Financiën en recht
Joszy
09-08-2026 om 17:38
Testament opmaken - geen kinderen/partner/sibling
Begin dit jaar is mijn vader overleden. Mijn moeder leeft gelukkig nog wel. Ik heb geen broers en zussen, geen partner en geen kinderen.
Op dit moment heb ik geen testament. Als ik nu zou overlijden erft mijn moeder alles en dat is prima. Zoveel van waarde heb ik niet na te laten, woon in een huurhuis, rij in een oude auto en heb wel een prima buffer op mijn spaarrekening maar geen tonnen zullen we maar zeggen.
Als mijn moeder overlijdt erf ik alles. Dat zullen geen miljoenen zijn, maar wel een koophuis met flinke overwaarde etc. Ook na het betalen van de erfbelasting blijft er nog wel wat over.
Maar wat dan? Aan wie laat ik iets na? Ik hoop gewoon oud te worden, tegen die tijd zijn mijn vrienden ook oud. Ik heb weinig contact met mijn nichten en neven, en ook die zijn van mijn leeftijd. Hun kinderen zie ik 1x in de 5 jaar als het meezit, dus daar heb ik ook geen band mee.
Voor goede doelen sta ik meer dan open. Maar hoe kies je die? Als ik kijk naar de doelen die ik nu steun in vergelijking met 15 jaar geleden, dan zijn het toch wel andere goede doelen geworden.
Hoe hebben andere mensen zonder partner/kinderen en weinig familie dit geregeld? Hoe leg je nu de dingen zo vast dat je niet elke 3 jaar een nieuw testament moet laten maken omdat je toch andere mensen hebt ontmoet, een ander doel belangrijk vindt etc.
Ik wil na de zomer een afspraak maken bij een notaris om wat informatie in te winnen, maar hoe hebben jullie dat geregeld?
Zandhaas
10-08-2026 om 08:07
volgens mij moet je eigenlijk twee dingen regelen: een levenstestament en testament na overlijden. Want als er geen partner/kinderen/ouders etc meer zijn wie handelt er dan namens jou als je er nog wel bent en het zelf niet kunt?
En met (of zonder) testament kun je niet voorkomen dat je nalatenschap via bijvoorbeeld je moeder naar je tantes gaat. Als jij eerder zo gaan dan je moeder komt je vermogen bij haar (tenzij je dit anders vastlegt) en is het van haar. als je moeder dan gaat wordt haar complete vermogen (incl het deel wat via jou verkregen is) verdeelt zoals zij het beschreven heeft, of wettelijk geregeld is. Dus jouw deel kan dan alsnog bij die tantes terecht komen.
Euphoria
10-08-2026 om 08:12
Vrijevlinder schreef op 09-08-2026 om 21:49:
[..]
Ik heb geen kinderen, ik ben gek met mijn neefjes en nichtjes, maar die hebben eigen ouders om van te erven. Ik heb een goed doel bedacht. En misschien komt daar nog een goed doel bij.
Je bericht klinkt bijna of vind je dat het naar je kinderen 'moet'. Ieder maakt natuurlijk zelf de keuze, maar houd er maar rekening mee dat er grote kans is dat het ergens anders heen gaat.
Ik zou het ook echt veel verstandiger en zinvoller vinden om het die neven nicht te gunnen dan een goed doel.
Joszy
10-08-2026 om 09:45
Euphoria schreef op 10-08-2026 om 08:12:
[..]
Ik zou het ook echt veel verstandiger en zinvoller vinden om het die neven nicht te gunnen dan een goed doel.
Waarom verstandiger? Ik kan me voorstellen dat mensen vinden dat het in de familie zou moeten blijven, maar verstandiger begrijp ik niet geloof ik.
Daglichtlamp
10-08-2026 om 09:58
Zandhaas schreef op 10-08-2026 om 08:07:
volgens mij moet je eigenlijk twee dingen regelen: een levenstestament en testament na overlijden. Want als er geen partner/kinderen/ouders etc meer zijn wie handelt er dan namens jou als je er nog wel bent en het zelf niet kunt?
