Financiën en recht
Joszy
09-08-2026 om 17:38
Testament opmaken - geen kinderen/partner/sibling
Begin dit jaar is mijn vader overleden. Mijn moeder leeft gelukkig nog wel. Ik heb geen broers en zussen, geen partner en geen kinderen.
Op dit moment heb ik geen testament. Als ik nu zou overlijden erft mijn moeder alles en dat is prima. Zoveel van waarde heb ik niet na te laten, woon in een huurhuis, rij in een oude auto en heb wel een prima buffer op mijn spaarrekening maar geen tonnen zullen we maar zeggen.
Als mijn moeder overlijdt erf ik alles. Dat zullen geen miljoenen zijn, maar wel een koophuis met flinke overwaarde etc. Ook na het betalen van de erfbelasting blijft er nog wel wat over.
Maar wat dan? Aan wie laat ik iets na? Ik hoop gewoon oud te worden, tegen die tijd zijn mijn vrienden ook oud. Ik heb weinig contact met mijn nichten en neven, en ook die zijn van mijn leeftijd. Hun kinderen zie ik 1x in de 5 jaar als het meezit, dus daar heb ik ook geen band mee.
Voor goede doelen sta ik meer dan open. Maar hoe kies je die? Als ik kijk naar de doelen die ik nu steun in vergelijking met 15 jaar geleden, dan zijn het toch wel andere goede doelen geworden.
Hoe hebben andere mensen zonder partner/kinderen en weinig familie dit geregeld? Hoe leg je nu de dingen zo vast dat je niet elke 3 jaar een nieuw testament moet laten maken omdat je toch andere mensen hebt ontmoet, een ander doel belangrijk vindt etc.
Ik wil na de zomer een afspraak maken bij een notaris om wat informatie in te winnen, maar hoe hebben jullie dat geregeld?
Kampeerder
11-08-2026 om 07:10
Euphoria schreef op 11-08-2026 om 06:20:
[..]
Volgens mij reageerde je op mij. Ik schrijf nergens mijn kinderen. Ik schrijf de jongere medemens die het al zwaar heeft in de huidige maatschappij.
Én ik schreef erbij…dit is mijn visie er op.
vervolgens schrijf jij dat zoiets enkel iemand kan vinden die kinderen heeft, dat het inhalig is, dat iemand zo handjes op houdt.
wat mij betreft een totaal doorgesnoven reactie.Lachwekkend hoe hier zaken uit zijn verband worden gerukt.
Al strooi jij je geld in 5 eurocentjes de oceaan in…het zal mij een grote dikke worst wezen.
Best heftige bewoordingen. Doorgeschoten denkt de lading niet genoeg?
Euphoria
11-08-2026 om 08:03
Kampeerder schreef op 11-08-2026 om 07:10:
[..]
Best heftige bewoordingen. Doorgeschoten denkt de lading niet genoeg?
Na de uitingen die zij deed val jij over dit woord? Wauw!
voor de duidelijkheid….doorgesnoven is in onze regio een veel gebruikte term.
Netherfield
11-08-2026 om 08:06
Meesje schreef op 10-08-2026 om 20:15:
[..]
Dat vroeg ik me idd ook af. Wat voor erfenis heb je te verdelen als je geen 500 euro hebt om een testament op te maken?
Het gaat om spullen inderdaad, sieraden enzo. De relatie met de broers is dermate slecht dat ze niet wil dat het daar naartoe gaat. Geen details over hoe slecht en wat de broers haar hebben aangedaan, maar ik begrijp haar volledig.
MiniJCW
11-08-2026 om 08:09
Euphoria schreef op 11-08-2026 om 06:53:
[..]
Nogmaals….jij doet wat jij wil en je doet niet wat jij niet wil.
Ikzelf zou het ten alle tijden aan de jongere generatie gunnen. Of dat nou kleinkind, neef, nicht of kind van een vriendin is. Desnoods het kind van de buurvrouw.
ik zou zelf niet kiezen voor een goed doel. Bij leven geven wij aan goede doelen. Net zoals velen.Na leven laat ik mijn nalatenschap na aan iemand (of twee) die daarmee vooruit wordt geholpen.
Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen het omdraaien en bij leven liever schenken aan de jongere generatie in plaats van aan een goed doel. Dan zie je dat ze ervan genieten.
Euphoria
11-08-2026 om 08:29
Netherfield schreef op 11-08-2026 om 08:06:
[..]
Het gaat om spullen inderdaad, sieraden enzo. De relatie met de broers is dermate slecht dat ze niet wil dat het daar naartoe gaat. Geen details over hoe slecht en wat de broers haar hebben aangedaan, maar ik begrijp haar volledig.
Ook iemand in de bijstand kan idd waardevolle zaken hebben. Waardevol als in financiële waarde, maar ook in emotionele waarde.
Euphoria
11-08-2026 om 08:31
MiniJCW schreef op 11-08-2026 om 08:09:
[..]
Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen het omdraaien en bij leven liever schenken aan de jongere generatie in plaats van aan een goed doel. Dan zie je dat ze ervan genieten.
Ja, dat kan, het kan ook beiden. Bij leven schenken en na overlijden. Er zijn zo veel opties en ik kies zeer zeker niet voor schenken aan een goed doel.
