Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

Er zijn ook teams in de zorg waar het wel gewoon goed gaat en waar men rekening houdt met elkaar en elkaar af en toe wat gunt. Ik heb de afgelopen jaren steeds een week in de zomervakantie opgenomen ( wel met beide weekenden) omdat we in de meivakantie op vakantie gingen. Hierdoor konden collega's precies de weken krijgen die ze wilden.
Komende zomer heb ik vier weken vakantie (incl alle weekenden) omdat we dan een verre, once-in-a-lifetime-reis gaan maken met onze kinderen. Ik heb dat gewoon met mijn team overlegd, uitgelegd waarom we dat graag nu willen en dat was geen enkel probleem.

Mijn manager bemoeit zich overigens met de planning als we er zelf niet uitkomen. Dat is de afgelopen 10 jaar nog niet voorgekomen.

Als ze echt geen rekening met je houden, gewoon boeken! En dan meld je je tegen die tijd gewoon een week ziek. Heb je geen gezeur en kunnen jullie lekker weg. Je werkt zo te lezen immers voor je plezier.  Ik vind 3 weken vakantie dan echt heel weinig. 

Lisabette schreef op 20-01-2026 om 19:23:

Als ze echt geen rekening met je houden, gewoon boeken! En dan meld je je tegen die tijd gewoon een week ziek. Heb je geen gezeur en kunnen jullie lekker weg. Je werkt zo te lezen immers voor je plezier. Ik vind 3 weken vakantie dan echt heel weinig.

Gelukkig zijn er maar weinig mensen die zo denken. Lekker collegiaal, fijn voor je bewoners/ patiënten en voor het vertrouwen onderling.

Je weet op een gegeven moment precies wanneer en welke collega's dit doen. Heel vervelend voor de werksfeer.

En jij denkt dat er dan geen vragen gesteld gaan worden? 

Helaas zijn er echt mensen die dit doen. Zodat ze vakanties of Feestdagen niet hoeven te werken 

MiniJCW schreef op 20-01-2026 om 10:50:

[..]

Mijn man werkt in een 5 ploegendienst en als je volgens het rooster kerst en oud & nieuw moet werken, heb je pech. Hetzelfde geldt voor de rest van de feestdagen, als je ingeroosterd bent werk je op een feestdag. En ook voor vakanties zijn er regels: of de eerste drie weken of de laatste drie weken en mensen met schoolgaande kinderen hebben voorrang. Wil je iets anders: pech. Niet alleen in de zorg zijn er regels om het bedrijf door te laten gaan.

Als je als stel beiden in de zorg werkt, het kinderdagverblijf is dicht met feestdagen. Als je geen oppas hebt kun je niet verplichten om te werken vind ik. 

Loezzie schreef op 20-01-2026 om 19:55:

[..]

Gelukkig zijn er maar weinig mensen die zo denken. Lekker collegiaal, fijn voor je bewoners/ patiënten en voor het vertrouwen onderling.

Je weet op een gegeven moment precies wanneer en welke collega's dit doen. Heel vervelend voor de werksfeer.

En jij denkt dat er dan geen vragen gesteld gaan worden?

Helaas zijn er echt mensen die dit doen. Zodat ze vakanties of Feestdagen niet hoeven te werken

Eens!

De manager van TO heeft hier een belangrijke taak/rol. To mag hier best stellig in zijn (eventueel met steun vanuit de vakbond), maar ziek melden als je niet ziek bent is niet OK. Neem dan liever ontslag, dan ben je tenminste eerlijk en tijdig naar je collega's.

Als je als manager al in januari weet dat alle wensen gecombineerd tot problemen leiden en dat het team er niet uitkomt heb je nog 6 maanden om het tekort op te lossen. 

Ik zou zoveel mogelijk wensen inwilligen en voor de mensen met een "probleem week" duidelijk aangeven dat je komende 3 weken probeert na te gaan of de flexpool/collega afdelingen/zzp/afschaling zorg te regelen is en dat ze uiterlijk 1 maart akkoord/weigering krijgen. Als manager kan je hierbij ook aangeven of het om een week/bepaalde dagen gaat en dat je met creatieve inzet van het team mogelijk al eerder duidelijkheid kan geven. 

Neweve schreef op 20-01-2026 om 20:27:

[..]

Eens!

De manager van TO heeft hier een belangrijke taak/rol. To mag hier best stellig in zijn (eventueel met steun vanuit de vakbond), maar ziek melden als je niet ziek bent is niet OK. Neem dan liever ontslag, dan ben je tenminste eerlijk en tijdig naar je collega's.

