Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Koekie1980
21-01-2026 om 12:14
MiniJCW schreef op 20-01-2026 om 10:50:
[..]
Mijn man werkt in een 5 ploegendienst en als je volgens het rooster kerst en oud & nieuw moet werken, heb je pech. Hetzelfde geldt voor de rest van de feestdagen, als je ingeroosterd bent werk je op een feestdag. En ook voor vakanties zijn er regels: of de eerste drie weken of de laatste drie weken en mensen met schoolgaande kinderen hebben voorrang. Wil je iets anders: pech. Niet alleen in de zorg zijn er regels om het bedrijf door te laten gaan.
Schoolgaande kinderen hebben voorrang. Ik heb geen kinderen maar mn vriend wel. En die zit gebonden aan de bouwvak vakantie. Dus dan zou ik niet altijd de bouwvak krijgen omdat ik zelf die kinderen niet gemaakt heb? Bijzonder....
Hier gaat alles gelukkig in overleg. Team van 5, niemand kan mijn werk doen dus dat wordt even uitbesteed of ligt gewoon stil. Wel zorgen we dat er max 2 tegelijk op vakantie zijn. Gelukkig verder geen collegas met kinderen dus die nemen graag mei, juni of september.
Koekie1980
21-01-2026 om 12:16
Rozi schreef op 20-01-2026 om 20:20:
[..]
Als je als stel beiden in de zorg werkt, het kinderdagverblijf is dicht met feestdagen. Als je geen oppas hebt kun je niet verplichten om te werken vind ik.
Volgens mij kun je echt wel een oppas, grootouders vinden als je dit ruim van tevoren weet. Jouw kinderen zijn meer jouw verantwoordelijk dat die van je werkgever. Vooral als je dus in die branche gaat werken waarbij je weet dat dit eraan komt tijdens feestdagen
NightNurse
21-01-2026 om 12:29
Koekie1980 schreef op 21-01-2026 om 12:16:
[..]
Volgens mij kun je echt wel een oppas, grootouders vinden als je dit ruim van tevoren weet. Jouw kinderen zijn meer jouw verantwoordelijk dat die van je werkgever. Vooral als je dus in die branche gaat werken waarbij je weet dat dit eraan komt tijdens feestdagen
Of de een vraagt dagdiensten aan, de ander avonddiensten. Dan heb je hooguit een uurtje/anderhalf uur een oppasprobleem. En dat is iets waar de meeste werkgevers, ook in de zorg en ook met feestdagen wel een mouw aan kunnen passen. Bijvoorbeeld dat de ene de eerste dag wat eerder weg kan en de ander de tweede dag wat later begint.
Lisabette
21-01-2026 om 16:47
Wat een boze reacties. Ik stel alleen vast dat ze niet hoeft te werken voor haar inkomen. Van een normale werkgever mag je verwachten dat je gewoon een nette vakantieregeling hebt. Doen zij het niet, dan is een ziekmelding ook gewoon een duidelijk signaal. Niemand is immers onmisbaar of onvervangbaar.
Bakblik
21-01-2026 om 17:07
Lisabette schreef op 21-01-2026 om 16:47:
Wat een boze reacties. Ik stel alleen vast dat ze niet hoeft te werken voor haar inkomen. Van een normale werkgever mag je verwachten dat je gewoon een nette vakantieregeling hebt. Doen zij het niet, dan is een ziekmelding ook gewoon een duidelijk signaal. Niemand is immers onmisbaar of onvervangbaar.
Snap je dan echt niet dat je met een ziekmelding alleen je collega's treft? Dat de leidinggevende daar echt geen last van heeft?
De leidinggevende ziet dat echt niet als signaal.
RaSa
21-01-2026 om 17:11
Daar is een ziekmelding niet voor bedoeld. Dan zet je al je collega's last minute voor het blok. Daarnaast is het ook gewoon onfatsoenlijk om je werkgever die kosten op zich te laten nemen.
Als je het niet eens bent met de vakantieregeling is dat iedereens goed recht (en in mijn ogen ook heel begrijpelijk). Maar dan zoek je of een nieuwe werkgever. Of als je in luxe positie zit als TO kun je gewoon ontslag nemen.
Miraval
21-01-2026 om 17:24
RaSa schreef op 21-01-2026 om 17:11:
[..]
Daar is een ziekmelding niet voor bedoeld. Dan zet je al je collega's last minute voor het blok. Daarnaast is het ook gewoon onfatsoenlijk om je werkgever die kosten op zich te laten nemen.
Als je het niet eens bent met de vakantieregeling is dat iedereens goed recht (en in mijn ogen ook heel begrijpelijk). Maar dan zoek je of een nieuwe werkgever. Of als je in luxe positie zit als TO kun je gewoon ontslag nemen.
