mocht wel op mijn eigen rekening. 😂

Regendrup. schreef op 22-11-2021 om 15:19:

Ben het helemaal met je eens.
Hier is dat met de spaarrekening van kind. Ik kan niks inzien, partner wel. Ik kan slechts geld naar die rekening overmaken.
Toch te gek voor woorden dit???
Ik vertrouw mijn partner dat hij niks geks doet met het geld van ons kind. Maar dat is eigenlijk zo ontzettend naïef! Heb genoeg verhalen gehoord waarbij dat vertrouwen ook niks waard was.

Bij ons was dat andersom en moest mijn vriend met mij naar de bank toe zodat ik toestemming kon geven om het voor hem inzichtelijk te maken. Toen we daar kwamen zei hij; Ik ben hier omdat ik toestemming van mijn vrouw nodig heb om de spaarrekeningen van ONZE kinderen te mogen zien. 

Was echt 3 sec handtekening en klaar. Zo dom. 

_melon schreef op 22-11-2021 om 15:35:

[..]

Bij ons was dat andersom en moest mijn vriend met mij naar de bank toe zodat ik toestemming kon geven om het voor hem inzichtelijk te maken. Toen we daar kwamen zei hij; Ik ben hier omdat ik toestemming van mijn vrouw nodig heb om de spaarrekeningen van ONZE kinderen te mogen zien.

Was echt 3 sec handtekening en klaar. Zo dom.

Oh echt? 

Hier nagevraagd maar "kon echt niet anders". 

Toch nog maar eens terug.. vind het echt heel krom. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.