Zeespiegel
11-08-2026 om 08:35
Netherfield schreef op 10-08-2026 om 10:46:
Een vriendin van mij wil graag dat alles naar twee mensen gaat waar ze vroeger op paste en nu nog steeds veel contact mee heeft. Ze heeft zelf geen partner of kinderen. Ze wil niet dat het naar haar broers gaat. Probleem: ze leeft van de bijstand en heeft geen €500 voor een testament…
Welke alles? Als je een erfenis accepteerd krijg je eventuele schulden er ook bij.
Zeespiegel
11-08-2026 om 08:44
Vrijevlinder schreef op 10-08-2026 om 12:42:
[..]
Dat kan alleen maar iemand zeggen die zelf kinderen heeft.
Ik weet natuurlijk niet wanneer ik overlijd, maar ik vermoed dat als ze zelf 50 of 60 zijn, ze uit huis zijn en het zelf goed hebben.
Beetje rare gedachte, neefjes en nichtjes hebben ouders om te erven, en voor wie wil dat zij hun geld krijgen, prima. Maar er zijn zat goede doelen, ook doelen waar mensen worden geholpen die het erg slecht hebben, vaak slechter dan die neefjes en nichtjes.
Ook zonder koophuis zijn mensen gelukkig, en het komt op mij inhalig over dat je vind dat ze naast van hun eigen ouders, ook nog van ooms en tantes moeten erven.
Ik heb zelf geleerd op eigen benen te staan, dat geldt voor elke generatie. Zonder dat we iets kregen. Massa's mensen doen dat, en zo hoort het ook. Niet handje ophouden.
Misschien is de huidige huizenmarkt aan je voorbij gegaan?
Je geld aan iemand gunnen wil niet meteen zeggen dat die persoon een handje ophoudt.
Aan een goed doel schenken is absoluut een mooi iets. Maar zorgen dat mensen die je kent verzorgd achter blijven, wat is daarop tegen?
Ginevra
11-08-2026 om 15:27
Netherfield schreef op 11-08-2026 om 08:06:
[..]
Voor spullen kun je een codicil maken. Tenzij ze dure diamanten heeft of zo, maar voor gewone spullen mag je dat via een codicil regelen. Daar is geen notaris bij nodig, een handtekening volstaat. Maar dan moet je vooral ook zorgen dat die broers niet degenen zijn die het overlijden afwikkelen. Want wie wordt er geïnformeerd als ze overlijdt? Wie regelt de uitvaart en wie haalt het huis leeg?
Joszy
11-08-2026 om 21:46
Ik heb twee offertes opgevraagd. De ene rekent 725 euro. De ander is 465 euro. Ik ben echt verbaasd hoe groot die verschillen zijn. Het is niet zo dat die duurdere een uitgebreidere versie maakt ofzo, die geven zelfs aan dat je bij meer dan twee legaten of erfgenamen bij moet gaan betalen...
KoekieJupe
12-08-2026 om 15:39
Joszy schreef op 11-08-2026 om 21:46:
Ik heb twee offertes opgevraagd. De ene rekent 725 euro. De ander is 465 euro. Ik ben echt verbaasd hoe groot die verschillen zijn. Het is niet zo dat die duurdere een uitgebreidere versie maakt ofzo, die geven zelfs aan dat je bij meer dan twee legaten of erfgenamen bij moet gaan betalen...
Heb je ook een van de online notaris platforms geraadpleegd? Schijnt ook goedkoop te zijn. Zelf geen ervaring mee, heb mijn testamenten bij de plaatselijke dorps notaris laten regelen.
Joszy
12-08-2026 om 17:55
KoekieJupe schreef op 12-08-2026 om 15:39:
[..]
Heb je ook een van de online notaris platforms geraadpleegd? Schijnt ook goedkoop te zijn. Zelf geen ervaring mee, heb mijn testamenten bij de plaatselijke dorps notaris laten regelen.
Ja die zijn zo rond de 425 zag ik. Dus aardig in lijn met de ene die ik had gevonden. Ik vind het het geld wel waard als iemand ook echt tips kan geven
Kersje
12-08-2026 om 18:58
Ginevra schreef op 11-08-2026 om 15:27:
[..]
Voor spullen kun je een codicil maken. Tenzij ze dure diamanten heeft of zo, maar voor gewone spullen mag je dat via een codicil regelen. Daar is geen notaris bij nodig, een handtekening volstaat. Maar dan moet je vooral ook zorgen dat die broers niet degenen zijn die het overlijden afwikkelen. Want wie wordt er geïnformeerd als ze overlijdt? Wie regelt de uitvaart en wie haalt het huis leeg?
Juist, dit hoeft niet persé door een notaris te worden opgesteld. Wel zijn hier bepaalde voorwaarden aan verbonden.
Een codicil is alleen rechtsgeldig als het aan deze drie eisen voldoet:
- Volledig handgeschreven: Het mag absoluut niet getypt of geprint zijn.
- Voorzien van een datum: De exacte dag, maand en jaar moeten erop staan.
- Voorzien van je handtekening: Je moet het document zelf ondertekenen.
Daarnaast moet je de spullen heel nauwkeurig omschrijven (bijvoorbeeld: "Mijn gouden ring met de blauwe saffier gaat naar...").
buufie
13-08-2026 om 21:37
Joszy schreef op 11-08-2026 om 21:46:
had offerte voor Testament en levenstestament in een keer: 1125 euro