Precies dat. Een ziekmelding is niet bedoelt om een signaal af te geven. Je zet je collega's voor het blok (in een vakantieperiode notabene) en je jaagt je werkgever onnodig op kosten voor iets wat je met overleg of desnoods ontslag ook voor jezelf op kunt lossen.
Ik vind ziekmelden om zo'n reden gewoon asociaal in alle opzichten. Alsof een werkgever (eender in welke branche) die kosten zomaar even kan dragen. En vwb de zorg, die zorgkosten worden met onnodige ziekmeldingen ook alleen maar hoger. Waar denk je dat de loondoorbetaling vandaan komt? Dat wordt gewoon allemaal (terecht) doorberekend aan de klant of zorgafnemers.
MiniJCW
21-01-2026 om 17:28
Koekie1980 schreef op 21-01-2026 om 12:14:
[..]
Schoolgaande kinderen hebben voorrang. Ik heb geen kinderen maar mn vriend wel. En die zit gebonden aan de bouwvak vakantie. Dus dan zou ik niet altijd de bouwvak krijgen omdat ik zelf die kinderen niet gemaakt heb? Bijzonder....
Hier gaat alles gelukkig in overleg. Team van 5, niemand kan mijn werk doen dus dat wordt even uitbesteed of ligt gewoon stil. Wel zorgen we dat er max 2 tegelijk op vakantie zijn. Gelukkig verder geen collegas met kinderen dus die nemen graag mei, juni of september.
Er staat toch "mensen met kinderen"? Ik heb het nergens over eigen kinderen gehad. Dat kan dus ook kinderen van vriend, kinderen van vriendin, etc. zijn. Ik dacht dat dat wel duidelijk zou zijn.
En voordat iemand begint over partners in het onderwijs, in de bouw, etc. Daar is ook een oplossing voor. Het ging er meer om dat er niet alleen in de zorg afspraken moeten worden gemaakt over de vakantie en dat je dan soms niet de vakantie hebt die je graag zou willen.
Schoondochter
21-01-2026 om 17:37
Als je niet ziek bent, moet je je niet ziek melden. Wat jij voorstelt is geen signaal, maar asociaal gedrag.
Tuinfluiter
21-01-2026 om 19:07
Ziekmelden is niet netjes en TO noemt dat ook niet ze wil ontslag nemen als haar vakantie aanvraag niet wordt goed gekeurd.
Ik vind het diep triest dat sommige forummers die zelf gewoon drie weken op zomervakantie gaan maar vinden dat zorgmedewerkers als ze dat ook willen geen goede teamspelers zijn, er samen maar uit moeten komen en dan maar genoegen moeten nemen met twee weken.
De werkgever van TO is dankzij een hele slechte manager (of door hogere hand goed geïnstrueerd) ook geen slachtoffer, ze hoeven geen dure krachten in te huren. Het merendeel van de medewerkers kan geen ontslag nemen en zwicht uiteindelijk en gaat accord met twee weken.
Nee ziekmelden is niet netjes, maar als werkgever achterover leunen en niets doen om te voldoen aan de cao afspraken is heel goed want dan besparen we kosten oké wel over de rug van de zorgmedewerkers maarja dat is bijzaak.
CharlieB
21-01-2026 om 19:26
Tuinfluiter schreef op 21-01-2026 om 19:07:
Ziekmelden is niet netjes en TO noemt dat ook niet ze wil ontslag nemen als haar vakantie aanvraag niet wordt goed gekeurd.
Ik vind het diep triest dat sommige forummers die zelf gewoon drie weken op zomervakantie gaan maar vinden dat zorgmedewerkers als ze dat ook willen geen goede teamspelers zijn, er samen maar uit moeten komen en dan maar genoegen moeten nemen met twee weken.
De werkgever van TO is dankzij een hele slechte manager (of door hogere hand goed geïnstrueerd) ook geen slachtoffer, ze hoeven geen dure krachten in te huren. Het merendeel van de medewerkers kan geen ontslag nemen en zwicht uiteindelijk en gaat accord met twee weken.
Nee ziekmelden is niet netjes, maar als werkgever achterover leunen en niets doen om te voldoen aan de cao afspraken is heel goed want dan besparen we kosten oké wel over de rug van de zorgmedewerkers maarja dat is bijzaak.
