Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Verkoper huis wil niet meebewegen na bouwkundige keuring

Het enige dat je blijkbaar hebt afgesproken, is dat de koop niet doorgaat als je de uitkomst een te hoog bedrag vindt. Je hebt nu dus de kans om ja of nee te zeggen. Gewoon precies hetzelfde als wat een koopcontract zonder dat beding waard is dus. Die drie dagen bedenktijd na tekenen heb je sowieso. 

Op een huis van 7 ton, zal ik de schade nemen, 3 x 4500 euro.
Je wilt je leven lang er in wonen, dat zou ik zeker mee rekenen ..
Op zo een lang termijn ,is het best te doen, wat betreft rente en aflossing.

Ik zou meteen een afweging maken: "tegenvaller - slik - heb ik dit bedrag ervoor over of zie ik van de koop af?" 

Zie de €50.000 die hij gezakt is in prijs als de tegoedbon voor het dak.

Tismewat schreef op 18-02-2026 om 12:07:

Ik zeg niet dat hij niet in zijn recht staat (of wij niet) maar ik begrijp (en de beide makelaars: verkoop en koop) niet dat je niet een beetje water bij de wijn doet. Het is eigenlijk vooral het gevoel dat je eraan overhoudt: je bent enthousiast en dat wordt op deze manier een beetje de nek omgedraaid, bovendien liggen nu alle risico's bij ons.

Je maakt het nu heel persoonlijk, alsof de verkoper jullie plezier in het huis loopt te vergallen. 
Het gaat hier niet om wie er gelijk heeft, maar om wie uiteindelijk bereid is dat huis te nemen met gebrek en al. Ben je zo gehecht aan je principe dat zij moeten meebewegen, dat je bereid bent het huis mis te lopen? 

En die makelaars hebben er gewoon belang bij dat de deal snel gesloten wordt, anders moeten ze voor hetzelfde geld meer werk doen. Dus dat de makelaar het met jullie eens is, daar heb je weinig aan. 

En jullie hebben kennelijk geen duidelijk voorbehoud opgenomen. Wel voorbehoud van keuring, maar niet wat er dan moet gebeuren als er een gebrek opduikt. 

Je zegt wel steeds dat de werkelijke kosten hoger liggen dan die 4500, maar die 4500 is het bedrag dat je dus van de verkopers wil hebben. En jij vindt dat ze dat moeten betalen anders zijn zij star en verpesten jouw plezier in het huis. Maar zij zijn al meer dan het tienvoudige van dat bedrag gezakt, en als zij inschatten dat ze bij een andere koper zonder problemen het huis kwijtraken, dan zullen ze dat doen. 

Weet je zeker dat er echt een goed 2e bod ligt? Kan ook bluf zijn. Vooral als het huis al een half jaar te koop staat. Ze zijn weliswaar 50000 gezakt in prijs maar helemaal zeker van een 2e bod zou ik niet zijn. 

Meerdere vrienden zijn op dit moment bezig met huizen kopen en verkopen en  er wordt heel wat afgebluft en hoor ik van hen. En dat kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken.

1 stel heeft vrienden zogenaamd laten meebieden en die boden hetzelfde als de hoogste bieder waarna de makelaar beiden nog 1 kans heeft geboden om met een hoger bod te komen. De vrienden wilden uiteraard niet hoger bieden en het andere stel heeft toch nog hoger geboden want zij wilden het huis graag hebben en zo kwam er nog een hoger bod. Het mag niet maar dit soort dingen gebeuren blijkbaar wel.

Ginevra schreef op 19-02-2026 om 10:25:

[..]

Je maakt het nu heel persoonlijk, alsof de verkoper jullie plezier in het huis loopt te vergallen.
Het gaat hier niet om wie er gelijk heeft, maar om wie uiteindelijk bereid is dat huis te nemen met gebrek en al. Ben je zo gehecht aan je principe dat zij moeten meebewegen, dat je bereid bent het huis mis te lopen?

En die makelaars hebben er gewoon belang bij dat de deal snel gesloten wordt, anders moeten ze voor hetzelfde geld meer werk doen. Dus dat de makelaar het met jullie eens is, daar heb je weinig aan.

En jullie hebben kennelijk geen duidelijk voorbehoud opgenomen. Wel voorbehoud van keuring, maar niet wat er dan moet gebeuren als er een gebrek opduikt.

Je zegt wel steeds dat de werkelijke kosten hoger liggen dan die 4500, maar die 4500 is het bedrag dat je dus van de verkopers wil hebben. En jij vindt dat ze dat moeten betalen anders zijn zij star en verpesten jouw plezier in het huis. Maar zij zijn al meer dan het tienvoudige van dat bedrag gezakt, en als zij inschatten dat ze bij een andere koper zonder problemen het huis kwijtraken, dan zullen ze dat doen.