En met (of zonder) testament kun je niet voorkomen dat je nalatenschap via bijvoorbeeld je moeder naar je tantes gaat. Als jij eerder zo gaan dan je moeder komt je vermogen bij haar (tenzij je dit anders vastlegt) en is het van haar. als je moeder dan gaat wordt haar complete vermogen (incl het deel wat via jou verkregen is) verdeelt zoals zij het beschreven heeft, of wettelijk geregeld is. Dus jouw deel kan dan alsnog bij die tantes terecht komen.
Met testament kun je natuurlijk wel voorkomen dat geld via je moeder bij je tantes komt.
Daglichtlamp
10-08-2026 om 10:11
Joszy schreef op 09-08-2026 om 19:20:
[..]
Ik vraag me af of het naar mijn ooms/tantes etc gaat.
Wat ik kan vinden bij de belastingdienst zijn er vier groepen nabestaanden die automatisch erven; je formele partner en biologische kinderen, als die er niet zijn je ouders en broers/zussen of hun kinderen, je grootouders en je overgrootouders.
Op mijn moeder na heb ik niks in deze groepen, en dan vervalt het aan de staat... Wat ik ervan begrijp tenminste.
En al je groot- en overgrootouders hebben helemaal geen andere nakomelingen behalve jij?
Want die komen bij plaatsvervulling dan aan de beurt als zij al overleden zijn. (als jij sterft zonder testament )
Yumi
10-08-2026 om 10:30
Als je lid bent van de Dela, die hebben een notarisservice.
De prijs is afhankelijk van je wensen, maar goedkoper dan de notaris omdat consulenten van de Dela samen met jou bepalen wat erin moet komen en daarna gaat het pas naar de notaris.
Ik heb een jaar of 5 geleden gebruik gemaakt van deze service, en was er bij mee. Rustig, telefonisch overleg, met goede adviezen, daarna een schriftelijk samenvatting en bij akkoord gaat het pas naar de notaris, die een afspraak met je maakt om te komen tekenen.
DELA NotarisService voor leden
kenfan
10-08-2026 om 10:35
Twee dingen die bij mij opkomen
- heel veel ouderenzorg is al wegbezuinigd. Over dertig jaar heeft mijn/jouw generatie waarschijnlijk wel een flinke financiele reserve nodig om goede zorg te kunnen bekostigen.
- bij alle afkeer over belasting en de overheid, is het ook goed te realiseren dat hieruit wel alle publieke voorzieningen als onderwijs en gezondheidszorg bekostigd worden.
MarvelousM
10-08-2026 om 10:44
Hier ook geen partner en geen kinderen. Wel siblings en neefjes en nichtjes. Als ik morgen dood neerval valt er veel te erven (overwaarde). Maar als ik (zoals ik hoop) heel oud word, waarschijnlijk niet. Ik wil 1 sibling gaan uitsluiten. Weet nog niet zo goed wat ik met diens kinderen moet doen. Ik wil dat mijn sibling op geen enkele manier profiteert van mijn erfenis. Dus ook niet dat die kinderen dat erven en dan voor hun studie kunnen gebruiken. Dat klinkt misschien 'petty' maar dat verdient deze sibling dan ook. Maar ik had wel een hele goede band met deze kinderen dus helemaal uitsluiten voelt verkeerd. Ook al zie ik ze al een jaar of vier niet meer.
Merk dat ik door deze kwestie de beslissing en de handeling een beetje voor me uitschuif.
Als ik geen neefjes en nichtjes zou hebben (of siblings die ik wel aardig vind), weet ik ook niet zo goed wat ik zou doen. Ik denk dat ik het dan toch in de familie zou proberen te houden.
Netherfield
10-08-2026 om 10:46
Een vriendin van mij wil graag dat alles naar twee mensen gaat waar ze vroeger op paste en nu nog steeds veel contact mee heeft. Ze heeft zelf geen partner of kinderen. Ze wil niet dat het naar haar broers gaat. Probleem: ze leeft van de bijstand en heeft geen €500 voor een testament…
Mijn zus, geen kinderen, wel partner, wil dat het naar mij of mijn kinderen gaat, niet naar haar man’s familie (wil hij ook niet) en ook niet naar haar andere zus. Maar doorpakken zit er ook nog niet echt in daar, ze zijn 60+ en ik wil er ook niet over beginnen eigenlijk.
