Financiën en recht
Tismewat
18-02-2026 om 11:30
Verkoper huis wil niet meebewegen na bouwkundige keuring
We hadden het winnende bod op een huis. Na de bouwkundige keuring kwam een gebrek naar boven aan het dak. Daarop hebben wij gevraagd om de kosten van het verhelpen van het gebrek te middelen (ongeveer 4500)
Verkoper wil helemaal niets meer aan de prijs doen omdat naar zijn zeggen het dak nu eenmaal oud is en dit erbij hoort. Wij zeggen: ja daar hadden we ook rekening mee gehouden maar dit dak heeft meer gebreken dan enkel ouderdom.
Ik baal ervan, het huis is echt leuk. We zijn al driekwart jaar aan het zoeken en dit huis is verder precies wat wij willen op een fijne lokatie. Als het om wat anders was gegaan had ik gezegd: 'de groeten, zak er maar in' maar dit gaat om een huis waar we als het goed is ons verdere leven blijven wonen. Onze makelaar baalt ook van de starre houding van de verkoper maar snapt ook dat er verder niet veel keus is voor ons.
Wat zouden jullie doen?
Irma3110
18-02-2026 om 19:06
Het enige dat je blijkbaar hebt afgesproken, is dat de koop niet doorgaat als je de uitkomst een te hoog bedrag vindt. Je hebt nu dus de kans om ja of nee te zeggen. Gewoon precies hetzelfde als wat een koopcontract zonder dat beding waard is dus. Die drie dagen bedenktijd na tekenen heb je sowieso.
Hemke
18-02-2026 om 19:18
Op een huis van 7 ton, zal ik de schade nemen, 3 x 4500 euro.
Je wilt je leven lang er in wonen, dat zou ik zeker mee rekenen ..
Op zo een lang termijn ,is het best te doen, wat betreft rente en aflossing.
rionyriony
18-02-2026 om 22:12
Ik zou meteen een afweging maken: "tegenvaller - slik - heb ik dit bedrag ervoor over of zie ik van de koop af?"