Ik vermoed dat het voorbehoud heel duidelijk was:
Als de keuring een gebrek aantoont, geldt het bod niet meer.

(dus dan gaat de koop niet door, behalve als de partijen het alsnog eens worden.)

Smulkruimel schreef op 19-02-2026 om 10:38:

Weet je zeker dat er echt een goed 2e bod ligt? Kan ook bluf zijn. Vooral als het huis al een half jaar te koop staat. Ze zijn weliswaar 50000 gezakt in prijs maar helemaal zeker van een 2e bod zou ik niet zijn.

Meerdere vrienden zijn op dit moment bezig met huizen kopen en verkopen en er wordt heel wat afgebluft en hoor ik van hen. En dat kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken.

1 stel heeft vrienden zogenaamd laten meebieden en die boden hetzelfde als de hoogste bieder waarna de makelaar beiden nog 1 kans heeft geboden om met een hoger bod te komen. De vrienden wilden uiteraard niet hoger bieden en het andere stel heeft toch nog hoger geboden want zij wilden het huis graag hebben en zo kwam er nog een hoger bod. Het mag niet maar dit soort dingen gebeuren blijkbaar wel.

Tja, cursus hoe trek je een ander (veelal jonge mensen) het vel over de neus.

haarklover schreef op 19-02-2026 om 10:45:

[..]

Ik vermoed dat het voorbehoud heel duidelijk was:
Als de keuring een gebrek aantoont, geldt het bod niet meer.

(dus dan gaat de koop niet door, behalve als de partijen het alsnog eens worden.)

Dat kan, maar dat is vooral op papier heel duidelijk. In de praktijk zit je dus met een dilemma. Want je wil het huis nog steeds hebben, maar je moet opnieuw gaan onderhandelen. En wie heeft er dan het meest belang bij dat er een deal gemaakt wordt? 

TO lijkt het te beschouwen als een gedeelde verantwoordelijkheid. Alsof de verkopers moreel verplicht zijn er alsnog met hun uit te komen. Maar dat is niet wat zo'n voorbehoud zegt. 

TO, je kunt onze tactiek proberen. Resultaat niet gegarandeerd, maar onze verkoper was een hork en het huis stond al een paar maanden te koop.

"We sluiten de onderhandelingen, maar het huis heeft nog steeds onze belangstelling. Misschien komen we over een half jaar met een lager bod, want de rentes gaan stijgen".

Twee uur later hadden we het.

Bij mijn huis gingen de toenmalige verkopers (erfgenamen) moeilijk doen over 5000 euro. Kleutergedrag, ze waren met zijn drieën dus waar gaat het over? Mijn makelaar stelde voor die 5000 te splitten, maar ik wilde de koop gewoon rond hebben. Laat ze maar lekker een ijsje kopen voor die 5000/3.

Voor een bedrag van € 4500,-  op een bod van € 700.000,- zou ik me niet druk maken. Jij wou die bouwkundige keuring die heb je gehad, nergens staat dat er een verplichting van de verkoper aanhangt. 
Overigens als jij denkt dat die bouwkundige keuring jou vrijwaart van verdere gebreken/kosten, dan heb ik nog een leuk verhaal voor je...
Bouwkundige keuring, op wat kleine dingetjes na leek het helemaal oké. Drie dagen na tekenen koopcontract viel de schoorsteen naar beneden op de auto van de buren. Sindsdien heb ik wat minder vertrouwen in die keuring... 

Smulkruimel schreef op 19-02-2026 om 10:38:

Meerdere vrienden zijn op dit moment bezig met huizen kopen en verkopen en er wordt heel wat afgebluft en hoor ik van hen. En dat kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken.

Wow wat aso zeg!

Tismewat

Tismewat

19-02-2026 om 16:12 Topicstarter

Nou de kogel is door de kerk, we doen het voor de prijs van ons bod.
Verkoper blijft een starre: wilde zelfs de overdracht niet twee weken naar achteren zetten terwijl wij al twee weken hebben gewacht op beweging van hun makelaar.

Maar goed, gelukkig komt hij niet met het huis en gaan we in april de sleutel krijgen.

Tismewat schreef op 19-02-2026 om 16:12:

Nou de kogel is door de kerk, we doen het voor de prijs van ons bod.
Verkoper blijft een starre: wilde zelfs de overdracht niet twee weken naar achteren zetten terwijl wij al twee weken hebben gewacht op beweging van hun makelaar.

Maar goed, gelukkig komt hij niet met het huis en gaan we in april de sleutel krijgen.

Gefeliciteerd! Verstandige keuze lijkt me, met deze krappe markt. Die twee weken en de kosten van het dak ben je in no time weer vergeten als je er woont 🥂

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.