Aan TO: ik zou het aan het achternichtje nalaten en dan kan de moeder-die-stennis-gaat-schoppen de boom in. Of misschien is die moeder er dan zelf al niet meer.
Euphoria
10-08-2026 om 12:08
Joszy schreef op 10-08-2026 om 09:45:
[..]
Waarom verstandiger? Ik kan me voorstellen dat mensen vinden dat het in de familie zou moeten blijven, maar verstandiger begrijp ik niet geloof ik.
Verstandiger omdat op die manier een jong familielid (of bijvoorbeeld een kind van een vriendin) een goede start kan maken in de huidige tijd. Het leven is al zo onleuk op veel vlakken. Huizenmarkt, milieu, politiek etc.
Dat is hoe ik er tegenaan kijk.
Vrijevlinder
10-08-2026 om 12:42
Euphoria schreef op 10-08-2026 om 08:12:
[..]
Dat kan alleen maar iemand zeggen die zelf kinderen heeft.
Ik weet natuurlijk niet wanneer ik overlijd, maar ik vermoed dat als ze zelf 50 of 60 zijn, ze uit huis zijn en het zelf goed hebben.
Beetje rare gedachte, neefjes en nichtjes hebben ouders om te erven, en voor wie wil dat zij hun geld krijgen, prima. Maar er zijn zat goede doelen, ook doelen waar mensen worden geholpen die het erg slecht hebben, vaak slechter dan die neefjes en nichtjes.
Ook zonder koophuis zijn mensen gelukkig, en het komt op mij inhalig over dat je vind dat ze naast van hun eigen ouders, ook nog van ooms en tantes moeten erven.
Ik heb zelf geleerd op eigen benen te staan, dat geldt voor elke generatie. Zonder dat we iets kregen. Massa's mensen doen dat, en zo hoort het ook. Niet handje ophouden.
Euphoria
10-08-2026 om 13:00
Vrijevlinder schreef op 10-08-2026 om 12:42:
[..]
Ik weet natuurlijk niet wanneer ik overlijd, maar ik vermoed dat als ze zelf 50 of 60 zijn, ze uit huis zijn en het zelf goed hebben.
Beetje rare gedachte, neefjes en nichtjes hebben ouders om te erven, en voor wie wil dat zij hun geld krijgen, prima. Maar er zijn zat goede doelen, ook doelen waar mensen worden geholpen die het erg slecht hebben, vaak slechter dan die neefjes en nichtjes.
Ook zonder koophuis zijn mensen gelukkig, en het komt op mij inhalig over dat je vind dat ze naast van hun eigen ouders, ook nog van ooms en tantes moeten erven.
Ik heb zelf geleerd op eigen benen te staan, dat geldt voor elke generatie. Zonder dat we iets kregen. Massa's mensen doen dat, en zo hoort het ook. Niet handje ophouden.
Je slaat door. Lees mijn volgende bericht, ik geef ook het voorbeeld van een kind van een vriendin.
jij vult in…rare gedachte, kan alleen iemand zeggen die zelf kinderen heeft, inhalig, handje ophouden.
zegt veel over jou.
Kersje
10-08-2026 om 13:54
Vrijevlinder schreef op 10-08-2026 om 12:42:
[..]
.
Waarom? Ik heb zelf geen kinderen en denk er net zo over als Euphoria.
Kersje
10-08-2026 om 14:09
Netherfield schreef op 10-08-2026 om 10:46:
Een vriendin van mij wil graag dat alles naar twee mensen gaat waar ze vroeger op paste en nu nog steeds veel contact mee heeft. Ze heeft zelf geen partner of kinderen. Ze wil niet dat het naar haar broers gaat. Probleem: ze leeft van de bijstand en heeft geen €500 voor een testament…
.
Dan betreft het in dit geval toch enkel spullen of mis ik iets? In de bijstand mag je maar max spaargeld hebben, maar blijkbaar is dat er dus ook niet. Volgens mij kun je spullen ook op papier verdelen, toch?