Als je als manager al in januari weet dat alle wensen gecombineerd tot problemen leiden en dat het team er niet uitkomt heb je nog 6 maanden om het tekort op te lossen.

Ik zou zoveel mogelijk wensen inwilligen en voor de mensen met een "probleem week" duidelijk aangeven dat je komende 3 weken probeert na te gaan of de flexpool/collega afdelingen/zzp/afschaling zorg te regelen is en dat ze uiterlijk 1 maart akkoord/weigering krijgen. Als manager kan je hierbij ook aangeven of het om een week/bepaalde dagen gaat en dat je met creatieve inzet van het team mogelijk al eerder duidelijkheid kan geven.

1 maart zou ik wel erg laat vinden. De vakanties zijn voor november al doorgegeven en afgewezen. Als het team laat weten dat ze er niet uitkomen dan hoort een manager zich in te spannen om vakanties wel door te laten gaan. Uit ervaring weet ik dat managers daar liever niet hun handen aan willen branden, maar je kunt niet alles over de schutting blijven gooien.

Als ze echt geen rekening met je houden, gewoon boeken! En dan meld je je tegen die tijd gewoon een week ziek. Heb je geen gezeur en kunnen jullie lekker weg. Je werkt zo te lezen immers voor je plezier. Ik vind 3 weken vakantie dan echt heel weinig.

Aahhh ik miste deze opmerking al.

Wat moet het toch heerlijk zijn om zo'n instelling te hebben. Schijt aan collega's, schijt aan werkgever en schijt aan de klanten/zorgafnemers, maar gewoon alleen maar denken aan jezelf.

En het ergste van dit alles is dat er echt mensen zijn die zo denken wanneer ze "hun zin niet krijgen".

Miraval schreef op 20-01-2026 om 21:24:

[..]

Aahhh ik miste deze opmerking al.

Wat moet het toch heerlijk zijn om zo'n instelling te hebben. Schijt aan collega's, schijt aan werkgever en schijt aan de klanten/zorgafnemers, maar gewoon alleen maar denken aan jezelf.

En het ergste van dit alles is dat er echt mensen zijn die zo denken wanneer ze "hun zin niet krijgen".

Ik werk dit jaar 40 jaar in de zorg . Mijn ervaring is dat collega’s helemaal niet zo denken. De meesten zijn begaan en collegiaal. 
Er zijn wel problemen in de zorg en ik kan elke dag wel werken. Het is veel geven !

Roos57 schreef op 20-01-2026 om 22:09:

[..]

Ik werk dit jaar 40 jaar in de zorg . Mijn ervaring is dat collega’s helemaal niet zo denken. De meesten zijn begaan en collegiaal.
Er zijn wel problemen in de zorg en ik kan elke dag wel werken. Het is veel geven !

In de zorg leer je wel om ook goed voor jezelf te zorgen, een ander doet dat namelijk niet voor je. 

Wat een verschrikkelijk nare manier waarop jij in het leven staat. Ikke ikke ikke, en de rest kan stikken.

Roos57 schreef op 20-01-2026 om 22:09:

[..]

We denken dan ook helemaal niet dat de gemiddelde zorgmedewerker zo is of zo denkt. Het is die specifieke forummer die zo adviseert.

Wij hadden ook zo’n collega, wel ander werkveld overigens. Dan hadden we bijvoorbeeld afgesproken dat iedereen z’n vakantie voor januari moest doorgeven. Vervolgend werd het besproken en zei die collega: ik heb ook al geboekt. 
Uiteindelijk werd ze ook helemaal uitgekotst door het team, er werd veel geroddeld over haar, veel frustraties over het gedrag, nee komt de gezelligheid niet ten goede. Als je echt per se 3 weken vrij wil, zou ik nu wel boeken, maar dan accepteren dat je ontslag zult moeten nemen. En dan niet als dreigement of vlak voor de zomer ofzo, maar gewoon nu al opgooien.

Euphoria schreef op 21-01-2026 om 06:07:

[..]

We denken dan ook helemaal niet dat de gemiddelde zorgmedewerker zo is of zo denkt. Het is die specifieke forummer die zo denkt 

Gelukkig maar

Loeki72 schreef op 20-01-2026 om 23:32:

[..]

In de zorg leer je wel om ook goed voor jezelf te zorgen, een ander doet dat namelijk niet voor je.

Ik zei al eerder florence is dood 😅

Als ze voor haar plezier werkt, is geen reden om afspraken niet na te komen.

Als ze er geen plezier meer aan heeft, kan ze ook gewoon ontslag nemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.