Is dat je eigen conclusie? Ik heb nog nooit in de zorg gewerkt, maar ook nog nooit ergens waar de zomerplanning niet afgestemd moet worden. Dus altijd in overleg met elkaar, altijd met een minimum bezetting en als het niet past dan moet er altijd een oplossing gevonden worden. Ik heb ook meegemaakt dat er geschoven moet worden of dat er ingekort moet worden. Dus nee ik vind niet dat zorgmedewerkers geen goede teamspelers zijn omdat ze drie weken willen. Ik vind dat elke medewerker drie weken mag willen, zorg of geen zorg. Maar als de planning een probleem is en je met 2 of 2,5 week ervoor kan zorgen dat alle collega's (die net zo veel recht hebben als jij) op vakantie kunnen, dan zou ik dat wel een oplossing vinden waar iedereen toch op zijn minst wel even goed over na kan denken.
En een werkgever moet zo veel als mogelijk faciliteren. Geen 100% bezetting verwachten als je ook een paar weken op 80% kan draaien. Uitzendkrachten inzetten als dat kan. Maar uitzendkrachten zijn nou eenmaal niet altijd en overal haalbaar. Met zijn allen tegelijk weg kan ook niet altijd en overal. Tja dan moet je inderdaad iets gaan doen, ook als medewerkers. Zorg of geen zorg.
En nee, ziekmelden is niet netjes. Punt. Geen maar.
Euphoria
21-01-2026 om 19:57
Boze reacties op een onnozele reactie.
Miraval
21-01-2026 om 20:01
Tuinfluiter schreef op 21-01-2026 om 19:07:
Dit probleem speelt natuurlijk niet alleen bij zorgmedewerkers he? Ik denk dat bijna iedereen die in loondienst is niet zomaar vrij/vakantie kan nemen zonder enige vorm van afstemming of overleg. En dat betekent dat bijna iedereen weleens in dezelfde positie als TO verkeerd en prima weten waar ze over praten.
En, niets ten nadele van TO maar meer een algemene opmerking, maar ik word wel een beetje moe van het steeds benoemen van zorgmedewerkers als zielige slachtoffers alsof dit alleen voor hen geldt. Want daarmee erken je niet dat ook (veel) andere beroepsgroepen te kampen hebben met roosters, vakantieplanning, weekenddiensten of al dan niet betaald overwerk.
Tuinfluiter
21-01-2026 om 20:28
CharlieB schreef op 21-01-2026 om 19:26:
[..]
Is dat je eigen conclusie? Ik heb nog nooit in de zorg gewerkt, maar ook nog nooit ergens waar de zomerplanning niet afgestemd moet worden. Dus altijd in overleg met elkaar, altijd met een minimum bezetting en als het niet past dan moet er altijd een oplossing gevonden worden. Ik heb ook meegemaakt dat er geschoven moet worden of dat er ingekort moet worden. Dus nee ik vind niet dat zorgmedewerkers geen goede teamspelers zijn omdat ze drie weken willen. Ik vind dat elke medewerker drie weken mag willen, zorg of geen zorg. Maar als de planning een probleem is en je met 2 of 2,5 week ervoor kan zorgen dat alle collega's (die net zo veel recht hebben als jij) op vakantie kunnen, dan zou ik dat wel een oplossing vinden waar iedereen toch op zijn minst wel even goed over na kan denken.
En een werkgever moet zo veel als mogelijk faciliteren. Geen 100% bezetting verwachten als je ook een paar weken op 80% kan draaien. Uitzendkrachten inzetten als dat kan. Maar uitzendkrachten zijn nou eenmaal niet altijd en overal haalbaar. Met zijn allen tegelijk weg kan ook niet altijd en overal. Tja dan moet je inderdaad iets gaan doen, ook als medewerkers. Zorg of geen zorg.
En nee, ziekmelden is niet netjes. Punt. Geen maar.
Zelf niet in de zorg gewerkt en natuurlijk meegemaakt dat er overlegd en geschoven moest worden gelukkig nooit ingekort maar wij hoefden niet meer dan twee maanden te wachten voordat we wisten waar we aan toe waren. Meestal kwamen we er onderling uit maar als dat niet na twee weken was hakte de manager na gesprekken de knoop door. Soms moet een manager een lullige beslissing nemen om te zorgen dat de verhoudingen tussen de medewerkers goed blijven.
Natuurlijk kan je soms de pech hebben dat je vakantie aanvraag moet worden ingekort maar een manager die na meerdere keren vragen er niet na kijkt en niet onderzoekt wat wel mogelijk is heb ik geen begrip voor.
Zeespiegel
21-01-2026 om 22:55
Lisabette schreef op 20-01-2026 om 19:23:
Als ze echt geen rekening met je houden, gewoon boeken! En dan meld je je tegen die tijd gewoon een week ziek. Heb je geen gezeur en kunnen jullie lekker weg. Je werkt zo te lezen immers voor je plezier. Ik vind 3 weken vakantie dan echt heel weinig.
Dit advies kan wel leiden tot ontslag wanneer je betrapt wordt. Wegens vertrouwensbreuk.