Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Testament opmaken - geen kinderen/partner/sibling

Joszy

Joszy

10-08-2026 om 14:19 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 10-08-2026 om 10:11:

[..]

En al je groot- en overgrootouders hebben helemaal geen andere nakomelingen behalve jij?

Want die komen bij plaatsvervulling dan aan de beurt als zij al overleden zijn. (als jij sterft zonder testament )

Zo staat het niet op de website van de belastingdienst. Daar staat dat broers en zussen erven en als zij niet meer leven, hun kinderen. Maar er staat niets over kinderen van grootouders (mijn Ooms en tantes dus). Iedereen neemt aan dat dat vanzelf gaat maar zoals ik het lees gaat het dan naar de staat en niet naar Ooms, tantes, vage nichten of verre achterneven

Joszy schreef op 10-08-2026 om 14:19:

[..]

Zo staat het niet op de website van de belastingdienst. Daar staat dat broers en zussen erven en als zij niet meer leven, hun kinderen. Maar er staat niets over kinderen van grootouders (mijn Ooms en tantes dus). Iedereen neemt aan dat dat vanzelf gaat maar zoals ik het lees gaat het dan naar de staat en niet naar Ooms, tantes, vage nichten of verre achterneven

Als je mij niet gelooft: Artikel 10 Burgerlijk Wetboek Boek 4

Pas als ook geen van je overgrootouders nakomelingen heeft, gaat je erfenis naar de staat.

Alhoewel dat moet ik nuanceren, dat gaat maar tot de zesde graad. Dus de kinderen en de kleinkinderen en de achterkleinkinderen van je overgrootouders kunnen van je erven, maar de achterachterkleinkinderen niet. (dat volgt uit artikel 12).

De belastingdienst heeft het ook correct op hun site staan: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/erfbelasting/content/erfbelasting_wie_erft_er

Ik had ooit een samenlevingscontract + testament met mijn laatste partner. Nadat deze relatie stukliep en ik mijn eerste woning kocht op mijn 40e, heb ik een nieuw testament laten opstellen. 

Overigens is de prijs inderdaad hetzelfde, laten aanpassen en/of nieuw testament. 

Twee maanden geleden heb ik mijn testament wederom laten oppassen (€850 was hiervan de prijs), omdat ook ik alleenstaand ben en geen kinderen heb. Juist hierom had ik destijds ook mijn testament laten maken, ik wilde het gewoon goed geregeld hebben. Tevens ben ik (bijna) 7 jaar geleden ongeneeslijk ziek geworden, dus sowieso wel handig eea goed geregeld te hebben. 

Ik heb 1 neefje en 1 nichtje en ben enorm betrokken geweest bij hun leven vanaf geboorte, ik laat het meest dan ook aan hen na (zijn nu 22 en 19). Mijn vader is helaas 2 maanden geleden overleden en ik heb het zo geregeld dat er minimaal erfbelasting door neef/nichtje betaald hoeft te worden, dus schenking via oma (mijn moeder). Ik heb nl ook een hypotheekvrije woning, de verdeling daarvan laat ik over aan alle erfgenamen (ook broer/zus). Willen zij mijn appartement aanhouden voor zelfbewoning door iemand, prima, regel het maar! De familiebanden zijn hiervoor gelukkig ook goed, zodat ik zeker weet dat hierover geen ruzie zal ontstaan.

Wij (ouders/ikzelf/broer/zus) hebben eigenlijk nog nooit geld ontvangen via welke erfenis dan ook, dus ook al hebben neefje/nichtje zelf ouders, dan nóg gun ik hen het meest mijn erfenis. Daarnaast heb ik ook een legaat beschreven voor mijn beste vriendin.  

Bij leven steun ik al jaren enkele mooie goede doelen en dat vind ik persoonlijk wel voldoende, mijn erfenis gaat grotendeels naar mijn lease-kids zoals ik hen altijd gekscherend noem ❤️. Natuurlijk hoop ik nog een hele poos op deze aardbol te mogen blijven, maar dat zwaard van Damocles hangt helaas toch dagelijks boven mijn hoofd gezien mijn ziekte. Fijn om alles goed geregeld te hebben…..

Yumi schreef op 10-08-2026 om 10:30:

Als je lid bent van de Dela, die hebben een notarisservice.

DELA NotarisService voor leden

Mooie service, wist ik niet. Ik ben niet verzekerd via Dela, maar mijn zus volgens mij wel, zal haar ff tippen! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.